"Luxury Sedan"* - A megfizethető luxus
Szöveges ítélet
Sziasztok!
Elöljáróban annyit, hogy hosszú lesz, és lehet kissé unalmas is, de azért megírom, hátha valakinek vannak érdekes infóim.
Még mielőtt belekezdenék, szeretnék egy kis kommentárt fűzni a népítéletem címválasztásához:
Mindenekelőtt, tisztáznunk kell a luxus fogalmát. A luxus egy definíciója:
A luxus egy olyan dolog, ami bár nem létszükséglet, de örömet és komfortot ad.
A luxus tehát - mint megannyi más dolog - relatív, kérjük így kezelni ezt az ítéletet :)
A kezdetek
Az egész úgy kezdődött, hogy 24 évesen azonnali hatállyal kellett vásárolnom kellett egy alacsony fogyasztású, olcsó kisautót. Lehetőleg minél olcsóbban. Így lett egy fehér, fényezetlen lökhárítós, félfapad swiftem.
Aztán pár év múlva elkezdtem pénzt is keresni, nem csak dolgozni, és hogy úgy mondjam, új távlatok nyíltak :) 2 lehetőség volt: A, Gyűjtök tovább, de azért eleresztem magam egy jófajta extrás swifttel, vagy B, Veszek egy komolyabb autót sokkal drágábban.
2011 volt, és az A terv mellett voksoltam. Így lett egy szinte full extrás swiftem.
Az autó
Emlékszem, amikor átültem a fapad verzióból a "luxury sedan"-ba... A töméntelen gondolkodással töltött óra, amiben azon törtem a buksimat, hogy az a sok üres hely a műszerfalon mi célt szolgálhat vajon végre értelmet nyert :)
A "Luxuryság"
Sokan nem tudják, de a régi swifteket 3 fajta üléssel is szerelték. Ezért van az, hogy amikor olvasom, hogy "fúú, szar az ülés, fáj a derekam" és társaival találkozom, elgondolkodom: jó-jó, de melyik ülés szar?? Egybefejtámlás? GS ülés? GTI ülés? Szedán-GLX ülés? Az első tényleg gáz, de az utolsó 3 egész jók, már csak azért is, mert van oldaltartásuk, és hosszabb az ülőlapjuk is.
Ez volt az egyik újdonság: Kényelmes ülések a fapadhoz képest. Végre :) Aztán ott van még a fényszórómagasság állítás, ami elég sok swiftben benne van (96 utániak), és arra való, hogy ha 2-nél több ember ül az autóban, lehet csavargatni, és nem hiszik azt, hogy refivel közlekedsz:) Csak zéró ember használja:) Hasonló mókás dolgok voltak még: légkondi, ABS, szervokormány, 2×légzsák (haverokkal csak léleknyugtatónak hívjuk, erről később), elektromos tükrök, elektromos ablakok elöl, hátul, gyári távirányítós központizár, riasztó ÉS beszarás, csomagtér világítás:) . És ami tényleg meglepett: Puha ajtókárpitok elöl, hátul! De nemám csak felül, hohó! mindenhol puha:) Az ember már-már úgy érzi, hogy az anyaméhben van :) Na jó, ez azért már tényleg túlzás.
Na? Mondtam én hogy luxury :)
Pozitívumok
Egész nagy csomagtartó, ami 360 liter. Mivel mély, elég széles, viszont kissé alacsony, ezért TV-t, hűtőszekrényt ne ezzel fuvarozzunk. Amire neve utal, viszont tökéletes. 4-en ruccantunk le Horvátországba 10 napra. 4 nagy sporttáska, pár hátizsák 3 nem is rossz mennyiségű pia befért. Jó, a verda picit leült, és nem volt szükség ültetőrugóra, ha értitek, mire gondolok (fényszóróállítás tekerő gombok szevasztok!)
A motor, váltó. 16 szelepes, egy vezérműtengelyes japán motor. Alul kevés nyomatékkal, felül annál több lóerővel, és decibellel. 86 lóerő, 875 kilóra vetítve nem is rossz. És a hiedelemmel ellentétben ez tényleg egy pörgős motor. Sosem értettem, amikor valaki a 8 szelepes swiftre mondja, hogy "pörgős".
Tehát 86 lóerő. Igazából a 0-100 megvan 10,5-11 másodperc alatt, ami átlagos. Mármint az óra szerinti 110, mert ugye azt mindenki tudja, hogy a legtöbb kilométeróra csal felfelé. A swift 2-es sebességi fokozatban 6700-as fordulaton 110 kmh-át képes elérni, ami a valóságban 102 kmh.
Ezzel le is lőttem a poént, az 1.3-as swifteknek sajnos (szerencsére??) elég hosszúak a váltóáttételei. Ez lakott területen kívül/autópályán rendkívül jó fogyasztásokkal kényezteti a felhasználót (90 km/h 2300-as fordulatszámon, 130 km/h 3400-as fordulatszámon), viszont városba érve azt vesszük észre, hogy 55 km/h-nál 1600-at forog a motor 4-ben. Ami egyfelől jó, viszont innen gázadásra az autó sokféle dologra képes, de a fejletépő gyorsulás nincs ezek között sajna. A hosszú váltóáttételek egy kicsit lerontják az autó egyébként nem rossz dinamizmusát (mindent a helyén kezelni! 1.3-as autóról beszélünk). Ezen javíthatunk azzal, hogyha a 3 hengeres swift váltóját pattintjuk fel. Így némi fogyasztásnövekedés árán sokat nyerhetünk rugalmasságban. Én maradtam a hypermiler 1.3-as váltónál személy szerint.
Fogyasztás. Ó igen. A kedvenc suzukis, antisuzukis téma. Tehát, vegyünk egy 800-900 kg közötti autót, 68-86 lóerős 8, illetve 16 szelepes motort. Az eredmény lakott területen kívül 5 liter körüli fogyasztás jellemzően 5-5,3 l/100km, de egyszer sikerült 4,7 l/100km-es fogyasztást produkálnom. Jellemzően 80-90-el mentem (inkább 80-al). Az eredmény 732 kilométer 34,6 liter üzemanyagból. De az igazság az, hogy vagy vért izzadva összehozol egy 4,7-es fogyasztást, vagy pedig leszarod az egészet, és lesz 5,2. Ez a szép az egészben. Autópályán már azért jobb az étvágya, ott már 6,0-6,5 liter/100km között iszogat, szigorúan 130 kmh-ás sebességnél. Városi közlekedéssel nincs olyan sok tapasztalatom, de kb. 6,5-7,0 l/100km között.
A forumokon lehet olvasni sokkal magasabb, sokkal alacsonyabb fogyasztásokat is. Némelyik egész extrém, pl. 3,5-4 l/100km-es fogyasztások. Nos, az ilyeneket azonnal Bullshit vagy számolási hiba kategóriába sorolom. Ha én 2 különböző (maximálisan odafigyelve gondozott) swifttel nem voltam képes még 4,5 l/100km-es fogyasztást sem elérni, úgy, hogy max 80 kmh-val gurulgattam, nem előztem, feltartottam embereket, akkor egy ugyanolyan autóval kizártnak tartom, hogy fél, de azt még inkább, hogy 1,2 literrel kevesebbet etessen valaki 100-on.
Az autó egyébként egész könnyen szerelhető. A dolgok könnyen hozzáférhetőek, viszont elég sokszor előfordul, hogy az ember X dolgot ki akar venni, ahhoz 3 másik dolgot kell kibontani. Így indulnak az "áh, 10 perc és megyek ebédelni" kezdetű sztorik. A másik probléma, hogy így 10 év után a bolhák, apró bütykök, hülyeségek elég hamar képesek eltörni, ha az ember macerálja őket. Ilyenkor gyakran szólok én is Istenhez :)
Negatívumok
Futómű. A swiftet is sújtja az alacsony tömeg, gyengus futómű, apró kerék kombó. Ugye minél kisebb egy kerék, annál nagyobbat üt rajta egy úthiba. Ezt sajnos Budapestre bejáráskor saját tomporomon éreztem. Kedvenc M1-es autópályámon hatalmas megsüllyedt részek, fekvőrendőrre hasonlító bordák. Na, amikor pár ilyet minden egyes nap elkaptam. Agyon tudtam volna verni valakit. Ezért utaztam legtöbbször egyedül :) Ha a kocsimban lenne olyan persely, amibe káromkodáskor aprót kell dobni, szerintem mérettől függetlenül naponta rendelhetnék pénzszállítókat. Úthibákon üt, nagy sebességnél billeg, de mivel elég könnyű az autó, máshogy kanyarodik, mint a mostani 1,2-1,5 tonnás autók.
Úttartás, fékek. Igazából nem annyira vészes. Sokat javíthatunk a helyzeten 1-2 mérettel szélesebb gumikkal. Én 165/65 r13-as gumikat használtam nyáron. Fogyasztás azonos, fékhatás, kanyarodás valamivel jobb lett. Az ABS iszonyat sokat számít. Lásd fácán kikerülése satufék mellett 100 km/h-ás sebességnél. Esetleg szomszéd macska kivasalásának elkerülése. Hogy az is pont akkor megy haza, amikor én. Mindig mosolyogva olvasom, amikor valaki írja, hogy "jobban fékezek, mint az ABS". Ja, ha mondják, hogy na, Bélukám, ott a bója, ott adj bele mindent, amit tudsz, fékezz egy szépet. Bélunak a 3. probálkozásra sikerül mondjuk az ABS-nél jobbat fékeznie 10 centivel. Tök jó. Na most ezt adjuk elő vizes úton, este, sötétben, úgy, hogy rohadtul nem számítasz rá! Na ez az ABS lényege. Mindig, mindenkor tud egy erős 95%-ot fékezni (mondjuk kb). Körülbelül a 3 év alatt 5× hallottam működni, abból 2 volt olyan esemény, hogy satu mellett irányt is kellett változtatni. Ez egy fácán és egy macska élete! :)
Beltér. Elég oldschool, elég japán, legtöbbször elég zörgős. Darabjaira szedni mindent, újra összerakni, a kritikus helyekre szivacs, szigetelő szalag, vékony réteg sziloplaszt. Például ahol 2 ultimét bakelit keménységű műanyag csikorog egymáson, vagy összeütődik, oda csak finoman, vizes ujjal simítok egy milliméter vastag sziloplaszt réteget. Vagy pl. a műszerfal mögötti csatlakozókat szivacsba húzom, gyorskötözővel rögzítem a merevítéshez. Lehet próbálkozni a csavarok meghúzásával, bolhák cseréjével is.
Rozsda. 3 swiftünk volt eddig. Ez a 12 éves, egy 23 éves, és egy 16 éves. A 23 éves már volt flintstones autó (tudjátok, amit lábbal kell hajtani). a 16 éves kapott egy überbrutál alvázvédelmet az előző gazditól, szinte zéró rozsda. Nos a 12 éves, legifjabb, ott már vannak gondok, a kereszttartó belülről kifelé rohad jelenleg, kerékjárati ívek épek mindenhol. A küszübön is már látok egy kis púpot. Ettől eltekintve, 12 éves autó szinten szerintem nem kell beszarni.
Utazási komfort. 100 felett akad szélzaj, 120 felett beszáll az előadásba a motor is. 130-nál már fej-fej melett vannak. Jó, 170-nél már hátra nyújtom a CB-rádiót, úgy már szót lehet érteni a hátul ülőkkel is.
Mindent összevetve elviselhető. Ültem már hangosabb, halkabb autóban is. A futóműről már írtam.
Hangrendszer. A másik dolog, amit sokan nem tudnak, az az, hogy a legtöbb suzukiba igen JÓ minőségű DLS hangszóró került gyárilag, csak nagyon szar helyre. Én is olvastam a totalcar-os hifi mester dumáját, hogy a gyári hangszóróknál szinte bármi jobb. Ja. Én is vettem 15 ezerért koax hangszórót hátra, és örömmel konstatáltam, hogy szarabbul szól, mint a gyári. MIVAN? Aztán utánanéztem, hogy mit tudnak a gyári DLS hangszórók. Ott eldöntöttem, hogy hátul maradnak azok, előre pedig veszek a gyári helyekre 10 centis komponens szettet 35 lepedőért. Nos ez még így elég csíra felállás volt, utána keresgéltem mélynyomó fronton, és rájöttem, hogy vagy minúsz fél csomagtartó, vagy marad a sokol-rádió hangzás kedvenc suzukimban. Aztán úgy döntöttem, hogy beújítok egy jóféle ülés alatti zárt "mélyládát". Nem mondom, egy kicsit kellett játszani a hangváltókkal, meg a fejegységgel (30 ezer), de a végeredmény igazán meglepő. Elöl-hátul szépen szól, és nem buffog az egész autó a kis ülés alatti mélynyomónak hála. Ja, és semmi sem látszik belőle, nincs ajtóvagdosás, full gyári kinézet.
Üléspozíció. Ugye az ülésekkel nincs nagy gond. Csak egy, hogy k*rva alacsonyan vannak. Ez kiszállásnál gáz kicsit, de hozzá lehet szokni. Padka mellé különösen szeretek parkolni, ilyenkor egy dupla rittbergerrel szoktam indítani a kiszállást. Az még viccesebb, amikor valaki hátra akar beszállni :) Ugye swifteknél a hátsó ajtók nem nyílnak túl nagy szögben, nagyobb darab embereknél néha gondoltam arra, hogy youtube-ra kéne feltenni egy válogatást a legviccesebbekről. Valaki bestráfál, vagy éppen ejtőernyős ugrással száll be, seggel előre. Általában az utóbbi a nyerő :)
Egyéb. Amit még kapott az autó a fent említett dolgokon, a szerető gondoskodáson, 5w40-es olajon kívül, az egy Armster könyöklő, és egy Hella Twintone kétszólamú kürt (kb. ford mondeo kürt hangja), a gyári robogó duda helyett. Így már lehet ijesztgetni a közlekedés többi, szabálytalankodó részét.
Alkatrészek. A hiedelem úgy tartja, hogy olcsók a suzuki alkatrészek. Yea, ez még igaz is, a szervizalkatrészekre. Fékalkatrészek, szűrők, kipuffogó, szélvédő, szíjak, görgők, meg amik a bontóban vannak. Viszont ha újonnan akarsz kasztnielemeket, akkor kösd fel a gatyát, mert egy motorháztető 50 lepedő, egy lökhárító szintén. Motoros gyári valeo fényszóró 17 lepedő, TYC/DEPO 7 ezer (párásodik, besárgul, stb,), a hátsó, jellemzően tokico sedan prizmáról ne is beszéljünk. Úgyhogy ezt is kalkuláljuk bele. Van hozzá bontva minden, de néha várni kell a dolgokra, amíg lesznek eladó sorban. Lásd bal első sárvédő, motorháztető, kerek ködlámpás első lökhárító.
Összegzés
Most vettem észre, hogy kimaradt valami. Ja! A BMW-ket mindig MEGALÁZOM, ha keménykednek :) Á, hülyéskedek, nem szoktam versenyezni. Csak néha bemegyek mások elé :)
Mindent összevetve egy 2003-as szemmel nézve jól felszerelt, nem annyira biztonságos (a suzukinál ott rontották el, hogy még 99 után lehetett kapni a swiftet, ugyanis a 90-99 években bizony a KOMPAKT autók nem voltak túl biztonságosak, de pl. 3-as bmw, c merci, 1-2 is csillagot tudtak), elég virgonc motorral szerelt, kissé sprőd rugózású, magas sebességnél dülöngélős, megbízható kisautó.
Végül pedig eljött 2015, meguntam, hogy a padláson vasvillával forgatom a pénzt, és vettem egy 6 éves Hyundai i30-ast 1.6-os dízelt. Néha hiányzik a suzuki pörgőssége, hangja.
Egyébként épp eladó a swift, de mivel mindenki a 250-300 ezres kategóriában túr a kurblisablakos 3 hengeresek között, már felkészültem, hogy nálam lesz még egy darabig :)
Hibalista
- --- Hátsó fékmunkahengerek - (mindkettő berohadt, 90 % lakott területen kívüli használat, vitorlázás, motorfékezés...) - kb 12 000 forint + 3000 forint munkadíj, Horvátországi utazás előtti fék-,betét-pofa-tárcsa-folyadék csere alkalmával derült ki :) - --- Motorháztető nyitásérzékelő/bal hátsó ajtó nyitásérzékelő - Mindkettőt kivettem, wd-40-el befújtam, megdörzspapíroztam, visszahajtogattam a réz érzékelő lapot, és működtek - 0 Ft magam "javítottam" - --- Ablaktörlő mechanika - 7000 forint, magam cseréltem - --- EGR szelep hibajelzés - 0 ft, magam javítottam - Kiszerelés, szétbontás, csövek, szelep takarítás karburátor-, féktisztítóval, hibakód törlése - --- Csomagtérajtó "prizma" lámpatest párásodott/beázott miután lezúztak picit hátulról és szarul rakták vissza az ügyeskezű szerelők - 0 Ft, magam javítottam, leszerelés, lyuk fúrása az egyik sarokba, víz kicsöpögtetése, kiszívása, hajszárítóval kiszárítás, lyuk lezárása, visszarakás oly módon, hogy nem gyűri be az ember a szigetelő szivacsot + kis sziloplaszt a gyanús helyekre - évek múltán is porszáraz :)
Ide hordtam szervizbe
Saját magam - Sokat káromkodik, lassan is dolgozik -hogy rohadjon meg :)-, viszont nagyon alapos, ingyen csinálja :)Motor-, váltóolaj, levegő-, olajszűrő csere, izzócserék, és a fenti hibalista tetemes része.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Suzuki Vitai TatabányaA mechanikai dolgokhoz értenek de fényezést, kasztnimunkát senki ne csináltasson velük (lásd fentebb)
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 130000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 71000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Swift 1.3 GC félfapad kiadás | Következő autója? | i30 1.6 HP Crdi Comfort |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |