Az első szerelem
Szöveges ítélet
21 éves egyetemista vagyok, és egyre inkább piszkálni kezdett a gondolat, hogy kéne egy autó.
A családi gépet szinte sosem vihettem, a barátnőm pedig olyan helyen lakik, amit tömegközlekedéssel lehetetlen megközelíteni, a 4-es úton pedig kín volt az 50-es robogómmal szerencsétlenkedni.
A keret nagyon szűkös volt (diákmunka), 250 ezerig nézegettem használható autókat. Kb. egy hónapig tartott a keresgélés, ezalatt apámmal megnéztünk rengeteg autót (ő legalább ért is hozzá), volt néhány Punto, Corsa B, stb. de mivel ez a kínálat alja, így mindegyik vagy rohadt kegyetlenül, vagy egyéb módon volt véres a torka.
Kb egymillió hirdetés végignézése után sikerült megtalálnom ezt a példányt, szerencsém volt, egyből láttam a hirdetést ahogy felkerült, nem csaptak még le rá a nepperek.
96-os fehér Swift szedán, új kora óta egy családnál, 106e KM - két évvel ezelőttig a nagypapa autója volt, majd a nagypapa halála után megkapta tanulgatni a lány unoka (ennek köszönhetően enyhén horpadt a jobb első sárvédő, és be volt törve a helyzetjelző). Az előbbieken kívül minimális felületi rozsda (garázsban volt tartva), alászedve ropogó féltengely csukló, minden más gyári állapotban. Még a gyári magnó papírjai is bent voltak a kesztyűtartóban. Alkalmi vétel volt 165 ezer Ft-ért.
Fenntartás:
Amire költenem kellett a vásárláskor, illetve az eddig közösen megtett 7e Km alatt:
Törött jobb első helyzetjelző - 1700Ft;
Bal féltengely csukló - 5500Ft;
Bal első kerékcsapágy - 2500Ft;
Első fékbetétek - 2500Ft;
Motorolaj, olajszűrő, légszűrő, váltóolaj - összesen 9800Ft;
Ezeken kívül vettem új téligumi szettet ~35e Ft-ért, nyárra 4 alufelnit, ezek felújítással együtt megálltak 25e-ben.
Nyárra még ebben a szezonban fent hagyom az autóhoz kapottakat, a profiljuk még jó, de már elég öregek.
Vettem még rá első szélterelőket, nagyon sokat csökkentenek a szélzajon 90 fölött, bőven megérik a 6-7e Ft-ot.
(Az átírás amúgy rohadt drága az autó értékéhez képest, több mint 50e Ft. Innen is csókoltam a vagyonszerzési illeték "feltalálóját")
Fogyasztás:
Pest mellett lakom, gyakran járok be Budára az autóval, ilyen üzemben télen 6.2-es átlagot produkálok, nyáron 5.8. Hozzátartozik, hogy fiatal vagyok, kicsit nehéz a lábam. A legalacsonyabb fogyasztásom hosszabb úton 5.4, a legmagasabb 6.7 volt sok pesti tötyörgéssel.
Tapasztalatok,kényelem, vezetés:
Itt nem fogok tudni igazán objektív lenni, hiába vezettem már jobb autókat, ezt akkor is imádom. Nagyon sokat dob a dolgon, hogy ez hozta meg az első autó adta szabadságot.
Vezethetőség szempontjából egyébként teljesen rendben van a gép, kis tempónál elég jól gyorsul a kis súlynak köszönhetően. Ellenben 80 fölött az előzési procedúra: bátorság gyűjtés, két fohász vallási hovatartozástól függően, vissza háromba és padló. Így lehet BMW-ket, Audikat alázni, csak annyi a trükk, hogy nem szabad nekik előre szólni, hogy verseny van. :) Egyébként a megengedett sebességeket mindenhol kényelmesen lehet tartani vele, fölé menni meg amúgyis nagyon drága a szép új kamerák miatt...
Kanyarban nem épp atomstabil, de kis pénz - kis foci elven azért ezzel is lehet vigyorogva tekeregni jobb helyeken.
A fékekkel sem volt eddig gondom, ABS híján úgyis könnyen elcsúsznak a kis kerekek ha nem vigyáz az ember, fölösleges lenne erősebb fék.
Kényelem szempontjából két embernek kompromisszumok nélküli, de én a 180 centimmel és 90 kilómmal nemigen férnék el magam mögött. Több személyre az a megoldás, hogy fiatal lányokkal töltjük fel a hátsó sort, ők még elférnek rendesen, és mindenki boldog. :) Egyébként a szedán tök jól pakolható, egész nagy lapraszerelt bútorokat tudtam vele elhozni lehajtott ülésekkel, csak kicsit ült a segge a nagy üveglapok súlya alatt.
Ami nem tetszik:
- 110 fölött baromi hangos, klíma hiánya miatt melegben pedig muszáj lehúzva hagyni az ablakot is. Megoldásként csak a zene felhangosítása és beszélgetés minimálisra redukálása jutott eddig eszembe.
- A gyári hangszóróhelyek nevetségesek. A hátsó kicsi, az első pedig rosszul elhelyezett és kicsi. Mélyhangot így nem tudunk kicsikarni, csak külön mélynyomóval, vagy hátul lemezt vágva nagyobb hangszórót betéve. Az első hangszórók konkrétan a lábunknak szólnak, ezen azzal javítottam kicsit, hogy az ajtóba süllyesztettem csipogókat, így hozzánk is jut valamicske a zenéből.
Balesetmentes kilométereket és kevés traffipaxot kívánok minden kedves autóstársamnak!
Hibalista
- Törött jobb első helyzetjelző - 1700Ft; - Bal féltengely csukló - 5500Ft; - Bal első kerékcsapágy - 2500Ft; - Első fékbetétek - 2500Ft; - Motorolaj, olajszűrő, légszűrő, váltóolaj - összesen 9800Ft;
Ide hordtam szervizbe
Mindent apámmal ketten szerelünk. Adok rá egy tizest, pedig elég kelletlen mindkettő, meg sokat is káromkodnak... :)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 106000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 7500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |