Csillagromboló
Szöveges ítélet
A Családi kombi
Hogy miért pont a Subaru?
Mert tetszik.Amióta megjelent az Outback azóta.
Mert összkerekes.
Meg a boxer.
Meg az erő.
Ahogy kinéz.
Ahogy megy.
Igen,elvetemülten imádom.
De ide objektív itélet kell.
Szóval.Miután a párom Octavia kombiját eladtuk,jött ő a házhoz.Világos barna vagy pezsgőmetál fölül és szürke alul a szélesitéseknél.Nem volt egyszerű dolgunk,automata verziót kerestünk a H6-os motorral.Na ez a ritka példány.Pláne nem széttaposva.Volt vele gond,az előző tulaj feladta,itt jöttünk mi a képbe.A hajtás átnézése során kiderült miért is.Szakbarbárok tákolták össze és az eredmény egy remegő hajtáslánc lett.Seibikóékra bíztuk a feladatot és meg is oldották,ismerték az autó előéletét,nem csalódtunk bennük.Féltengelyek egyensúlyozása,kardánok átnézése,2 féltengely-csukló cseréje után viszont jó lett.A cicafius 18-as kerekeket kidobtam alóla a peres gumikal együtt,bocs,tudom hogy cool meg minden de egy megemelt kombi alatt nem.A gyári tizenhetes felnik a rávaló 225/55R17-es gumikkal tökéletesek.Álmodoztam én is WRX kerekekről de ez alatt nem néznek ki jól.
A motoron a kötelező szervizen kivül elvégeztettük a vezérműlánc cseréjét,mivel tekert az autó órája,nem tudni mennyi van benne,a szakkönyv szerint 200000 kilométerenként nem árt lecserélni.Ezt is a Seibiko csinálta,előtte azért biztos ami biztos csináltak egy olajnyomás mérést a vezérműlánc-feszitőknél,állitólag már a csökkenő nyomás utalhat a csereérettségre.Ékszijak,olaj-levegő-pollenfilter is ment cserére.Ki lett cserélve az első két lenéscsillapitó is,megfáradtak 10 év alatt,a hátsó önszabályzósok még tartják magukat.
Ezen kívül az összes olaj és szűrő,a váltóban-difikben is ki lett dobva,új lett betöltve.
Az előző tulaj által beletákolt xenon ment a kukába mert semmit nem láttam vele+nem akartam folytonos csesztetésnek kitenni magam.Viszont a kasztni törésmentes,eredeti vastagságú festékréteg mindenhol.A módositások kimerülnek a B oszloptól hátrafelé sötétitett ablakokban és Colin Mcrae örökbecsü idézetével a csomagtartó oldalüvegén:
“If in doubt flat out”
A vételtől számítottan már benne van bő 35000 kilométer.Ez alatt egy hűtő-sapka cserén kívül csak időszakos szerviz volt.Olajat nem eszi,hajtva sem,főleg mióta Motul megy bele.
Pár szót a vasról.3 literes hathengeres boxer,ötös automata váltó,állandó összkerékhajtás (ez a szimmetrikusnak keresztelt hajtás Subaruéknál).Sokak szerint ez az modell a legszebb az Outback családból.Egyet kell értsek velük,én is ezért vettem.Tetszik az alakja,a keret nélküli ablakok,a tetőablak ami akkora hogy a hátsó ülésről is ki tudod dugni a kezed,mellesleg huzatmentesen szellőztet.,a szélesített sárvédők,az orr a jellegzetes ködlámpákkal,a dupla kidörrentő ami kivülről is szépen szól,a csomagtartóra szerelt gyári diszkrét szárny,a gyári Momo kormány és még sorolhatnám ..Családnak kényelmes,tágas,max 190 centi felett kell kompromisszumot kötni a limitált fejtér miatt.Első ülések motorosan állithatók és fűthetőek is,világos belső,bőrrel ami igencsak
érdekes egy terepre is kitalált autónál,de legalább mutatós.Műszerfala egyszerű,semmi túlkomplikált dolog,bár tetszik amikor gyujtást adva a mutatók “mennek egy kört”.
Kis hiba a kijelzők leolvashatósága,lámpát kapcsolva elhalványulnak és nem igazán lehet látni.De ez legyen a legnagyobb baj....Van navi,CD-váltó,tapis középképernyő meg klíma is,ABS,kipörgésgátló,villanyablak meg fűthető tükrök+ablakok.
Hátul is elfér a két felnőtt,a fiam imádja bár alig várja hogy legálisan előre ülhessen.Csomagtartója nagy,elmarad az Octaviától de ugye a kardánok miatt limitált a hely meg ugye cirka 20 centis a hasmagasság.
Menetkomfortban nincs hiány,rugózása pont jó,nem billeg pedig van szabad hasmagasság
rendesen.Nagyobb tempónál kezd beszűrődni a hajtás és gumizaj,de ez 140 felett csak és nem zavaró.Mert utazni azt lehet vele.Nagy távolságot megtenni kényelmesen.Motorban mindig van erő,a váltó valami istenien pakolgatja a fokozatokat az összkerék pedig segit ha kell.
Ülései kényelmesek,195 magas vagyok és nem fárasztó.
Fogyasztás...na igen erre mondják hogy lezabálja a gatyádat is....ha taposod neki.De azért legyünk reálisak, hat henger háromezer köbcenti,kettőszázötvennégy lóerő,összkerék.Nem ehet annyit mint egy egyhatdé szivódizel.Ez ezzel jár,ugye a sztori a majmokról meg a banánról.Nekem a legkevesebb 9 volt százon és azt is úgy hogy vigyázva.De ha meghallom a boxerhat hangját,ha megérzem ahogy húz,pölö előzéskor akkor nem érdekel.Mert tud lépni ha kell.Nem versenyautó,jópár újabb dizel agyonveri de ez sem érdekel.Hangja kivülről jellegzetes,sokan a Porsche hangjához hasonlitják de ez nem teljesen igaz.Ha csapatós vasat akarok akkor WRX,abban megvan a bubu feeling meg egy korai Lega XT-ben,ami még ennél is ritkább.. Ha családit akkor ez.Lehet vele télen játszani,az összkerék miatt könnyű terelgetni,naaagyon kis helyen meg tud fordulni,főleg havon vagy nedves,laza talajon..hehe.
Szóval amire vettük arra pont elég,meg lesz tartva..tudom ilyet szokott mindenki mondani.De nekem ennél följebb nincs.Még nincs agyonkomplikálva,az összkerék is hagyományos,ez még az a fajta aki parasztból oldja meg a dolgokat.Egyszerű a belső,a motortér sincs agyonvariálva bár a speciális hengerelrendezés miatt kell a szakszerviz segitsége ha arra kerül a sor,pölö gyertyacsere,miegymás.
Az összkerék miatt meg kell tanulni újra vezetni.A kanyarban gázelvét helyett odalépni különben megtáncoltatja magát vagy tolja az orrát cefetül.De ez csak tempós vezetésnél.Váltóban van lehetőség kézzel is váltogatni de ez még a primitív verziója.Nem rúgjuk az automatát hidegen mert sokban lehet a javítása.Kikapcsolt kipörgésgátlóval laza talajon,pláne havas úton lehet mókázni,farcsóválva indul el,kanyarban gázra kis késéssel de kicsit hátsókerekesként viselkedik a késve érkező hátsókerék hajtás miatt.Semleges végig,nem agressziven farol,esküszöm minimális gyakorlással látványos piruettet lehet vele bemutatni,kezdő fárer is képzelheti magát Mcrae helyére.Gyorsulása kielégítő,nem egy mai túlnyomatékozott erőgép,a boxer miatt ‘csak’ 295 Nm van jelen de az már alulról tol.Hiába a háromliteres motor,ez a gép nem ma készült és nem arra készült.És ezt tudja laza talajon meg havon is. Tudja és van benne tartalék,nem táncol ereje határán.Autópályatempónál (140) kábé 3200-at fordul,hangja sincs.Az ötödik fokozat hosszúra van véve, tartós Németországbeli pályás menetnél figyeltem meg hogy 160-180 utazóban minden zokszó és erölködés nélkül kényelmesen falta a kilométereket.Tényleg olyan mint egy villanymotor.A fékek mai mércével lehetnének harapósabbak de maradéktalanul teszik a dolgukat.
Az autó fenntartása relative olcsó,bár a fogyasztás kompenzálja a kiadott kötségeket...fölfelé ugye.A szükséges olaj és szűrőcseréken kívül nem sok minden van vele.Jó gumi kell rá,jó olaj bele és mehet is.Amin nem akarok spórolni az az olaj.az előző tulaj által használt olajat ette,nálam az 5W40-es Motul bevált,olajfogyasztás nem mérhető.Nem tudom meddig lesz meg,a párom imádja vezetni bár az én Accordomat is lenyúlja néha....az is hathengeres de az más világ.
Sosem hittem volna hogy egyszer összejön a Subaru,bár nem bubu de imádom.
Meglátjuk mit hoz a jövő.A következő modellév már nem tetszik,marad ez.
Ezt fenn tudom tartani,szervizeket benyát miegymást ki tudom tokolni,nem vonz az új Subaruk stilusa.Ez van.Ez marad.
Update 2015-2016:
Lement 65000 kilometer.Az auto megvan, teszi a dolgàt, napi hasznàlatban van.Kapott uj aksit, polirozva lettek a làmpài a mattulàs miatt.Hàtso kerékcsapàgy megszolalt,csere aggyal együtt.Kézifékbetétek detto.
Lett rajta pàr karc, jàrt terepen, sàrban, hoban és uttalan utakon.
Olajat nem eszi még mindig, pedig néha meg van hajtva.Fogyasztàsa minimum 9 liter, ezt el kell könyvelni, csodàk nincsennek.Egy H6-os motor, a nagy önsuly, az automata ....ez van.
Szemezgettem az uj modellel, pont az hiànyzik , az a pàr részlet ami ezt az autot egyedivé teszi.A szélesitések, a ködlàmpa, a keret nélküli ablakok.Nekem ez igy jön be.Pont.
Update 2017-2018
Megvan már 135000 együtt töltött kilométer.
Megvan,marad, így logikus. Kapott egy fék erősítést, a 2008-as WRX nyergei lettek föltéve,minden módosítás nélkül elfért, az egyetlen dolog hogy most már a 17-es kerék az alap, a Forester felniket pedig el kell felejteni,marad a gyári, vagy 10mm nyomtávszélesítés.Ezekkel a nyergekkel,megfelelő tárcsa-betét kombóval meg is lehet állni,jobb mint a gyári úszóágyas.
Olajcseréken kívül volt kozmetika, lámpák mattulnak,, csoda nincs ennyi idős autónál ez ilyen.Kerékcsapágy csere is volt a féltengely gumiharangokkal egyetemben,ha már átnéztük az alját.Katalizátortól jött hibajelzés, ugye nem érdemes rövid távon használni mert nem bír fölmelegedni, szerencsére csak a szonda fűtése volt. Fogyasztása még a régi, 9 körül eszik de nem érdekel, nem költöttem kettős tömegűre, szokásos diesel nyűgökre. Két tonna, összkerék automata. Csodák nincsenek.A párom tud vele megetetni kevesebbet, fingom nincs hogyan…….Olajcserétől olajcseréig kb fél liter olaj fogy, ez még normális, 5W40 Motul 300V van benne, még nem indokolt a vastagabb olaj használata. Összeszoktunk, arra használom amire kell és amennyire lehet kerülöm a városon belüli mászkálást, a fővárosunkban erre a célra a motor jobb eszköz.Bevásárolni persze más sztori de ugye kombiba lehet pakolni.
Még mindig szeretem. Nagyon. De ugye én elfogult vagyok.
Update megen.
200.000 kilométer együtt:
Sok minden változott de a Subaru maradt. A Csillagromboló ahogy a párom hívja.Megy és megy és teszi a dolgát. Kapott gumikat téli és nyári szettet is, kapott hátsó lámpát mert a búrája repedt s emiatt párásodott. Sok bérelt autó volt alattam a meló miatt de amikor visszaülök és beröffen az öreg boxer mindíg érzem hogy itthon vagyok. Kicsit karcosan szól mint minden H6 , de ha bemelegszik akkor szinte suttog. Teszi a dolgát, a klíma hűt a tetőablak halkan nyit, nem kell nekem más ide.Biztonságosan és halkan eljutni bárhová. Egyre kevesebb a szívómotoros autó, nekem ő kell. Nem versenyautó hanem egy kombi. Költöztem vele, nyaraltunk vele tetőig pakolva, dacolt fagyban és hóban.Megkapta ami neki jár és ezt így hálálja meg.Fura dolog hogy a gépeknek lelkük van de én valahol hiszek benne. És mikor az utakon nincs senki aki elmondaná milyen gyerekes vagyok, áthúzom a kart balra és kap egy teligázt. Emelkedjen az orr, szóljon az a 6 henger mert egyszer élünk.
Hibalista
- Kopó alkatrészeken kívül: Hátsó kerekcsapagyak, elsö teleszkopok,feltengelycsuklok.Szívóoldali vezérlésmódosító tolattyúja koszolódott el, dadogott melegen, Seibikóék azonnal orvosolták.Kerékcsapágy kb 250000 kilométert bír ki, ékszíj dettó.
Ide hordtam szervizbe
Seibiko.Értenek hozza es szeretik a Subarukat.Maximalisan ajanlott csapat.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Haver meg én.Alap dolgok mint olaj és szűrők,telócsere.Másra nem volt szükség.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 145000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 210000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Octavia | Következő autója? | Marad..egyenlőre |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |