Összkerekes szürke jóság
Szöveges ítélet
Az egész valahol ott kezdődött, hogy amíg sportoltam az edzőnk egy Liberóval vitt minket versenyekre. Elől is ülhettem, és akkor lettem figyelmes a váltóról kapcsolható összkerékhajtásra. A Subaru szerelem valahol tudat alatt itt kezdődhetett, majd ez a középiskolás évek közepéig feledésbe is merült.
Utólag visszagondolva fura, hogy amíg be nem töltöttem a jogsi szerzéshez szükséges életkort egyáltalán nem érdekelt sem a jogsi szerzés lehetősége, sem az autók. Ez tartott egészen addig amíg őrült autó és rally függő szobatársaim meg nem bolondítottak...
Megszereztem a jogsit, majd fél év múlva meglett életem első autója... Na ez nem a Subaru lett, hanem egy babakék 4 ütemű Trabant. Majd miután megtanultam vezetni, egy hirtelen mozdulattal megszereztem a Justyt.
A nevemre vettem...
Az átírási procedúra viszonylag egyszerű volt. Viszonylag. Megvolt az eredetvizsga, ami érdekes eredménnyel zárult. A papírok szerint egyezik a motor és a vázszám, de van egy kis gebasz, először azt hittem, hogy ugrat a vizsgáztató aki egyébként kopasz.
Az történt ugyanis, hogy a rendszerben nincs olyan autó, hogy Subaru Justy J1200 4WD, olyan viszont van, hogy J12 4WD. Mondom remek az autón szereplő matricán is ez szerepel, amit japán kezek ragasztottak az autóra a gyártósoron. Aláfirkantottam, hogy igen ezen az egy dolgon kívül minden, de minden stimmel.
Kezeimben a szükséges dokumentumokkal elballagtam a Zokmányirodába, ahol az ügyintéző először furcsán nézett, egyrészt rám, másfelől a papírokra, majd egy jól irányzott "Most mit csináljak?" kérdést szegezett nekem, amire én nem tudtam jobbat válaszolni, mint: "Kérjen telefonos segítséget". Az eredmény nem is maradt el, fél óra telefonálás, jó pár kapcsolás után, végre javíthatta a két plusz nullát, és immár kezemben is tarthattam a saját nevemre szóló forgalmit amiben már J12 4WD szerepelt. Hurrá. Kezdődhet a közös élet.
A forgalmi szerint 1989. szeptember 11-én került először itthon forgalomba, de biztos, hogy nem újként, mivel 4 matrica is van az autón amin az "Only You Subaru" felirat mellett az "AHG Wien" is szerepel.
Na, a lényeg, hogy amikor megvettem nagyon örültem, mert egy kicsi, de annál virgoncabb kis autót tudhattam magaménak. Nem mondom, hogy szép, sem azt, hogy csúnya, olyan igazi kis kocka a '80-as évekből.
Ha jellemeznem kellene: kicsi, akár a bors, de nincs olyan erős, viszont elmegy mindenhol, mindenkor. A műszaki dokumentációk készítésekor valószínűleg azt a parancsot adhatták, hogy az autón belül 1 dolog lehet kerek, kívül pedig 4. Így lett kerek a 4 kerék, belül pedig a kormány lett az. Ezen kívül csak a gyártás és az "éles sarok kezdő törés" miatt lehetnek az autón lekerekítések. Amilyen régi az autó pont olyan egyszerű is, ezért nem sok meghibásodási lehetőség van.
Mivel ritka ezért nem a legegyszerűbb hozzá beszerezni az alkatrészt, de koránt sem lehetetlen. Vízpumpa is lett 4 napon belül ami megvolt 6 ezer Ft-ból, ezért még azt sem mondanám, hogy túlságosan drága lenne, mondjuk a kipufogó ami gyakorlatilag a leömlőtől a hátsó dobig végig ér az autón, került 35 ezer Ft-ba, szintén pár napon belül... Sok? Szerintem nem tudom...
Egyetlen gyenge pontja a rozsda. Hajlamos arra, hogy a tavasz közeledtével a fákkal együtt kirügyezik.
Mivel mindennapos használatban van, így szedi magába a kilométereket, de nem bánja a sarat, havat. Teszi a dolgát.
A terepképességét tekintve bámulatos, egyszer ugyan felakadtam vele, egy traktor nyomban, de sikerült letolatni és így már tovább tudtam haladni az őrült sárban is. Sikerült már olyan mély hóban is elindulni, hogy tolta a lökhárító a havat, de ment tovább rendületlenül. Én is meglepődtem...
Kényelemnek témája
Az én 4 ütemű Trabantomhoz képest kényelmes minden szempontból, a kormány elég nagy és elég jól meg lehet fogni, hogy ne okozzon gondot a szervó hiánya, főleg a "hatalmas" gyárilag 12-es, jelenleg 13-as kerekekkel. Anyu Swiftjéhez képest kényelmetlen, kicsi és nehéz rajta minden, de legalább nem gyors így van idő eltekerni a kormányt és fékezni.
Gyorsulás és sebesség
A motor pont olyan, mint egy Outback hathengeres boxermotorja, nagyjából megfelezve a főtengely középvonalánál. Így maradt egy hengerenkénti 3 szelepes, összesen 1189 ccm-es 3 hengeres motor, 49 kW teljesítménnyel és kb 90-95 Nm nyomatékkal. Három jelző biztos nem illik rá: 1. Lóerőgyár, 2. Nyomatékbánya, 3. Iszákos.
A legmagasabb fokozatban 90-100 környékén a fordulatszámjelző (mert ilyen is van benne) 3 ezernél jár, a nagyon maximális 8 ezerből. 5 ezer fölött húzni már nem fog, legfeljebb a fejed fog zúgni ha sokat mész így.
Mindenesetre a 130-at lehet vele tartani, amit autópályán sikerült véghezvinni útban Székesfehérvár felé, majd onnan haza.
Belső tér
Az én példányomban az összes ajtókárpit műanyag, ezért ezeket tisztán tartani nem egy nehéz dolog, sokszor vagyok érte hálás. 4 személy elfér benne, bár hátul nem nagy a hely, 5 embernek viszont már "érdekes" a hosszú távú utazás.
Karbantartásra teljesen igénytelen, ha nem cukor kerül a tankba és nem homok a motorba, akkor szerintem a világból is kimegy. Egyszer hagyott cserben, de a gyertya csere megoldotta a problémát.
A lényeg: olcsón fenntartható, megbízható és hóban kifejezetten élményautó.
Ha akarom akkor megy egyenesen, ha akarom akkor csúszik keresztbe.
Hibalista
- Termosztát - Féltengely gumiharangok - Foltozott kipufogó helyett kapott egy gyári Bosalt
Ide hordtam szervizbe
Galbács mester - EgyekHelyiek közül kettő, de őket inkább nem nevezném meg és nem is minősíteném, mert hozzá sem nyúltak...
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Dezső - TiszafüredKarosszériás Misi - Tiszafüred
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 45000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 1.1 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |