A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Subaru » BRZ (2012)

BRZ 2.0i Sport plus AUT 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A Lapos

Szöveges ítélet

Számomra a Subaru BRZ-vel kapcsolatos történet ott kezdődött, hogy mindig is szerettem az autókat és rajongtam a különleges technikákért a Subaru BRZ/Toyota GT86 (Amerikában Scion FRS) valahogy elkerülte a figyelmemet na nem azért, mert nem érdekelt az autó vagy mert nem lett volna eléggé különleges, hanem mert anyagi lehetőségeim nem engedték meg egy ilyen autó megvásárlását.

Kis kitérő:
--> Első autóm egy 2000-es évjáratú Renault Megane 1.6 RT Cool apukám vette még újonnan én végül eladtam 8 év után 18 évesen. Totalcar népítélet címe: A megbízható Francia
--> Második autóm vagy autónk, illetve párom autója (még meg van ezen Népítélet írásának időpontjában) egy 2018-as évjáratú Suzuki Vitara 1.6-os GLX automata jött a Megane helyére.

2016 ősze óta Németországban élek és a háznak ahol lakunk a mélygarázsában egyszer egy Subaru BRZ (képen látható kék még ráncfelvarrás előtti változattal) valaki beköltözött és elkezdtem az autót nap mint nap látni. Gondoltam ez az autó jól nézz ki és sok utána olvasás után láttam, hogy egy sor olyan dolgot felvonultat a vezetésen és a kinézeten kívül, ami számomra igen érdekes például: bokszermotor, hátsókerék-hajtás, nincs turbó, láncos vezérlés, D-4S benzin befecskendezés, ami a Toyota közvetlen és szívócső befecskendezést kombója, Torsen önzáró differenciálmű (Torsen Limited Slip Differential) és számomra fontos 6 fokozatú tradicionális (hidromechanikus) automata váltó. Ha valaki az automata váltós autót keres annak ez jó hír.

Mivel 2019 végét írtuk amikor ezek történtek azt nagyon jól tudtam, hogy a modell 2012-es bemutatása óta 2017-ben volt frissítés/ráncfelvarrás és akkor már azt is sejteni lehetett, hogy nemsokára befejezi a modell a pályafutását így azt tudtam, hogy ha szeretnék egyet és mivel én elsősorban új autóban gondolkoztam mert 2017-es ráncfelvarrás utáni példányok majdnem új áron voltak hirdetve így akkor már inkább új autót kezdtem el keresni. A dolgok odáig eszkalálódnak, hogy 2020 február elején Németországban el is mentem párommal egy tesztvezetésre az egyik Subaru kereskedésbe. :-) Na akkor már éreztem, hogy az ami jól mutat technikai tartalmat illetően és elképzeltem az be is teljesült a próbakör során. Tudtam, hogy szeretnék egy BRZ-ét és azt is tudtam, hogy vigyázni szeretnék rá és sokáig szeretném megtartani ha meg sikerül vásárolnom.

Sajnos, vagy nem de a piacok között lehetnek és vannak is eltérések így Németországban (ebből is tudható volt, hogy ez a befejező modell Subaru esetén) már csak Final Edition (végleges kiadás) volt rendelhető Subaru sajátos kék (WR Blue) sínében számozott változatban. Persze ez nem csak a számozás miatt volt drágább, de mert volt Brembo fék és egy hozzáadott extra hátsó sway bar (magyarul nem tudom) ami a kaszni merevségét hívatott növelni és persze eltérő alufelni és belső színek. Ezzel együtt én ezüst metál színt rendeltem végül és nem Final Edition kiadást Magyarországon az egyik Subaru kereskedésből, amit exportként kihozattam Németországba és itt helyeztem elsőnek forgalomba. Persze a Magyarországi Subaru kereskedésről lehetne hosszan írni, de nem az a lényeg. Maradjunk annyiban, hogy nem voltam elégedett több szempontból velük.

Ha kérdezitek, hogy: De miért automatát vettem? Nos erre a válasz és ezért volt az elején a kitérő a Suzuki Vitara 6 sebességes (Aisin) váltója, amit 2020-ra nagyon megszerettünk volt az ok. Próbáltam-e valaha a BRZ manuális változatát? Nem. Európában nyilván ezt az autót leginkább manuális váltóval veszik (mert egyesek szerint ez erről szól) Amerikában meg inkább fordított az arány ott kb. 70%-ban ezt a típus automatával vásárolják még annak ellenére is, hogy az ottani autó tesztelők csak azt mondják manuálissal vedd meg de az a pár tesztelő, aki tesztelte automatával az megmondta, hogy gyakorlatilag nincs számottevő hátrány manuálissal szemben és bár ez itt nem döntő szempont de takarékosabb az automata váltóval szerelt változat. Jó pár tized másodperccel a 0-100 tényleg elmarad a manuális változattól ez igaz (azaz egy nagyon pici hátrány csak akad). Viszont maximum fordulatszám elérésnél tartja a fordulatszámot a váltó sport manuális módban és nem vált el mint pár másik „nem igazi sport autó” automata váltója. Maga az automata egy régi darab még a Lexus hátsókerekes platformjainál is használták ahogyan én láttam nyilván voltak rajta fejlesztések, reszelgetések az évek alatt, egyes internetes források szerint V6-os motorok mögött sokkal több lóerővel is eléggé megbízhatónak számít, kiforrót darab, de erre még visszatérnék. Csak érdekesség az Amerikában eladott BRZ/GT86 kipufogójának a vége kicsit el van rejtve az európai piacra szánt verziókkal szemben az ottani törvényi előírásoknak megfelelően. Valamint ott manuális váltóval volt 205 lóerős változat is piros könnyűfém szívócsonkkal (remélem így nevezik) a fekete műanyag helyett.

Visszakanyarodva a tesztvezetést rendelés követte 2020 februárjában Magyarországon, márciusban indult a COVID és áprilisi gyártásból májusi gyártás lett Japánban. Az autó szeptember elejére érkezett meg Magyarországra majd végére hozzám Németországba. Ahogy meg is érkezett nekem már másnapra időpontom volt rendszámot regisztrálni és hétvégén már vezethettem is. Szuper jó folyamatok vannak erre Németországban ezt el kell ismernem.

Amikor elsőnek elmentem az autóval párommal naplementében próbakörre akkor a legközelebbi benzinkúthoz és onnan picit autózni végig érződött az új autó (nekem illat de valójában ragasztók és más anyagok keveréke) meg ahogy a csodálatos bokszermotor elsőnek melegszik át igazán és akkor az a sok anyag ami később kipárolog felszabadul egy sajátos érzést ad. Aki ismeri tudja mire gondolok. Nyilván az autó bejáratos és nem forszíroztam semmit, mint fentebb említettem hosszabb távra tervezem megtartani. Gondoskodtam arról, hogy az első legalább 4000km az kíméletes vezetéssel kerüljön megtételre és 4 ezres fordulatot nem meghaladva, de alatta különböző fordulatszámokon kerüljön bele az autóba. Magyarul nem javasolt tempomattal hosszan ugyanazon a fordulatszámon vezetni bejáratos időszak alatt.

Teltek a hónapok és jobban megismertem az autót, nagyon szerettem vezetni. Megtanultam beszállni is ami azért nem egy nagy mutatvány, de ha nem akarod le rúgni a küszöböt és ajtókárpitot nem árt egy kicsit odafigyelni. Ülések szuperek és hosszabb vezetéshez is megfelelő szerintem. Én rendszeresen mentem az autóval 1200km haza Magyarországra és arra is megfelelő volt nekem a 182cm magasságommal és 77kg-al jól elfértem. A hosszabb vezetésben egyébként még annak is aki nem automata párti be kell ismernie hogy a 6-os sebesség fokozat és úgy általában az automata áttételezése sokkal kellemesebb autópályára még akkor is ha ennek az autónak az otthona a kanyargós szerpentin. Autópályán ugyanis az automata a hosszabb végáttétel miatt nem csak hogy kevesebbet fogyaszt, de az alacsonyabb fordulatszám miatt zajszint is kisebb így sokkal komfortosabb, ami egy hosszú útnál nagy előny. Másik előny, hogy mindenki tudja aki a típus iránt érdeklődik, hogy a Subaru FA20 motorjának nyomatékgörbéjében középen van egy kis „beszakadás” ahol nem húz annyira acélosan azaz a nyomaték görbe nem teljesen lineáris mint ahogy azt sokan elvárnák. Automata váltónál ez nem tűnik fel mert ott elvált, manuálissal nyilván gépészkedni kell. A motor szerintem nagyon szerethető és alacsony fordulaton is jó a nyomatéka. Elég megnézni a Totalcar erőmérőt, ahol ezt elemzik egy GT86 mérésénél. Na ott elmondják neked miért is jó ez a motor és autó. Ez az autó városban alacsony fordulaton sem vérszegény. Sokan nem tudják a tradicionális automatának elindulásnál van nyomatéktöbbszöröző képessége. Én pont ezért ezt a kis beszakadást bocsánatos bűnnek tartom a nyomatékgörbén és nem értek azokkal egyet akik ezen rugóznak.
A rezonátor (sound tube) ami a motortérből a szívó hangokat behozza az anyós ülés előtti tűzfalon keresztül is jobb mint gondoltam. Ettől picit tartottam, hogy hangos lesz de rezonátor kalibrációja fordulatszám függő szerintem mert ha mondjuk nem sport módban vezetsz olyan mintha nem is lenne. Mint minden autót ezt is egy adott árszintre pozícionálták azért, hogy elérhető legyen a célközönségnek. Zajszigetelés hiánya előny és hátrány is. Jó mert érzed az autót, de a motor és vezetőfülke közötti tűzfalra juthatott volna (több) szigetelés úgy ahogy a hátsó kerékjárati íveket is kemény műanyag borítja azaz kis kavicsok sárvédőívben belül való felverődését hallod az utasfülkében néha. Egy másik példát említve mire gondolok itt a Suzuki Vitara is többet ad a filc szerű anyaggal pont ugyanazon a helyen be van borítva a hátsó kerékjárati dob íve vagy csak más az anyag így ott ilyesmi nem hallható. Ebben egyébként az új Toyota GR86 (Ami szintén Subaru gyárban készül csak a az új BRZ-vel ellentétben a GR86 eljött Európába egy limitált időre 2024-ig) sem jobb és ráadásul bár vannak nem is kevés előnyök a GR86 esetében de a rezonátor (sound tube) cseréje a hangszórókból jövő szintetikus hangra az nem az az én szememben (igaz szervizben kiiktatható ODB csatlakozón keresztül).

Vezetésre visszatérve hiszen itt az a lényeg, hogy nagyon jó érzés amikor mész egy szerpentinen és mondjuk egy nagy erős SUV/CUV jön (gondolok itt egy prémium városi vagy hobbiterepjáróra) utánad ami egy egyenes szakaszban talán le is tud téged gyorsulni de a szerpentineken a boxermotor alacsony súlypontja, a hátsókerék-hajtás és a szuper precíz játékos kormányzásnak hála nagyon ott lehet hagyni a hagyományos autókat. A motorháztető és első kerékjárati ívek púpjai segítenek téged az autó terelgetésében kanyarban. Ha már a motorháztetőnél tartunk az alumíniumból van és nagy sebességnél a szélvédőhöz közelebb eső sarkai kicsit elemelkednek (libegnek) ami normális jelenség. Ugyancsak normális jelenség a kormány végállásai felé halható kis (1 szer) kattanó hang. Egyszerűen kanyar tempóban nagyon jó és sok autóra ott ráver. Rá is jössz, hogy nem csak marketing az alacsony súlypont, ami a prospektusban jól mutat. Ez az autó tényleg a vezetésről szól és arról, hogy elérhető áron értékesítik azoknak akik ezt keresik. Létezése szerintem éppen ezért üde színfolt főleg a mai hot hatch és SUV/CUV világban. Nem is mindenki érti ezt a műfajt amivel nincs is gond hiszen ettől sokszínű az autózás világa. Aki meg érti az tudja mire gondolok.
Ami igazán tetszett, hogy amikor sport módba kapcsoltam a viselkedés nagyon más volt persze jó értelemben. Eleve bizonyos sebességtartományokban úgy vált a váltó, hogy a fordulat magasabb maradjon egy hirtelen gyorsításhoz valamint egy hirtelen gyorsítás után még ha mondjuk utána hirtelen fékezel párosul a dolog mert behúzódsz egy gyorsítósávban két autó közé akkor fékezés után tartja neked a fordulatot ezzel is jelezvén hogy ha megint hirtelen gyorsítani szeretnél akkor robbanás szerűén készen áll az autó arra hogy kitudjon lőni hiszen az ezt támogató fordulatszámon van már eleve a motor ahol a nyomaték és az erő rendelkezésreáll. Ez így leírva nem jön át de megdobja vezetés közben az adrenalin szintedet és érzed hogy szíved gyorsabban ver valamint, hogy egyé válsz az autóval. Maga a bokszermotor karaktere is eléggé más mint más soros 4 hengereseké (nem összevethető) amikhez hozzászoktam előtte. Olyan érzés mint ahol valóban vasak mozognak és mindenen olyan közvetlen, nem nyúlós valami. Nehéz ezt leírni de olyan ez mint amikor tényleg azt érzed hogy itt gondos japánok összeraktak valamit a lehető legpontosabb illesztéssel. Még ha kicsi is de olyan ez mint egy éles szamurájkard.
Fogyasztásról nem írtam, akit érdekel az én nagy átlagom fedélzeti számítógép szerint 7,3 liter volt a legrosszabb érték 7,5 körül alakult. Szerintem ez több mint jó érték. Ebben kevés sport mód volt és túlnyomó többségében autópálya Németországban.
Ami a futóművet és a rugózási komfortot illeti állítólag a Toyota GT86 és Subaru BRZ között az első években voltak különbségek jellemzően 2012 és 2017 közötti példányok, főleg az első évek szériái kifejezetten feszesek voltak állítólag ami pályanapon jó de hétköznapokban kevésbé hálás. A 2017 utáni változatok ajánlottak ha valaki egy kicsit a komfortot is kedveli. Én megvoltam elégedve azzal ahogyan a lengéscsillapítók gyárilag bevoltak hangolva mert ugyan határozott kissé feszes de még is jó csillapítással rendelkezett. Így egy huppanóban nem éreztem úgy, hogy leszakadna a derekam. Jól használható a mindennapokban is.

Mint sejthető azért én keveset használtam szerpentineken, inkább hosszabb utakra mentünk vele és ezzel kapcsolatosan kezdődtek a gondok is. Nem, nem a motorral semmi probléma nem volt ez egy jó széria a Subaru-tól! Akkor hát mi? Kezdjük a jelenséggel, ami kb. legalább 300km autópályás (Német autópálya) vezetés után jelentkezett azzal, hogy mint minden hosszabb útnál néha le kell hajtani kis szünetre. Nyilván 1200km levezetése során kell pihenő és az autópálya pihenőbe és a lehajtónál vettük észre amikor az automata váltó gangolta lefelé (visszaváltás) a sebességeket, hogy 3-ból 2-be egy elég szignifikáns rántás volt tapasztalható, ami enyhe tompa hanggal is járt. Ez fura és egyértelműen észlelhető jelenség nem mondható normálisnak! Úgy általában is a váltások durvábbá váltak 300km vezetés után annak ellenére, hogy nem raktam az autót sport módba és annyira nem is éleztem ki a vezetést hiszen 1200km-re megyek, azaz haza és igaz párommal felváltva vezetünk de ez akkor is fárasztó, nem tudsz végig versenyszerűen vezetni. Az eset után el is mentem a Subaru szervizbe, ahol mondták, hogy valami hátul nem volt a megfelelő nyomatékkal meghúzva és most már jónak kell lennie. Hát mondom oké. A lényeg, hogy tényleg lehetett valami olyan oka amit ők mondtak mert rövidebb vezetéseknél már a szervizbe menet is előjött a dolog és akkor még csak összesen kb. 2000km körül jártam az autóval.
Aztán tavasszal megint hosszabb útra mentünk (télen elvétve használtam csak hogy néha be legyen indítva) és megint jelentkezett a jelenség és ismételten visszamentem a szervizbe. El is mentek az autóval kis tesztvezetésre volt élő számítógépes adat felvétel is vezetés közben, amit elküldtek a központba elemezni valamint kitörölték a megtanult vezetői szokásokat TCM (Transmission Control Unit-ból?). Az elemzés eredménye egyébként nem hozott semmit annak ellenére, hogy állítólag a váltó tárolja a durva váltásokat, amit elvileg ki lehet olvasni. Szoftverfrissítés sincs mert ez egy bevált konstrukciós váltó és már évek óta nem volt frissítés. De a hiba, azaz durva visszaváltás és váltás akkor is jelentkezik ha mondjuk Magyarországról jöttem vissza Németországba tehát Magyarországon és Ausztriában 130-as határt nem nagyon átlépve kíméletesen vezetve is. Ami viszont feltűnt nagy megfigyelőképesség nem kellett hozzá, hogy ha lehűl az autó és vagy másnap vezeted akkor eltűnik a hiba, azaz 3-asból 2-esbe váltás vajsima, ami egy tradicionális automatától nem sport fokozatban az elvárható viselkedés. Nyilván a szerviz nem vezet legalább 300km, hogy lássák a hibát én meg nem mentem el 300km-es körre, hogy aztán előre egyeztetett időpontban gyorsan produkálni tudjam a hibát a szerviznek azért ez nem olyan egyszerű. Egyes internetes amerikai források szerint pályázáshoz javasolják az automata váltó hőcserélőjének a nagyobbra cseréjét. Na már most úgy tűnik a gyári hőcserélő (ez csak az én teóriám) nem birkózik meg a feladattal 300-350km Német autópályázás előhozza a jelenséget egy ősz végi szezonban is. Az is lehet, hogy a bokszer motor elrendezés nem biztosít annyi menetlevegőt az automata váltó hőcserélőjének, mint kellene (megint csak feltételezés). Vagy csak simán kikaptam egy hibás váltót? Az aki ismeri az automata váltókat tudja, hogy ezt amit hőcserélőnek írok két funkcióval rendelkezik. Az egyik, hogy a motor melegét átadja a váltónak, hogy az hamarabb elérje az üzemi hőmérsékletet ezzel csökkentve a káros kopást, de egyben hűtésre is szolgál. Szervizlátogatások után írtam emailt a Subaru Németországnak és az európai képviseletnek is kérdéssel, hogy mit javasolnak? Bár az Európai képviselet segítőkész volt, de eredményt nem hozott a német pedig azt mondta hogy tudnak egy másik ilyen esetről is aki erre panaszkodik (az is meglehet hogy az is az én esetem a szervizen keresztül). Szerintük a dolog háttérében a német autópályavezetés áll magyarul mintha pályanapra mennék szerintük. Persze megírtam nekik, hogy kíméletesebben vezetve is jelentkezik a probléma, de nem volt foganatja sajnos. Így végül 18600km-el 2022 májusában leadtam az autót az egyik Subaru márkakereskedésben, ahol még ugyanabban az évben korábban rendeltem egy Subaru XV-ét 1.6-os nem közvetlen befecskendezéses (FB16B) motorral amíg lehet. Pár tesztvezetés azért volt döntés előtt. Végül majdnem szőrén cseréltem egy új autóra, amit így utólag nem bántam meg. Persze az XV küldetése más, nem összevethető a két autó.

Subaru BRZ az első autóm volt, aminek nevet is adtunk „Lapos”, ebből talán érezhető, hogy habár sokáig nem tartottam a Lapost de mégis nagyon különleges élmény volt ez számomra. Sokszor, ha autózásra gondolok a még most limitáltan elérhető Toyota GR86-ra gondolok itt elsődlegesen, hogy jó lenne ismét megpróbálni és belevágni egy történetbe, azaz az új GR86-al. A GR86-nál hozzányúltak mind a manuális és automata váltóhoz szerkezetileg valamelyest.
Egyedi esettel találkoztam a fenti váltót illetően vagy nem? Mindegyik automata váltós GT86/BRZ ilyen és így viselkedik vagy nem? Ezt már lehet nem tudom meg. Van itt egy Toyota GT86 népítélet szintén automatával, de az a leírás nem említ ilyen jellegű problémát, mint amivel én szembesültem. Remélem hasznos volt, hogy megosztottam tapasztalataimat.

Hibalista

- Semmi viszont hidromechanikus automata váltóval nekem voltak gondjaim. Részletek a szöveges leírásban.

Ide hordtam szervizbe

Autohaus Essers GmbH --> profi csapat

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2020
Kényelem (9) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 18600
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Vitara 1.6 GLX AT Következő autója? XV
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Subaru BRZ 2012

További ítéletek (0 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)