Saab - Född från jetplan
Szöveges ítélet
Majdnem napra pontosan 2 éve írtam egy népítéletet a korábban használt autómról, nevezetesen egy Fiat Punto 55S-ről (Kisferrari, avagy útakadály), aminek végmondatában ("Úgyhogy folytatásnak marad a 9-3.”) igazából magam sem bíztam igazán akkor még, hiszen ezekből a gépekből nagyon nehéz kitűnő állapotút találni, de 1,5 év folyamatos keresgélés után felbukkant végre egy olyan példány, amiért érdemes volt pénzt adni. Mielőtt elkezdeném kiönteni a lelkemet, összefoglalnám nagy vonalakban a gép jellemzőit: igazolhatóan 135 000 km, sérülésmentes állapot, teljes bőr belső (fűthető ülésekkel), digitális klíma, sebességtartó-automata, tolatóradar, mesésen szóló gyári audiórendszer, hogy csak a legszembe- (és az audiorendszer fülbe- ) tűnőbbeket említsem. Ami még sokkoló volt, az az ára, ugyanis hasonló felszereltségű/korú, de itthon presztízsautóknak tartott márkák modelljei alsó hangon is másfél, de inkább kettes szorzóval kerülnek eladásra ehhez viszonyítva (még a Volkswagenekért is 1,5-szer ennyit elkérnek, ami azért kicsit vicces).
Hogy miért ilyen olcsók ezek az autók? Ennek leginkább egy okát találtam az elmúlt időkben: az emberek félnek tőlük, mivel nem ismert márka itthon. Az ismeretlen pedig félelmet és óvatosságot generál. A legfőbb érvek, amikkel jönnek az emberek a Saab ellen a következők:
-"Megőrültééééél? A gatyád is rááááköltöd, baromi drága hozzá minden!!"
Alaptalan felvetés. Olcsóbbak hozzá az alkatrészek újonnan, mint egy hasonló korú Peugeothoz, Fiathoz. A Volkswagen és társairól nem is beszélve. (Aki nem hiszi, nézzen csak rá az árakra.) Másik érv szokott lenni, hogy ehhez nincs bontott. Ez részben igaz, bár amit eddig kerestem, mindent találtam, csak tudni kell keresni. Vannak facebook közösségek, ahol szinte bármit lehet találni.
-"Kétezres turbóbenzin Saab motor? Biztosan fogyaszt vagy 14 litert százon! Ha letagadod, akkor is!"
Bármennyire hihetetlen, közel sem. Városban az autó 10-13 liter között fogyaszt, klíma és személyek számának függvényében, ami egy ekkora (1460 kg) tömegű autótól nem sokkoló adat. Egy kisebb benzinmotor is megenne ennyit (de inkább többet). Na de itt jön a csavar. Városon kívül 6-6,2 liter körül fogyaszt, autópályán pedig 6,8 körül (limitek betartását feltételezve). Gyakorlatilag literre pontosan annyit, mint egy tetszőleges benzinüzemű gép, és ez emellett ~230 lóerő... (Mielőtt bárki félreértené, az erő kihasználása során persze nő a felhasznált üzemanyag mennyisége, viszont adott a lehetőség kis fogyasztású üzemre is, és nem útakadályként közlekedve!)
"Háhűjjevagy, mérnem' audit/béjemvét vettél ennyiért, azt kell M-es rendszámmal németből"
Részben azért nem, mert Neked is az van, és én veled nem szeretnék egy autós közösségbe tartozni, és nem szeretném, ha engem is megbélyegeznének az autómon keresztül az olyanok miatt, mint te. Szerintem senkinek nem kell bemutatnom ezt a jelenséget. Egyszerűen fel se merült bennem az igény, hogy a BMW, Audi, Volkswagen (és holdudvara) trióból válasszak gépet magamnak, nem azért, mert ezek rossz autók lennének, hanem csupán azért, mert ezeknek a modelleknek felhasználói tábora igazán hagy némi kivetni valót maguk után. Nem is ragozom tovább, a velem együtt gondolkozók pontosan értik, mire gondolok, amikor ezeket a sorokat írom.
És igen. A SAAB pontosan ezt tudja. A Saab úgy nyújt színvonalas közlekedést eszméletlen menetdinamika mellett, hogy nem gondolják rólad a közlekedésben résztvevők, hogy mekkora paraszt vagy (megalapozottan!). A Saab nem „kivagyiskodni” való. Ez nem péniszhosszabbító vagy csajozógép, és ez a jó benne! Megbújik a forgalomban, és csak a szakavatott, értelmes szemektől kap elégedett biccentéseket, hogy "ez igen, ez autó".
A márka az én szememben a legegyedibb autógyártók egyike. Kevesen tudják, hogy mennyi újítást, forradalmi dolgot hoztak a mindennapokba. Nem is szeretném ezzel húzni az amúgy is hosszúra nyúló irományomat, mivel napestig lehetne írni a dolgokat, legyen elég annyi, hogy már a ’80-as években injektoroztak turbófeltöltés mellett, amikor a többiek még a karburátort reszelték. A biztonságról nem is beszélve. Korának legbiztonságosabb autói voltak a Saabok, ezért is voltak viszonylag drágák (anyagköltség jelentős volt), és kevésbé versenyképesek. ’90-es években megalkotott Trionic motorvezérlő rendszer mai napig az egyik legjobban sikerült, egységes motorvezérlő rendszer. A Saab már a ’90-es években szoftverből skálázta a motorjait, amit a többi gyártó csak mostanában kezd el csinálni. Sok szempontból megelőzte a márka a korát, ami a veszte is lett. A sok fejlesztés, a sok kísérletezés elvitte a pénzt, nem tudott versenyképes autókat kínálni a Saab, így először felvásárolta a GM ’89-ben, majd szépen lassan utolérték a többiek (sőt, le is hagyták a vége felé már). Talán jobb is így, hogy csődbe ment a márka. Egy ilyen kommerszedő, sablonosodó világban, mint a mai, nincs helye ilyen egyedi dolgoknak, mint a Saab (milyen messzemenő, mélyfilozófiai következtetéseket lehet levonni az autózásból).
Rátérek a konkrét autóra is, mert kicsit talán sok lett így is a közlekedéspszichológiából. A géppel maradéktalanul meg vagyok elégedve, 3 fő típushibájából 2 már ki lett javítva az előző tulajdonos által, rám vár még egy AC pumpa csere, ha nem akarok az útmentén éjszakázni egyszer. A közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem megbízhatatlan autók, csak törődést igényelnek. De melyik 13 éves autó nem igényel foglalkozást? Az eddig együtt töltött 1 év és 10 000 km alatt nem jött elő új hibajelenség, egyetlen problémának a belső keringető ventilátor ciripelését tudom felhozni. Tavasszal ezt is megcsinálom, csak most hideg van lebontani a műszerfalat garázs hiányában.
Pár sort írnék a menetdinamikájáról is, mert ha valaminek, akkor ennek aztán van, ellentétben a sok önjelölt versenymarutissal a népítéleten. 230 Le folyamatos csúcs-, és ~250 Le pillanatnyi csúcsteljesítményre képes az overboost funkcióval, 320 Nm (overboost: ~345 Nm). Ezeket az értékeket egy Nordic ECU-val produkálja, egyéb más kellemes hozomány társaságában (openSID, kisebb üzemanyag felhasználás). A 320 Nm nyomaték a szívómotorokkal ellentétben már 2400-as fordulatnál rendelkezésre áll, és egészen ~5700-ig jelen is van ellentétben a diesel üzemmel. A ritka pillanatok során, amikor padlógázzal gyorsítom az autót, kormánytépéssel, és 3-masban kerékkiprögéssel jelzi felém, hogy ez nem egy kis hajszárító, még ha emellé hang nem is társul, csak csendesen elkezdi feltekerni az aszfaltot. Mondanom sem kell, hogy bizony lámpától lámpáig van ellenfele. Mindenki lenyom. Mert hagyom. Mert ez egy Saab. Szofisztikált vadászgép. Városon kívül egy esetleges agresszív közlekedőtárs belőlem nem padlógázt vált ki, hanem diszkrét jobbra indexet. Mivel ez egy Saab. Szofisztikált vadászgép. Természetesen lassú jármű előzésénél nagyon jól jön a bődületes motorerő, biztonságosan és kényelmesen be lehet fejezni a manővert. Mivel ez egy Saab. Szofisztikált vadászgép. (Na jó, itt jegyezném meg, hogy néha előfordul, hogy fordítva veszem be a gyógyszeremet, vagy esetleg elgurul reggel, és így kicsit más idegállapotban ülök be a svédembe. Ha olyankor hoznak ki a sodromból, egy hajszálon múlik, hogy ne menjek bele a kicsinyes játszmákba… Nem vagyok álszent, volt erre is példa már, de mondanom sem kell, hogy ellenfele még nem akadt a gépnek. Utána mindig megbánom, hogy feleslegesen terheltem az amúgy is frusztrált közlekedőtársakat azzal -holott köztudottan ők a közúti keménylegények, az alfahímek-, hogy a koronás griff embléma megy össze előttük, akárhova váltanak, és akárhány sportlégszűrő, sportgyertya, sportizzó, sportpedálborítás, sportküszöb van bennük. Sőt a v-power über nitro super hyper f1 racing plus üzemanyag sem segít. )
Az autó nagyon kényelmes, hosszabb utakon sem fájdul meg a derekam (Leginkább hosszabb utakra megyek, ha autózok. Városban nem sűrűn kell használnom szerencsére). Vezetés közben körülvesz a nyugalom, a csend. Minden nyomógombon, kapcsolón, karon érezni a minőséget. Az ajtók súlya, csukódása is mesés. A pedálok és a kormány kezelése is erőt igényel, ami számomra nyugalmat sugároz. Nyugalmat, mert azt az illúziót kelti, hogy ez a konstrukció megvéd egy esetleges bajtól. 4 személynek is kényelmes, 5-en már kicsit szűkösen vagyunk, habár a csomagtartó mérete szerint 5 ember több heti holmiját is el tudja nyelni. Hatalmas mérete van, sokszor lett pecsétes a nadrágom, mivel a mélyére csak úgy érek be, ha nekihajolok, és ekkor általában a koszos lökhárító nyomot hagy a térdeimen (181 cm magas vagyok). Kiváló a gyári hangrendszer, nem is hallottam hasonlóan jól szóló rendszert más autókban (hozzá kell tennem, nem is nagyon ültem többtízmilliós gépekben, de egy vadi új Octavia hifije szokolrádió ehhez képest, de egy hasonló korú e39 5-ösé is).
Az autó külső megjelenése ízlés dolga, sokak szerint kifejezetten ronda, amit teljesen meg tudok érteni. Azt mondanám, olyan, mint a tonik. Meg kell tanulni szeretni. No meg felszínesedő világunkban becsüljük meg azt az embert, aki a külső alá is lát, és nem az alapján minősít egy autót, ahogy kinéz, hanem amit kínál belül, illetőleg a gépháztető alatt. (Ismét egy autó-életfilozófia párhuzam, nocsak, ebből írom majd a doktorimat is azt hiszem.) A súlyos ajtó kinyitása után megcsap mindig a friss bőr illata. Mesés, mindig felvillanyozza a napomat. Még most is minden egyes megtett métert imádok ezzel az autóval, és gyakorlatilag egyre jobban összenövünk. Valószínűleg sosem fogom eladni.
Végül megemlíteném a negatívumait is a masinának, mert ilyen is van, mint minden autónak. A fékei kicsit harmatosra sikerültek gyárilag, egy ekkora tömeg-motorerő pároshoz jelentősen nagyobb fékhatást várna az ember. Természetesen ezekkel is meg lehet állni, de nem vettem volna zokon nagyobb fékerőt. A futómű egyéb részei sem a legjobbak. A kormányzás kicsit kókadt, lagymatag, kanyarban is egy fokkal lehetne kevésbé billenősebb a gép (természetesen azokon a sebességeken, ahol én használom így is tökéletes, de a motorerő lehetővé tenne nagyobb sebességet is, oda pedig kevéske már ez a rendszer). Nem hiába, ami az A Vectra alá jó volt, nem jó egy ilyen autó alá (közös platform és futómű). Ekkora erőhöz édeskevés a fronthajtás, főleg intenzív állórajtok esetén érződik a tapadáshiány, ezért is mindössze 7 másodperc a 0-100 (gyári adat, sosem mértem, és nem is fogom). Cserébe télen is kényelmesen lehet vele menni (ami azért Svédországban elég kemény és gyakori), ellentétben a hátsókerekes gépekkel. Legjobb megoldás egy összkerekes rendszer lett volna, de nyilván ez még drágította volna az amúgy is borsos áru masinát. Apróság ugyan, de engem rettentően zavar, hogy a távolsági fényt magam felé húzva tudom felkapcsolni, illetve villantani is. Szerintem jobb rendszer az, amikor befelé tolva kapcsol fel, és magam felé húzva villant.
A futóműn kívül sok dolog az Opelektől származik, amit a benfentes szemek észrevehetnek (pedálburkolat, beltér világítás, lámpatestek stb.), ami külön élmény nekem, mivel családom első autója egy Opel volt, amit anno nagyon megszerettem. Jó újra látni azokat az elemeket, amik abban az Opelben is jelen voltak. Egy tökéletes hibridnek tartom Opel és Saab terén, bár ezzel valószínűleg egyedül vagyok.
Végszóként pedig annyit, hogy kívánom mindenkinek, hogy legalább annyira megtalálja a számításait, a jellemét egy autómárkában, mint én a SAAB-ban, és kívánom, hogy legalább annyi örömet okozzon neki minden egyes megtett méter az autójával, mint nekem ezzel a masinával.
Hibalista
- Jelenleg még semmi, de természetesen ez változni fog, hiszen olyan 12+ éves autó nincs, amin nem lenne mit javítani előbb-utóbb.
Ide hordtam szervizbe
Ismerős segítségével végeztük el a szűrők, kenőanyagok cseréjét, egyéb beavatakozásra még nem volt szükség.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Rácz-Mobil, Budapest.Kiváló munkát végeznek, az ügyfelekhez a hozzáállásuk is remek. Igazi SAAB szerető emberek, csak ajánlani tudom őket. Kicsit talán negatívum, hogy vastagon fog a toll.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 135000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 11000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Punto 55S | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |