Elmart falkavezér
Szöveges ítélet
2012.10.27-i frissítés
Nem gondoltam volna 7 éve, hogy ilyen sokáig használjuk. De miért ne, ha 17 esztendősen is megbízható, nem rozsdásodik? 3 éve egy nálánál sokkal fiatalabb 9-5-ös mögött második autó ugyan, de napi használatban van. És teszi a dolgát.
Alant a régebbi megállapítások.
3., kiegészített változat (kelt: 2009.07.20. Zárójelben a régi, azon kívül a friss szöveg.)
(Rettenet, hogy zörög a belseje. Műszerfal, kárpitok, mind. Ennyire iszonyatosan pusztuló bőrbelsőt én még nem láttam. Nem igaz, egyszer egy lovaskocsi bakja csúnyább volt. Erősen érlelődik a gondolat egy szép szövetgarnitúrára cserélésre, esetleg egy áthúzatásra.) - Mindez igaz, de érdekes módon a vételtől eltelt 3,5 évben nem látom a további romlást. Így nem aktuális a csere, megszoktuk.
(Elképesztő, milyen jól néz kívülről. Elegáns, lenyűgöző, de véletlenül sem kelt félelmet. Ez elől is lehúzódnak az autópályán, de nem azért, mert "itt jön egy bűnöző, még rámlő, ha nem kotródok arrébb", hanem "ez egy sietős üzletember, nemzetgazdasági érdek, hogy elengedjem".
Szinte könnybe lábad a szemem, ahogy elmegyek mellette, beülve a Nevadába vagy egy nyamvadt, unalmas tesztautóba. Esetleg a HÉV megállójába gyalogolva. Mert nem mindennapos városi használatra termett.) - A rajongás nem lankadt, de azért csak 14 esztendős lesz az idén. Vagyis a formája már erősen mutatja, nem mostanában rajzolták. Továbbá a Nevada már nincs meg, és tesztautókat sem használok. Ennek ellenére egy esetleges frissítés esetén megmarad: barátnőm durván visszautasította az eladás ötletét. Igaza van, sokat úgysem adnának érte.
(A menetteljesítménye megfelelő. Nem fürge és robbanékony, mint a turbók, de nagyon jó az utazósebessége. Kényelmesen tartható a 160.) - Mit sem változott véleményem.
(Ekkor 12 liter körül fogyaszt. Pont, mint a hosszú átlaga. Városban viszont szörnyen falánk. Nem eszik annyit, mint az Audi V8 (17-18), de a 14-15 is megfontolásra készteti az embert.) - Ez is igaz; most voltunk vele nyaralni, indulásnál nullázódott az átlagfogyasztás-mérő, és a szilvásváradi és környéki kalandozás, némi egri araszolással, tisztes autópályás tempóval együtt 9,8 literes száz kilométerenkénti eredményt hozott. 11,5-12 között tartható, ha kicsivel több a városi használat, mint az azon kívüli.
Hibalista
- 2012.10.27-i frissítés - Az utolsó állapothoz képest három év és három hónap telt el. El nem romlott semmi, karbantartások voltak: - - akkucsere - - többszöri olajcserék, az ilyenkor szükséges szűrők is megújultak - - most nyáron: első féktárcsák, összes fékbetét újjal pótolva - - új féltengelycsuklókat is kapott. - Ennyi. Lejjebb a régibbi tényadatok. - - - TCS (kipörgésgátló) - egyelőre hagyom, azóta nem ingadozik az alapjárat. - - lengéscsillapító - gyanús hintázás. Jó állapotú, de nem új darabok kerültek bele. Ára 30 ezer, szereléssel. - - hűtővíz-szivárgás - felső hűtőcsövet kellett cserélni. Csak gyári darab van, kb. 12.000,- Ft volt. - - ablakmosó lassan elfolyik - az első alkalommal, ahogy megláttam a tócsát alatta, kivert a víz. 2 napja volt nálam, persze súlyos hibát vizionáltam. Teljesen burkolt a tartály környéke, nem parkolóban cserélhető. Ezt is megjavították. - - motortető-nyitó - szörnyű rugóerőt kell legyőzni, ezért kiakadhat a helyéről a belső kallantyúba akasztott edzett drótszál. Típushiba, a szerelő nem csodálkozott rajta. - - 5 henger ment - gyújtótrafó. Saabtól ~80, Opeltől új 44, bontott 25 ezer. A középsőt választottam, utánajárással, beszereléssel egy ötvenes volt. Most először igazolódik, hogy az opeles rokonság megtakarítással jár. (A blokk az MV6-os Omegájéval azonos.) - - akkumulátor - 3 hónap kényszerpihenő az előző hiba miatt (lakásvásárlás, költözés, ebből fakadóan a források elapadása; egyidejűleg tesztautók garmadája, így nem kapkodtam el a javíttatást), és máris 13 ezerért vehettem egy új akksit. - - kipufogó - rejtelmes módon a javításból visszakapott autó kipufogója két helyen is elkezdett kifújni. Már a zöldkártyás is gyanakodott (túl magas oxigénszint az emissziós értékek között), igaza volt. Egyelőre némi hegesztéssel orvosolva, borravalóval négyezerért. - - egyszer előbukkanó, egyszer elrejtőző jelenség: egy henger nem járt. A hibát nem lehetett komputeresen olvasni; így maradt egy hétig Szikiéknél, akik megvártak hozzá egy másik V6-ost, aminek gyújtásegységével igazolták, hogy nem az a bűnös. Egyik gyertyakábel adta meg magát, cseréje megoldotta a nyűgöt. - - központi zár főegysége: bontott darabbal pótolva, ~25 ezerért. - - egyik hengerfejtömítés sajnos átszakadt. Természetesen mindkettőt cserélték, nagyjából 70 000-et kóstált. - - és természetesen minden automata váltós jármű tulajdonosának jogos mindennapi rettegése, a váltóhiba sem kerülhetett el. Főleg kis tempónál csúszott - öreg autó, szerencsére máshogy fog a mesteremberek ceruzája: 180-nál állt meg a pénztárgép.
Ide hordtam szervizbe
Törőcsik, Csepel. Főleg hozzá hordom, a váltót is ő javította. Korrekt és gyors. Nincs okom váltani.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Sziki: kitűnő, alapos munkát végeznek. Sajnos nekem kicsit drágán: ha mondjuk 9-5-ösöm lenne, és nem is feltétlen az első néhány évjáratból, biztos mindig hozzá mennék. Így marad az előbb méltatott.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 143000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 65000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | igen, volt már Saabom. És? | Következő autója? | Saab 9-5 - de az Elmart falkavezér is megvan |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |