Le Camembert. Egy kis penész, de nagyon finom!
Szöveges ítélet
Tíz és fél éves az autóm és 117 500 kilométer van benne. Ez nem sok egy közép kategóriás autótól, de hasonló a magyar magánhasználók átlagértékéhez. Ráadásul, mindennapi használatban van már a kezdetek óta, csak az átlagos napi kilométer nem haladja meg a harmincat sem. Ahogy végiggondoltam a vidéki és külföldi útjaimat, kiderült, hogy kevesebb mint 35 000 km-t töltöttem a Budapest táblán kívül. Nekem még az M0 is vidéki útnak számít, olyan ritkán megyek rajta. Így nem érdemes csodálkozni, hogy a harmadik fékbetétek vannak már elől, bár hátul még jó a második garnitúra. A három akkumulátor is mond valamit, de a legutóbbi EXXIDE már négy éve bírja. Megnyertek a következőre! Nyikorog a vezetőoldali ajtó "határoló" szerkezete. Meghúzva a csavarjait és megzsírozva valamivel jobb lett, de már nem az eredeti finom szerkezet. Zörgések továbbra sem jellemzőek. A vezető ajtó ablakmozgató mechanikája néha megzörren az ajtóban (szerintem az, mert a műanyag borítás szilárd mindenhol) Egyelőre csak a műszerfal felső légbefúvója felől hallok zörgést rendszeresebben, azt is csak mostanában. A vezetőülés elromlott fűtőszála, a gerinctámasz, a vezetőoldali ablak akadozása (szerencsére, azért fel lehetett húzni) mellett, csak egy valódi hiba történt az én megítélésem szerint. Az előbbiek semmilyen közlekedési funkcióban nem akadályoztak. A többi javítást, kopó alkatrészek szükséges és normális cseréjének értékelem. Nos, az az egy, az első baloldali rugó törése a futóműben. Visszaemlékezve, halottam egy furcsa hangot, ami maga a törés lehetett, de érezni nem éreztem semmi szokatlant, Két nap múlva, a garázsból kiállás közben a kifelé csavarodó rúgó felszakította a téli gumim oldalát. Természetesen javíthatatlan a sérülés, igaz már kilenc telet látott a szett, így ez elfogadható kiadás volt. Továbbközlekedni nem lehetett a javításig. Szerencse, hogy a zárt garázsomban játszódott le a végkifejlet. Tehát ez az a hiba, az első, ami megállította az autót. A szerelőim is csodálkoztak rajta, mert ilyen hiba egyáltalán nem jellemző a Lagunán, főleg ennyi kilométerrel. Szerintem is, vagy egy nagyobb ütés, amiből bizony volt mostanában is, vagy valami rejtett anyaghiba lehet az oka.
Lehet hogy furcsa, de eddig is elégedett voltam a kocsival, azonban egyre inkább szeretem. Ennek oka az is, hogy annyian előítéletesek a francia márkákkal szemben. Mivel alaptalannak érzem a túlzó bírálatokat, egyértelmű, hogy a szidott fél oldalára álok.
A legmókásabb, hogy elterjedt vélemény, az esetleges hibák miatt drága a fenntartásuk, vagy vásárlási ár kedvezményét később fizetjük meg. Pénzügyileg ez kétséges. Az autóm eddig elfogyasztott majdnem hárommillió forintnyi üzemanyagot (420 forintos áron számolva), kétmillió felett van a CASCO, és még a kötelező is eléri a 400 ezret. Nem beszélek parkolásról, autópálya díjról, súlyadóról, stb. Ez bármilyen autónál így lenne. A karbantartásra, munkadíjastul, gumistul, mindenestül, fizettem valami 600 000 forintot. Más márkáknál is hasonló szám szerepelne itt. Sok? Ha igen, gondolom nem új autóban gondolkodik a válaszadó.
Fogyasztás: Budapesten a legrosszabb elérte a 9 litert. A legjobb hozta a papírformát 7.2 literrel. Autópályán a 130+ átlaga 5.8-6.2 között van, teljes terheléssel. Csak országúton nem közlekedek, de a mindenkori legalacsonyabb érték 5.2 liter volt 100 km/h feletti átlaggal. 2013 áprilisi tankolásom 758 kilométerre 6,9 literre adódott, miközben a fed.comp. 7,5 litert mutatott. Kicsurgásig töltöttem. Ehhez, az alapvetően megszokott 5-6 kilométeres szakaszokból álló útjaimhoz képest, mindössze 2x 30-35 km M0-ra volt szükség, nyugodt tempóban.
FRISSÍTÉS, 117 500 km:
Még egy olajcsere és szűrök cseréje. Pontosítás gyanánt, eddig négy első izzó csere. Érdekes módon 3 baloldalt egy jobboldalt. Egy hátsó és egy középső féklámpa izzó csere (nem LED-es). A vezető oldali ajtó mikrókapcsolója rendetlenkedik. Nem mindég old ki a központi zár, mivel úgy használom, hogy elindulás után azonnal reteszeljen, gyújtás elvételnél pedig oldjon kívülről. Ez elsősorban a csomagtartó nyitásánál kívánhatja meg a felesleges kártyakeresgélést. Ennyi. Néha eljátszok a gondolattal, hogy lecserélem, de hamar elvetem. Sem erkölcsileg nem avult el, sem mechanikailag nem használódott el még annyira, hogy ez értelmes gondolat legyen a részemről. Használtan ilyen autó olyan, mint a fehér holló. Egyébként is újban gondolkoznák. A hajtásláncok hatékonysága még nem fejlődött akkorát, hogy ennek az autónak rossz legyen a fogyasztása. Egyébként sem vennék dízelt, kifejezetten a nagyobb légszennyezés okán. Máskülönben elégedett lennék a motorral. Legmarkánsabb élményem, hogy az autó kormányzása élettelibe, mint sok mai modellnek, amit kipróbáltam. Igen, a Mondeo és még néhány modell jobb volt a maga korában, de azóta eltűntek a szimplán hidraulikus szervokormányok. Így kiderült, hogy bizony ez az autó is elég jó volt ebből a szempontból. Ennek ellenére ami késik nem múlik, és előbb-utóbb egy automata (valószínűleg hybrid benzines) lesz az utódja.
Hibalista
- Kuplung szerkezet meghibásodása. Működött, csak hosszabb állás alatt átengedte az olajat a munkahenger egyik oldalából a másikba. Javítása garanciában, azaz ingyenesen történt. Visszahívás is volt rá, két hónapon belül. - Akkumulátor csere, három éves korában, saját kezűleg. 26 000 Ft. - Egy hátsó és egy első izzó. - Szélvédő csere, egy felpattanó kő miatt. Önrész: 13 000 Ft. - Az vezetőülés deréktámaszbovden javítása és az ülésfűtés elégett fűtőszálának cseréje 30 000 Ft. (92 000 km) - Megvannak a zörgések az ajtók felől! Kilincsnél a kulcs-nélküli nyitás érzékelőjének ablakát kellet némi géllel rögzíteni. Most olyan csend van, hogy vágni lehet. Ehhez hozzájárultak még a következő dolgok. - Szilentblokk csere. - Fékbetétek elől-hátul. - Vezérműszíj, ékszíj csere. - Vízpumpa. - Hűtőfolyadék, olaj, olajszürő. - Mindez, összesen 160 000 Ft. (65 000 km) - Ha jól emlékszem, alsó gömbfej cseréje a jobboldalon (ez nem a kormányösszekötő). Szénásszekér hangok fémesre hangszerelve, 75e km-nél, 20 000 Ft. A vezetőoldali ablak emelőszerkezetének felújítása, mivel meg-megakadt a bovden miatt. Javítás kb. 77e kilométernél 18 000 Ft. Nyári gumi szett csere 126e Ft. - Még egy akkumulátor, 25e Ft. EXXIDE - Olajcsere és ami hozzá tartozik, még kétszer, 77-90 000 kilométernél. A kettő együttes költsége 80 000 Forint, de csak azért mert még egy kormányösszekötő gömbfej érett meg a cserére, a második olajcsere 90 ezres értékénél. - 93 800 kilométernél eltört a bal első rugó a futóműben. Mindkét első cseréje 45 000 Forint. Plusz első fékbetétek cseréje: 20 000 Ft. - Téli gumi szett: 95 000 Forint. Egy javíthatatlanul sérült acélfelni cseréje: 18 000 Ft. Volt még eddig két alu felni görgőztetés is (225/45 R17): 10 000 Forint. -
Ide hordtam szervizbe
Renault Baumgartner Csepel Igazából semmi bajom velük, csak nem olcsók, mint általában a márkaszervizek.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Ismerősök által üzemeltetett, független (valójában, elsősorban Renault) szerviz.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 117500 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem tudom. |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |