A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Renault » 5 (1984-1996)

5 1.1 FIVE 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Retró életérzés - kedvezően

Szöveges ítélet

Családi autóként egy buszlimuzint használunk, amivel ugyebár némileg túlméretezett és kevésbé gazdaságos a környékbeli kis cikázásokra, városba beszaladásokra rendszeresen, akár napjában többször is furikáznunk. Így aztán nyolc éve megszületett a döntés: Venni kellene egy gazdaságosabb fürge kis szaladgálós jószágot. Ezt még egyszerű volt eldönteni.
Annál nehezebb volt a mérhető paraméterekhez tartozó autócskát becélozni!
Ugyanis alapvető feltételünk volt, hogy ne igazán kelljen erre a célra egy éven túl is szabad szemmel érzékelhető költséget fordítani. Mit volt mit tenni, elővettük a régi szokás szerinti kockás papírost és elkezdtünk számolgatni. Az egyterű fogyasztását és átlagos fenntartási költségét ismerve, olyan autót kellett meglelnünk, ami annyival kevesebbet fogyaszt, hogy a különbségből megtérüljön a beszerzése. És, ha kedvezőbb a fenntartási költsége, akkor az már tiszta haszonként jelentkezzen.
Ekkor persze kiderült, hogy vagy ingyen kellene autót vennünk, vagy zéró fogyasztásúnak kellene lennie, sőt, termelnie kellene a benzint. Persze egyik véglet sem létezett, a kompromisszum pedig nagyon nehezen volt megtalálható. Valahol ott húzódott, hogy ha fogyaszt 5,5-6,5 litert, akkor 100.000,- Forintból kellene megvehetőnek lennie. És még tartósan üzemképes, jobb esetben megbízható is legyen!
Tud-e valaki ilyet?
Mert én bizony első keresgélésre nem találtam.
És ekkor jött az isteni szikra! Ifjúkoromból a retinámba égett egykori kedvenc látványa, a RÖNÓ ÖTÖS jól megszokott, akkoriban ultramodern letisztult sziluettje!
Gyorsan utánaolvasgattam és elkezdtem keresgélni. Hihetetlen örömömre épp az a hajdanán hőn vágyott típus volt az egyedüli, ami minden paraméterében megfelelt a kitűzött célunknak. Sok-sok keresgélés, rengeteg eladó példány megnézése, fórumok kikérdezése a figyelni való típusjellegek, illetve kerülendő hibák felől, majd jópár alkudozás után egy megszokott kis piros példányt sikerült elhoznunk az akkori tulajdonosától. Olcsón. Nagyjából ép karosszériával. Működőképesen. Mit működőképesen? Tök jól suhanóan és fürgén. Aznap este, minden előzetes ismerete nélkül a példánynak, beülve és a bő 100 km-es útnak nekivágva, abszolút gondmentesen hazaérkezve a friss szerzeménnyel. Máris bizonyított, remekelt.
Furcsa volt a hangja (előző generációs oldalvezérelt), meglepő volt a maiakhoz képest billegős rugózása a kanyarokban, rém egyszerű a felszereltsége és nem túl acélos a tárcsaféke.
Mindezek ellenére jó volt a pedigréje. A tulajnál pár éve volt, aki néhanapján használta vidékre hazalátogatásaihoz, de ismertette az első tulaját is, akik azóta idősebb korba hajlott pár voltak - a magyarországon történt első forgalomba helyezéssel még Ők vették meg újonnan. Tehát lekövethető volt, nem ütve-vágva széthasznált példányról van szó. Tán ezért is nem okozott nálunk sem kirívóan nagy meglepetéseket.

Ezt követve az első éveiben csak tette a dolgát, családi második autóként, napi pártíz km-einek falásával.
Persze közben elő-előjöttek a francia karosszériából fakadó apróságok is. Itt-ott, ráadásul egyszerre. Amolyan felületi rozsdanyomok, a hajdani keresztmerevítőt ért nyomódás és a küszöb típus-specifikus helyén, a "B" oszlop alatt való rohadása. Nem volt mit tenni, küszöbcsere, első keresztmerevítő csere, ajtó alsó széleinek javítása elvégzendő lett a lakatosnál. Utána javító fényezésen esett át. Mondhatom teljesen megszépült hat-hét évvel ezelőtt! Megérte! Még az erre való kiadásokat is, elvégre addigra már teljesítette a feladatát, azaz a valóban kedvező fogyasztásával (6 liter +-0,5) rég kitermelte az árát.
De nem én voltam az első, aki gondos gazdaként bánt vele, ugyanis az előző gazdája megtette azt a nálunk kamatozott szívességet, hogy az 1.1FIVE típusra jellemző négysebességes váltót korábban kicseréltette ötsebességesre. És ez bizony a zajkomfortján is, de a fogyasztásán is meglátszott! Szerencsére!

A megszépült autónk továbbra is a mindennapok űzését viselte.
Sőt, még Olaszországba is elvitt minket! (Amikor a családi autó egy külföldi nyaralás előtti napokban váratlanul hengerfejes lett.) És mindezt bárminemű előzetes felkészülés és bárminemű meghibásodás nélkül teljesítette, ráadásul rendkívül kedvező fogyasztást produkálva, ugyanis ekkor 5,0 l/100km alá is benézett az átlaga!

Gyakorlatilag megérős volt ez az autós projekt!
És mindezen túl, számomra egy, a szívemet melengető autónk volt/van.
Csak a gyermekeink nem tudtak megbékélni ezzel a régiséggel, számukra egy ócska régimódi lom látszatát kelti. Nincs is mit csodálkoznunk ezen, Ők nem élhettek még a rendszerváltás előtt, nem érezhették át, hogy ez amolyan kiváltságos-autó volt, ez volt a nyugat egyik lehellete.

Az ilyen hozzáállásomnak megfelelően persze mindigis igyekeztünk a hibáit mielőbb elhárítani és lehetőleg úgy, hogy nemcsak a működőképessége legyen helyreállítva, hanem akár jobbítsunk is rajta. Tehát tartós és megbízható megoldásokat keresve. Ebben remek partneremnek bizonyult a jászberényi Faragó Autójavító Műhely.
Amikor könnyezett a vízpumpa, újat kapott. Hamarosan a hűtővel is így jártunk. Szerencsére a típus alkatrész árai a béka feneke alatt vannak, nem kellett toldozni-foldozni, hűtőből is újat kapott. Ugyanígy járt a kipufogó is, illetve a szükséges futóműalkatrészek cseréje is megvolt olcsón és gyorsan. Mindössze a féltengely cseréjére nem szántam még rá magam, elvégre a harmatgyenge kis motor a kis súlyt ugyan könnyen cipeli, de a csuklót egy szerény kopogáson túl komolyabban elkoptatni még nem tudta.
Viszont, amikor a féktárcsa és a betétek kopása addig jutott, hogy cserélni kellett volna ezeket is, na, akkor a sarkamra álltam, ismervén, hogy milyen gyengécske fékhatással bír maga a típus még újonnan is. Erre megoldásként egy egyedi megoldást kellett találni! A márkatárs Renault Fuego belső hűtésű féktárcsája bizonyult kerékméretnek és rögzítésnek is megfelelőként. És azért egy sportkupé fékrendszere bizony erőteljesebb, érdemesnek bizonyult a komplett csere. Most így a belső hűtésű Fuego tárcsák, féknyergek és -betétek késztetik az autót megállásra. És persze ugyanekkor a teljes főfékhenger is cserés lett, belekerült a GTE főfékhengere.
Elektromos hibák érdekes módon csak apróságok voltak rajta, leginkább csak az önindító igényelt egy teljeskörú felújítást, amit helyben egy autóvillamossági szakember végzett el nekem. (Bár a francia autók réme, az elktromosság nem csoda, hogy ennél a típusnál nem nagyon üti fel a fejét, elvégre a legbonyolultabb elektronika ebben szinte maga az indexrelé.)

Talán mindent elmond a típus ismerőinek az a két tény, hogy a vezetőoldali ablakemelő is működik, illetve a tanksapka kinyitható fedél-ajtaja is még a helyén van.
Ki tud még ilyeneket egy R5-ösben együtt fellelni?

Hibalista

- Féktárcsa/-betét - Futómű gömbfejek - Kipufogó - Önindító - Vízpumpa és hűtő

Ide hordtam szervizbe

Jászberény, Faragó autójavító műhely

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1991
Kényelem (4) Használati időtartam 8 év
Teljesítmény (4) Km vásárláskor 147000
Megbízhatóság (6) Vezetett km 87000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Renault 5 1984

További ítéletek (83 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)