Zsebrakéta
Szöveges ítélet
2 mazda 323f-em volt előtte, az egyik 1.6 16v, a másik 1.8 16v. Mindkettővel meg voltam elégedve, de sajnos az egyiktől baleset, a másiktól korrózió miatt váltam meg. A szempont a következő kocsira nézve: kis méret, olcsó fenntartási költségek. Nézegettem Corsákat, Tigrákat, aztán végül belebotlottam a neten a friss hirdetésbe, GTE eladó. Nem pont az olcsón fenntartható kategória, de a szerelem sosem racionalitás... Azonnal lecsaptam rá. 4-5 évig garázsban állt, majd egy renault-s körökben ismert srác mentette meg. A kocsi teljesen gyári állapotú, még a gyári GTE matricázás is megtalálható körben, ez ritkaság számba megy.
A kocsiról. Francia autó lévén engem a 2 év alatt sosem hagyott ott. A hibalistán szereplő tetemes alkatrészmennyiség megtette a dolgát:) Bár nem vagyok autószerelő, inkább a lelkesedés hajtott. Sok dolgot tanultam az autók szereléséről amíg nálam volt, életemben nem képzeltem volna, h magamtól le fogok szedni egy önindítót, vagy váltótartó bakot fogok egyedül cserélni, de végül sikerült. Jó volt nézni, ahogy a sok belefektetett energiával egyre jobban állt össze az autó.
Legnagyobb küzdelmem középpontjában a vízhűtés állt. Nagyon sok volt a lerakódás a hűtőrendszerében. Barna, rozsdás, iszapos trutyi. Mint utóbb megtudtam, a gyári Renault fagyállót ha nem cseréljük le idejében, akkor halmazállapot változáson megy át (milyen szép szinonímája a híg ürüléknek). Gyenge próbálkozásként körülbelül 5x átmostam autósboltban kapható hűtőtakarító lötyivel, kevés sikerrel. Utólag könnyen okos az ember, de ha az autó vételének a napján kicseréltem volna a vízhűtőt, sok fölösleges körtől megkíméltem volna magam...
Utángyártott vs gyári alkatrészek:
Egy barátom mondotta régen:
"Gyárit tegyél bele, vagy alkoss vmi k*rva nagyot, h megérje sz*pni vele."
Az utángyártott alkatrészek minőségének megismerése után ódákat tudnék zengeni e mondás alátámasztására:) A gyári alkarészek ára magasabb, ám sok esetben olcsóbban jövünk ki vele, mintha megvennénk az utángyártottat. Pl.: termosztát, utángyártott 2-3e Ft, beszart, megfőztem vele a motort... Legalább 3x cseréltem a termosztátot, mire meguntam, és vettem egy gyári valeot. Több bajom utána nem volt vele!
A motorja egy csoda. A termosztát elhalálozását fehér gőzfelhővel jelezte a motor, félreálltam, miután kihűlt a gép, kiszereltem a termosztátot, és hazamentem... Nem nagyon hatotta meg, tette a dolgát. Kulturált, egyenletesen jár, könnyen indul, iszonyat nyomatékos, fordulatszámmérő skálázása alapján dízelnek mondanám(5500 rpm-nél kezdődik a piros zóna).
Ezt a motort szerelték az R19, R21, R9, R11, sőt, még volvokba(340, 360, 440, 460, 480) is. Fater 340-es volvojában is ilyen van, csak az nem befecskendezős, hanem karbis.
Futóműve egy álom, de nem a magyar utakon. Nagyon jól kezelhető a pályán, de városban ha átmész egy pénzérmén, megmondod hogy fej vagy írás. Nagyobb sebességű kanyarvételnél könnyen elemelkedik a belső íven lévő hátsó kerék, mindezt gyári futóművel. Borítani nem lehet, inkább csúszik, de jól kontrollálhatóan, mindig az orrát tolja.
Fékei jók, elöl-hátul tárcsafék, gyárilag hűtött tárcsákkal. Nem tudom mennyire melegszik, pályán nem voltam vele, közúton meg nem sikerült megszüntetni a fékhatást:)
Gyári kagyló ülések találhatók benne, francia autóhoz mérten kényelmes is. Még nagymuter is megdicsérte, h 2-3 órás út után sem fáj a dereka, szerintem ez nagy szó!
Fogyasztása volt az egyik ok, ami miatt megváltam tőle. Városban 9-10L, országúton 7L, nem mai konstrukció, betudható ennek. Az esetek 95%-ban városban használtam.
Kuplungja szörnyen kemény volt, a bowden csere(utángyártott) is csak ideig-óráig segített a dolgon, persze ha gyárit tettem volna bele, megoldódott volna ez a gond is(ez csak az én hipotézisem, lehet a szerkezet sem volt tökéletes már).
Villamos problémáim is voltak, ez francia autó, nem hazudtolta meg a márkát:) Egy-két villamos csatlakozó oxidálódott el, ezek cseréjén után nem akadt több elektromos gondom.
Azt gondolom, a sok karbantartásnak köszönhetően megbízható kis autó volt.
Imádtam. Olyan volt ez a kocsi, mint egy nő. Ha nem dédelgeted, megcsal, cserbenhagy, hisztizik. Simogatni kell, megadni ami neki jár, cserébe ritka élményekkel leszel gazdagabb. Bár sablon, de ezeknek az öreg dögöknek lelkük van, a gazdájukhoz nőnek, szinte eggyé lehet válni az autóval.
A gt turbo-k legendásan gyorsak, sok versenyt nyertek velük. A mai autósok lenézik(igaz ez azokra, akik nem ismerik), vonalvezetése alapján bekategorizálják, "...öreg szar!...", mondják. Az ilyen beképzelt hondásokat, suzukisokat, bömbiseket, opelosokat a legnagyobb élmény lenyomni. Beállsz a lámpához, átnézel, alig látsz rá a vezetőre, olyan alacsony a kis GTE. Ő lenéz rád, szó szerint, te elmosolyodsz. Ő még nem tudja, amit te már oly sokszor átéltél. A lámpa pirosról zöldre vált, a pokol elszabadul, csikorgó kerekek, elmosódó árnyak. Leggyakrabban már az első váltásnál lemaradnak, de vannak kitartó ellenfelek, velük élmény igazán a verseny. Következő lámpánál vigyor az arcon, lassan megérkezik a legyőzött, letekeri az ablakot, és a szokásos kérdés:
-"Hali, Gt Turbo?"
-"Nem, mondom mosolyogva:
"Ez csak egy GTE"
Hibalista
- Sok minden. Főleg kopó alkatrészek: bowdenek, szilentek, vízhűtő, termosztát 5x, hőgombák, váltótartó bak, szelepfedéltömítés, akksi, szénkefe, gyertyák, vezérlés, főfékmunkahenger, kipufogó(közép, hátsó), váltóolaj és ami még nem jut eszembe...
Ide hordtam szervizbe
Barátom, Feri.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 127000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | 323F | Következő autója? | 320i-325i |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |