Egy igazi Gran Turismo
Szöveges ítélet
Ha valaki hobbiból akar autót venni, akkor általában két lehetőség van. A vezetés élményéért vesz autót, vagy egyszerűen esztétikai okokból, mert megtetszett neki. Az utóbbi esetben mindegy, hogy az autó milyen jellegű, gyártmányú, állapotú, az ember beleszeret, és csak azt akarja.
Ehhez az utóbbi csoporthoz tartozom én is. Beleszerettem a francia-olasz együttműködés talán legszebb munkájába, egy Peugeot 406 coupe-ba.
Számomra a Peugeot eddigi legszebb modellje, és kétlem, hogy valaha lesz még egy ilyen szép autóm. Máig utána fordulnak az utcán, és sokan kérdezgetnek róla fiatalok és idősebbe egyaránt, ha olyan helyen állok.
Azt tudtam, hogy ilyen autót akarok, és abban is biztos voltam, hogy nekem nem kell leharcolt példány. Mindenképpen szerettem volna egy szép állapotú, megbízható autót, amire még nem kell túl sokat költeni. Hajlandó lettem volna érte többet is fizetni, csak legyen egy! A cél egy 2 literes benzines volt. Dízel kizárva! És mivel az előző autóm 75 Le-s volt 1300 kiloval, féltem, hogy a 3 literes sok lesz a vezetési tudásomnak. (fiatal vagyok, elkaphat a hév és utána az útszéli fa!)
A magyar használtautó piacot nem kell bemutatnom senkinek, de, hogy ennyire rossz a helyzet azt nem gondoltam volna. Tízen x példányt kipróbáltam a 2.0-ások közül, de mind leharcolt, széthajtott, törött, vagy felfedhetetlen előéletű kétes példány volt. 1,5 év kutatás után találtam egy 3.0-ás szinte tökéletes példányt, és azt mondtam ez kell, nem keresgélek tovább, nem számít a motor. Hihetetlen élmény volt, jobb, mint amit elképzeltem. Gőzmozdony szerű, el nem fogyó erő. Hiába kapcsoltam egyre feljebb, ugyan úgy vehemensen gyorsult, a horizont felé. Mégis végtelen nyugalommal tette mindezt. Belül csend és kényelem. Egyszerűen csak az utazás élménye. Szerelmes lettem, és éreztem, hogy ehhez csak is ez a motor való. De sajnos (vagy az óta hál’ Isten) a család nyomására lemondtam az eddigi egyetlen épkézláb példányról. Már épp gondolkodtam a külföldről behozatalon, mikoris egy hétre a V6-os próbaútja után megtaláltam a tutit! Egy makulátlan állapotú, de 2.2 HDi volt, több mint 220.000 km-rel. Ekkor már mindegy volt a motor, akartam egy ilyet és kész. Ráadásul ez full extrás, csak az akkor még ritka navigáció hiányzott belőle.
Az autó céges volt, vezetett szervizkönyvvel, leinformálható előélettel, és mint említettem hibátlen állapotban. Bár féltem a dízelmotortól, de, mivel céges autó, így mindent megadtak neki, amikor kellett, így bátran vállalhatónak tűnt.
Jó döntés volt, soha nem bántam meg!!!
Az autó maga a megtestesült utazási élmény. Messze áll a sportautóktól, még ha a külső nem is ezt sugallja. Az egyetlen, ami a külsőn kívül a sportosság jegyében készült, az a nagyon jó Brembo fékek. (Hihetetlen fékerő és nagyon jó adagolhatóság.) A kormány nem túl közvetlen, az ülések nem túl sportosak, a váltó nem a gyors kapcsolásokra lett kitalálva (bár kellő képen pontos) és a futómű is inkább ringatja az utast, minthogy közölné, meddig feszíthetjük a húrt a kanyarban.
Nem sportkocsi, Gran Turismo
Egy igazi GT-től mit vár az ember? Azt, hogy kényeztesse az utast hosszú távon. Szükség esetén pedig fölényes erőt, hogy átléphessünk a forgalom többi, poroszkáló, vagy éppen zavartan nyüzsgő résztvevőjén. Hogy a Budapest Stuttgart távolságot ne csak letudja az ember, hanem úgy érezze, ez egy kényelmes kikapcsolódás volt. Pontosan erre építették a 406 coupe-t.
És ebben meglepő módon a 2.2 HDi motor igen jó partner. Sokan köpködnek, hogy dízelmotor egy ilyen autóba! És csak is a 3.0 V6 az igazi. Én azt mondom, ezt a motort ide találták ki. Bár a 133 Le nem tűnik soknak (sőt ez a leggyengébb ebben az autóban), de a 314 Nm azért bőven elég arra, hogy elrángassuk vele még a jövő hetes is. A 207 lovas (285 Nm) 3 literest dinamikában, országúti körülmények között, visszakapcsolások nélkül meg tudja ijeszteni.
Sajnos a dízel jelleg városi környezetben kb. 50 km/h-ig tényleg jelen van. Alapjáraton kellemes a hangja, nem csattogós, mint sok dízelnek. Inkább olyan kellemes „dödögős”, de mindenképpen elviselhető. A kormányt rázza, és bár az elindulás hajlama nagyon jó (nem akar lefulladni, mint sok más kihegyezett mai dízel), az 1-es 2-es fokozatba kicsit kelletlenebbnek érzi az ember a gyorsulást. Nem a lámpánál való gyorsulgatás sztárja, de ezért nem marad szégyenben. 1300-as fordulattól terhelhető és szépen is megy felfelé, de igazán olyan 1700-1800-as fordulaton éled. A fokozatok kiosztása sem város barát. 3-dik egy kicsit kevés, 4-dik egy kicsit sok az 50-hez.
De aztán, ahogy elhagyjuk a város tötyörgő kesze-kuszaságát, elemében jön, és levetkőzi minden negatívumát. 50 km/h felett eltűnik a dízel hang és a rázkódás. 3-dikban és 4-dikben valószínűtlenül nagyot lép, és bár dízelt nem huzatunk a piros mező közelébe (itt nincs is rá szükség) nem torpan meg 3000 fölött sem, és nem érzi az ember, hogy a fogyadozó erő miatt kéri a következő fokozatot. Nem! Rendíthetetlenül pörög 4000 fölé, és érezni, hogy nem jött zavarba! Ő ezt tudja, és kész. Erőből és nem nyűgből! Ilyenkor még egy kis bugyborékoló, gurgulázó hangot is ad, feledtetve a motor dízel mivoltát. Nagyon élvezetes. Az 5-dik fokozat kellő képen hosszú, (70 km/h alatt nem érdemes vele vacakolni) és bár elbírna egy 6-dik fokozatot, nem érezzük annak hiányát. 100 km/h-nál 2000 forog a motor, (200 km/h-nál 4000-et) és semmi dízeles hang, csak határozott erő azonnal, ha kell. Közúti környezetben minden körülmények között bőven elég ereje van. 130-nál padlógázra, még megül az autó feneke, úgy megindul, és nagyjából 190-ig intenzív a gyorsulás. Utána egy kicsit belassul, és kb. 220-ig lehet feltornázni (állapot függvényében). A szélzaj is csak 160-170 fölött kezd megjönni, és ezt a tempót tartva tartósan fáradtság nélkül lehet utazni. (persze csak Németországban)
És, ha már túrázunk, ne feledjük, milyen jó ezt megszakítások nélkül csinálni, nem a benzinkutaknál rostokolva 500 kilométerenként. Ebben végképp jó a 2.2 dízel. 5,5-5,8 literes fogyasztás odafigyelés nélkül tartható, és a bő 70 literes tank miatt ez akár 1200-1300 km-re autózásra is elég. Persze lehet végletek szerint is autózni 4,3 és 8 liter között, de ez az autó nem erről szól.
Az utastér felett sajnos akárki akármit mond, eljárt az idő. Az anyagok teljesen vállalhatók, a forma viszont már csak az igen fanatikusoknak tetszik (mint én ). A műanyagok mindenhol puhák, ahol nem, ott kéz amúgy is csak takarításkor jár. És ezek sem karcolódásra hajlamosak, bírják a gyűrődést. A bőr minősége, tartóssága kiváló. Én kézkrémmel szoktam kenegetni évente 2-3x, így nem szárad ki, nem repedezik össze. Az ülések határozott, de nem túlzott oldaltartásúak, és piszok kényelmesek. Egy seggel 1000 km és az ember szinte fáradtság nélkül száll ki belőlük. Ennél jobbat csak „Volvoék” tudnak. A hátsó ülések kagylósítottak, és szintén fejedelmiek. Nagyon kényelmes, és a jó magasságban elhelyezett könyöklő teszi kellemesebbé az ottlétet.
Helykínálatban nincs hiány. 4 db 180 cm-es felnőtt kényelmesen elfér az autóban. A hátsó részen ennél magasabbaknak elfogy a fejtér, de elől a 190 cm-mel még kényelmesen elférek. A csomagtér kicsit lapos kialakítás ellenére pont 4 ember cuccát tudja elnyelni a maga 390 literjével.
Költségek tekintetében vegyes a kép. Mivel az alap, a 406-os elég elterjedt, és a főbb elemek megegyeznek, így nagyon sok alkatrész viszonylag olcsó. Amit viszont csak a coupe-hoz gyártottak, annak jó része arany árban megy. És ezeket a költséget emeli a szintén nem túlzottan elterjedt 2.2 HDi is. A motor amúgy végtelenül megbízható, nekem még nem volt gondom vele, pedig 300.000 km-nél járok. Ami viszont nem elég kiforrott, az a részecskeszűrő rendszer (FAP). Adalékanyagos, aminek literjét 12-15.000 Ft körül mérik és 4 vagy 5 litert lehet egyszerre beletölteni. Ez kb. 100-130.000 km-re elég. Sajnos az adalékanyag tartály a kocsi alján van, amit az alacsony építése miatt sikerült is a jó magyar utakon leszakítani, természetesen feltöltés után, hogy 50.000 Ft-nyi löttyöt szétterítsek hazánk autóbarát minőségű útjain! A rendszer több kisebb problémával is küszködik, amit a szervizek gyakran csak találgatással derítenek fel. Az autó futásteljesítményéből és korából adódó hibáin kívül (kopó alkatrészek) szinte csak ezzel küszködtem, de soha nem okozott olyan problémát, ami miatt megállásra kényszerültem volna.
Az alacsony építésre egyébként is nagyon oda kell figyelni, mert az orra kevés padkánál nem ér le. (volt, hogy javítani kellett, mert úgy felakadt) A teherautók által kitaposott nyomvályúk között a hasát könnyen odaveri. Emellett a futómű is nagy hintázásokra hajlamos, ami kényelmes, de magyar utakon veszélyes. Én már megszoktam, és emiatt szinte mindenhol főutat próbálok megcélozni, még ha ez kerülővel is jár.
A nálam töltött eddigi 4,5 év alatt az autó igen jól vizsgázott. Mindenki szerette a kényelme miatt és csodálták a teljesítményéhez képest igen szerény fogyasztása miatt. Egy ideig 2. autóként használt, majd 1. helyre lépve sok hosszú távú túrán cipelte a családot és a barátokat, évi 25-30.000 km-t megtéve. Soha nem hagyott cserben. Most ismét 2. autóként használom, alig mentünk vele 5.000 km-t idén. De lassan 3. autó lesz és sajnos helyhiány miatt menni fog a családtól.
Ha a lehetőségek úgy adódnak, egyszer még az életben biztos venni fogok egy ilyet, mert a szerelem nem múlt el. Lehet, hogy akkor már tényleg 3.0 V6 ost!
Egyéb költségek a hibákon kívül:
- 4x olajcsere + minden szűrő kb. 30.000/csere
- vezérlés csere kb. 60.000
- fékbetétek ?
- ablaktörlő lapátok kb. 5.000/pár/fél év
- 4 db nyári gumi 150.000
- 4 db téli gumi 100.000
- kormány, váltó bőr felületek javítása + extra bőrözés 100.000
- műszaki vizsgák kb. 25.000/vizsga
Hibalista
- - Jobb oldali kitámasztó rúd 6.000 - - esztétikai okokból néhány elem újrafényezése 100.000 (bár ne tettem volna) - - motortartó bak 15.000 - - küszöbjavítás (előző tulaj fennakadt vele) kb. 30.000 - - első spojler javítás fennakadás miatt kb. 20.000 - - csomagtér teleszkóp (Vatera) 5.000/pár - - bal oldani tükörfűtés (Vatera) 5.000 - - műszerfal izzó 200 - - jobb oldal ülésfűtés (szálszakadás)14.000 - - vákuum szelep (nem tudom melyik) 36.000 - - FAP tartály feltöltés 50.000 - - FAP tartály leszakadás utáni visszahelyezés + feltöltés kb. 60.000 - - FAP szűrő tisztítás – olajcsere mellé ingyen - - elvesztett kulcs + programozás (ami később meglett) 12.000 - - xenon izzó 2.000 - - xenon trafó 5.000 - - kézifék 18.000 - - tanksapka fedél csere(feketén) 10.000 - - egyéb javítások (jeladók, érzékelők, stb.) kb. 30-40.000 -
Ide hordtam szervizbe
Peugeot Maté
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 220000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 307 1.4 Presence | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |