205 GTI Junior - női autó városba
Szöveges ítélet
954 cm3, 32 kw, 4 sebességes váltó, 5 ajtó, semmi (de tényleg semmi) extra.
Kizárólag városban használom, több okból is. Először is nem lehet vele száguldozni (igazából kereszteződésben gyors autó elé kihajtani sem tanácsos vele, mert nem akar gyorsulni), másodszor pedig 60 km/h fölött úgy bömböl a motorja, hogy lealáz egy traktort is, városon kívül legfeljebb 15-20 km távolságra vagyok hajlandó elmenni vele, de már akkor is zúg tőle a fülem. 50 alatt csak szimplán hangos, de kibírható. A márkatársaknál nem tapasztaltam ezt a hangerőt, úgyhogy lehet, hogy csak az enyém ilyen (több szerelő is azt mondta, hogy legjobb, ha megszokom). Időnként már városban is hiányzik az ötödik sebesség, de városon kívül mindenképp. Cserébe viszont a motor eléggé rugalmas, jó a motorfék, és persze a rendes fék is (ültem már olyan autóban, ami jól ment, csak megállni nem akart... na ez nem olyan).
Jól kormányozható, kanyarban sem akar elszállni, méretének megfelelően kis íven fordul, városi manőverezésre tökéletes, szűk parkolóhelyekkel is kompatibilis (nemcsak beférek vele, de ki is tudok jönni).
Előző autóm egy ´88-as Ford Fiesta volt. A kispözsó azonos kategóriájú, sokban hasonlít, de sokban különbözik is tőle.
1990-es évjáratú, még hozza a rendszerváltás előtti autók minden báját és hibáját. A belső tér kissé fapados, de csak annyira, mint a kortársaké. Az ülésben inkább lehet feküdni, mint ülni - ízlés kérdése, hogy ki mit szeret, de bosszantó, hogy a háttámlát csak alig lehet közelebb hozni a függőlegeshez, a sebváltó pedig emiatt kényelmetlenül messze van. Ha már a váltónál tartunk, az pontos, kényelmes és erőlködés nélkül használható. (A Fiesta sebváltóját jól elértem, de nagyon nehezen járt.) A hátsó ülés kényelmes, és a beszálláshoz is elég tér van; a kedves utasok nem fejelik le a tetőt menet közben (mint pl. a Renault 5-ben), de a nyúlánkabbak azért simán beletérdelnek a sofőr hátába (kiskocsi, na). Alapállapotában az autóban szinte sehová sem lehet normálisan pakolni (egy nőnek ez valóságos rémálom), de pár bontós kiegészítővel ez valamelyest orvosolható. A levegőfúvók közepesen hülye módon vannak elhelyezve, és a levegő irányának vezérlése is inkább csak papíron működik, de azért a szélvédőről leviszi a párát, és hamar meleget tud csinálni, ha kell. (A Fiesta nem tudott.)
A sebességmérő "siet", az üzemanyagszintet jelző mutató erősen lötyög, az "éhségjelző" lámpa nem működik, más meg nincs is nagyon a műszerfalon... Állítólag ezek nem típushibák; ha találok bontóban alkatrészt, egyszerre megoldódnak az ilyen gondjaim.
Az autó fogyasztása valamivel magasabb, mint az a kis motortól várható lenne (és mint az ugyanennyi köbcentis Fiestáé volt); a szerelő azt mondja, hogy a városi használaton kívül a váltó is okolható ezért, de nem értek a dologhoz, hogy miért.
Juniorkám kívül-belül akkora, mint a kortárs Fiesta, de jó 20 literrel több benzin fér a tankjába (úgy 50 l körül). A csomagtartója viszont kisebb, ráadásul a pótkerék sem ott, hanem az alvázhoz rögzítve kapott helyet (oké, a csomagtartó felől kell leoldani, de akkor is hülye megoldás). Az autó amúgy jó ötletek és bosszantó apróságok keveréke. Remek dolog például, hogy csak egyféle kulcs van hozzá, de a tanksapka levételét egy hétig tanultam :-)
Női vezetőkre gondolván diszkréten visít az autó, ha égve hagytuk a világítást, a dudának pedig kifejezetten konszolidált, már-már lágy hangja van.
Ránézésre az autó egyszerű, arányos, "gusztusos", nincsenek rajta látványos dizájnhibák, szóval szerethető.
Komoly gépnek viszont nem mondanám. A "nagyobb testvér", az "igazi" GTI (mondjuk egy 1.9-es motorral) legenda, és még ma is le lehet vele gyorsulni a lámpánál a modernebb autókat; de egy Junior nem az az autó, amivel egy üzleti tárgyalásra megérkezhetünk, főleg nem férfiak körében.
A márkaszerviz pofátlanul drága, az általuk beszerzett alkatrészek nemkülönben, úgyhogy Peugeot-ék háza táját elkerülöm vele (még ők maguk is ezt javasolták, mondván, hogy nem éri meg), és inkább viszem egy "mindenes" szerelőhöz.
Vásárláskor az előző tulaj csúnyán átvert minket az autó állapotát illetően - nem is értem, hogy egy magára és a környezetére sokat adó üzletember hogyan hanyagolhat el ennyire egy autót. Az összegyűlt hibák tehát elsősorban a gondos karbantartás hiányának tudhatók be. Mióta ezeket rendbe tettük, csak némi elektromos zűrt, vezeték-ügyi gondokat produkált az autó (elvégre francia), más baj nem volt vele. Ha az utólagos javítgatás helyett inkább a megelőzésre szánunk egy kis pénzt és figyelmet, akkor ez a kiskocsi gyakorlatilag csak benzint kér, és bárhová elvisz, bármilyen időben elindul, és nem hagy ott félúton. Nem kifejezetten szép, és nem rendelkezik a modern autók kényelmével, de eljutunk vele A-ból B-be, nem kerül egy vagyonba a fenntartása, és a kortársaival összehasonlítva bőven több az előnye, mint a hátránya.
Összességében véve szeretem ezt a járgányt, női városi autónak remekül megfelel. Ennek ellenére ha a következő autómat is ebből a korosztályból kell majd kiválasztanom, akkor az biztosan nem francia lesz, mert van egy csomó bosszantó apróság (meg persze az elektronikus problémák), amiket szívesen nélkülöznék.
Hibalista
- mindkét féltengely (fájdalmas csereköltség),
- kipufogó (egy darabból van, szeret kilukadni),
- ablakemelő, indexkapcsoló, sebességmérő és más műszerfali cuccok,
- motortartó bölcső (csak cserélni lehet, az egész motor kiemelésével),
- a karosszéria műanyag darabjai elöregedtek (korából adódik)
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 110000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 0 l |
Előző autója? | Fiesta | Következő autója? | valami, ami nem francia |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.9/10) |