Megbízható és szép
Szöveges ítélet
Nos hol is kezdjem...megpróbálom az elején, rövidséget nem ígérek, elég átfogóan próbálok írni.
Az első autóm...itt valószínűleg sokakban feldereng az a kellemes érzés amit az ember az első autója kapcsán érez. Ezt próbálom mellőzni az írás során. Az autó egy Peugeot 106 XN 1995.11.havából, amit 2009-ben beadtak egy "Mi autónk"kereskedésbe, potom áron beszámítva egy új Stiftbe. ( Máig sem értem miért...)
Nem kellett több, az egyébként éppen használt autó vásárláson gondolkozó családom és én megláttuk a szép kis piros Pezsót a Márkakereskedés udvarán félrelökve..( a beszámított autón nem sok haszon van, az elfér a kert végébe is címszóval ) Ajánlatot tettünk, hazahoztuk, örültünk. Főleg én. Voltak idők, amikor bántam, hogy annyi pénzért lehetett volna egy nagyobb, gyorsabb, erősebb autóm is, de az ifjonti hév elmúlt szépen lassan és beláttam, az idősebbeknek igaza volt mikor nem engedték azokat megvenni...
Az elmúlt 6 évben egyre jobban kezdtem szeretni minél többet használtam... Most pedig következik a műszaki-technikai rész, hogy miért is:
A helykínálat:5 személyes-ebből 4 kényelmesen elfér, 3 főnél feküdni is lehet hátul, 2 nél koppra hátratolt üléssel meglepő lábteret tud produkálni elöl amin mindenki csodálkozik [ Titka a szűk műszerfal és a 3 ajtós volta miatt pedig a hatalmas első ajtók, amin ha nem hátra kell bepréselned magad, csak beülni előre akkor iszonyú nagy helyed van] , 1 ember pedig sosem használ ki egy autóban ennyi helyet, ha épp nem áruszállításra veszi a fejét..( aki meg igen, az kombi F Asztrával mászkál úgy is..)
A csomagtér megfelelő méretű + igény esetéb az ülések dönthetőek. Nem túl nagy, cserébe plafonig pakolható, illetve ha egyedül utazik az ember, akkor hátsó ülés, első ülés, lábtér stb...bőven elfér minden akár 3 személy számára is egy 2hetes nyaralásra.
Egyéb megjegyzés: 185 cm vagyok, 100 kiló, a fejem felett sok hely van, a lábaim kényelmesen elférnek és ha mellém nem egy 130 kilós 2méter körüli haverom száll be, akkor a vállaink se érnek össze soha semmilyen körülmények között.
A futóműről: A kormányzás rásegítés nélküli ( de a 13" as átmérőjű 165-170-es gumikat kisujjal lehet tekerni így is), az első felfüggesztés McPherson típusú, hátul pedig a Peugeotra jellemző torziós található.
A futómű érdekes pontja az autónak,lendületesebb kanyarban olyan dőlést produkál, hogy azok az utasok akik még nem ültek melletted az életükért próbálnak kapaszkodót keresni, a biztos halál és borulás előérzete miatt.
Nagyon lágy és ringatózó egyébként városban egész jól elnyeli az úthibákat, hosszú távon pedig kényelmes, még megpakolva sem koppant fel egyszer sem. Nagy sebességnél bármilyen úthiba homlokverejtékezést okoz, amikor 150-es csúcsközeli tempónál a kormányt fixen fogva az autó hajlamos hatalmas kilengéseket tenni.
Ez egy városba, rövidebb utakra tervezett autó, nem kell csodát várni, de kompromisszumot sem kell kötni, el lehet vele bátran indulni bármikor és bárhova.
A motorról - Igénytelen, megbízható, télen-nyáron hidegen melegen ugyan úgy indul 2 önindító fordulatra. Mivel az még a nano-technológia előtti francia autó, így az elektromos hibáktól sem kell tartanunk, lévén nem nagyon található benne az alapvető dolgokon kívül. A 90-100as utazó tempó mellett a fogyasztása barátságos, 5 liter körülire lehet redukálni, hosszabb távon egyszer sikerült 4 köré vinni, igaz 70-80-as araszolás és egybefüggő 120 km volt. 100 felett minden + 10km/h +1 litert is jelent! 140-es folyamatos haladás után képes produkálni 8 litert lazán...sőt..hiába, 954 köbcenti..a teljesítménynek ára van. Tekintve, hogy elég dinamikus sofőr vagyok ( igen..tipikus motoros a volánnál..megrögzött gyorshajtó ) az autóval lehet gyorsan menni, nem kell szégyellni, de annál nagyobb meglepetéseket lehet okozni, mikor lendületből végigelőzünk egy kocsisort, vagy 5ből 3ba váltással egyszerűen legyalázzuk bármelyik szerencsétlenkedő vasárnapi sofőrt..A motor alkalmas rá!! Nagyon pörgős...89nél tilt második fokozatban..:) Nem rossz teljesítmény :)
A hibákról: Az első futómű a városi használattól gyakran rázni kezd nagy sebességnél- centírozás, futómű állítás orvosolja. 70.000 km alatt ( 130körül jött, 200nál tart most ) a kopó alkatrészeken kívül - fékbetét,kipufogó rendszer, elöregedő akksi stb.- az autón semmi műszaki hiba nem jelentkezett közeledve a 20.évéhez és a megtett 200.000 km-rel...
A rendszeresen kontaktos középkonzol világítás szerintem nem egy olyan hiba, ami befolyásolná az autó bármilyen jellegű felhasználását, így az a 10 perc ami alatt átalakítottam más csatlakozóval LED-esre, nem hiszem, hogy hibának minősül...
Az autó "extrái" manapság már alapfelszereltség szinte minden autóban, de leírom mik vannak amik könnyítik az életet: fűthető hátsó szélvédő, ködlámpa, autómata szivató, fényszóró magasság állító. 3 fokozatú ventillátor ami állítható lábtérre, szélvédőre, középkonzolra, illetve mindenhol-ra :)
Mivel nagyon hálás vagyok neki, hogy bárhova, bármikor és bármilyen körülmények között elvitt, sőt még dolgoztunk is együtt ( ételkiszállítás, nyárimunka, 100-150 km városon belül naponta..) ezért igyekszem neki meghálálni- Az alkatrészek olcsóak hozzá, így egy komplett nagygenerált munkadíjjal együtt meg lehet úszni 60.000 HUF-bó. Ebbe benne volt: Olajcsere,olajszűrő, vezérlés csere vízpumpával együtt, szelephézag állítás, fékbetét csere hátul, tárcsa + betét csere elöl, légszűrő. Kézifék bowden csere ( 19 év alatt elnyúlt nagyon..lehet a téli snow drift se vált hasznára )
Összegezve és visszatérve a regény elejére: Egy 100%-ig közvetlen autó..addig tapad ameddig akarod, 100% biztonságban érzed magad benne.. Miután kitapasztaltuk a benzinszint jelző furcsa kilengéseit jobbos kanyarban vagy épp partnak felfele, megtanuljuk 1,5-2 deciig kicentizni a tankolást ez még nem digitális, hagyományos úszós.. pontosabb mint egy 206-osé, ott ha egyszer kivillan, égve marad, a mutató pedig döglött pozíciót vesz fel..sosem tudni mennyi van benne...toltam már emiatt...
Már egy percig sem bánom, hogy nem egy külföldről behurcolt 3-as BMW-vel kezdtem autós pályafutásom, hanem egy Magyarországon üzembehelyezett 2. tulajtól (közvetett) vásárolt autóval , ami igaz , hogy csak egy 106-os...de megbízhatóbb autóról nemigen hallottam az ismerősi körben, kényelmes, szerethető, otthonos és használható...árában sem vetélytársa egy Matiz, vagy egy Twingo...A 106-os nyeri a versenyt fogyasztásban, méretben, helykínálatban és sebességben is :) :)
ui.: A teszt alanya nem volt törött, motorcserés és kihangsúlyoznám nem behozott darab. Sok ismerősömnek van/ volt ilyen autója, hiszen olcsón üzemben tartható és 100 euró+ szállítási költségen külföldről megszerezhető..DE! Sok tesztben és sok ismerős is olyan típushibákról számol be, amik érdekes módon egy karbantartott és valós futásteljesítményű autónál nem jelentkeztek: dadogó alapjárat, rohadó tornyok + sárvédők, rendszeres önindító hiba stb. Kérem, aki egy ilyen autó vásárlásán töri a fejét, csak és kizárólag lenyomozható előéletűt vásároljon, csak akkor válik szerethető társává a mindennapokban.
köszönöm, hogy elolvasta :) !
Hibalista
- Kuplung kinyomó csapágy ( 3.000 HUF ) , hátsó fékmunkahenger ( 6.000 HUF) , kipufogó elfogyott (8.000 HUF), Akkumulátor (9.000 HUF), ülés sín tört ( egy szál cigi a hegesztős havernak ~ 10 HUF )
Ide hordtam szervizbe
Vagy saját magam oldottam meg, vagy szerelő. Tapasztalat vegyes, volt hanyag is köztük, most úgy néz ki megvan a tuti, egy fiatal szerelő aki olcsón, nagyon gyorsan és labortisztasággal dolgozik.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 130000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |