Calibra DTM Edition
Szöveges ítélet
Már több mint 9 éve Calibrával járok, ezt az autót 2012-ben hoztam Hollandiából olyan megkímélt állapotban, ami még nyugaton is ritka. A korábbinak nem tetszett a színe, illetve abban hangos volt a motor, úgyhogy annak mennie kellett. De nézzük pontokba szedve az ítéletemet.
A külső:
Szerintem minden idők legszebb Opelje, de ez nyilván ízlés kérdése. Ráadásul, amikor ezt a kocsit gyártották, akkor szerencsére még léteztek színes autók. Az Opelnek ez a zöld színe telitalálat, de a korabeli kék, sárga, padlizsán színek is gyönyörűek. Ezt az autót több mint 20 színben gyártották! Manapság meg lehet választani a fekete, fehér és a 10 féle szürke közül...
Sajnos a karosszéria nem tűnik elég merevnek, rossz úton csavarodik rendesen, de az utastér csak az átlagosnál rosszabb utakon zörög.
Nem csak a merevsége nem kielégítő, hanem a rozsdavédelme sem tökéletes. Mondjuk egy több mint 15 éves autóról beszélünk...
Az ajtók azonban tökéletesen csukódnak. A keret nélküli ablakok jól zárnak, nem ázik be.
A gyári fényszórók foncsorai gyenge minőségűek, de ki lehet cserélni Fiat foncsorokra, amikkel már sötétben is lehet látni.
A belső:
Korábban kifejezetten csúnyának tartottam, de idővel megkedveltem. A kapcsolók könnyen kezelhetők, és kézre esnek. Nincsen ezer fölösleges nyomógomb, bármit be lehet úgy kapcsolni, hogy az ember le se vegye a szemét az útról, nem kell hülye menükben ide-oda ugrálni. A műszerek verhetetlenek, sebességmérő pont középen van és jóval nagyobb mint a fordulatszámmérő, úgy ahogy kell. Engem zavar, hogy manapság középre egy béna digitális kijelzőt tesznek, és a fontos műszerek nincsenek fókuszban. Ellenben a dudát nem sikerült a kormány közepére rakni.
Az ülések nagyon kényelmesek, és rendkívül jól néznek ki, viszont a váz hajlamos a nyikorgásra. Ezt azonban egy kárpitos meg tudja javítani. Az oldalkárpitok fel szoktak hólyagosodni, aminek az orvoslása már nem egy egyszerű feladat.
Elég nagy hátrány, hogy csak 4 személyes, és hátsó fejtér eléggé szerény. Ellenben a lábnak van bőven hely. Szintén negatívum, hogy hátul nincsenek fejtámlák. Ez egy balesetben nem egészséges a hátul ülőknek...
A csomagtartó relatív nagy (300 liter) és jól pakolható.
Hosszabb utakon sem fárasztó a vezetés, nincsen jelentős szélzaj, motorzaj meg pláne. Azért nem egy S Classe, de sok mai új autó jelentősen hangosabb.
A motor:
Rendkívül kellemesen vezethető, mivel már alacsony fordulaton is van benne erő, de 4000 környékén előjön belőle a vadállat. Hétköznapi használatban ritkán kell 2000-nél jobban pörgetni. Papíron 170LE / 227Nm, 200-ig simán gyorsul, az emelkedőket meg sem érzi.
A hangja alapján nem hinné az ember, hogy Opel, mert igazi V6-os (nagyon halk) bugyborékoló hangja van. További előnye a motornak, hogy a járása finom, szinte alig lehet rajta remegést érezni. Nagyobb tempónál is halkan teszi a dolgát. Amíg meg tudom fizetni a benzint le nem cserélném 4 hengeresre.
A váltó:
Ehhez a motorhoz igazán az automata passzol. A fokozatok nagyon hosszan vannak áttételezve (négyesben 130-nál 3000 forog). A hármast 180-ig lehet huzatni, ott kapcsol egy négyest, és el is fogy a lendület. Nem csak finoman vált, hanem ezt gyorsan is teszi. A gázpedálra nagyon jól reagál. Ekkora motornál meg már nem érezni a teljesítmény veszteséget, úgyhogy a manuális váltónak ehhez a motorhoz nincsen sok létjogosultsága. Bár a fogyasztást szerintem egy literrel biztos megdobja.
A futómű:
Az én kocsimba gyárilag Irmscher sport rugók kerültek, amik jó úton 180-ig megfelelő stabilitást adnak, de a magyar utakon szétrázzák a kasztnit. A szervó rásegítése pont optimális, kanyargós úton is szeretem ezt a kocsit vezetni, de közben nem tagadhatja le, hogy jelentősen orrnehéz. A két literes motorral jobb a súlyelosztása. 180 feletti sebességnél már nem érezni annyira stabilnak. Korabeli teszteket megnézve kiderül, hogy a konkurencia jobb futóművet tudott készíteni. Kanyarvadászoknak, akiknek a futómű az elsődleges szempont, annak nem ezt az autót javasolnám.
A fékek:
A minimum szintet hozza, mivel van benne ABS, de sajnos messze elmarad egy komolyabb autó fékrendszerétől. Gyárilag 288as tárcsa van rajta, állítólag 308 fékeket is rá lehet tenni az i500as Vectrából.
Az extrák:
Van benne két légzsák, ABS, kipörgésgátló, elektromos tükrök, automata elektromos ablakok, fedélzeti számítógép, szervokormány, automata váltó, központi zár, könnyűfém keréktárcsák, kazettás magnó és klíma. Azaz szinte minden, amit akkoriban egy kocsiba bele lehetett rakni. Nekem egyedül az ESP hiányzik a modern extrák közül. Illetve egy tolótető sem lenne hátrány... Utólagosan még beletettem egy Omega tempomatot, így észre sem venni, hogy nem gyári.
Fenntartási költségek:
Ezt az autót fenntartani jóval több pénzbe kerül, mint egy kisautót. A fogyasztása horror bárki bármit is mond. A biztosítása is drágább egy Corsánál. A vezérműszíj csere 4 évente esedékes és több mint 100 ezer forintba kerül. Bármit kell a motortérben cserélni, az sok munkaórába kerül, cserébe az alkatrész árak igen barátságosak. Bontott alkatrészeket fillérekért be lehet szerezni, bár én inkább az új gyári alkatrészeket szoktam megvásárolni.
Nagy pozitívum, hogy ennél a kocsinál lassan érték növekedésről lehet beszélni, tehát legalább az értékvesztéssel nem kell számolni.
Mivel féltem a kocsit, ezért garázsban áll, és csak nyáron jó időben használom. Inkább tömegközlekedéssel járok, tehát abszolút értékben kevesebb költök autóra, mint korábban.
Néhány tanács annak, aki ilyen kocsit szeretne vásárolni:
A jó példányoknak megkérik az árát. A 200 ezer forintos kategóriát én messze elkerülném, mert azokkal biztos csak bosszúsága lesz az embernek. Persze ez nem azt jelenti, hogy amit sok pénzért hirdetnek, az garantáltan jó. Érdemes külföldön is szétnézni, bár érdekes módon a Németországban kínált autók 70 százaléka kevesebbet futott, mint 200 ezer kilométer, ahol többet megy egy átlagos autós, mint itthon! Tehát nyugaton is nagy divatja van az emberek átverésének. Illetve azt sem szabad elfelejteni, hogy az igazán jó autók ritkán kerülnek eladósorba.
Vásárláskor én leginkább a karosszéria állapotára (rozsda, beázás, korábbi sérülés stb...) figyelnék, mert azt lehet a legnehezebben / legdrágábban javítani. Szintén fontos, hogy legyen a kocsiban klíma, mert nyáron nagyon felmelegszik az utastér a nagy üveg felületek miatt. A motorok közül én a V6ost választanám, mert ennek a legfinomabb a járása, de ha valakinek ez nem fontos, akkor a két literes verziók is ajánlhatóak, mert a fenntartási költségük alacsonyabb, és azok sem mennek rosszul.
Arra számítani kell, hogy egy ilyen idős kocsinál mindig van valami apróság, ami elromlik, de ha megkapja a kívánt törődést, akkor nem fogja az embert az út szélén hagyni. Ja, és ezt a kocsit illik garázsban tartani, mert megérdemli!
Van ennél gyorsabb, olcsóbb, megbízhatóbb stb. autó, de nekem nagyon bevált. Jó ideig nem is fogok típust váltani. Remélem tudtam segíteni annak, aki ilyen autót vásárlását tervezi.
A rossz tulajdonságok:
- Hiányzó hátsó fejtámlák
- Duda gombja rossz helyen van
- A kárpitokat idővel elengedi a ragasztás
- Nem elég merev karosszéria, a töréstesztje biztos egy katasztrófa lenne
- Rozsdásodásra hajlamos karosszéria
- Magas fogyasztás (városban 10-15l, autópályán 8l)
- A korból adódóan gyakrabban kell rajta ezt azt cserélni.
- ESP hiánya
- Nem optimális súlyeloszlás
- Ritka a normális állapotú példány (még külföldön is)
A jó tulajdonságok:
+ Nagyon finom járású és hangú motor
+ Kényelmes ülések
+ Praktikus műszerfal elrendezés
+ Megbízható, de azért nem egy W124 200D
+ Nagy színválaszték
+ Tökéletes kilátás belülről, nem úgy, mint a mai autókban
+ Észrevétlenül kapcsoló automata váltó
+ Hosszú áttételezésű váltó
+ (Még) alacsony ár
Hibalista
- A kipufogót és a sárvédőket megette a rozsda vacsorára - Hátsó lengéscsillapítókat fel kellett újítani - Kopogásérzékelő az örök vadászmezőkre távozott - Az ülés nyikorgott - Csomagtér zár nem zárt rendesen, de könnyen meg lehetett javítani - Lámpa foncsora bemattult - Az automata váltó kapcsoló szerkezete elkoszolódott, amin egy tisztítás segített - Motortartó bakok elöregedtek - Kerekeket görgőzni kellett - Gumiharang kiszakadt - Klímacső kilyukadt - Benzincsővön kilazult a bilincs
Ide hordtam szervizbe
Katona Gábor (csak futómű) - Dömsöd. Profi, kedves és korrekt.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 125000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Calibra 2,0 16V | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |