Polly a labanc öreglány
Szöveges ítélet
Előtörténet:
Nem hittem, hogy lesz még öreg autóm. Lett...
2011-ben szerencsésen túléltem egy balesetet, az akkori autóm http://nepitelet.hu/autok/renault/thalia_1998/szolid_szurke_igaslo/ totálkárra tört.
Miután nagyjából kihevertem - a frászt hevertem ki, ezt sosem lehet kiheverni, max nem agyalok rajt állandóan - a lelki törést, "új" kocsi után kezdtem kajtatni. Olyat akartam ami nem nő mégegyszer a szívemhez; amit nem lehet szeretni, amiről az ember csak megvetéssel és utálattal beszél; amit nem lopnak el, inkább hoznak helyette mást; amiért nem kár és amit még a kóbor kutya se hugyozik oldalba...
A büdzsé eléggé szűkös volt és mindenképp (ha lehet mechanikus vezérlésű) dízelt akartam. Olyan meló volt kilátásban, mihez sokat kell ótózni. Rosszul kezdődik mi? :) A meló nem jött össze, a kocsi meg maradt.
A lehetőségek erőteljesen behatátoltak voltak. Sokféle típust néztem, japánt, németet, olaszt, franciát... A merítésben végül a Ford Escort, az Opel Astra F és a VW Golf III maradt fenn. Hogy miért pont ezek? Hát azért, mert, csak...
Konklúzióként levonhattam, hogy a fenti típusokból a magyarországi átlag felhozatal az 1994-1999 közötti évekből a rozsdaboglyáktól kezdve a bontószökevényeken át a bontó felé menetelőig terjed. Az Opel és különösen a VW persze aranyáron, hisz az Opel sosem kop el, a VW meg mindent kibíró népautó. Ennek örömére szervízt nem nagyon látnak...
Az egyik "álom" Escort-nak nem volt alja, a padlólemez szőrös volt, de ALULRÓL(!), az ajtót másik kulcs nyitotta és másikkal indult (volna). Az egyik F Astra-nak a karosszériája patika, rozsda sehol, de egy M62-es orosz dízelmozdony nem ereget olyan füstpamacsokat mint akkor az ott. Az olajbetöltőnél füstkarikákat lövöldözött - még jó, hogy nem nyilaztak le minket Winnetou-ék - a nívónál vizet(!) fröcskölt, egy kövérebb gázfröccsre átfestette a mögötte álló fehér akármit, szürkére... Egy másiknak az alján lényegében ki lehetett látni és döglött hal szag terjengett benne, július közepén máladozó téligumik voltak rajt. Az egyik Golf III-nak ahány kereke volt annyiféle méretű, fajtájú és típusú gumival...
A végén már egy kevésbé omladozó rácsos orrú Swift-nek is örültem volna, csak guruljon!!! (nem akarom megbántani a Swift tulajokat, elismerem, hogy csodás járgányok)
Így maradtak a bizonytalan előéletű kölföldiek.
A jószágról:
Amikor hozzám került, vagyis 2011. októberében, az óra 118.400pár Km-t mutatott.
Ja. Hát persze, én meg Aladdin vagyok az Ezeregyéjszaka meséiből... Ennyire naív azért én sem vagyok. A kocsi tuti nem ennyit futott, de kívül belül tipp-topp állapotban - persze a korához képest - volt/van. 1-2 kissebb domborműtől eltekintve korróziómentes és azokkal sem kell azonnal foglalkozni. Az alja VAS és nem gitt, igaz odaát jó kövéren bekenték alvázvédővel, és nem egyszer.
Antwerpenben a II-es számú gyárban készült, sedan karosszériával, pezsgőmetál színben és 14 évig sógoréknál rótta az utakat. Innen került egy zalaegerszegi kereskedő révén, hozzánk a vadkeletre. Odaát, állítólag egy Istenfélő 70sok éves graz-i nénike használta, kizárólag vasárnaponként a templomba, keddenként a helyi szupermarketbe, péntekenként meg a doktorbácsihoz való eljutáshoz vette elő. (bizonyára a feszületet ragasztotta a műszerfalra a vén nyanya, mert faszán kitépte valamilyen ragasztó a puha műszerfalpárnát... :S )
Ehhez képest az utolsó, 2011. júliusi szervízmatricán egy Stájerországi szervíz neve szerepel és bár nem vagyok egy földrajzguru, de Graz és Stájerország nem ugyanott található. A mai napig kerül elő a leg lehetetlenebb helyekről kukoricapölhe és szemestakarmány, nameg szilvacefre szaga van a csominak. A pollenszűrőnél annyi föld(!), kukoricapölhe - :) - meg fenyőlévél volt, hogy gombát lehetett volna termeszteni rajt, bár maga a szűrő nem volt még egy éves sem. No comment... :O
A belérre Hanzi, vagy a magyar nepper annyi szilikonos és viaszos ápolót kent, hogy a hazafele úton izomból kellett markolni a kormányt, úgy csúszott, amíg fél csomag papírzsepi feláldozása árán a nagyját nem nyaltam le. Otthon, vagy egy hétig mostam a belteret, mire nagyjából lejött ez a szmötyi. Először langyos, majd forró vízzel, aztán meleg edénymosogatós vízzel próbálkoztam, olyannal amitől a leégett hurkamaradék is visítva menekül. Majd jött az alkoholos ablakmosó. Eredménytelenül. A végén tömény, higítatlan autósampon következett. Na az segített.
Ezután joggal tehetik fel a kérdést, miért vettem meg, ha ilyen szar?
ad1. Nos, Polly minden, csak nem szar.
ad2. A Magyarországon fellelhetó példányok néhány nagyon ritka kivételtől eltekintve ótvarok, azok mellett Polly olyan, mint, ha új lenne.
ad3. A próbaúton elfogott egy azonnal "vedd meg" érzés, ami a többinél nem volt meg. (azoknál azt ordította a hang, hogy "MENEKÜLJ!!! VISSZA SE NÉZZ!!!")
Az elvárásaimat Polly bőségesen teljesítette, már akkor is és azóta is. Indul, megy, megáll, kényelmes, tágas, a legnagyobb zajt a motor karattyolása csapja. A fűtése egy álom. Alig indul el, pár perc és már okádja a meleget. -15 fokban is. A 2012-es lanygos nyári melegben (Kaposváron volt nap, amikor 47 fokot mért aszfaltszinten a kocsi hőmérője és hajlamos voltam hinni neki) a városi tilitoliban talán 4-5 alkalmommal indult be a hűtőventillátor, a hűtés talán egy hőerőművel is boldogulna.
A felszereltsége a korhoz - 1997 - a korához és a kategórához mérten bőséges, mai szemmel mérve szegényes (színre fújt - bár kissé megviselt - lökhárítók és tükrök, fordulatszám-mérő, ABS, (nemcsak van, működik is) szervó kormány, központi zár, ködlámpa elöl/hátul, állítható magasságú fényszórók, 2x légzsák, 2x elektromos ablak, 2x elektromos tükör, (a bal oldali fűthető) manuális tetőablak, állítható magasságú vezető ülés, megvilágított kesztyűtartó, osztottan dönthető hátsó ülés kihajtható könyöktámasszal, hibátlan plüss kárpit)
Az első féket a vásárlás után hamarosan teljesen cserélni kellett, a tárcsákkal szalámit lehetett volna szeletelni, alig pár mm vastagok voltak.
Eddig ez volt a legnagyobb javítás. Tudom, hogy van még rajt és lesz is nagyon sok javítani és csinosítani való. Idővel ki akarom cserélni az izzítórendszert, ki tudja mikor cserélték, ha cserélték. (relé + gyertyák) Az adagolót se ártana átnézni. A generátor tárcsa is sikít, mint szűzlány a nászéjszakán. A motor elvileg még nem volt megbontva, legalábbis a tőcsavarokon ennek nincs nyoma. A kipufogó is egyben van, elvileg a katalizátor is megvan még, a cső sehol sem rozsdás. A hátsó dobról nemrég esett le a nagyker matricája. Szóval az egész rendszer új, talán 1-2 éve cserélhették.
Pimpelni, tuningolni nem fogom, max. kap egy szép könnyűfém garnitúrát, de szívem szerint újrafényeztetném, kizárólag erre a színre. Ezt is csak azért, hogy olyan legyen mint új korában! Készül a szobor... Elismerem, hülye vagyok.
A kocsival kapcsolatos eddigi legkomolyabb kiadásom az egyre dráguló üzemanyag. A havi ~500-700Km-es, 95%-ban városi futással - Kaposvár - használattal átlag kb.5,8 l/100Km-re jött ki. Télen kicsit kevesebb, ~5,5-5,7; nyáron kicsit több ~5,7-6,0 az átlag.
Nem egy kapkodó idegbeteg, viszont úgy érzem túlvagyok a "nyomjukneki" korszakomon. A forgalom ritmusát tudja tartani, csak kicsit lustán veszi fel azt. Legalábbis a korszerű dízelekhez képest lusán. Ha valakinek ez fáj, elengedem, had menjen ha siet, én ráérek. Mellesleg nem én fogom kapni a cskket Szombathelyről, a következő pirosnál rendszerint utolérem őket. :)
Ha nem akar előzni, csak tol, mert ilyen barom is akad - nem értem miből gondolják egyesek, hogy ha betartom az érvényes sebeséghatárokat és ő beleül a seggembe, majd gyorsabban fogok menni - max. kap a képébe egy adag kormot. Ez be szokott válni...
Van Pollynak egy nyugodt tempója, amire beállva a világból is kimegy. Olyan mint egy unottan kérődző vizibivaj.
Belátom, ku***a nagyot hibáztam. BELESZERETTEM!!!!
Hibalista
- Első fékek. Egyszerűen elkoptak. (tárcsa + betét csere) - Szűrők (levegő, olaj, gázolaj+ köztes gázolajszűrő) - Generátor és szervó szíj. A szervóé több helyen repedezett volt már. - Sikít a generátor szíja, a tárcsát cserélni kell... :( - A motoros antenna nem emel ki teljesen, ki kell egyengetni a szegmenseket. - A jobb hátsó ajtó motorja megadta magát. (csere) - Az egyik gömbfejet cserélni kellett - még gyári volt - illetve kellett egy futómű állítás. Valószínűleg még senki nem nyúlt hozzá, mert acetilénnel kellett lemelegíteni a beállítócsavart. - Gyári "extra" a rokkant szentjánosbogár fényerejű világítás. Két +90-es Tungsrammal szinte - sajnos csak szinte - megtáltosodott...
Ide hordtam szervizbe
Tibibá a Zopelszervizbü... Aranykezű mester, csak elköltözött az ország túlfelébe... :(
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Józsibátyám, a nyugdíjas sváb szaki. Évtizedekig szerelt autókat, igazi autóSZERELŐ, lényegében nem tudok olyat kérni amit ne csinálna meg. Kicsit ráérős - munka az szerencsére akad neki rendesen - de fantasztikus minőségben dolgozik.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 118452 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 9800 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Thalia 1.4 8V Alizée | Következő autója? | Polly addig marad, míg atomjaira nem bomlik. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |