460,000 km
Szöveges ítélet
1993-ban vettük újonnan a Primerát, 1,662,000 Ft-ért. Akkoriban nagy király volt, alig volt nyugati autó még. Megvolt még a Golf II GTD-nk is. Amikor hoztuk haza a Nissant a szalonból, otthon vettük észre hogy harmadikban jöttünk hazáig a városban, azt hittük ötödikben van, anniyra csendes volt a dízel Golfhoz képest. Az LX felszereltség elég fapados volt, az SLX sokkal több mindent tartalmazott. De a Golfhoz képest isteni volt a kényelme.
Maga az autó nem egy felt?n? jelenség (ma már), inkább a hibákról írnék.
Ami nagyon kevés volt. Noha még az elején szétver?dött valami nagy darab vas a hátsó futóm?ben (talán szilent volt, nem emlékszem), cserélni kellett, drága volt. Mondjuk a full kátyús utcánkban küldtük neki nyélen, nem csoda, hogy szétesett. Aztán... nagy csend. Csak ment és ment, gy?ltek a kilométerek, és az autó nem akart elromlani. (Pedig a mi autónk is Sunderlandben <Anglia> készült.) Cserélgettük szépen az olajat, fékbetétet, gyetyákat, gumikat aztán már féktárcsákat ki tudja hány százezernél járt már akkor az autó. Egy izgi hiba jelent meg egyszer: gyorsításkor ha elért egy fordulatot, felpörgött a motor mint egy ?rült, váltáskor ez ciki volt. Ekkor lehetett benne 250,000 vagy 300,000 is talán. Na gondoltam ennyi a motornak, kinyiffant. Aztán kiderült hogy elfelejtettünk légsz?r?t cserélni már vagy 100,000 km óta, ett?l "akadt fenn" a gáz. Betették az újat, tökéletesen duruzsolt az autó... nem akartam elhinni. Közben fel kellett újítani az önindítót, na ja, napi 25 indítózástól persze hogy kimúlik. Az akksi is bírta úgy 6 évig. A lengéscsillapítók(!), utastéri elemek, els? futóm?, kormánym?, mind-mind gyáriak maradtak. Egyszer?en kinyírhatatlan volt az autó, nem kellett szétszedni.
De azért semmi sem megy a végtelenségig, kezdtem kíváncsi lenni, vajon hogy végzi..? Hozzáteszem, egy id? után már nemhogy a rendes karbantartást nem kapta meg a kocsi, hanem SEMMIT sem... nem cseréltünk sz?r?ket, olajat, gyetyát... úgy voltunk vele, megy ameddig megy, megszolgálta az árát.
Aztán, úgy 400,000 környékén kezdett szivárogni a víz a h?t?b?l, kezdett zörögni a motor, csöpögtette az olajat is. Mondanom sem kell, nem csináltuk meg, a h?t? kapott csapvizet, a motor valami ócska f?nyíró-olajat, a zörgés meg semmit, így használtuk. Az olajfogyás kezdett n?ni, de nem ette, hanem elfolyatta a blokk. Volt hogy száraz nívópálcával mentünk pár napig. De csak utántöltöttünk. Aztán kezdett kritikussá válni a dolog... egyszer beálltam a teszkóparkolóba, láttam hogy szép olajcsíkot húzott maga után a kocsi, láttam amerr?l jöttem... :-) ekkor sejtettem, hogy komoly a dolog. Kinyitottam a motorháztet?t, és elborzadtam, minden tiszta olaj, csurog-csöpög minden a motortérben. Talán elfelejtettük visszatenni az olajbeönt? sapkáját...? Hát nem, sajnos ennél nagyobb volt a baj, szabályosan KILUKADT a motorblokk. A zörgés oka a vezérm?lánc volt, ami annyira meglazult (ugye nem cseréltük ki id?ben mert minek) hogy m?ködés közben szabályosan kimarta a blokk oldalát, így egy szép hosszú nyílás tátongott a blokk oldalán... ott ömlött az olaj folyamatosan. Meg befújt a szél, beesett az es?... Persze kitaláltuk, jó ez még, megy ez még, befoltozzuk!! :-) Valami m?gyanta-szer? trutymóval kentük be a lukat, hogy legalább a madarak ne költözzenek be rajta keresztül, de nem volt tartós megoldás, a vez.lánc kiütötte mindig -> ömlik az olaj orrán-száján szegénynek. Ekkor volt már benne 460,000. Kezdett f?tengely-hangja is lenni az autónak, már válogatás nélkül töltöttem bele minden szemét olajat, hisz´ úgyis átfolyik rajta.
Aztán eljött az utolsó út. Apám elindult vele Pestre. Lassan, óvatosan, mert a blokkban már nem volt se víz, se olaj, a gyertyák már "csonkig égtek", kerepelt-kopácsolt a f?tengely, csörömpölt a vezérm?lánc... és a Pest határa-táblánál: mint a Forma-1 -ben, csattanás, olajfüst a motorházból... ablakos törés a blokkban. Besült az egyik henger, leszakadt a hajtókar és kiütötte a blokk oldalát. Traileren jött haza.
Ekkor jött a slusszpoén: megcsináljuk, menni fog az még!! :-) Blokk ki, szét, aztán tátottuk a szánkat: a hengereken látszottak a gyári hónolási nyomok, a dugattyúk, szelepek még hsználhatóak voltak, a vezérm?tengely bütykei középméretesek (!!!) voltak... a váltó ennyi km után is kisujjal kapcsolható volt. Persze az egyik henger tönkrement, meg a f?tengely is csapágyas lett.
Végülis sosem raktuk újra össze, de azt hiszem jobb is így.
Mindent összevetve nagyon ajánlom az autót, kinyírhatatlan, a miénk is ment volna még, ha megkapja a szükséges karbantartást végig, nem csak az elején...
Hibalista
- Hátsó leng?kar szilent(?) még az elején, önindító párszor, fékmunkahenger, kézifék a végén. Nagyon kevés dolog ennyi km után...
Ide hordtam szervizbe
Az elején márkaszerviz, kés?bb itthon, aztán már az se... :-)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 460000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Golf II GTD | Következő autója? | FIAT Punto II 1.2 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
