Örök darab
Szöveges ítélet
A ´90.es évek elején voltam gimnazista, és az id?tájt kezdtek a "nyugati" autók bejönni Magyarországra. Akkortájt láttam el?ször képen a Z32 300zx-et és ez lett többünk számára az álmok netovábbja. A helyzetet súlyosbította, hogy tanáraink közül egy a Honda CRX-ét egy sárga 300zx-re cserélte (tornatanár, ´93-ban...), amivel az iskola udvarán parkolt...Szóval elhatároztam, hogy egyszer lesz egy ilyen.
Az évek teltek-múltak, munkahelyemen az egyik barátom vett egy piros TwinTurbot. Sok problémája volt vele, otthagyta az Üll?i út közepén, szóval látszott, hogy az autó nem egyszer? eset. Sok hír jutott el így HunyadiJaniról is, aki szinte minden autón már computert cserélt, amit?l azok megjavultak, megrövidítve ezzel jelent?sen a tulajdonosok pénztárcáját. Barátom aztán eladta a zx-et (szerinte kétszer boldog az ember ezzel az autóval: mikor megveszi, meg mikor eladja), azóta visszatért a Hondákhoz... Így újabb két év telt el, hogy nem volt közöm az autókhoz, míg 2005 tavasszal eldöntöttem, hogy megveszek egyet.
A helyzetet nehezítette, hogy egy darab eladó sem volt. Így elbaktattam a ZClub idénnyitóra, hátha lesz valami eladó, de ott sem bíztattak sokkal. Végül egy 300zx fórumban találtam egy embert, aki megválni készült az autótól. Így t?le vettem meg életem els? autóját.
Szinte hihetetlen, hogy az autó 15 éves, mégis mindenhol csodálattal nézik meg és újnak gondolják....Közel 200ezer kilóméterrel gyári állítható lengéscsillapítókkal, gyári turbókkal és gyári összeszerelés? motorral megy...Az amerikai fórumok tanusága szerint mégegyszer ennyit simán elbír....persze akkor már pár dolgot cserélni kell....
Vezettem korábban már sok mindent (német presztízsautók, céges VW Golf és Bora, Fiat Bravo, Fordok, Volvo, Honda) és sok százezer kilómétert, de az érzés, amit egy ilyen kaliber? autó ad, nem hasonlítható össze a többivel. A sportautózás, egy er?s motor hátsókerék-hajtással, az a vezetés netovábbja.
Az autó a csoda-elektronikák el?tti korból való. Akkor még fontos volt a tökéletességig fejleszteni a futóm?vet, nem pedig belerakni egy érzékel?t, ami a fékekkel megfogja a kerekeket. Az autóból sugárzik a szorgos japán mérnökök minden órája, amit az autó fejlesztésére szántak.
Apróságnak t?nik, de 15 évvel ezel?tt már sikerült olyan digit klímát tervezni, ami a motor melegedése után nyomja csak a meleget télen, ez pl. a VW konszern 2004-ben sem tudja (a Bora önti reggel rám a -11-et).
Az autó nagyon kényelmes, hosszú utakra tervezett. Fantasztikus kanyarsebességet tud, csak legyen benzin, hely és út, a többi nem számít.
Sokan panaszkodnak rá, hogy nem megbízható. Nekem eddig csak jó tapasztalatom van vele, sokat kellett rákölteni, de azt mindent megérte. Ha az ember odafigyel rá, akkor el?re lehet látni a problémákat (pl. hidraulika cs?) és megel?zhet?, hogy útszélen hagyjon ott.
Javításban csak egyetlen szerel? jöhet számításba, ? szinte mindegyik Z dokotora... A kisebb javításokat érdemes otthon csinálni, amire az ember akár éjszakákat is rászán (rekord a fél kett?), de megvan az az élmény, hogy én csináltam meg. Ehhez az autóhoz viszont mindenképpen ajánlatos a gyári service manual, ami nélkül a kárpitot is nehéz el?ször lebontani...
Alaktrészt bontóból vagy Amerikából (E-bay vagy kinti tuning oldalak) érdemes rendelni, a márkaszervíz ára több, mint duplája az amerikai rendelésnek (postaköltséggel együtt)... ráadásul nem is ismerik a típust, mert nem forgalmazták itt...
Az eddig elvégzett nagyobb módosítások:
Automatából kézi váltóra való átépítés (nagyon megérte)
Teljes spoiler szett
Teljes fényezés
Némi teljesítménynövelés (300-> kb. 360le)
Hifi beépítés
Ezt a típust a jelenlegi benzinárak és autópiaci körülmények között relatíve olcsón lehet megvenni (~1,5MFt). Ennyiért szerintem ideális hobbi, vagy második autó, rengeteg élménnyel. Más kérdés, hogy télen nem használható, és nem is hasznos egy 15 éves karosszériát sós-latyakos úton kínozni.
Válogatni csak a már Magyarországon lév? állományból lehet, mert importnál a reg.adó több lenne, mint az autó értéke (ha egyáltalán be lehet hozni)... Mindenkinek ajánlom, aki szeretni a szép sportautókat és van némi m?szaki érzéke és érdekl?dése.
Végszóként annyit, hogy bár az autóra a vételárát mégegyszer ráköltöttem, megint megvenném. El viszont nem adnám annyiért, amennyibe nekem van....
Hibalista
- Hidraulika cső csere
- Hardy tárcsa
- TEljes váltó felújítás
- Generátor csere
- Új motor (gyári 0km)
Ide hordtam szervizbe
Zsolti, a Z-k doktor
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1991 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 190000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 15 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | ha valaha lecserélem, az aktuális Z... |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |