Kedves szocreál elegancia
Szöveges ítélet
Gyerekkorom óta tetszett a 408-as Moszkvics. (Talán kevesen tudják, de a karosszéria terveit az olasz Pininfarina tervezte.) 2007 év elején találtuk egy hirdetésben AZ AUTÓT. (70.000.-Ft-ért), majd egy donor autót 20.000.-ért. háromszor-négyszer átfestett karosszéria rohadásokkal, felismerhetetlenségig deformálódott műszerfal műanyagokkal, leharcolt kárpitokkal
Mivel eddig nem foglalkoztunk még veterán autókkal, ez jó ötletnek, "hálás feladat"-nak tűnt. A motor, jópár év állás után pöccre indult, szépen járt, így ahhoz nem nyúltunk (csak kiemeltük)
...Teljesen kicsumáztuk, Fémtisztára csiszoltuk.
A futóműben az összes alkatrészt felújítottuk, az összes gumi alkatrészt cseréltük.
A korához képest meglepően kevés rohadás volt rajta, és ez meglepően lassan, és meglepően drágán javította ki egy ismerős garázsműhelyes "szaki". Miután a lakatosmunka elkészült, egy ismerős fényezőtől kértünk egy árajánlatot a festésre. Azt mondta, felejtsük el, egy millióért sem vállalná el.. Így a gittelés, csiszolás ránk maradt. Az alapozásokat, majd a fényezést már ő, a profi fényező csinálta, a rabszolgamunkát mi. :-)
A festés után elkészült a kárpitozás is.
A kábelköteg, ami benne volt, nagyon össze volt kókányolva, így azt is cseréltük.
Szépen lassan belekerültek a cuccok, egyre szépült a gép.
Gyári oridzsi "új" fesszabályzó, és karburátort sikerült szerezni.
Amikor összeáll minden, difiolaj, váltóólaj, motorolj, hűtővíz bele, pár tekerés, majd szivató, és PÖCC! Nagyon szoros volt a dátum, de sikerült elvinni sopronba múzeális minősítésre, amit sikeresen teljesítettünk..
Rengeteg nagyon praktikus megoldás van benne. Belűlről állítható zsalu a hűtő elé, a kis ablakocska a karburátoron a benzinszint ellenőrzésére, a zsírzócsatlakozók "mindenhol", az ággyá alakítható ülések, elzárható olajhűtő, szerszám nélkül állítható előgyújtás, stb...
Az 1000km-es kisszervízek, 2000km-enkénti olajcsere (kivéve, ha amerikai finomítóból származó olajat teszünk bele, mert akkor 4000km!), mai szemmel elképzelhetetlennek tűnik
Vezetni nagyon érdekes élmény. Dolgozni kell. Nehezen forog a kormány, de legalább nagy a holtjáték :-)
A fék inkább csak jelképes (4 dobfék, egykörös, rásegítés nélkül).
Az ülésnek semmi oldaltartása, vagy az egyest, vagy a hátramenetet nehezen veszi, az új orosz diagonál gumik leginkább egyenesen szeretnek menni, szépen lassan. A gyári megadás szerint az utazósebesség 70-80km/h, amit még ma is teljesít :-) erről a sebességről meg azért a dobfék is megfogja.
Lépten-nyomon megmosolyogják, villognak, integetnek. 30-on fölül mindenki megbámulja. Egy pillanatra visszahozza a szép, "békebeli" élményeket. (mondom ezt 32 évesen) Valahogy kedvességet sugároz.
2012 augusztusban a szolnoki szovjet jármű találkozón voltunk vele, összesen 1230km-t mentünk, összesen 1db defekt volt, az is csak finoman, a ház előtt állva leengedett az egyik gumi, kapott egy új belsőt.
2012 júliusában benne volt a Veterán Magazinban!
Hibalista
- rohadások a sárvédőíveken, küszöbökön, AC membrán. - Fékmunkahengerek, kuplung munkahenger, benzinszint-jeladó. - ablakemelő-szerkezet (1500 Ft az új) - volt egy jelentős olajfogyasztás, valamint motorfék után füstölés... - ezért 2012 év elején teljes motor, hengerfej és váltó generál következett. - így a fogyasztás 70-80-as tempónál 6.5 liter, városban 9, 80-90-nél 7 liter lett. -
Ide hordtam szervizbe
Lakatosmunka: "garázsszaki", nevet inkább nem...
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
Fényezés: Kovács Laci "Pumukli" Kárpitozás: Kárpit Shop-Ron
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1968 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Renault 5, Audi 90, Rover 620, Mondeo TDCI, BerlingoBerlingo, | Következő autója? | egyenlőre marad a 408-as! |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |