A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mitsubishi » Sigma (1990-1996)

Sigma 3.0 V6 SOHC 12V 

Az ítélet értékelése
4,8(9 db)

Sok van még az Omegáig

Szöveges ítélet

Sigma. Szép szó, szép autó. Sosem gondoltam volna, hogy a '90-es Gti Galant után ismét ennyire kellemeset csalódom a márkában. Egy Mitsus jóbarátom fillérekért vásárolt egy Sigmát még az év elején, és csak jót bírt róla mondani, hiába ütöttem, hogy őszintén tátaljon ki a vassal kapcsolatban. Magyarországon a típus jó hírét komoly előítéletek csorbítják, amik többnyire a nagy motorból, és a bonyolultnak hitt technikából táplálkoznak.

Próbaképp februárban fellapoztam a kínálatot a hahun, mindössze két találatot dobott a gép, egy újabb, amerikai modell Diamantét, és egy szép piros, itthoni kombit, ami mindenben megegyezett a barátom által vételezett jószággal. A vásárlás egyszerűen ment. Szemrevételezés, próbakör, készpénz.

Felmerülhet a kérdés, ki az a barom, aki 2014-ben 20 éves verdát vásárol, nem titkoltan 4000 km/hónapos németországi utakhoz? Tegyük hozzá, az előző tulaj azért adta el a kocsit, mert nem igazán talált hozzá alkatrészeket idehaza, nem pedig azért, mert bontóban lett volna a helye. Nekünk a műhelyben 2 Sigma is darabokban van, még a régi szép időkből, és azóta vásároltunk még egy komplett autót a biztonság kedvéért. Alkatrészből tehát nincs hiány, és hozzáteszem, lassan 10 éve csak Mitsut szerelünk, így a szakértelem is megvan.

Amit az autóról röviden tudni kell. Ez talán az utolsó, az örökkévalónak gyártott Mitsubishi, és azok közül is a legmegbízhatóbb, minden szempontból. A modellt kétféle motorral forgalmazták Európában, a németek érdekes mód nagyon szerették, több mint 3600 darabot adtak el belőle (ne felejtsük, japán autóról van szó, nem Mercedesről), aminek kb a fele a mai napig fut (később linkelem majd a pontos számokat, ha valakit érdekel). Szedán és kombi változatban volt elérhető, kombi csak a gyengébb, 177 lovas motorral létezett, míg szedánba választható volt a 205 lovas DOHC.
A szedánt mindennapi használatra ma már nem ajánlanám. Bár, mint minden békebeli Mitsubishi, szépen, fokozatosan kopik, és jó előre szól, ha baja van, a javítások mégis költségesebbek, mint a kombinál. 26 db szilent a hátsó futóműben, nehezen szerelhető üzemanyagpumpa, rohadáshajlam a hátsó íveken, a DOHC motor konstrukciós hibái, túlhevülő, rossz helyen elvezetett elektromos kábelek a motortérben, egyik pillanatról a másikra elpusztuló ECU, millió meg egy szenzor a futóműben, és a motortérben, stb... mindez természetesen felszereltségtől függően.

Lássuk a kombit.

Az autó nagy. Olyannyira nagy, hogy négy ember kényelmesen elfekszik ledöntött hátsó üléseknél a “raktérben” (itt már nem csomagtartóról beszélünk). Alkalmas ad hoc jellegű szexpartik teljeskörű lebonyolítására. Csak abból induljunk ki, hogy befért 50 Stück, 6 kilós, farekeszes eper, és még kiláttam hátra, igaz, nem nagyon. 4 ember kényelmesen, csomagokkal, energiaitalokkal, hűtőládával jár ki vele Németországba, eddig egyik sem panaszkodott, hogy “jáj, berohadt a lábam az ülés álá”, vagy “hívjatok mentőt, mert beszartam, kiment a nyakam”. Ez az előző, kijárós kocsikra (F astra, Epica, egy ízben Lanos (!!)) nem volt elmondható. Amott sírva száltunk be, és üvöltve ki. Az ülések roppant kényelmesek, végülis egy felső-középkategóriás kocsiról beszélhetünk, ami legyen 20 éves, ha nem tekerték vissza 8x az óráját, ami exactement 252500-et mutat.

Felszereltség. Gondolom sokan emlékeznek a reklámra, mikor GLX Suzukikat szórtak a nép arcába klímával, és millióan csak emiatt képesek voltak lecserélni a régi 626-os Mazdát, vagy a Lancert, amiben gyárilag nem volt. No, ebből a körből a Sigmások mind kimaradtak (ott később inkább a fogyasztás döntött), mivel az alapfelszereltség része volt a digitális klíma, a 4 elektromos ablak, fűthető tükör, állítható kormány, stb. Mindez persze ma már nem nagy szó, de a 90-es évek elején bizony az volt. S mit ad isten, mindez kifogástalanul működik is.

Borzasztóan egyszerű dolgokról beszélünk amúgy, amikben valóban volt még anyag. Az ablakemelők távolról sem ismerik a műanyag fogaskerekeket, meg végállás-kapcsolókat. A műszerfal bár csavarozott, masszív, nem zörög. 10 perc alatt kibontható a középkonzol, ha bármi baj lenne, újabb 10 perc a kilométeróra kibontása, és lámpicskócsere. Bár odabent hátul elektromotorok vezérlik a légáram útját, nem igazán hajlamosak az elromlásra. Nincs bowden, ami elszakad, nincs patent, ami letörik.

Fogod a kasztnit, és megpróbálod benyomni valahol. Nem fog sikerülni, 0,8-as lemezből készült körbe, alul olyan vasak vannak, amik a régi 123/124-es Mercikben. Mit ad isten, rozsda egy szál se, a Sigma ugyanis dupla felületkezelést kapott anno, minimálisan se rohad. Szegény Galantéknak pont ez lett a vesztük.

A motorról. Esetünkben az SOHC-ről van szó, visszafogott, mégis kiszámítható darab. Könnyen röpíti a majd' 1500 kilós bódét, városban bőven elég a 4. Az manuális váltó a Mitsubishi leghosszabb váltója, 80-nál 1900-at pörög, 160-nál értelemszerűen 3800-at. Nincs értelme hajszolni a motort, kényelmes, stabil 140-es utazót szereti, itt fogyaszt a legjobban. Vicc, de kb. 15 mérés után, pályán, 4 emberrel, és koppig pakolva 8,2-8,7 liter jött ki. 140 felett kissé megnő az étvágya, 9-9,3 ilyenkor. A rekordom 7,2 liter, igaz, rövid szakaszon, tojásos gázzal, üresen. Nesze nektek nagymotorellenzők.
A hangja selymes, 3000-nél a hangolás miatt megszólal a klasszikus V6-hang, ez tart egészen 3400-ig, majd ismét kisimul.


Amivel észnél kell lenni... Bár japán autóról beszélünk, de a japán mérnök sem mindeható, pláne nem 20 éves “roncsoknál”. Érdemes mindent időben cserélni, lehetőleg gyári, vagy azzal egyenértékű dologra.

-Fék: eddig mind a négy Sigma, amit bontottunk, vagy a seggünk alatt volt a gyári féktárcsákkal rendelkezett. Ezzel vigyázni kell, hűtött tárcsákról beszélünk, melyeket dupladugattyús nyereg dolgoztat, nagy a kísértés, hogy minimum alá szabályozzuk azokat (hiszen a szabályzás olcsó, és ekkor is fog). Másfél tonnás autónál ez hamar megbosszúlja magát, és féktárcsatörés, vagy borzalmas deformáció léphet fel. Természetesen ezt megelőzendő, az első tárcsákat újra cseréltem. A féktárcsa drága, és nehezen beszerezhető, javaslom a német piacot megszondázni. A hátsó féktárcsák szakik szerint 300E km-t kibírnak normál használattal, a kombimon a mai napig a gyári tárcsák teljesítenek szolgálatot, még a minimum méret felett.

-Motor: szigorú olajcsere, a legjobb minőségű olajjal. 10E km, és Mobil 2000 10W40, vagy ezzel egyenértékű. A motor, bár nem kényes az olajra, a hidrotőkék előbb-utóbb megszólalnak. Jó minőségű olajjal kitolhatjuk a hidrotőkecserét, amivel együtt a hibkákat is ki kell dobáljuk. Szíjak dettó, kell rá költeni, de az SOHC nem veszélyes, 1 feszítő, 1 vezető, szíj, jónapot. Figyeljünk, hogy ne Ladán nevelkedett, magát patika szakembernek mondott baromarcú rakja össze.
A Sigma gyújtása érdekes állat, rotoros elosztó mellett elektromosan vezérelt befecskendezős, valami hihetetlen módon megbízható, mégis 2 csavarhúzóval állítható. A gyári gyertyákkal kegyeg az autó (tudom, sokan most felhorkannak, de nem azért nem cseréltem eddig, mert sajnálom a málnát, hanem mert tökéletesen teszi a dolgát). Az előző tulajnál 10 évet töltött a gépsárkány, ő a gyújtáshoz nem nyúlt, így gyári a 6 gyújtókábel is, és jó eséllyel az elosztófedél is. (Gyárilag amúgy irridiumos gyertyát kapott a gép, mégpedig azért, mert a hátsó gyertyasorhoz le kell bontani a komplett szívósort, ami nem 5 perces munka, így inkább kitolták a csereperiódust.)


Nem törekszem a teljességre, ha valami történik, írok. Az eddigi mérleg: 13000 km 3 hónap alatt, hiba nélkül. (2014.03-07.)

Hibalista

- -Lengéscsillapítók körbe: elsők 26000/db, gyári KYB, hátsók: 14000/db, szintén gyári KYB - -Szervópumpa O-gyűrűje (tolta ki az olajat) - -Első féktárcsák, betéttel: 27000 kompletten, hátsó fékbetétek: 7000 - -Vezérlés: szíj+görgő: 14000 - -szellőztetőmotor: donorból - -relék azonnali cseréje, szintén donorból -

Ide hordtam szervizbe

Schenkerik Balázs, ugyanilyen Sigmát hajt, és 10 éve Mitsut szerel. Ajánlom mindenkinek, Budapest, Kápolna u. 28, Budatétényben.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1994
Kényelem (10) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 239000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 12000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Galant GTI Következő autója?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mitsubishi Sigma 1990

További ítéletek (15 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)