Sok van még az Omegáig
Szöveges ítélet
Sigma. Szép szó, szép autó. Sosem gondoltam volna, hogy a '90-es Gti Galant után ismét ennyire kellemeset csalódom a márkában. Egy Mitsus jóbarátom fillérekért vásárolt egy Sigmát még az év elején, és csak jót bírt róla mondani, hiába ütöttem, hogy őszintén tátaljon ki a vassal kapcsolatban. Magyarországon a típus jó hírét komoly előítéletek csorbítják, amik többnyire a nagy motorból, és a bonyolultnak hitt technikából táplálkoznak.
Próbaképp februárban fellapoztam a kínálatot a hahun, mindössze két találatot dobott a gép, egy újabb, amerikai modell Diamantét, és egy szép piros, itthoni kombit, ami mindenben megegyezett a barátom által vételezett jószággal. A vásárlás egyszerűen ment. Szemrevételezés, próbakör, készpénz.
Felmerülhet a kérdés, ki az a barom, aki 2014-ben 20 éves verdát vásárol, nem titkoltan 4000 km/hónapos németországi utakhoz? Tegyük hozzá, az előző tulaj azért adta el a kocsit, mert nem igazán talált hozzá alkatrészeket idehaza, nem pedig azért, mert bontóban lett volna a helye. Nekünk a műhelyben 2 Sigma is darabokban van, még a régi szép időkből, és azóta vásároltunk még egy komplett autót a biztonság kedvéért. Alkatrészből tehát nincs hiány, és hozzáteszem, lassan 10 éve csak Mitsut szerelünk, így a szakértelem is megvan.
Amit az autóról röviden tudni kell. Ez talán az utolsó, az örökkévalónak gyártott Mitsubishi, és azok közül is a legmegbízhatóbb, minden szempontból. A modellt kétféle motorral forgalmazták Európában, a németek érdekes mód nagyon szerették, több mint 3600 darabot adtak el belőle (ne felejtsük, japán autóról van szó, nem Mercedesről), aminek kb a fele a mai napig fut (később linkelem majd a pontos számokat, ha valakit érdekel). Szedán és kombi változatban volt elérhető, kombi csak a gyengébb, 177 lovas motorral létezett, míg szedánba választható volt a 205 lovas DOHC.
A szedánt mindennapi használatra ma már nem ajánlanám. Bár, mint minden békebeli Mitsubishi, szépen, fokozatosan kopik, és jó előre szól, ha baja van, a javítások mégis költségesebbek, mint a kombinál. 26 db szilent a hátsó futóműben, nehezen szerelhető üzemanyagpumpa, rohadáshajlam a hátsó íveken, a DOHC motor konstrukciós hibái, túlhevülő, rossz helyen elvezetett elektromos kábelek a motortérben, egyik pillanatról a másikra elpusztuló ECU, millió meg egy szenzor a futóműben, és a motortérben, stb... mindez természetesen felszereltségtől függően.
Lássuk a kombit.
Az autó nagy. Olyannyira nagy, hogy négy ember kényelmesen elfekszik ledöntött hátsó üléseknél a “raktérben” (itt már nem csomagtartóról beszélünk). Alkalmas ad hoc jellegű szexpartik teljeskörű lebonyolítására. Csak abból induljunk ki, hogy befért 50 Stück, 6 kilós, farekeszes eper, és még kiláttam hátra, igaz, nem nagyon. 4 ember kényelmesen, csomagokkal, energiaitalokkal, hűtőládával jár ki vele Németországba, eddig egyik sem panaszkodott, hogy “jáj, berohadt a lábam az ülés álá”, vagy “hívjatok mentőt, mert beszartam, kiment a nyakam”. Ez az előző, kijárós kocsikra (F astra, Epica, egy ízben Lanos (!!)) nem volt elmondható. Amott sírva száltunk be, és üvöltve ki. Az ülések roppant kényelmesek, végülis egy felső-középkategóriás kocsiról beszélhetünk, ami legyen 20 éves, ha nem tekerték vissza 8x az óráját, ami exactement 252500-et mutat.
Felszereltség. Gondolom sokan emlékeznek a reklámra, mikor GLX Suzukikat szórtak a nép arcába klímával, és millióan csak emiatt képesek voltak lecserélni a régi 626-os Mazdát, vagy a Lancert, amiben gyárilag nem volt. No, ebből a körből a Sigmások mind kimaradtak (ott később inkább a fogyasztás döntött), mivel az alapfelszereltség része volt a digitális klíma, a 4 elektromos ablak, fűthető tükör, állítható kormány, stb. Mindez persze ma már nem nagy szó, de a 90-es évek elején bizony az volt. S mit ad isten, mindez kifogástalanul működik is.
Borzasztóan egyszerű dolgokról beszélünk amúgy, amikben valóban volt még anyag. Az ablakemelők távolról sem ismerik a műanyag fogaskerekeket, meg végállás-kapcsolókat. A műszerfal bár csavarozott, masszív, nem zörög. 10 perc alatt kibontható a középkonzol, ha bármi baj lenne, újabb 10 perc a kilométeróra kibontása, és lámpicskócsere. Bár odabent hátul elektromotorok vezérlik a légáram útját, nem igazán hajlamosak az elromlásra. Nincs bowden, ami elszakad, nincs patent, ami letörik.
Fogod a kasztnit, és megpróbálod benyomni valahol. Nem fog sikerülni, 0,8-as lemezből készült körbe, alul olyan vasak vannak, amik a régi 123/124-es Mercikben. Mit ad isten, rozsda egy szál se, a Sigma ugyanis dupla felületkezelést kapott anno, minimálisan se rohad. Szegény Galantéknak pont ez lett a vesztük.
A motorról. Esetünkben az SOHC-ről van szó, visszafogott, mégis kiszámítható darab. Könnyen röpíti a majd' 1500 kilós bódét, városban bőven elég a 4. Az manuális váltó a Mitsubishi leghosszabb váltója, 80-nál 1900-at pörög, 160-nál értelemszerűen 3800-at. Nincs értelme hajszolni a motort, kényelmes, stabil 140-es utazót szereti, itt fogyaszt a legjobban. Vicc, de kb. 15 mérés után, pályán, 4 emberrel, és koppig pakolva 8,2-8,7 liter jött ki. 140 felett kissé megnő az étvágya, 9-9,3 ilyenkor. A rekordom 7,2 liter, igaz, rövid szakaszon, tojásos gázzal, üresen. Nesze nektek nagymotorellenzők.
A hangja selymes, 3000-nél a hangolás miatt megszólal a klasszikus V6-hang, ez tart egészen 3400-ig, majd ismét kisimul.
Amivel észnél kell lenni... Bár japán autóról beszélünk, de a japán mérnök sem mindeható, pláne nem 20 éves “roncsoknál”. Érdemes mindent időben cserélni, lehetőleg gyári, vagy azzal egyenértékű dologra.
-Fék: eddig mind a négy Sigma, amit bontottunk, vagy a seggünk alatt volt a gyári féktárcsákkal rendelkezett. Ezzel vigyázni kell, hűtött tárcsákról beszélünk, melyeket dupladugattyús nyereg dolgoztat, nagy a kísértés, hogy minimum alá szabályozzuk azokat (hiszen a szabályzás olcsó, és ekkor is fog). Másfél tonnás autónál ez hamar megbosszúlja magát, és féktárcsatörés, vagy borzalmas deformáció léphet fel. Természetesen ezt megelőzendő, az első tárcsákat újra cseréltem. A féktárcsa drága, és nehezen beszerezhető, javaslom a német piacot megszondázni. A hátsó féktárcsák szakik szerint 300E km-t kibírnak normál használattal, a kombimon a mai napig a gyári tárcsák teljesítenek szolgálatot, még a minimum méret felett.
-Motor: szigorú olajcsere, a legjobb minőségű olajjal. 10E km, és Mobil 2000 10W40, vagy ezzel egyenértékű. A motor, bár nem kényes az olajra, a hidrotőkék előbb-utóbb megszólalnak. Jó minőségű olajjal kitolhatjuk a hidrotőkecserét, amivel együtt a hibkákat is ki kell dobáljuk. Szíjak dettó, kell rá költeni, de az SOHC nem veszélyes, 1 feszítő, 1 vezető, szíj, jónapot. Figyeljünk, hogy ne Ladán nevelkedett, magát patika szakembernek mondott baromarcú rakja össze.
A Sigma gyújtása érdekes állat, rotoros elosztó mellett elektromosan vezérelt befecskendezős, valami hihetetlen módon megbízható, mégis 2 csavarhúzóval állítható. A gyári gyertyákkal kegyeg az autó (tudom, sokan most felhorkannak, de nem azért nem cseréltem eddig, mert sajnálom a málnát, hanem mert tökéletesen teszi a dolgát). Az előző tulajnál 10 évet töltött a gépsárkány, ő a gyújtáshoz nem nyúlt, így gyári a 6 gyújtókábel is, és jó eséllyel az elosztófedél is. (Gyárilag amúgy irridiumos gyertyát kapott a gép, mégpedig azért, mert a hátsó gyertyasorhoz le kell bontani a komplett szívósort, ami nem 5 perces munka, így inkább kitolták a csereperiódust.)
Nem törekszem a teljességre, ha valami történik, írok. Az eddigi mérleg: 13000 km 3 hónap alatt, hiba nélkül. (2014.03-07.)
Hibalista
- -Lengéscsillapítók körbe: elsők 26000/db, gyári KYB, hátsók: 14000/db, szintén gyári KYB - -Szervópumpa O-gyűrűje (tolta ki az olajat) - -Első féktárcsák, betéttel: 27000 kompletten, hátsó fékbetétek: 7000 - -Vezérlés: szíj+görgő: 14000 - -szellőztetőmotor: donorból - -relék azonnali cseréje, szintén donorból -
Ide hordtam szervizbe
Schenkerik Balázs, ugyanilyen Sigmát hajt, és 10 éve Mitsut szerel. Ajánlom mindenkinek, Budapest, Kápolna u. 28, Budatétényben.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 239000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Galant GTI | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |