Szindbád, a hajós és úriember
Szöveges ítélet
Ebben a bejegyzésben mintegy folyamatosan frissülő blogként adok hírt az autómról. Ajánlom mindenkinek, aki W124 beszerzésében gondolkodik, vagy már maga is birtokol egyet. Az autó 2013. március 1-jén került hozzám, órájában 299.700 km-rel, történetét innen követem nyomon.
Gyerekkori álmom volt egy W124-es. Rengeteg keresgélés (kb.35-40 autó megtekintése bő 1 év alatt)után sikerült erre a kifejezetten szépnek mondható állapotú, és jó ár/érték arányú példányra rátalálni. 1989, 260E benzin sor 6, manuális váltó 5 fokozattal, katalizátor, Perlblau-metall. 10 évre visszamenőleg ledokumentált szerviztörténet, sérülve természetesen volt, bár nem vészesen. Sehol nem rozsdásodik, szépen jár. Olajfogyasztása kb. 0,5-0,7 L/1000 km, ami a gépkönyv szerint még bőven belefér a normális tartományba. Mindene működik, klíma, bukó/nyíló tetőablak, jobb elektromos tükör, ABS, szervó, centrálzár, riasztó, elektromos ablakok, szervomotoros antenna. Szigorúan gyári méretű gumik, 195/65 R15, MIM Venezia felniken. A teljes kipufogórendszer és a katalizátor cserélve volt 2009-ben, gyári új (!) alkatrészekre.
Az autón minden karbantartás MB márkaszervízben volt eddig elvégezve, ezúton is hálás köszönet érte az előző tulajdonosnak.
Utastér: Ezt a fajta kényelmet csak a régi autók tudják. Ma már semmibe sem tesznek epedarugós üléseket. Az ülés tág határok között állítható, a kormányoszlop viszont fix. Ennek ellenére nem hiányzik belőle semmi, a karosszéria jól átlátható, az utastér kialakítása összességében véve hihetetlenül józan, megfontolt módon ergonomikus. Külön díjazom a középkonzolon található gomb megnyomásra lebuktatható hátsó fejtámlákat. Ezt sajnos már az újabb Mercik nem tudják, gondolom, valami NCAP-féle szabvány miatt. Az ergonómiát illetően egyetlen nagyon zavaró hibát találtam benne: az asszimetrikus jobb oldali visszapillantót. Képtelen vagyok megfejteni, hogy miért nem lehetett normális, a vezetőoldali tükörrel megegyező méretű tükröt tenni a jobb oldalra is. A problémát egy angol piacos autó vezetőoldali tükrével fogom orvosolni, beszerzése folyamatban van. Csomagtér hatalmas, de nem variálható. Klíma és fűtés hatékony, gyors. A légkondi még a C12-es gázt használja, amíg lehet, nem is tervezem átalakítani 134-esre.
Vezetés: Eleinte kicsit féltem a sorhattól, meg az itthoni mércével nagynak számító hengerűrtartalomtól. Végül, nem bántam meg,mivel ez a cca. 160 LE teljesítmény szerintem az alsó határa annak, ami ebbe az autóba illik. Kevesebb erővel egyszerűen méltatlanul lomha lenne. A manuális, 5 fokozatú váltó viszonylag ritka kombináció ezzel a motorral, igazából jobban is illene hozzá a 4 fokozatú automata, de ugye itt nem én állítottam össze az extralistát, önmagam megnyugtatására pedig annyi érvem van, hogy egy költséges hibalehetőséggel kevesebb. Az egész autó vezetése engem valami közepesen nagy, lusta motorcsónakéra emlékeztet. Van benne erő, de egyfajta lomha kelletlenség lengi körül az egész autót, valahogy nem akaródzik vele sietni, pedig elmondható, hogy jellemzően eléggé dinamikusan vezetek. Sebességérzetem egyszerűen nincs benne, 70Km/h ugyanolyan, mint 170, csak a tereptárgyak jönnek gyorsabban. Traffipax miatt fokozott figyelmet igényel az első hónapokban. A futómű nagyon stabil, hihetetlen tartalékok vannak benne, hátsókerék-hajtása ellenére elég kiegyensúlyozott, legfeljebb nedves úton erőltetve hajlamos a túlkormányozottságra, de ilyenkor sem túl nehéz kontroll alatt tartani. A fék régiautós; 4 tárcsa+ABS, de az adagolhatósága teljesen más, mint a mostani kocsikon, ez megszokást igényel. A váltó áttételei borzasztó hosszúak, valószínű ez is okozza, hogy nem érződik versenyautónak az ereje ellenére.
Fogyasztás: A jónak mindig ára van, és ezt az árat jelen esetben a kútoszlopnál kell megfizetni. (A modern turbódízelek jóságát pedig a szervizben, egyébként.) Nagy átlagban, vegyes városi-országúti menetben 10,6 és 11,4 között szokott alakulni, "ahogyan jól esik" stílusban, tehát nem spórolósan vezetve, de nem is őrjöngve. Amit nem szeret: kizárólag városban megtett rövid, 1-5 km-es etapok. Ilyenkor akár a 16 L/100 km-be is belekarcol. Amit szeret: Hosszú utak, országút vagy autópálya, 110-150 km/h tartományban 9 L/100 km, érdemi különbség számomra nem mutatkozott a tempó függvényében, ezért a tág sebességtartomány. Ennek ez az ára, tudomásul kell venni, és el kell dönteni, hogy kell vagy sem. Nekem kell.
Izzók viszonylag gyakran égnek ki, 3 hónap alatt 2 első, két hátsó volt cserés.
Folytatása következik.
2013.06.13.
A héten két csodálatos meglepetésben is részem volt az autóval kapcsolatban.
1. A csodalámpa
Az egyik, hogy rájöttem, van első ködlámpám. A vásárlás óta birizgálta a fantáziámat, hogy a világításkapcsoló tengelyirányú kihúzásával lehet ugye a Mercedesekben kapcsolgatni az első és a hátsó ködlámpát is. A piktogramok és a fedélzeti irodalom alapján az első kattanás az első ködfényszórót, a második a hátsó ködzárófényt aktiválja. De, ugye jellemzően hol látom minden autón a ködfényszórót? Általában lent, az első lökhárító alsó harmadába integrálva, amely elég sok típuson, főleg '90-es évekbeli modelleken jellemzően feláras, rendelhető extratartozék volt. Az aktiválási sorrend a kapcsolón pedig nem fért össze a fejemben a békebeli Mercedes-Benz logikával: Ha az első ködfény opciós lenne, akkor logikailag a kapcsolónak az első kihúzásra mindenképpen a minden autóban megtalálható hátsó ködzárófényt (szériatartozékot) kellene kapcsolnia, és utána, ha az autó rendelkezik az extrával, akkor enged még egy fokozatnyi kihúzást az extra aktiválásához. A fentiekből magamban azt a következtetést vontam le, hogy (mivel arról tudtam, hogy a lökhárítók egyszer cserélve voltak elöl és hátul is) az előző tulaj megspórolta a ködlámpás lökhárítót a csere idején, és vett rá valahonnan egy alapváltozatra valót. (Ezzel a trükkel néhány autókereskedésben már találkoztam kalandos életem során más modelleken.) Némileg csalódott voltam, és a kapcsolóra mint balek mivoltom bizonyítékára tekintettem a továbbiakban, továbbá néha, szúrópróbaszerűen elmorzsoltam a szemem sarkában egy halk "k... anyád"-ot a helyzetnek címezve. Mígnem, egyik este leengedett ablakkal állt a kocsi a kertben, én meg elejtettem egy kulcsot előtte néhány méterre. Benyúltam a leengedett ablakon, és lazán felkapcsoltam a tompítottat, hogy ne kelljen sötétben keresgélnem. Véletlenül kifelé is húztam egy kicsit a kapcsolót. És ekkor minden értelemben világos lett. Az első fényszórótesteken belül van egy osztás, egy kb. 10 cm élhosszúságú rész a lámpa hűtőrács felé eső oldalán. Eddig én abban a naiv hitben tengettem szánalmas életemet, hogy az a távolság fény. Hát nem. AZ A KÖDLÁMPA! Persze, a bal oldali égett csak, a jobb oldali nem.
Bementem vele egy benzinkúthoz, szóltam a kutas gyereknek, hogy cserélje ki rettenetes gyorsasággal, ne nekem kelljen ingben-zakóban a motortérben turkálnom. Addig bénázott, amíg végül kénytelen voltam én a helyére rakni egy teljesen feleslegesen kiberhelt műanyag alkatrészt. Sebaj, gondoltam, nem alázom meg, hiszen "pokolbéli, kevésbé víg napjaimon" én is voltam kutas, így ha az izzócseréért járó ezrest nem is adom oda, udvariassági 2 kilót odaadok neki. Erre fogja magát az ökör, és rövidre zárt valamit, ami miatt kiment a biztosíték, és a másik, addig működő lámpa is kihunyt. Ezt másnap reggel az autóvillamosságis úriember 400, azaz négyszáz forintból orvosolta kb. 43,72 másodperc alatt, nekem meg egy hangyányit át kellett szerveznem a reggelemet, hogy oda tudjak menni.
2. Tükröm, tükröm...
A vezetőoldali ajtóban cseréltem zárat, amihez egy apró malőr miatt le kellett venni az ajtó belső kárpitját. Értetlenkedő, tompa tekintettel meredtem arra a vezetékre, ami az amúgy mechanikusan állítható vezető oldali tükrömhöz kúszik be. Első, pánikszerű következtetésem az volt, hogy biztosan elektromos tükör volt lánykorában, csak egy jól sikerült parkolás, vagy valami hasonló miatt le kellett cserélni, és hát ugye ez volt éppen olcsóért. Ismét tévedtem, a szerelő ugyanis felvilágosított, hogy ez a külső tükör jégmentesítő fűtésének a vezetéke. Teljesen feldobott az infó, nem is gondoltam volna, hogy ilyesmit már építettek az autókba '89-ben is.
Szemügyre vettem az ajtó belsejét, ha már ott volt meztelenül, szerencsére ép, egészséges, nem láttam rozsdára vagy egyéb rendellenességre utaló nyomokat.
Apropó tükör, egyelőre nem tudtam angol jobbos tükröt szerezni, pedig néhány naponta szoktam keresgélni. Angol e-bayen volt, de egyrészt összekarcolt külső házzal, másrészt a szállítása többe van, mint maga az áru. Úgyhogy, ezzel kivárok, pedig nagyon zavar az asszimetrikus tükör. Vajon a w124 és w201-en kívül tényleg csak a VW Golf IV és Bora pároson volt ez a hülyeség, vagy vannak ezeken kívül más modellek is ezzel a hendikeppel? Ha igen, akkor mi értelme van? Ha valaki erre logikus, hihető magyarázattal tud nekem szolgálni, vendégem a Római-parton egy korsó csapolt budweiserre a nyár folyamán.
A következő majd az ajtókat és a C oszlopokat burkoló kék műbőr borítás rendberakása lesz, szabadidő és motiváció függvényében.
Érdekesség:
A műszerfalon található fabetét az én esetemben a "Zebrano" fantázianevű borítás. Nos, ennek az anyagnak a neve frankón "Zebrafa" avagy Zebrano wood, latinul Microberlina Brazzavillensis. Nyugat-Afrikában őshonos, bár a latin név és egy földrajz-érettségi után ez nem annyira meglepő. Elég ellenálló és kemény fa, a tág pórusok miatt érdemes felületkezelni a feldolgozás során. Természetben állítólag egy ilyen fa 45-46 méter magasra is megnő. Tudomásom szerint csak a Mercedes és a Cadillac használta az autóiparban. Állítólag jó sílécnek és hajóalapanyagnak, bútornak is. A legtöbb változata most már sebezhető/veszélyeztetett, állítólag az egyedszám 3 generáció alatt 20%-ot csökkent. (Igen, ez az utolsó néhány sor a bizonyítéka a lelkem legmélyéből fakadó, w124-essel kapcsolatos perverz fétisnek, legalább is így, a visszaolvasás után.)
2013.06.27.
Apró, de bosszantó hibajelenségen vagyok túl: többnapos vidéki utazásom során a tetőablak minden előjel nélkül megadta magát. Szerencsémre ezt nem teljesen kinyitott állapotban tette, hanem a billenő funkcióban, tehát el lehetett vele járkálni pár napig, amíg a szervíz közelébe kerültem. Mint kiderült, a probléma oka nem volt komoly, az utastérben található kapcsoló adta meg magát. Ez egy egységbe van integrálva az utastérvilágítás paneljével. A komplett egység beszerzése és cseréje mindennel együtt 10 percet vett igénybe, bruttó 5 ezer HUF értékben. Ezt olcsón megúsztam.
Az elmúlt időszak csavargásai során több alkalommal ki kellett használnom az autó képességeit, (természetesen a német autópályahálózat sebességkorlátozásoktól mentes szakaszain, minden szempontból betartva a vonatkozó jogszabályi környezet előírásait...) a tapasztalataim a következőek:
24 éves kora ellenére büszkén tudja a gyári végsebességet, óra szerint. Ez nagyjából 230 km/h környéke lehet. Tartós 180 környékén a fogyasztás 12L/100km körül alakul, azonban 200 km/h felett látványosan és fájdalmasan emelkedik, de a szakaszos jelleg miatt nem tudok pontos adattal szolgálni, de becslésem szerint az érték közelebb van a 20L-hez, mint a 15-höz. Ahhoz, hogy ki lehessen használni az autó erejét, pörgetni kell a motort, 3500 körüli fordulatnál nagyon szépen el tud gyorsulni, a "gyomorból" érkező sorhatos hang kíséretében. Nagyon sokat nem kell gépészkedni, a 3. fokozatnak 170-nél van vége. A végsebességet 4. fokozatban eléri, az 5-ös pusztán overdrive funkciót tölt be. A néhány nap alatt megtett bő 1700 km alatt nyekkenés nélkül teljesítette a feladatát, és meglepetésemre a motorolajat sem kellett utántöltenem, a nívópácán nem látszott olajfogyásra utaló nyom. (Minden tankolás alkalmával ellenőrzöm, tehát kb. 5-600 kilométerenként.) Klíma végig működött, érdekes módon a fogyasztást érdemben nem befolyásolta.
Az autó hosszú távon is nagyon kényelmes és csendes. Az utóbbi időben alámkerült modern autóknál (Mercedes-Benz w203 coupé, Opel Astra J, Opel Insignia, Renault Fluence, melyből a legnagyobb csalódás az Insignia- nagy bálna autó létére nem nagyobb benne a hely, mint az amúgy elég kényelmetlen I Astrában. A Renault egyszerűen katasztrofális az elrontott üléshelyzet miatt.) sokkal komfortosabb, ergonomikusabb és átgondoltabb. A legszembetűnőbb különbség maga az ülés és az üléshelyzet, mivel nem olyan, mintha egy konyhai hokedlin ülnék, hanem tényleg fotelszerű. Emellett a középkonzol nem kényelmetlen a térdnek, valóban van hely, és a térérzet is megfelelő, és nincsen 60-70 gomb és kapcsoló szétszórva az utastérben. A karosszéria minden dimenziójában jól belátható, a tükröket beállítva a holtterek egészen minimálisak, lassan kezdem megszokni a rövid jobbos visszapillantót is, bár cseréjéről továbbra sem tettem le. Az utastér egyetlen hiányossága a pohártartó(k) hiánya, ez sajnos a 80-as években még nem volt divat.
2013.07.05
Tegnap előtt egy sikertelen elrajtolási kísérlet keretei között elszakadt a gázbowdenem. Szerencsémre volt a közelben nyitva tartó szerviz, ahol gyorsan orvosolták a problémát, bár nem teljesen gyári módszerrel, INGYEN! mivel az eredeti MB gázbowdent külön meg kell rendelni, és várni kell rá egy hetet- úgyhogy, ez a megoldás ideiglenes. Mindenesetre, azóta megtettem vele kb. 200 km-t, rendellenességet a működésében nem tapasztaltam.
Közben egészen elérhető áron kínáltak egy korrekt állapotú W140 500SEL-t megvételre, 1992 évjáratút. Egy pillanatig elgondolkodtam rajta, de a W124 fenntartási költésgeinek többszöröse- amiből a kb. másfélszeres többletfogyasztás véleményem szerint talán a legkisebb és legjobban kiszámítható, kontrollálható nyűg- és a típus hibáinak ismeretében el is hesegettem magamtól a kísértést. Pedig nagyon tetszik.
Hibalista
- A költségeknél az összes tétel bruttó, anyag + munkadíj összesen. Saját magam egyáltalán nem javítom az autó kisebb hibáit sem, mivel nem tűrök meg gányolt megoldásokat; kizárólag márkaspecifikus (de nem hivatalos képviseletű) szervízbe hordom. Az alább felsorolt dolgok nem mindegyike hiba, sokmindent egyéb megfontolásból, vagy megelőző jelleggel cseréltetek. - - Vásárlás utáni olaj és szűrők cseréje: 16.000, - tetőablak bowden csere+ csomagtérfedél rugó+ kézifék beállítás: összesen 20.000, - 1db első vonószem takaró 3500, - 1db díszléc (JH ajtó alsó) 2000, - Tolatólámpa kapcsoló 4500. - Ködlámpa biztosíték 400, - BE ajtó zármag 8000. - Tetőablak kapcsoló modul 5000. - Gázbowden ideiglenes, sürgősségi javítása- 1 tálca Dreher
Ide hordtam szervizbe
Mercedes szervíz Szentendre, Kálvária út/ Ürömi nagy merci bontó és szerviz. Értenek hozzá, gyorsak, és olcsón dolgoznak, gyakorlatilag minden kapható náluk, ha kell, fogadnak soron kívül is.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Kwikfit Óbuda. Általános szerviz, nagyon segítőkészek és korrektek. Az áraik nem mindenben jók, de gyorsan, korrekten, számlával dolgoznak, és itt is képesek sürgős problémával fogadni. A munka megkezdése előtt adnak árajánlatot, amit vagy elfogadsz, vagy nem- ami mindenképpen pozitív.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 299700 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Corsa B 1.4 16v Sport 90 LE | Következő autója? | Valami extrémebb öreg Mercedes. W140, W463, R129, R107, W116, W201 Azzurro... |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |