A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mazda » Rx-8 (2003)

Rx-8 Revolution Leather 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Gyönyörűséges feneketlen kút

Szöveges ítélet

Az autót abból a célból vettem, mert proper autób*zi lévén már két éve viszkettem a céges gépjármű mellett, hogy jó lenne beújítani egy hétvégi "szerelem autót". Az RX-8 2004-es megjelenésekor 19 éves voltam, és akkoriban nagy vágyálom volt, de a motorjának rossz híre és fenntartási költségei miatt ez nagyjából meg is maradt ezen a szinten, így 11 évvel később is csak azért került a radarra, mert házastársi nyomásra olyan autót választhattam csak, amiben gyerekülés is kényelmesen elhelyezhető, elférünk benne akár 4-en, van értelmes csomagtartó is, ez pedig ugye az egyetlen létező 4 ajtós coupe.

Az autó kinézést megelőzően hónapokig hazai és külföldi fórumok bújásával töltöttem, aminek hála abban a hitbe sikerült ringatni magam, hogy a motorját tekintve különleges csak, amúgy igazi japán autó (korábban nekem még nem volt ilyen), tehát végletekig szétüthetetlen. A Renesis motor a rossz hírnév ellenére sokak szerint megfelelő karbantartással, használattal, fanatikus hozzáállással közepesen hosszú életűnek megtartható, anélkül, hogy sok pénzért fel kelljen újítani, vagy ki kelljen cserélni. Én amúgyis évi 4-5e km hobbihasználatra terveztem. Szóval meggyőztem magam, hogy a szopóroller talán mégsem lesz szopóroller.
Ha már motorfelújítás, a magyar RX társadalomban sok helyről hangzott az a tanács, hogy a korábban egyedüli Wankel Guruként tevékenykedő Roland által felújított motort kell venni, mert az a legtutibb, jobb mint a gyári! A guru egyébként akkor már bezárta az itthoni bazárt, hogy külföldön próbáljon szerencsét, így sajnos vele konzultálni nem tudtam.

Nos, hát ezzel a nagy tudással és meggyőződéssel vetettem magam az internetnek hosszú heteken, hónapokon keresztül, hogy találjak egy nekem tetsző, lehetőleg az erősebbik motorral szerelt, Roland által felújított motoros autót. Az autónézegetés közben egyébként érdekes tapasztalattal gazdagodtam, miszerint sok olyan RX van, amit évek óta árulnak sikertelenül, míg amiket én kinéztem magamnak, mind egy-két nap alatt elvitték. Szóval van ennek az autónak piaca, de mégse.

Végül eljött a nagy nap, amikor is felkerült a számomra ideális példány! Revolution Leather kivitel, 170e km, Roland által teljes körűen felújítva, motorban állítólag csak 40e km-rel. Ha tehetném, akkor most visszautaznék az időben, hogy nekifutásból, az RX motorháztetején dobbantva, egy dupla-pörgőrúgással rúgjam gyomorszájon magam. A kocsira a korábbi tapasztalatokból ítélve, igazi balfék módon azonnal lecsaptam, lefoglalóztam. Örültem, mint majom a farkának, hogy viszonylag jó áron is sikerült hozzájutni, és egyáltalán nem is volt gyanús (hahaha).

Hétfőn már enyém volt az új szerelem, és kezdődhetett a buli! Már a héten indultak a problémák, ugyanis a forgalmiban nem lett átvezetve a motorszám változás, így az eredetiségvizsgán megbukott. Szuper, irány a tulajhoz, hogy akkor kellene papír a motorról. Természetesen már nincs meg, szerelő meg már Ausztráliában napozik a kengurukkal, úgyhogy őt kár is keresnem. Végül "nagynehezen került valahonnan egy számla a motorról" (szem becsuk), lehetett menni egy egész napot hesszelni a vizsgaállomásra, ahol kaptam új műszaki adatlapot, mehettem átírni.
Az okmányirodában konkrétan bocsánatot kért az ügyintéző, hogy az autó értékének 10%-át meghaladó mértékű adót illetéket kell fizetnem az átírásért, dehát ez a Magyarország már csak ilyen, megszoktuk.

Túl voltunk rajta, hiszen csak műszakilag legyen jó az autó! Na ja, ez az öröm pár hétig tartott, majd jött az első sokk, mikor is arrébb kellett parkolnom az autóval (meleg motorral), az viszont nem akart elsőre beindulni. Nyomban levert a víz, hiszen azt már jól tudtam, hogy a kopott motor/alacsony kompresszió tipikus jele, hogy a meleg indítások nehezebbé, hosszabbá válnak. Azt egyébkénbt már a megvételnél is éreztem, hogy mind hidegen, mind melegen kicsit hosszabban indul, mint egy átlagos, dugattyús autó, de úgy voltam vele, hogy ez biztos ilyen (pörgős-hasbarugás indok no. 1) Pár telefon, érdeklődés, hova vigyem az autót, hát vigyem a BudGarage-hoz, ott dolgozik ugyanis egy srác, aki korábban Rolandnál is dolgozott, ő majd átnézi. El is vittem, és nagy magabiztossággal mondta, hogy persze átnéz mindent, szerinte nem lehet nagy baja. Délután már hívott is, hogy a kompresszió 5,5-6 bar közötti mindkét rotornál, de az önindító 250-et teker, ami szerinte lassú, ezek teljesen jó értékek, az önindítót kell cserélni, meg gyertyát, meg ha már ott vagyunk cseréljünk gyújtótrafókat is, meg kábelt, meg mégmittoménmit. Egy kő esett le a szívemről, de közben motoszkált bennem egy kisördög, hogy olvasatom szerint a Mazda olyan 6-6.5 bar alatti kompresszió esetén minősítette csere-érettnek garanciában a motorokat, és akkor ez hogy lehet jó? Végül elhesegettem az ördögöt, végülis ő a szakértő, csak tudja mit beszél. Kicseréltek mindent, nem lett jó.
Pontosabban amikor mentem az autóért, annyit mondott, hogy a javulás "nem lett olyan drámai, de legalább mindig beindul". A javulás nem hogy drámai nem lett, de egy egyperces novellát sem írnék róla, merthogy az égvilágon semmi nem változott. Annyi tanácsot kaptam még, hogy cseréljek akksit, az lehet hogy még javít a dolgon, de náluk épp nincs olyan akksi ami belevaló. Később cseréltem, semmi változás.

OK, az autó beindul, használjuk. Tél volt, így pár hónapig téli álomra szenderült "Rexi", így tavaszig kellett várnom, hogy megint elkezdje a melegen nem indulós játékot. Tulajdonképpen csak úgy lehetett elindulni az autóval bárhova is, ha leállításkor fél-1 órát hagytad állni, különben nem mentél vele sokra. Ehhez adódott még némi alapjárati ingadozás, rázkódás, valamint klíma bekapcsolásnál közel lefulladás. Tankolni csak a sarokra volt szabad menni, hogy ne legyen teljesen üzemmeleg a motor, különben jött az égés.
A csúcspontot akkor értük el, amikor egyik nap, a 10. kerület kellős közepén nem lehetett 1-ből 2-be rakni a váltót, kuplung nem emel ki, széthullott, csodás.

Ekkor került az autóm a közben megismert szerelőhöz, Baluhoz, aki nagy fanatizmussal diagnosztizálta, hogy bizony a motorban valóban alacsony a kompresszió, kár volt annyi mindent kicserélni (bár kárba nem vész), és tett egy ajánlatot a motor egy saját autójából kivett, felújított darabra történő cseréjére, garanciával. Végül áment mondtam a dologra, és egy 1 héttel később szabad szemmel igen jól látható összeggel könnyebben távoztam, az autó pedig összehasonlíthatatlanul jobb lett indulás, alapjárat és teljesítmény tekintetében is.

Röviden ennyi a története, ahogy beleestem egy fekete, autó kinézetű kútba, aminek kicsit későn kezdtem el meglátni az alját :) A történetnek még azért nincs vége, van még mit csinálni az autón, hogy olyan legyen, mint amilyennek szeretném, de ezek már elhanyagolhatóak ahhoz képest, amibe eddig került. Jelenleg ott tartok, hogy ha mindent összeszámolok, kb 2x-esébe van az autó annak, mint amennyibe a vételára volt, de most már legalább elkezdtem szeretni.

Összefoglalva az alábbi tanácsaim lennének annak, aki ilyen autót tervez magának:

1. Ha lehet, véletlenül se jusson eszedbe napi használatra ilyen autót venni! Nem akarom ezt túlrészletezni, de a rotary ahhoz, hogy megfelelően karban legyen tartva, rendkívül macerás bánásmódot igényel.
Mindemellett nagyon drága üzemben tartani, nem is a megfelelő karbantartás miatt, hanem mert rengeteg olajat (gyárilag olajat fecskendez az égéstérbe + a tankot is premixelni érdemes 2T olajjal), és benzint zabál. Az én átlag fogyasztásom csak országúton/pályán használva (a jobbik 95-ösből) 12-13 liter normál vezetési stílus mellett, ha rendesen hasznalod, amire kell, akkor inkabb 13-15. Városban ez simán felmehet 16-18-ig. Ha ennél többet fogyaszt, ott valami gond van a motorral (a 20 literes legendákat felejtsd el, azokkal van valami gebasz). Motorolajból ráadásul elég nagy a vita, hogy mit érdemes használni (SZVSZ jó minőségű, min. 5W30-as szintetikus olaj, oszt' kész). Gyári rendszerrel akkor mehetsz nagyjából biztosra, ha Németországból rendelgeted a 20 EUR-s, wankel specifikus olajat. Az enyém átalakított full premixes, tehát a gyári olajzás ki lett iktatva, kizárólag a benzinhez töltök 2T olajat (kb 3.5-4 deci/tank). Ez annyit jelent, hogy mindig méricskélned kell az olajat minden tankolás előtt, plusz mindig kell legyen nálad premix tartalékban, ami macerás tevékenység.

2. Olvass, és kérdezz sokat, mielőtt megveszed, hogy mire kell figyelni a vásárlásnál. Legjobban akkor jársz, ha nem azt csinálod, mint én, hogy megveszed ész nélkül, hanem elviszed egy hozzáértő szerelőhöz, aki kompressziót is tud mérni a motoron (sajnos Magyarországon senki nem tud pontos kompressziót mérni ezeken a motorokon, de normál dugattyús mérővel arról legalább képet kaphatsz, hogy van e valami kirívó kopás, vagy sérülés). Azzal már 1-el beljebb vagy, de még akkor sem vagy 100%-osan védve a következő jótanácstól.

3. Ne tekints erre az autóra úgy, hogy ez egy 1-2 M Ft-os kocsi! Ne vegyél fel rá hitelt, ne költsd el rá utolsó pénzedet, mert nem egy tulajt ismerek (magamon kívül is), akinek nem sokkal a vásárlás után kiderült, hogy szét kell szedni a motorját, és rákölteni fél-1 millió forintot, hogy működőképes legyen. Nem hiába ennyi a vételára, nézd csak meg a hasonló kategóriájú autókat, azok miért drágábbak. Persze, mindenki azt hiszi, hogy majd ő kifogja az aranyhalat, ami teljesíti 3 kívánságát, de többnyire azért nem ez történik. Magyarországon a Wankel motoroknak semmilyen kultúrája nincs (nem forgalmazták a 8-as előtti típusokat), ezért a legtöbb tulaj síkhülye volt hozzá, ennek megfelelően használták, és tartották karban őket. Ha a hirdetésben az áll, megkímélt, női tulajtól, menekülj :)

De hogy azért mondjak az róla jót is: "sportautó"-hoz mérten rendkívül praktikus belül, tele van mindenfelé elrejtett tárolórekeszekkel, a belső dizájn mai napig megállja a helyét! A külseje meg számomra az egyik legszebb, amit valaha gyártottak! A motorja tele van romantikával, a hangja semmihez sem hasonlítható, ahogy a 9500 RPM-es tiltás sem, imádok emiatt lehúzott ablakkal közlekedni (főleg alagutakban:).
Teljesítményben egyébként nem nevezhető kifejezett rakétának, nekem a turbós dizel/benzines autók után szoknom kellett, de ahogy megtanulja az ember vezetni, egyre jobb a helyzet. Alul nyomatékszegény, és nagyon lineárisan, lapos nyomatékgörbével jön a teljesítmény, igazán vadat 6-9.000 RPM között lehet vele gyorsulni, ami dugattyús autók után furcsa lehet. Alatta sem nevezhető lassúnak, de azért nem kifejezett sportautós. A váltó amúgy jó partner, rövidre osztott fokozatokkal, rövid úton járó, ennyi idősen is viszonylag pontos váltásérzettel. A rotarynak amúgy sem tesz jót a túl papás, alacsony fordulaton vezetés, mert ellensége a benzinből/olajból származó lerakódások, ezért minden használatnál érdemes legalább egyszer a pirosba forgatni a mutatót, és egyébként megfelelő üzemi hőmérséklet elérését követően igyekezni 3000 rpm fölött tartani (addig viszont szigorúan alatta!).

Végeredményben nem állítom, hogy megbántam, inkább azt, hogy kicsit naiv voltam a vásárlásnál. Hogy megérte-e a pénzét, az nehéz kérdés, (én nem ennyit szántam rá) de talán azt mondanám igen, kizárólag csupán összehasonlítva más élmény-autók árával. Ha a hasonló kategóriájú, sportos coupe-kkal vetem össze, mindenképp ez az egyik legkülönlegesebb, legpofásabb darab, amit rossz hírneve csak méginkább érdekessé tesz annak a néhány embernek hazánkban, akik rajonganak a gyorsan forgó tortilla chipsekért :)

Hibalista

- Motorcsere egy felújított darabra - Kuplung csere - SSV szelep kopogott, majd meg is szorult < SSV felújítás - Kanyarstabilizátor szilent - Tempomat (most se működik, de túlzottan nem érdekel) - Sajnos Mazdához híven több helyen rozsdásodik (pl. csomagtartó, ajtó élek, sárvédők)

Ide hordtam szervizbe

BudGarageLátszólag megvan a szakértelem, aztán mégse, mert az a motor állapotát sikerült totálisan félrediagnosztizálni. Cserébe kissé drágák.

Értékelése: 4

Másik szerelő értékelése

"Öreg Balu" GyömrőŐ csinálta a motort, sokat tudó, igazi fanatikus, egyelőre nem csalódtam benne.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 2004
Kényelem (10) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 168000
Megbízhatóság (5) Vezetett km 6000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 13 l
Előző autója? 320D Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mazda Rx-8 2003 (2003)

További ítéletek (27 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)