Őszinte autó
Szöveges ítélet
A kocsit Németországból hoztam be magamnak. Ez a típus már rég rajta volt a bakancslistámon, egyszer teszt vezettem a Mazda Mirai-nál is, ill egyszer még jóval korábban megnéztem egy első szériás eladó gépet, de annak vmi bibi volt a motorjával, össze-vissza járt, nem forgott le, azt ott is hagytam.
Azon a nyáron (2011) felröppentek olyan hírek, hogy a kormányzat regadó növelést tervez. Már egy ideje érlelődött bennem a gondolat, hogy szeretnék egy autót behozni a németektől, mindenhol azt hallottam, h arrafelé megkíméltebbek s folyamatosan szakszervizeltek a járgányok. Kis gondolkodás után adta magát a dolog, nem akartam 1.6-nál nagyobb motorral szerelt autót (akkor erre is 250 ezret dobott ki a regadó kalkulátor), s ebben a motorméretben nincs élvezetesebb autó. Aztán előtte cabriom volt (Saab 9-3, „A tökéletes 4 évszakos autó” c. népítélet), s ki szerettem volna próbálni a szintén nyitott, de amúgy teljesen más, roadster kategóriát is.
Netről összegyűjtöttem jó pár eladó példányt, majd augusztus elején felültem a motoromra, bnőmet magam mögé ültettem, sátrat felkötöttem, mondván addig ott alszunk, amíg nincs megfelelő autó. :-) München mellett sátoroztunk le, s kezdődött a vadászat. Az elején csalódott voltam, mert csak csúnya, lelakott, össze-vissza horpadt kocsikkal találkoztam. De aztán kicsit távolabb, egy kereskedésben rábukkantam erre az ezüst példányra. Először nézegettem vagy másfél órát, de különösebb hibát nem találtam. Az alján látszottak a német telek nyomai, 1-2 helyen volt kis kezdődő korrózió, de amúgy ok. Kicsit kerültem is vele az udvaron, majd bementem az irodába, s megalkudtunk. Miután le volt járva a német műszakija, így könnyebb volt, 5 napos export rendszámot vettem rá.
Brutál esőben jöttünk haza, bnő szerencsére már nem ázott. :-) Egy dolog viszont feltűnt, 60-as tempó felett hallatszott egy morgó zaj, nem gondoltam tragikusnak, 1 kerékcsapágy csere belefér.
Itthon aztán jöttek a kellemes meglepetések:
-Levizsgáztattam, majd mentem regadót fizetni. A hivatalnál közölték, h épp most csökkentek a tételek, úgyhogy a 250E helyett 154 ezret kell befizetnem.. annyira vigyorgó embert vámfizetés közben szerintem még nem láttak arra.. :-)
-Végig vezetett szervizkönyve volt, így bejelentkeztem a Zakarékhoz egy kötelező szervizre (Mirai egy tízessel drágább árat, plusz 1 héttel későbbi határidőt ígért). Ők – ha már ott volt a kocsi – átnézték, sőt, körbe is mérték. Konklúzió: Semmi baja a kerékcsapágynak, a hátsó gumi van kagylósra kopva, azért búg. S mellesleg az autónak GYÁRI a fényezése! Egy 11.5 éves sportkocsinak 238 ezer kilométerrel.. hát vigyorogtam megint szélesen.
-Jobban megnézve a papírokat kiderült, h a kocsi egytulajos, egy középkorú hölggyé volt. Ez magyarázatot adhat a tip-top állapotra. Semmi sem volt kikopva, minden nagyon katonásan működött, referenciaként oda lehetett volna tenni a sok tekert órájú, szétkopott eladó kocsi mellé..
Az autót nem sokat használtam, mert ősztől tavaszig csak motorral járok, télen kellett csak néha, ill. persze volt pár gurulásom az élvezet miatt. Más autókkal összehasonlításra, illetve a roadster érzés megismerésére azért pont elég volt. Álljon itt akkor pár előny és hátrány:
+ Hihetetlenül közvetlen, azonnal reagál a kormánymozdulatokra, s brutál kanyarsebesség érhető el vele. A motor is nagyon lelkes, a katalógus adatok semmit nem mondanak el az élvezeti faktorról, márpedig ez az autó arra készült, h öröm legyen vele autózni. A váltó a legjobb, amit valaha próbáltam.
+ Nagyon olcsón, gyakorlatilag egy alsó közepes autó költségén fenntartható, s mégiscsak egy kis, nyitott sportgép, amit mindenhol megnéznek. Fogyasztás 7-8 liter, megbízható, a legkisebb akksi kell bele, a 15-ös felnire is olcsó a gumi viszonylag.
+ Nagyon szép kívül-belül, órák hosszat el tudtam nézegetni a domborulatait, ha meg beindította az ember, már emelkedett a pulzus.. igazi depresszió ölő, télen jól jött. :-)
A negatívumok többsége igazából az autó felépítéséből adódik, tehát azok tkp nem is gazán negatívumok, hanem tulajdonságok, a valamit valamiért elv miatt:
- Nagyon kicsi az utas s csomagtér is, a motoromon több csomag elfér. 193 cm vagyok, tkp elfértem a kocsiban, de összehajtogattam a lábaim. A kocsiban ülve még egy Suzuki Ignis is kamionnak tűnik. J
- A motor hangos, a rugózás kemény, nyitott tetőnél nagy a légörvény. Ja, hogy egy roadster erről szól..?! :-)
- Korrózióra hajlamos. Ez az egyetlen igazi hátránya, engem amúgy nagyon zavart, nem hiszem el, h ezt nem lehet a XXI. században megoldani.
Novemberben vettem rá téli gumit, s a zaj egyből megszűnt. Aztán az első hóban elmentem vele csapatni, s gyakorlatilag olyan hülyebiztos volt az autó, h tkp azért nem termelt több adrenalint, mert tényleg csak provokálásra tört ki a hátulja, amúgy teljesen semlegesen viselkedett. Ezt tkp inkább előnyként kell értékelni.. :-)
Váratlan kiadás egy történt, meghalt az akku. Kapott egy Vartát, a legkisebb kellett, nem terhelte meg nagyon a költségvetést. Aztán még az ősszel kilakatoltattam a két küszöböt, de a másik két rozsdapöttyhöz nem nyúltam, mert akkor nem tudom eladásnál igazolni a törésmentességet. Igazából csak ez a rozsdásodási hajlam dühített az autón, nem értem h a japánok miért nem tudják ezt megoldani. Hasonló korú francia kocsikon egy petty sincs..
Miután előtte egy automata, 4 üléses cabriom volt, így össze tudtam hasonlítani a két filozófiát a nyitott autózásra. Az lett a konzekvencia, amit előre sejtettem, krúzolni, közlekedni ez előbbi, míg csapatni, örömautózni az utóbbi való, s szinte alig fedi egymást a két dolog. Ahogy a Saab-ot nem vinném ki versenypályára, úgy a Mazdát nem szívesen fognám be napi használatra, vagy indulnék vele hosszú útra, mert nem arra való. Viszont amire tervezték, arra tökéletes, s ha az árát s a fenntartási költségeket is a serpenyőbe tesszük, akkor - arra a célra - nincs jobb autó. Ami többet tud, az jóval drágább, a hasonló árú konkurencia meg a közelben sincs megbízhatóságban. Bármikor megvenném újra, csak akkor a nagyobb motort a sperrdifivel választanám, azzal gondolom még mókásabb. :-)
Tavasszal meghirdettem, s az első érdeklődő vitte el, nagy örömmel. A Mazda mesternél lett átvizsgálva, s az akkor 240 ezret futott motor kompressziója három hengerben gyári, egyben kicsit magasabb volt vmi kosz miatt, azt hiszem ez mindent elmond a műszaki állapotról. Ne feledjük, egy olyan autóról van szó, amit arra terveztek, hogy örömautózzanak vele, ami nagyobb terhelést jelent, mint ha csak közlekednének vele.
Mindent összefoglalva, az MX-5 számomra egy rendkívül őszinte autó, abszolút tökéletes arra, amire tervezték. Többet nem kell várni tőle, bár egyedülállóak akár egyetlen autónak is bevállalhatják. Nem annyira feltűnő, h kényelmetlen legyen, nem vált ki sehol irígységet, s mindenkinek tetszik kortól és nemtől függetlenül.
Hibalista
- Akku,13E ft. Lakatolás, 45E ft. Első fékbetét grt, 8E ft.
Ide hordtam szervizbe
Mazda Zakar
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 237000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 9-3 SE Cabrio | Következő autója? | Touareg |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |