Áldás rajta
Szöveges ítélet
Negyedik Mazdám. Nem átlagos a sorrend, ahogy őket használtam: egy 84-es 1.6-os 626-os után egy 90-es kétliteres 626-os, majd a 92-es V6-os Xedos következett. Miután az asszonyi cégautó felhízott Fabiából új Octaviába, eljött az ideje egy elményautónak is a családban. Hosszas keresésbe kezdtem. Megnéztem szinte az összes piacra került MX-5 Miatát, egyre még alkudtam is hosszan - ezt egy év óta még mindig árulják a kereskedésben - nem ezen a földön él egyik-másik eladó.
Augusztus végén mosolygott rám a szerencse. Ugyan földhözragadt materialista vagyok, de amikor kiderült, hogy a kinézett smaragdzöld szépséget egy katolikus plébános árulja és a telefonbeszélgetés közben a verőfényes napsütés közepette eleredt eső hatalmas félkörívű szivárványt varázsolt az ablakom keretébe, már tudtam, hogy Isten kedvel engem... Úgy éreztem magam, mint Sir Galahad (a bátor) a Gyalog-galoppban, mikor a Rossznyavalya Vár fokán meglátta kivilágított Szent Grált. És a folytatás is pont olyan volt: az autót a Regina Mundi Cisztercita kolostorban néztem meg Érden - bár be kell valljam, hogy a nővérek csinossága némileg elmaradt Essneki és Mindentbele apátnőkétől (Malackáról és Nyalókáről nem is beszélve).
Rögtön megalkudtam László Atyával, másnap már egymás mellett ültünk Mazda Mesterhez menet a Könyves Kálmán körúton. A harmincas atya vezetett és mesélt. Éppen annál a résznél tartott, hogy miután az unokatestvére elhozta az autót a kereskedésből, rendes katolikus szertartás szerint beszentelték, mikor a középső sávból egy ukrán kamion tempós sávváltásba kezdett. A miénkbe. Ránk. Úgy, hogy a három méter magasból a 120 centis Miatát valószínűleg nem is látta. Satufék, jobbrahúzás. Már hallottam is lelki füleimmel a fém iszonyú ropogását, mikor a szörnyeteg centikkel a Mazda bal-eleje előtt bezúgott a sávunkba. "Jézus, Mária!" mondott el egy hálaimát az Atya. Ezek után a Mester műszaki szemléje formalitás volt, persze, hogy nem volt még törve az autó semelyik porcikája.
Praktikus oldalról persze lehet fikázni: nem fér be a nagymama komódja, a baráti társaságból is csak egy ülhet melléd - ebből persze jó választással előnyt is lehet kovácsolni. A gyerekeket iskolába vinni is csak soros módban lehet, de ugye ez rögtön előny is, hiszen kétszer fordulsz a suliig - kétszeres az élvezet is. Télen kissé klausztrofób a helyzet, a piros lámpához közel állni pedig - ha látni is akarsz felfelé és nem akarod megvárni, hogy a mögötted álló dudájából vedd észre a zöldet - eléggé derék- és nyakpróbáló. Télen csúszós útnál észnél kell lenni, az erős gáz kanyarból kigyorsításkor komoly meglepetést okozhat - a hárombetűs menetstabilizáló csodaelektronikák ismeretlenek ennél a típusnál. Téligumival és odafigyeléssel persze nem jelent ez sem gondot.
Az MX-5-ösömet pontosan arra építették, amire vettem: élvezni a vezetés miden percét. Reggel vidáman kezdeni benne a napot munkába menet, este hazafelé felüdülni a kormány mögött. Budapest két vége között teszem meg naponta ezt az utat és még a dugó sem bosszant úgy, mint korábban. Melegebb évszakokban lenyitott tetővel egészen más képét látom a városnak, mint mások. Tegyék a szívükre a kezüket: hányszor bámulták önök önfeledten a körúton a különböző stílusú homlokzatokat, a sok historizáló oromzatot, párkányt, frízt a mai autók keskeny ablakain át? Pedig érdemes lenne...
Néhanapján kiszabadulni a városból másképpen csodás. Az autópálya nem terep, remekül le lehet jutni a Balatonra Biatorbágy, Bicske, Csákberény, Moha, Várpalota, Veszprém, Balatonfüred útvonalon is (ez még cifrázható is tovább persze). Egy órával ugyan több az út, de azt is az MX-5 kormánya mögött tölthetem! Minél több a kanyar, annál jobb. A fiaim se a légkondis Skodával szeretnének menni, állandó a vita, hogy ki jöjjön a "kisautóval". Minél jobban csúszik hátul, annál jobb a hangulat belül. A súlypont alacsony, a futómű kialakítása megegyezik a Lamborghiniéval és a Ferrariéval. Elöl-hátul kettős kereszt-lengőkar - helyigényes, de igényes. Hajtás hátul, szinte a vezető feneke alatt, a motor hosszában beépítve elől (roadster ugye), a tömegek pontosan kiegyensúlyozva a tengelyeken. A kormányzás és a váltó precíz - a nem túl erős motor ellenére a szerpentin és a versenypálya az igazi lételeme. Az előnyökhöz tartozik még a Miatások barátságos közössége (lásd www.miata.hu és az Index fóruma). Kevés van a típusból, ezért általános az üdvözlés, ha két márkatárs találkozik.
Emberek! Vegyetek magatoknak Miatát!
Hibalista
- Na neee! Ez egy Mazda!
Ide hordtam szervizbe
Mazda Mester (Mester Zoltán) - Budapest, Reitter Ferenc út. A korábbi Xedosomat is ő javította lelkiismeretesen és szakszerűen.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 91000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Xedos 6 2.0 V6-24 | Következő autója? | nem tervezek váltani, esetleg MX-5-re |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |