Jinba Ittai, 人馬一体
Szöveges ítélet
Ódákat tudnék róla írni, de arra ott van a www.miata.hu – ez a lelkes kis közösség remek hátteret, rengeteg segítséget és kiváló programokat nyújt ezen típus szerelmeseinek. Bárki ilyen autóban gondolkodik, először ott nézzen körül. A lényeg – ahogy a cím is írja – Jinba Ittai. Ez az autó tökéletesen megvalósítja a ló és lovasa elvet. Gyakorlatilag az autó részévé válsz és részeddé válik az autó amikor vezetsz. Olyan, mintha a meghosszabbított végtagjaid lennének az autó kezelő elemei. Profi munka. (http://en.wikipedia.org/wiki/Jinba_ittai)
Soha életemben nem akartam két üléses autót venni. Egyrészt, mert mindig én fuvaroztam a haverokat, másrészt, mert egyáltalán nem tartottam praktikusnak. Ez az autó nem is erről szól.
Kint a Hungaroringen dolgozik a srác, aki árulta, néha behoz egy roadstert kicsit sérülten, rendbe teszi, eladja - fizetéskiegészítésként. Az autó rendben volt, ez volt az egyik ok, amiért megvettem. A másik sokkal egyszerűbb, rábeszélt a baráti társaságom, a legmeggyőzőbb indok így hangzott: „Nézd, életedben kétszer lehet jó roadstered: egyszer, amikor még nincs gyereked és szabad vagy, egyszer pedig, amikor már felnőttek a gyerekeid. Szerinted mikor tudod élvezni, most vagy mikor már fáj a derekad és vízhajtót szedsz?” A harmadik ok az volt, hogy 1,8-as. Nem adtam volna pénzt 1,6-os modellért. Azzal tele van lassan az ország. Ez erősebb, nyomatékosabb, több benne gyárilag a merevítés, tartósabb és megbízhatóbb megoldások vannak benne.
Szóval megvettem.
Attól a pillanattól kezdve pedig fülig ért a szám. Ez a kis autó annyi örömet és élményt ad, hogy az elmondhatatlan. Tapasztalni kell. Nagyon könnyen megtanulható rajta a hátsókerék hajtás és a lendületből vezetés. Megfelelő körülmények között kiválóan autózható hosszába-keresztbe – gyakori vendég voltam a Clark Ádám téren este fél 11 körül – követve a locsoló kocsit. Olyankor pár kör befigyelt. ;-)
Különösebb típushibáról az NA modelleknél nem tudok beszámolni. Mivel egy 15 éves autóról van szó, akad rajta néha javítani való, pár vízcső elöregedett, tömítések és hasonló apróságok, bár szerintem ez a normális karbantartás része minden autónál. A futómű nagyon tartós, remekül viseli az esetlegesen durvább vezetési stílust is és a budapesti, pocsék úthálózatot a megfelelő beállítás esetén. Mivel gyakorlatilag olyan a futómű, mint egy versenyautóé – minden állítható minden irányba – így bármilyen használatra fel lehet készíteni a kocsit. Mivel egyáltalán nem vagyok híve semmi „tuningnak”, így egy tökéletesen gyári állapotú autóról van szó, mégis remek élményeket adott a Hungaroringen, az Euroringen és a Kakucsringen is, egyszer-egyszer. ;-) Remek móka továbbá a bukólámpa is – korábban nem szerettem, de rengeteget lehet vele játszani, megtanul az ember kacsintani is egy idő után a kocsival.
Az utastér – roadsternek megfelelően – nagyon szűkös, a pici csomagtartó – amit nekem egy mély-láda kitöltött – az egyéb tároló rekeszekkel együtt két ember egy heti nyaraló cuccát normális esetben elnyeli. Amennyiben nem, ott van a kívülről felszerelhető rács, erre gyakorlatilag bármekkora holmi ráfér, amit nem szégyellünk. :-D A motor végtelenül tartós, amíg megkapja a megfelelő karbantartást. USA-ban pletykálnak millió km fölötti futásteljesítményekről, tény, hogy a huszonéves, bőven 300000km fölötti vélhető futásteljesítményű autók a klubban egy gram olajfogyasztás nélkül működnek – ahogy az enyém is, a maga 175000km-ével. Mikor vettem 104000km-t mutatott az óra, másfél év alatt sikerült „belecsavarognom” laza 60000km-t. Jó vele menni, no. ;-) Teljesen igaz, amit korábban írtak – nem akarsz belőle kiszállni, inkább mész még egy kört. Meg még egyet. Aztán meg egy levezetőt. :-D
A vásárlás után még egy évig megvolt mellette párhuzamosan a 323F 2.0 V6-os Mazdám, így helyhiányban nem szenvedtem, ha többen voltunk, de ezt az autót egyedül tartani nem praktikus. Kell mellé egy nagyobb mindenképp. Ezért is adom el, szükségem van a helyre és kijátszottam magam egy időre, nem utolsó sorban már kevés a 131 lóerő, valami erősebbre vágyom.
Vezetési élményt a 3 korosztály közül – NA, NB, NC – az első nyújt legintenzívebben. Végtelenül direkt a kormány, nyers és őszinte az egész autó. Az idő előrehaladtával, az újabb modelleknél nőtt a tömeg, kényelmesebb, lustább lett az egész. Egy nőhöz lehet leginkább hasonlítani, aki fiatalon egészen tüzes, de még idősebben is tudja, mitől doglik a légy – bár kicsit meggondoltabban. ;-) Biztosan lesz még ilyen autóm pár év múlva, egy esetleges családi dobozos mellé játszani kiváló lesz és nagyon gazdaságosan fenntartható, hiszen a www.kabrioklub.hu oldalon keresztül fillérekből lehet biztosítást kötni rá, az alkatrészek pedig olcsóak, sok minden kompatibilis a 323BG modellekkel, fogyasztása pedig átlagban 8-12 liter, használattól függően, ráadásul a rozsda sem gyakori vendég még a télen használt autókon sem. Apropó tél, eloszlatnám azt a hitet, hogy télen nem jó a hátsó kerekes autó, hiszen a legjobb játék a világon. A másik tévhit, hogy télen nem lehet cabriozni. Lehet. Kell hozzá egy szélfogó és remek fűtés – mint az MX5-ösben. Szuper túrákat tettünk 4-5 ilyen kis autóval februárban is Lepence felé 5-6°C-ban.
Az autónak egyetlen igazi hátrányát tudnám kiemelni, ez pedig az, hogy borzasztóan pici. Nem veszik észre a forgalomban, tükörben, autóból kinézve, járdáról lelépve, stb. Ezen okból érdemes rakni bele egy ordas nagy kürtöt. Sokszor életmentő volt nekem is. Elég mókás pl, hogy a piros lámpánál megállva felnézel egy régi Suzuki Swiftbe. :-D
Mindent egybevéve ez egy remek és méretéhez képest kiválóan kihasználható élményautó. Javaslom azoknak, akik megtehetik, hogy tartsanak egy második autót játszani és néha szívesen mennek egy kanyart hétvégénként egyik-másik szerpentinen vele.
Korábbi ítélet:
http://nepitelet.hu/autok/mazda/323_323f_v_1994/aaa_rizsraketa_avagy_feeeel_da_fayaaaaa_b-/
Hibalista
- Nem romlott el semmi. - Vízcsövek elöregedtek és volt, ami elengedte a vizet, de ezen kívül csak forgó-kopó dolgok.
Ide hordtam szervizbe
Mazda MesterA korábbi említést revidiálva nem kritizálom itt, már megtettem máshol: http://www.mazdaklub.hu/forums/viewtopic.php?f=8&t=16Szerintem a viselkedése kritikán aluli volt.
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
S.K. nyolcast adok, mert néha lassan dolgozom. :-DAmúgy akinek van egy kis affinitása az autószereléshez és szerszáma, türelme, az nyugodtan álljon neki. Ez az autó pont olyan "egyszerű, mint egy Zsiguli." ;-)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 104000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 72000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | 323F 2.0 V6 | Következő autója? | 325i Cabrio |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |