A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mazda » Mx-5 (1989-1998)

Mx-5 1.6 

Az ítélet értékelése
4,3(4 db)

Hálás szerető

Szöveges ítélet

Híres, illetve kevés híres emberek számtalan listát készítettek már arról, hogy mi tesz egy férfit férfivá, melyek azok a tettek, amelyen mindenképpen át kell esnie, hogy férfi létét teljesnek nevezhesse, azonban ezek közül ezúttal csak egyet szeretnék kiemelni: vegyen egy roadstert. (Akit érdekelne, azok kedvéért még néhány listás elem: ültessen egy fát, építsen egy házat, nemzzen egy gyermeket (lehetőleg fiút), és írjon egy könyvet.) Bár férfinak tartom magamat, számomra nem ez volt a selling point, az autó megvásárlása során. (Nem is került pipa a többi feltétel mellé azóta sem.) Sokkal inkább az, hogy meg akartam tapasztalni a vezetés olyan szintű élményét, amiről addig csak mások írásaiban olvashattam. Na persze az sem volt mellékes, hogy megtehettem azt, hogy a férfiasságomat egy hobbiautó segítségével nagyobbítsam meg (na nem mintha erre annyira nagy szükségem lett volna!), mivel minden mendemonda és elvakult vélemény ellenére, az MX-5 nem egy teljes értékű autó.
Ahhoz képest, hogy egy rétegmodellről van szó, arányaiban igen nagyszámú vélemény és teszt elérhető róla, amelyek alaposan kivesézik az autó tudását. Ezektől valószínűleg ez az írás sem fog többet mondani, de remélhetőleg lesznek olyanok, akik hasznos információkat nyernek belőle, esetleg segíti a döntésben, amennyiben ilyen autó vásárlásában gondolkodik.
Mivel kicsit messziről indítottam a bevezetést, gyorsan leírom a lényeget azoknak, akik nem szeretnek olvasni: ez egy nagyszerű autó és minden igaz, amit a hivatásos tollforgatók papírra vetettek vele kapcsolatban. Az ettől kicsit több információra vágyóknak javallott egy kicsit tovább olvasni, mielőtt rohannak pénzt költeni.
Mielőtt a tulajdonosának mondhattam volna magamat, napi szinten bújtam a hirdetési oldalakat a számomra ideáli autót keresve az éppen hajtott (és egyébként remek) Seat Leon helyett. Ez is valami idióta, evolúciós úton férfiakba kódolt hülyeség lehet, akárcsak az, hogy szórjunk el minél többet a magjainkból, lehetőleg minél változatosabb talajba. Avagy idegen hüvely edzi a kardot… (Azt hiszem, a férfiak most már tudják, miről beszélek és hogy mégsem olyan nagy hülyeség ez.) Ez volt az a jelenség, amit a megvételt követően évekig nem tapasztaltam, mert igen, ez az autó erre is jó.
A puncimágnes funkció azonban az enyémből valahogy kimaradt. Lehet, hogy bennem volt a hiba, de egy kósza numerát sem köszönhettem az autómnak. Bezzeg a haverjaim imádták a valagukat utaztatni benne... Az igazság valahol ott keresendő, hogy azok a puncik, akiket az autók vonzanak, tökélyre fejlesztették a drága autó receptoraikat és nagy ívben tesznek egy öreg MX-5-ösökre. Sőt, igazából fogalmuk sincs, hogy mivel van dolguk, hiszen nem virít az elején csillag, propeller, karika, sem ágaskodó lovacska. A stilizált „L” betűt csak azért nem említem, mert ha ezt is memorizálnák, akkor megtelne a háttértár és valami fontos dolog (pl. légzés) kiesne ennek az információnak a terhére. Ezen lehet keseregni, de fölösleges. Vigasztaljon a tény, hogy így a VV32-t is mással fogják megnézni, nem veled és ezt ők igényes szórakozásnak fogják tartani.
Neked marad a vezetés puszta élvezete egy őszinte autóban. Őszinte, mert a piacon kapható NA-k nagy részében - így az enyémben sem volt - nincs se légzsák, se ABS, se ESR, se légkondi (erről később) és semmilyen manapság divatos elektronikus segéd. Van viszont patent váltó, igényes és jóindulatú futómű, amely minden bizonnyal nagyon sok „kezdő hátsókerekes”, besokalló hülyegyerek életét mentette már meg - többek között az enyémet, illetve a BAH csomóponti buszmegállóban várakozó nem hülyegyerekekét - agyonüthetetlen motor , szuperközvetlen, informatív kormány, 20 év után úgy kattanó világításkapcsoló, ahogy csak japán autóé tud, és még néhány olyan dolog, ami az emberek egy részének fölösleges, vagy éppen észrevehetetlen, míg egy másik részének maga a megvalósult álom.
Bár az 115 lovas 1,6-os motorok sem nevezhetők gyengének, a vásárláson gondolkodóknak én inkább az 1,8-ast ajánlanám - amely Magyarországon ritkább, mint szavahihető politikus - mert személy szerint én hamar elkezdtem egy kicsit több erőre vágyni... Aztán a többszörös Gymkhana országos bajnok barátom megmutatta, hogy hogyan is kell driftelni ezzel a „gyenge” motorral, én pedig beláttam, hogy amíg ekkora gap tátong az ő és az én tudásom között, jobb ha ennek bezárására összpontosítok a lóerők hajszolása helyett. Az én 1,6-osom stabilan 8 körül evett, ami egy kicsit meglepő volt az első időszakban, aztán ennek okait keresgélve megfigyeltem, hogy ez az autó úgy csábít duhajkodásra, hogy észre sem veszi az ember. Nincs bevett körforgalom fenékriszálás nélkül, a sportlégszűrő is 5-6 ezres fordulat után hörög a legszebben, és azt is kifejezetten élvezni, amikor a közlekedés többi résztvevője lemarad a kanyarokban. Egy Bp-Baja-Bp távot tartós 100-110-zel 6,8 literrel teljesítettem. Ez a rekordom, de aki ennek az eredménynek a többszöri reprodukálását tűzte ki célul maga elé, az vagy szimplán hülye, vagy fityma nélkül tengeti az életét és a „dekli” szó neki elsősorban fejfedőt jelenet „sábesz” előtaggal és nem egy motoralkatrészt.
A gyári felni szerintem tökéletesen elegendő. Aki ezt máshogy gondolja, próbálkozhat nagyobbal, a kanyarsebességnek biztos jót fog tenni, de én ezt fölöslegesnek ítélem. Inkább maradjon egy kicsit játékosabb az autó, és hagyjunk magunknak több esélyt az életre. Kipufogóból is a gyári a javallott. A hangja éppen elég, nem tolakodó, de bőven élvezhető lecsapott tetőnél. A fent említett sportlégszűrő kívül nincs értelme sok tuningnak, de gondolom, ezt hiába írom le annak, aki a Tuning és Stereo magazin minden számát rongyosra lapozta gyerekkorában.
Bár nem nyalom ülve a holdat, a 188 centimmel alacsonynak sem nevezném magamat és ezzel a mérettel kényelmesen elfértem csukott és nyitott tetővel is. Az apróságoknak viszont nem sok helyet alakítottak ki az utastérben, ezért itt nem árt egy kis kreativitás. Ez a tulajdonság nekem nem adatott meg, ezért a gyakorlatban a kesztyűtartó és a könyöklő alatti rekesz kihasználtságát próbáltam meg maximalizálni. A csomagtartó mérete is elég. Két személy 2-3 napi felszerelését éppen elnyeli, de a barátnők fejében érdemes tudatosítani, hogy 2 napra 3 pár cipő és 4 váltás ruha inkább nevezhető soknak, mint a szükséges minimumnak.
Pár szó a hibákról. Kicsit legatyásodva vettem az autót, de ezt az eladó sem rejtette véka alá, és az ár is eszerint volt megállapítva. Az összes ékszíj, vezérlés, olaj és szűrők cseréjén felül kapott egy új jobb első kerékcsapágyat, egy generátor felújítást, egy rozsdafolt befoltozást a küszöbön és nagyjából ennyi. Ezután az nálam töltött 5 év alatt egy elrepedt vízcsőn, és egy öreg akkumulátoron (nem cseréltem ki, csak minden szezon elején feltöltöttem) kívül semmi baja nem akadt. Azaz mégis: a gyári hátsó ablak (műanyag) egy elsietett tetőnyitás áldozata lett, ezért ezt is cseréltettem. Szóval az autó ebből a szempontból is egy élő sztereotípia.
Bár nem az autó hibája, de meg kell említenem, hogy a német tulaj egy olyan bazári sebváltógombbal és kormánnyal szerelte fel az autót, amelyből én egyértelműen arra következtettem, hogy kicsit keletebbre látta meg a napvilágot és más istennek hódolt, mint ami felénk szokás. A légkondi hiánya is inkább egy kellemetlen feature, mint hiba, azonban ebből igazán méretes. Lehet azzal érvelni, hogy kabrióban nem kell klíma, kétségtelenül jól is hangzik, csak egy baj van vele: nem igaz. Még ha meg is oldja valaki, hogy a lassan állandósult 40 fokos hőmérséklet hatásait a menetszéllel orvosolja, a napfényt nem fogja lehagyni, hacsak nem talál egy tehetséges tunert, aki kellően felgyorsítja az autót, mondjuk 300 001 km/s sebességre.
Mivel én nem találtam meg ezt az embert, nem indultam csillaközi túrákra sem és minden nyár első napsütéses napján olyan barnulást szerváltam a rövidujjúm vonala alatt, amelyet nagyjából decemberre sikerült is egy árnyalatra hozni a karom többi részével. Arra is ez az autó tanított meg, hogy felhajtott galléros, kabrióban feszítő hülyegyerekek annyira nem is hülyék, sőt még csak nem is a menőség faktorukat szándékoznak ezzel a tettükkel emelni, hanem egyszerűen csak a tarkójukat védik a bőrráktól. Ezután én is felhajtott galléros, kabriós hülyegyerekké váltam.
Télen nem használtam. Novembertől márciusig garázsban pihent, de a fűtés hatékonysága és a kis légtér kombinációja bőven ellensúlyozza a tető szigetelési hiányosságait, ezért akár télen is hajthattam volna, ha erre gerjedtem volna. De nem, így viszont maradt a hosszú kihagyást követő, kellően kiéhezett fenékkel megtett első tavaszi kör minden szezon elején, amely mindig csak egy kis körnek indult, majd széles mosollyal az arcon teljesített, nagy körként fejeződött be. Az autó vesztét is ez jelentette… Amikor a szezon indító üléspróbája során az volt az első gondolatom, hogy más jobban járna vele, és nem az, hogy ismét egy csodálatos élménnyel leszek gazdagabb, tudtam, hogy hamarosan vége a románcunknak (és hogy b@szottul megöregedtem). A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az utolsó két szezonban úgy tettem meg vele 4 ezer km-t, hogy ez tartalmazta az összesen 1000 km-es vidéki utakat, amely során elvittem a téli pihenőhelyére, azaz nem sok időm jutott a közös élvezetekre.
Ahhoz képest, hogy én mennyire nehezen találtam olyan elfogadható állapotú autót, amelyet nem kapkodtak el előlem, elég sokáig hirdettem, mire a negyedik vevőjelölttel egymás kezébe csaptunk. Azóta őt teszi boldoggá, én pedig egy 1 éves Mondeo használójaként és egy 7 éves Swift tulajdonosaként újból bújom a hirdetéseket…

Hibalista

- Elöregedett, repedt vízcső - Felújítással javított generátor

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1993
Kényelem (8) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 158000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 15000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? Következő autója? Mx5-NC
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mazda Mx-5 1989

További ítéletek (17 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)