Mé, mé, azé...
Szöveges ítélet
2012.08.19
Miért is őt?
Eddig Honda Jazz volt, eladtuk mert kellett sajna a mani, de persze azért szerettem volna már egy "nagyobb" autót is ami nem a legkisebb az aktuális gyártótól, illetve nagyobb és erősebb mint a Jazz, főleg a normális tetőcsomagtartó hiányzott. (heti kétszer kenut viszek a tetőn, bár nem hosszú útra, de mivel a Jazz-nél közel van a két keresztrúd ezért néha megmozdult a hajó a menetszéltől illetve maga a tartó a tetőnél kapaszkodik így kikezdte az ajtók gumiszigetelését, így hosszú távon felejtős.)
Szóval, csak kombit kerestem, elsősorban 626, Galant, Passat(96-os évjáratig) estleg Civic, talán Toyota(Corolla, Carina). Két extra szükségletem volt a klíma és a tetősín. 1M HUF volt rá, plusz 300k javításra. Olyan 15 autót mentem el megnézni a több tucatból amit a hirdetésekből leszűkítettem kb. 1 hónap alatt, igazából 3 volt olyan amire már érdemesnek tartottam elhívni a hozzáértő szaki cimborámat is. (Azt most nem írom le milyen nyomorult hirdetők és szerencsétlen járgányok vannak, mert így is hosszú lesz...)
Egyik egy 96-os Passat diesel 110LE, nagyjából egyben volt műszakilag és esztétikailag is, motorja szépen járt, szépen húzott, ülés volt kiszakadva de kiülve nem, itt-ott kis rozsda, elektromos ablak egy kicsit szorulós, kormány átbőrözve, nincs téli kerék, le van ültetve(de minek?) viszont gazdától van, ez látszik is. Extrák a szokásos elektromos ami egy Passatban van plusz tempomat, klíma manuális ami jelen esetben előny mert a digit hamarabb elfárad. Az ablakemelő is. Viszont sok az ára, 950 ezer.
Na jó, következő ami érdekes lehetett egy 2001-es Honda Civic 1.4 kombi, jó volt ránézésre mind esztétikailag, mind műszakilag, gazdától, szervízkönyv, összes számla, alap elektromos kütyük, minden működik szépen, na akkor gyerünk próbakörre. Na most jött a meglepetés, nem megy. De tényleg, valami nem ok, a Jazz kifejezetten egy lusta autó, de ez még vizet sem hozhat neki. Akkor ennyi. Ára 850 ezer HUF volt, ha normálisan gurult volna akkor szerintem elhozom, bár nagyon szűk volt mind a Jazz mind a Passat után, szinte úgy éreztem, hogy a Passatba beférne az utastérbe az egész Civic.
Akkor tovább böngész, minen nap megnéz reggel is este is a net, hopp egy Mazda 626. Ez jó lehet, egyet már elszalasztottunk, mire odaértünk gazdát talált, gyorsan telefon, most hozták -Németo-ból, szép az autó, szervízkönyves, második tulajtól, rozsda nincs, midene működik kivéve az elektromos antenna, illetve a hátsó lámpabúra törött. Itt-ott karc. Ennyi, akkor menjünk. Normális az ember aki árulja, beszélgetünk sokat másról is, a házánál nézzük az autót, tetszik. Mármint az autó. Kaptunk finam palcsintát is, üdítőt, egész emberi a világ BP-től távol... 2001 év végi, 110LE diesel, belül tényleg szép, csak a kormány és a váltógomb kopott, valszeg huzattal használták és garázsban állt. Kívül már közelről nem annyira, fényezték a hátsó lökhárítót, a bal oldalon az ajtó fekete részénél is. Viszont az eleje, váz, nyúlványok, meg nem tudom még mi nem sérültek, illesztések rendben vannak. Szervízkönyves és bent van a szervízkönyvben az összes javítás. 217 ezer km valósnak tűnt nekem is a szerelőmnek is az állapotát tekintve. Nem folyik, nem kotyog, lötyög semmi, futómű, kormánymű rendben, motor szép hangú, jól is húz, nem füstöl, szivárgás, gyöngyözés sehol, pedig nem volt mosva a motor, úgy ahogy jött lábon Nürnberből úgy láthattuk. Két javítani valót talaltunk, a fékek kopottak (a tárcsa is), illetve kis víz a vízpumpán.
Mennyibe került?
Elhoztuk 700e HUF-ért. Regadó 151e, MO-i forgalomba helyezés, műszaki, rendszám, forgalmi, meg isten tudja még mi kellett, 100e. Most én vagyok az első MO-i tulaj, az összes német papírja, szervízkönyve, ilyen-olyan füzete megvan.
Akkor jöhet a javítás, csere...
- szíj, feszítő, vezető, hidr.patron, vízpumpa - 122e HUF (made in Japan)
- első, hátsó féktárcsa + betét - 100e HUF (made in Germany)
- motorolaj, szűrő; váltó olaj; szervo olaj; fék olaj; légszűrő, fagyálló, alvázvédelem, klímatisztítás - 80e HUF
Talán nem hagytam ki semmit. Összességében 950e volt az autó névre írva illetve plusz 300e ment rá. Érdekesek az alkatrészárak, kértem két helyről is, aztán persze egy harmadikról vettük, pl. fékbetét elölre, gyári 37e, utángyártott(olasz) 8e. Azért megnézném meddig bírja az olasz cucc... Most tudom mi van a géppel, mit mikor kell majd cserélni, így van ez rendben.
Milyen a Mazda 626 diesel?
Még keveset mentünk, a benzines Jazz után nekem traktoros a hangja, bár többen már meghallgatták diesel tulajok akik szerint nagyon szép és halk a motor. Adagolós, így sose romlik el, azt mondják az okosak. Majd elválik. 110LE, 230NM elég kell hogy legyen mindenhova normális közlekedéshez, és elég is. Nekem szokatlan az elindulás, olyan kedvetlen, egy kicsit érzéketlenebb mint a Jazz, de ha odalépek akkor megindul azért. :-) Élmény olyan 90-100-ról gyorsítani, felejtős a Jazz-es nekifutok és úgy előzök remegés. Igazából azt veszem észre, hogy gurulok vele, nem akarok a másik mögött 2cm-re menni, hogy ne vágjanak be elém és én sem akarok a leggyorsabb lenni. Stresszmentes az utazás. Talán egyetlen negatívumnak azt említhetném, hogy van hangja a motornak az utastérben is. A Jazz halkabb olyan 80-ig. 3000-es fordulaton 140km/h -val robogok, ez kellemes neki, 4000-nél adja le a max teljesítményét. Majd megnézzük itt mennyivel megyünk, holnap autópályázunk, hehe. Fogyasztást eddig csak egyszer tudtam nézni eddig, vegyesben 5,3 volt, ez javarészt klímával, 2/3 táv 100km/h körül, maradék város és pálya 140-150 km/h körül. Szél -és futóműzaj egyébként szépen tompított, itt azért érezni, hogy nagyobb autóban ülök. Ülés kényelmes, állítható az ülőlap eleje, vége is, kormány, könyöklő, kapcsolók jó helyen vannak, elérhetőek, szépen finoman működnek. Nekem tetszik a műszerfala, középkonzolja is, jól egyben van a klíma és a hifi, előbbi digit, lehet állítgatni midenfélét, automatán 22 fokot tartja, van egy hőmérője a kormánynál és egy napsugárzás mérője a szélvédő tövében. Ez nekem új volt, a könyvéböl bogarásztam ki mi az a gömb ott elöl... Hifi 4 hangszórós, jutott a hátsó ajtókba is, nekem bőven megfelel a minősége. Van benne fűthető első szélvédő ami talán érdekes extra, majd elválik télen mennyire jó. Nincs benne fedélzeti számítógép, ez azért jó lett volna. Persze igazából csak a fogyasztását nézegettem volna, ezt meg tudom mérni tankolásnál is.
Hátrébb haladva, a hátsó ülés igényenes részlete, hogy van egy-egy kihajtható kartámla az ajtó felöli oldalon illetve mozgatható az üléssor vagy 15cm-t előre, hátra, illetve a jobb első ülés ledönthető vízszintbe és egy kis tálca van kialakítva, hogy tudjuk morzsázni az új autóban...
Csomagtartóban ami érdekes, hogy magát a kalaptartót hátrébb lehet hozni olyan 10cm-el, így külön ponyvával takarhatunk a hátsó ülés felé, külön a csomagtér ajtó felé. Valszeg azért találták ki Hiroshimában, hogy menet közben ha kell valami hátulról akkor ne kelljen megállni, ötletes! Van benne egy csomó fül amihez nekem bent volt egy háló is. Pakolóhely is annyi van, hogy ami a Jazz-ben volt cucc elpakolászva, plusz egy rekeszben a csomagtartóban itt mind elfért rekesz nélkül és félig üresek a pakolós helyek. :-). Ami tetszik még, hogy nem csak a csomagtérajtón van belső világítás hanem a két hátsó oszlopon is, illetve van egy 12V-os csatlakozója.
Enyémen van még egy levehető gyári vonóhorog, illetve 16-os alufelnik nyárinak, 15-ös acélfelnik téli gumikkal. Persze mind Mazda. Mint ebben az autóban általában, ez is tetszett benne, vagyis nem mókolták hanem betolták a szervízbe és kész. Megvették a gyárit és kész. Kapott még most egy tetőcsomagtartót(nem Mazda...), így szerintem egyben van minden most már! Illetve nem, mert még cserélnem kell a hátsó lámpát illetve szeretnék rá üléshuzatot de ezt már a folytatásban írom, mert,
Folyt. köv kb. egy év múlva amikor már lesz több tapasztalat és km.
2013.július
Eltelt kb. 1év és +15ezer km. Még mindíg tetszik, igazából nem tudnék rosszat írni róla, talán a gyenge világítást tudnám említeni, főleg a reflektor kevés. Illetve a fék nekem szokatlan, ha nagy sebességről kell fékezni akár erősen akár finoman akkor semmi probléma, szépen teszi dolgát, nincs olyan érzésem, hogy alulméretezett vagy fáradna, de ha városban kell lassítani akkor olyan nyúlós, határozatlan az egész. Persze lehet a féktárcsa, fékbetét nem az igazi... Futómű alkatrészek használódtak el amit a hibalistánál jelöltem, bár igazából nem tartom hibának, mivel ki tudja mennyit futottak. Klímát kellett tölteni, de hibája nem volt, egyszerűen kevés volt benne a gáz. Más probléma nincs, csak olajcsere 10ezer km-enként, egyébként nem fogy sem az olaj, sem a hűtővíz, nem csöpög sehol semmi, szép tiszta, száraz a motortér. Télen is pöccre indult, nyáron is szépen gurul klímával, akár megpakolva akár hajtva vagy városban araszolva. Fogyasztása olyan 5,5 - 6,3. Jellemzőbb azért a 6 köröli. Furcsa még mindíg, hogy jó 900 km-t simán elgurul, úgy, hogy eddig a legtöbb amit tankoltam az 56 liter volt a 64 literes tankba. Kapott két új első nyári Toyo gumit, ez viszonylag drága volt a mérete miatt(205/50R16), és négy új télit(Yokohama), merthogy féláron volt. Hátsó lámpabúra eBay-n keresztül érkezett(14ezerHUF), mivel itthon 46ezer lett volna az új, bontott meg 20+fa, és ezek kivétel nélkül karcosak vagy repedtek voltak. Vettem még gyári hátsó ablaktörlőt, ez olyan 6000HUF volt ha jól emlékszem. Sajna most látok rozsdát minden ajtó aljánál, belülről, bár csak felületi azért valamit ki kell találni rá.... :-(
2014.szeptember
Újabb 1 év és 16 ezer km. Kellemes meglepetés volt, hogy a műszaki vizsgán minden előkészítés nélkül átment. Csak elvittem, hogy nézzük meg mit kell javítani, aztán a végén mondta a szaki, hogy ha már itt van akkor ki is töltené a papírokat a vizsgához. :-)
Azért kellett rá költeni a nyáron:
- Futóműnél bal külső összekötő - 16ezer HUF,
- Két hátsó hossztartó szilent – 26ezer HUF,
- Gyöngyözik az olajteknő. Átrohadt... Vettem bontottat, 15ezer HUF,
- Két alváznyúlvány korrodált(ezt az egyet mondták a műszakin, hogy illene rendbe rakni) - 30ezerHUF,
- Illetve összeszedtem egy szép kis szélvédő repedést, csere, 26ezerHUF.
Egyébként nincs gondom az autóval, belül még mindíg újszerű, szépen gurul, 140-150 között szoktam max hajtani, itt teljesen szépen viselkedik, nem fogyaszt olajat, vizet, gázolajat olyan 6 körül még mindíg, csak megy és teszi a dolgát. 2015-ben folytatás...
2016.augusztus
Repül az idő, két évet(~25ezer km-t) eltöltöttünk megint...műszaki vizsgák jönnek és mennek. Mint az előző, csak bement és átment. No comment, 276ezer km, 15 év és semmi lerobbanás, motorolaj vagy hűtővíz fogyasztás, csöpögés itt-ott, még csak egy izzó sem égett ki. Viszont cserélni kellett a 4 éve berakott fékbetéteket, majdnem 60 ezer km-t bírtak. Nem hiba, csak mondom. Korábban írtam, hogy a fék olyan fura, most már biztos, hogy a fékbetétek okozták, ezzel sokkal határozottabb, harapósabb a szerkezet. Amit még az elmúlt két évben költöttem rá valami kormány gömbfej meg valami gumi cuccok a fékbetét cserénél, 37ezer HUF. Aztán a klíma szivárog valahol, de mivel 3 évet kibír egy töltéssel így ezt nem piszkáljuk, 3 évente ha töltetnem kell és tisztíttatnom, az belefér. Negatívumként a világítást említeném megint, ez gyenge a mai autókhoz képest. Sajna ami viszont most már jönni fog az egy kis karosszéria munka, a hátsó ívek, küszöbök már korrodáltak...
Még mindig azt gondolom, hogy marad a családban, a következő műszakinál megint írok hogyan teltek a hónapok...
2018.augusztus
Megint volt egy műszaki, megint átment. 317.000-t mutat a km óra. Még mindig teszi a dolgát, indul, jön-megy. Mindegy, hogy -20fokban vagy +35fokban araszolva. Még mindíg nem csöpög, nem szivárog, nem fogy semmi az üzemanyagon kívül. Valszeg számít a 10ezrenkénti olajcsere és a MaxxMotion diesel. Belül még mindig letagadhat 15 évet, kívül már csak 10-et. :-) Javítások azért megint voltak az elmúlt két évben, hátsó ívek, küszöbök(150e HUF). Volt valamilyen adagoló típus hibája(60ezer HUF), ennek eredményeként kipukkant a generátor(csöpögött rá a gázolaj), felújítás(20ezer HUF). Nem hiba, de elhasználódtak a féktárcsák, betétek. Egy vezérléscsere is időszerű volt, kapott egy új akkut illetve négy új nyári gumit.
So, most itt tartunk. Néha böngészem a netet egy fiatalabbért, mert a rozsda előbb-utóbb győzni fog, de igazából 4 milla alatt nincs ekkora kombi ami jónak tűnik. Illetve egy kicsit fáj, hogy vagy megbarátkozom a 10 liter körüli fogyasztással(bármilyen benzines) vagy a perselyben hagyok 1 millát a diesel javításokra.....így marad. :-)
2018.október
Új gazdára talált, nekem már költséges lett volna fenntartani az állapotát, mind műszakilag mind esztétikailag(belülről elkezdett korrodálni az összes ajtó alja, egy-egy díszlécnél, a motorháztető, csomagtartó pereménél...az alja is rendesen itt-ott.) Műszakilag meg előjött pár nemkívánatos hiba, kattog a kormánykapcsoló, kormányműnél van valami ami miatt csattog néha, illetve valamit a vezérmű tengelynél kellett gyógyítani. Úgy tűnik így közel 20 év alatt kezd elhasználódni már...
Hibalista
- 2012.08.14 - most vettem... - 2013.07 - - jobb első tarpéz, bal hátsó stabrúd meg valami gumicuccok ~ 60ezerHUF - 2014.08 - - Futóműnél bal külső összekötő - 16ezer HUF, - - Két hátsó hossztartó szilent – 26ezer HUF, - - Gyöngyözik az olajteknő. Átrohadt... Vettem bontottat, 15ezer HUF, - - Két alváznyúlvány korrodált - 30ezerHUF, - 2016.08 - - kormány gömbfej - - korrodált hátsó kerékívek - 2017.08 - - adagoló típushiba - 2018.08 - - vezérműtengelyen valami... - - kormánykapcsoló - - kormányműnél valami
Ide hordtam szervizbe
Saját szaki, más ne nyúljon bele ha nem muszály...
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Mazda Mester - BP.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 217000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 99000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Jazz | Következő autója? | Lancer |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |