Hunyorítva sportautó
Szöveges ítélet
Anyu 121-es ‘tojás’ Mazdája túlzottan elrohadt, a javítás nem érte meg ezért másik autót kellett nézni.
Próbáltam elvinni a koncepciót az élményautó irányába, ezért először egy BMW E30 325-t próbáltam. Bár az autó hibátlan volt, az országúti próba után nem éreztem elég dinamikusnak. (Később mentem autópályán is egy 325-el és akkor értettem meg a lényegét. Még 180-nál is úgy tolt mint 110-nél ami szuper de Németországon kívül haszontalan. Ha ma kellene dönteni, megvenném és alátennék egy rövid diffit.) Mivel anyu sem rajongott a körforgalmak lekörzőzésének a lehetőségéért, újragondoltuk a dolgot és az alábbi preferenciákat fogalmaztuk meg:
-japán mert a 121 bizonyított
-elöl hajt
-egyszerű motor
-szép forma (anyu)
-sportos futómű (én)
-2 gyerekkel beleférjünk
-max 5000 frank
Maradt a bukó- és a csíklámpás 323F a listán. Svájcban addigra a bukólámpásokból már nem nagyon maradt szép állapotú, így a csíklámpásra koncentráltunk. Megnéztünk pár autót, volt is pár biztató darab 4000 frank környékén. Aztán kiszúrtam ezt egy Suzuki szerviz udvarának sarkában – addigra már beleégett a tetővonala a retinámba :-). Még egy eladó tábla sem volt rajta, de addigra megtanultam, hogy az olcsó autókat nem is reklámozzák mert ezek exportra mennek - a nepper meg úgyis bemegy érte.
2000 frank volt az ára, vizsgával 2600. Egy gyors próbakör után lefoglalóztam, a vizsga mellé megcsinálták a 160 ezres javítást és a vizsgát, pár hét után vihettük az autót.
Fél évvel később egy reggel nem indult, és mivel én üzleti úton voltam anyu kénytelen volt 2 hétig az én kombi Volvommal járni. Szerencsére ezalatt rájött, hogy a nagy svéd is befér a parkolóhelyekre, így helyreállt a világ rendje. A Volvo lett anyu gyerekszállítója, én a Mazdával jártam dolgozni.
3 évet használtuk, ment 50 ezer km-t és jött a következő vizsga amin már nem ment át: volt rajta pár rozsdafolt, némi olajfolyás a motoron, és az ABS visszajelző is időnként felgyulladt. Bár rendbe lehetett volna tenni rájöttem, hogy valójában egy hátul hajtós sperrdiffis autót szeretnék így nehéz szívvel eladtam.
Ami tetszett:
-2 gyerekkel kényelmesen elfértünk benne, és a csomagtér is igen tágas
-a formája nagyon vagány.Szépnek azért nem mindenki mondaná de az sem látszik, milyen tágas kabint takar a sportos tetőív
-az ülés jól tart és ilyen alacsonyan csak a Mazda MX-5-ben ültem
-a széria futómű nagyon játékos: ha határon fordulsz és elveszed a gázt azonnal indul a hátulja mindezt kiszámíthatóan
-a 118 LE-s motor nem bánja ha pörgeted
Ami nem
-a keret nélküli ablak parasztvakítás. Nagyobb a szélzaj, figyelni kell hogy az utas se az üvegnél fogva csapja be az ajtót, nagyon precízen kell az ablakokat beállítani. Azért az évi 4 alkalomért amikor leeresztett ablakkal szállsz ki, nem éri meg.
-a 8.9-es fogyasztás relatív magas, ahhoz képest, hogy 50%-ban autópályán max 135-el, 50%-ban hegyi országutakon jártam. A rekord 7.2 volt
-a hangszórók hallhatóan olcsók
-a szellőzés gyengécske. A legdurvább egy nyári zápor volt, amikor 4-en ültünk be elázva. A meleg miatt fűteni nem lehetett, ha az ablakot leeresztettem akkor beesett az eső. Maradt a törölgetés zsebkendővel. Ezek miatt erősen ajánlom a klímát bele.
Nekem nagyon bejött. Egy család simán befér, megbízható, könnyen vezethető és ha elgurul a gyógyszered egy szerpentinen abszolút partner a vadulásban. Ha hátul hajtana, még talán ma is ezzel járnék.
Hibalista
- -Megvételkor rondán kattogott a vezetőoldali ablak leeresztéskor. Szerencsére egy dél-afrikai 323 tulaj dokumentálta a kárpit leszerelését, és meg tudtam javítani. Egy tartó csavar esett csak ki. - -Induláskor rángatott, amit csak nagyon finom kuplungkezeléssel tudtam elkerülni. Megoldás: A szívócső kirepedt, és a motor billenésekor falsot szívott. - -A kormány műanyagbevonata elvált a belső fémkarimától. Bebőröztettem, de 1 év múlva újra mozogni kezdett. Valójában gondot nem okozott, csak zavart - -Hosszabb (2 hét) állás után nagyon nehezen indult. Kb fél perc (nem túlzok!) nyekeregtetés után kezdett köhögni, és további önindítózás közben indultak be a hengerek. Mivel normál használatban nem jött elő, nem tudtam megjavíttatni - -Az ABS lámpa időnként kigyulladt. Ha kivillogtattam a hiba okát, mindig másik szenzor hibáját jelezte. Valószínűleg maga az ABS elektronika betegeskedett. - -Rozsdásodás a kerékdobokban - -Nem igazan hiba, inkább fogyóalkatrész volt a stabilizátorpálcák és több lépésben a komplett kipufogó cseréje.
Ide hordtam szervizbe
Mazda Mester - megkéri az árát, de cserébe tisztességes korrekt szolgáltatást nyújt.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Jómagam - olcsó de lassan dolgozik :-))
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | 850 | Következő autója? | IS 200 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |