Vadállat négyajtós szigonyos
Szöveges ítélet
Nekem igazi szerelmem ez az olasz márka!
Volt a családban már egy pár Maserati, (biturbo coupe, quattroporte IV...) én az elsőnél függő lettem. Kerestem magamnak egy "feladatot": megvenni egy olcsó romot, s megmenteni az enyészettől. (nem utolsó sorban hónapok óta nem volt otthon Maserati, s ez elvonási tüneteket eredményezett...)
2005 elején keresgélni kezdtem az eladó gépek között....ez sosem egyszerű. 80-as évek beli Maserati esetén a következők lehetnek:
- többször rendbe rakták már, egész jó állapotúnak néz ki a gép = egy új népautó (S.Swift, VW Polo) áráért kínálják.
- mostoha sors, agyon csere-berélt motor-alvázszámok = ennél a változatnál is kb 1 milláról indul az alku...
Több autót is megnéztem, elsősorban egy 2000-es, elsőszériás coupét kerestem, de végül egy "ismerős" 4 ajtós verda mellett döntöttem. A licit 700 körül indult - csak nekem - és üzleti titok hol állt meg. (nem sokkal lentebb...haverral szemben az ember nem tud alkudni)
A motor nem muzsikált rosszul, a többi viszont siralmas volt. Évekig egy zuglói lakótelepen állt az autó, vandálok fosztogatták. A mérleg: törött szélvédő, feltört zár, lelopott márkajelzések. Súlyosbító körülmények: szétrohadt fenéklemez, szar gumik, évek óta lejárt műszaki.
2005 júniusában enyém lett. Az autó tréleren ment haza. Otthon egy hétig vakartam róla a madárszart, a rárohadt faleveleket, meg a gyantát. Első meglepiként rögtön volt egy önindítócsere. (bontott 25.000)
Jött a lakatolás, mire végig nagynyomásúztam, drótkeféztem az alját a fél fenéklemez hiányzott. Ezt egy haver szinte gyári minőségben pótolta 3 hetet pöcsölve a lemezek szabásával, idomra kalapálásával, gyönyörű varratokkal. Cinkspray, alvázvédelem (kb 150.000) Utána én szórakoztam a futómű alkatrészek csiszolásával, festésével. Pár hónap alatt olyan lett az autó alja mint az új. Jött az új szélvédő, beépítéssel, új gyári krómkerettel. (újabb 150.000..féláron sikerült az üveget beszerezni!!!)
Ki kellett cserélni az összes benzin, és vákuumcsövet...(20-25.000)
Jött a villamossági szerelő, mert több elektromos kütyü nem ment - ez az autó gyenge pontja - rengeteg meló volt vele, "hála" az előző hozzá nem értő villanyászoknak. (20-30.000) Sajnos ezen a ponton még látok kihívást :-(
Lecseréltem az olajat, légszűrőt, és Karácsony előtt beindult az autó....mindjárt jött még a gyertyák, elosztófedél, és rotor cseréje. (15.000) Mindjárt szebben duruzsolt a V6. Mentem pár kört egy parkolóban, és kiderült hogy a váltót szedhetjük is szét. 2006 áprilisára a váltó felújításra került. Rengeteg meló, új csapágyak, szinkronagy, hézagoló gyűrűk. (40.000) Ez volt az a pont ahol be kellett szereznem egy profi szerszámkészletet úgy 60.000 Ft értékben, ...5.000 Ft-os TESCO-s racsnis cuccal nem lehet dolgozni. Aki ilyen autót akar - úgyis maga fogja szerelni, mert hozzáértő, lelkiismeretes szerelőt azt tuti nem talál - előbb jó szerszámokra spóroljon, és nem árt egy nagyobb méretű aknás garázs, vagy csápos emelő sem! 2006 áprilisában az autó átment a műszakin. (addig mindenhova tréleren ment kb 30.000 zsebbe)
Következő nagyobb feldat a vezérműszíjcsere, valamint a vízpumpatömítés - ami helyett csak sziloplaszt volt - beszerelése volt. (30.000) A következő szíjcserénél viszont vízpumpa felújítás, vagy csere lesz. Látszott rajta hogy 21 éves az autó.
Július elején felkerültek a direktszűrők! Megy a gép mint a vadállat!!!
2006.07.23. Az autó részt vett (végre) a Magyar Maserati Club nyári találkozóján! Mentünk vagy 350 Km-t, volt benne minden vegyesen - pesti csúcs meg száguldozás is - 14,6 körül evett a 2,5-ös biturbo motor a 100-as benzinből!
A szar öreg, ballonos gumikkal nem nagyon mertem száguldozni, a kanyarstabilitás szinte 0 volt, így pár autó méltó ellenfélnek számított a Mátra, Salgó környéki kanyargós utakon. (Mercedes 320CLS, Subaru Impreza WRX, BMW 645 vagy mi)
2006.09.15. Új Pirelli gumi az autón - marha olcsó volt, AKCIÓS (55.000 a 4db szereléssel, centírozással együtt) - A fentebb említett két német esélyei a 0 környékére redukálódtak. Az a kanyar amit eddig 3-ban 4500 fordulaton is húzósnak tűnt, kitört az autó fara; most 4-ben 5-6000-es fordulaton is röhögve bevehető. Az előbbi kb 90, utóbbi úgy 150-nek felel meg!! A peresebb gumik végett az autó súlypontja kb 2 centivel került lentebb.
2006.10.01: elmentünk megnézni a FIA Gt-t, (sajnos nem nyert a Maserati, de így is felejthetetlen élmény volt) voltunk vagy 500 kilónyian a kocsiban, ennek ellenére a fogyasztás nem lépte túl a 12,5 litert!!!!! Nagyon jó egy 2500 köbcentis autótól.
2007.01.20. A szokásos téli karbantartás keretében szétszedtem a fékrendszert. A Hungaroringen még novemberben ráakadtam egy cégre (Gépésztuning KFT: akit érdekel www.gepesztuning.hu vagy a Magyar Maserati Club www.maserati-club.hu honlapján lévő bannerre kattintva is elérhetők) akik frankó teflonos fékcsöveket gyártogatnak, valamint a turbókhoz való hőálló szilikoncsöveket is be tudják „olcsón” szerezni. (kb 4000Ft/db…összehasonlításképp a gyári 78 euró+áfa, sajna csak kék van nekik) El is látogattam hozzájuk, tényleg profi a csapat…meg is rendeltem mindent. Meg a WarmUp-nál teleszkópokat a csomagtartóhoz, és a motorháztetőhöz, féklámpa kapcsolót, tömítéseket…Maserati Corse pólót 49 euro+áfáért!!! Maseratival mentünk…a WarmUp-nál sikerült is fennakadni a kipufogó bilincsével a szerviz előtti teraszra vezető rámpán. Felvetődött a jogos kérdés, „hogy a Ferrarik alacsonyabb hasmagasságuknál fogva akkor ugyan hogy jutnak fel a szervízbe?...Hát természetesen lifttel!” Jött a magától értetődő válasz
Szerszámok!!! További beruházások következtek: 1 kompresszor, 1 légkulcs, 1 félcollos levegős racsni, gépi dugókulcsok, homokfúvó pisztoly, levegős sarokcsiszoló, fékcsőkulcsok, csővágó, menetmetszők, nyomatékkulcs, a többi nem jut eszembe….szal, amióta megvan az autó kb negyedmilkát költöttem “csak” szerszámra!!!
2007.02.10. WarmUp-tól megjöttek a telók, már nem esik a fejemre sem a motorháztető, sem a csomagtartó…így 2 év után furcsa érzés, hogy nem kell seprűnyéllel kitámasztani. Persze a seprűnyél olcsóbb volt, mint a 4db teló 27.000-ért!
2007.03.04. Kicseréltem a diffiben az olajat…még időben, már olyan volt mint a szurok! Árpi megperemezte az új réz fékcsőszakaszaimat…mert természetesen nem kapható az a hossz a sarki autósboltban ami nekem kéne.
2007.03.07 Ma ismét voltam a Gépésztuningnál; elhoztam a hajlékony, fémszövetes teflon fékcsöveket – nagyon dögös – a turbók csöveit (kék, ami talán nem is baj, elvégre MC-12-n és az új Quattroporte automatica-n is kékre fújták a szelepfedeleket…lehet hogy nálam is ez lesz a következő lépés???) valamint meghegesztettek egy pár alu-ötvözet cuccot a kocsin amit eddig senki nem vállalt!!! Lehet feltölteni a klímát (eddig a törött „T” csonk miatt felesleges lett volna), valamint nem fog szökni a turbónyomás a plénumból!
Megjött a MANNOL 5W50-es olaj is, lesz a héten olajcsere; kíváncsi vagyok
A héten még összerakjuk a fékrendszert, aztán kipróbáljuk, mit tud az öreg vas!
2007.03.10. Kész a művelet, tegnap volt a próbaút. (már nagyon hiányzott) A fékrendszer megújult; olyan, mint a satu. A kormányoszlop műanyag távtartó elemeinek cseréje után az irányíthatóság, atom pontos. Az új magasabb viszkozitású olajjal tényleg sokkal csendesebb a motor. A nem össze-visszaszelelő plénum+ 1 új tömítés + az új turbócsövek hatására sokkal egyenletesebb a teljesítmény leadás, más a szívászaj; az egész kigyorsítási szakasz egyenletesebb lett!!!
2007.03.23. Ma egy agresszívabb kigyorsításnál elpattant a hűtő kiegyenlítő tartályhoz visszavezető csövének műanyag csavarja. Szívás, mivel a hűtő telenyomta a motorteret fagyállóval; mulatságos is volt, mert a meleg blokkra spriccelő, majd azonnal elpárolgó fagyállótól olyan ködöt hagytam magam mögött mint James Bond.
2007.04.03. A műanyag csavar helyettesítve, motortér 3 napi melóval, meg egy liter brigéciollal (kompresszor, szórótartály, kisecset, slag, sok víz, sűrített levegő….) kitakarítva. Azt hiszem hagyom száradni vagy két napot mielőtt visszatenném az akksit.
Volt egy két klubtalálkozó, ment a kilométer a kocsiba...nagyjából problémamentesen. Fantasztikus az autó, csak nincs időm vele foglalkozni :-(
Az elektromos rendszer néha megviccel...mindegy, ilyenkor relé, vagy biztosítékcsere. Egyszer a sötétben csinált ilyet, akkor ott aludt a parkolóban ahol lerobbantunk. Reggel egy (bal fölső a biztitáblán) relé cseréje után mindjárt indult. Sötétben ezt lehetetlen a kesztyűtartó alatt megoldani.
Belecsúszott nyáron meg ősszel vagy 5000 km. Vettem téli gumit. Nagyon stabil az autó még a hóban is, bár a nagy gázt el kell felejteni...olyankor tuti megpördülés van.
2007 vége...a szar magyar utak kinyírták a futómű gömbfejeit. (jobboldalt konkrétan...lefolyó, csatornafedél; mindet sajna nem tudom kikerülni)
2008 január: rendeltem az OCAP-tól: talpas gömbfej, axiál, szélső gömbfej, szilentek Az Ocap Hungary azt mondta megjön 1-2 hét alatt, az jó, csak áprilisban jár le a műszaki.
2008 február: olajcsere; MANNOL 10w60. BRISK DR14TC gyertyák, nagyon jól megy a gép...illetve menne, ha mernék lötyögő futóművel autózni. Elővettem a régi Trabi kombit 200 helyett 26 lóerő. Érdekes feeling :-)
2008 március megjött 1 db talpas gömbfej az OCAP-tól, a többi cuccnak se híre se hamva...majd egyszer. Bontott lengőkar, és kománymű, valamint FRAP szélső gömbfejek mentek az autóba. így áprilisban simán meglett a műszaki, meg a zöldkártya.
2008 május: alkatrészek még mindig sehol. Így most a másik Maseratim alatt nincs futómű...csak azért nem sürgős mert motor meg nem is volt benne. :-) Abból versenyautó lesz...egyszer. Ultrakönnyű, ultra analóg...durva, kíméletlen.
2008 május 1 szokásos Nadapi majális a Magyar Maserati Clubbal. A Fehérvár TV felvette a Maserati felvonulást, jó volt a buli 45 liter benzin fogyott 360 km-en. Abból kb 60 km-t (Nadap környékén, az érdeklődők, és egymás meg-élményautóztatása padlógázon, 1,2,3-ban az kb 5-6 literes pluszfogyi arra a 60 km-re) A normál országúti kocsikázás így kb 12 literes fogyasztással kalkulálható.
Eddig nagyjából ennyi a történet, a belsőtér egy katasztrófa, lesz bőrözés. A kasztnit is lakatolni kéne - kisebb pörsenések vannak az ajtók alján, sárvédő íveken - no meg telibe kéne fújni az öreget! (a kettő együtt úgy 600.000 körül várható)
Életem egyik legjobb autója, IMÁDOM!
Hibalista
- Mikor megvettem, a motoron kívül szinte minden sz.. volt!
- Amit megcsináltunk, az azóta jó is!
Ide hordtam szervizbe
Saját magam a haverokkal; kezdek érteni hozzá:-) Sok alkatrész helyettesíthető, (fiat, alfa, BMW, opel...zasztava!!!) így nem olyan vészesek a költségek.
Már készül a táblázat a MMC-ben mit-hova-mivel.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Az alkatrészek beszerzését az SPQR Warm Up-on keresztül szoktam megoldani. Zsigmond nagyon segítőkész, igazi kincs; csodát persze ő sem tud tenni...sajnos.
Az különleges márkáról lévén szó, az árak nagyon változóak. Szerencsém volt a váltóhoz való szinkronaggyal, (9800 Ft +áfa körül...mindenki azt jósolta 60.000 alatt nem úszom meg) a turbónyomást mérő műszerhez menő 1,5 m, 3,2mm átmérőjű vákumcső 13000-ért viszont egyértelmű pénzkidobás volt. (a legjobb minőségű ilyennek métere kb 1000 FT bármelyik autósboltban)
Szóval vegyes a kép; valami nagyon drága, van ami már nem beszerezhető, van ami hónapok alatt ér ide, van ami két nap alatt...összességében pozitív a vélemény a nehézségek fényében :-)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 71000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 8900 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | MASERATI!!! |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |