Szeretnivaló MAN fellebbentett szoknyával
Szöveges ítélet
A vontató egy MAN TGS 18.320- as vontató. Első látásra a 320 lóerő nem tűnik soknak, de tudva azt, hogy kb. 3-8 tonna terheléssel közlekedem, a magyar utakon bőven elég is. Minden kényelemmel el vagyok látva a kormánynál. Automata váltós, légkondis, élelmiszerek számára gyári hűtője van és állófűtéssel is rendelkezik. Vezetőülés légrugós (igaz ez már alap), fűthető, állítható deréktámaszos és karfái is vannak. A műszerfalon egy kijelző tájékoztat, hogy jól össze van-e akadva a nyeregszerkezet.
Most jön a különlegesség, a félpótkocsi. Berger-Frankfurt felépítménygyártó cég készítette. 18000 kg össztömegű, amiből 11250 kg a terhelhetősége. Dobozos felépítményű, aminek az oldalfalain két sorban találhatóak a spanifereknek rögzítési pontok. A tetőn és a padlón is több helyen van szellőző. A tetőn ablakok is vannak, ez megkönnyíti a rakodást napközben, minden jól látható. Este pedig két lámpa világítja meg a rakteret.
MBB-Palfinger emelőhátfal könnyíti meg a munkámat, így a cégeknél targonca segítsége nélkül el tudom végezni a rakodást. A hátfalnak külön akkumulátorai vannak a pótkocsi hasa alatt. Menet közben ezek töltődnek a vontató generátorából, de lehetőség van hálózati töltésre is, így csak a vezetéket kihúzom a pótkocsiból és csatlakoztatom egy konnektorba. A másik oldalt két darab 150 kg. terhelhetőségű kihízható tárolódoboz van a kiegészítőknek.
A kormányzott tengely intelligens BPW futóművel szerelt. Digitális kijelzőn keresztül ellenőrizhetem a kilóméterfutást, a terhelést, diagnosztikai értékeket. A légrugó emelését süllyesztését is itt végzem. Két előre beállított rámpamagasság is tárolható.
Kanyarodáskor a nyereg elfordulása kormányozza egy rúddal a hátsó tengelyt. Első alkalommal nagyon érdekes volt vezetni, mert szinte egyáltalán nem vágja le a kanyarokat. A vontató hajtott kerekeinek nyomvonalában fut a pótkocsi nagyon kis eltéréssel. Nem kell olyan nagy íveket vennem, mint egy 3 tengelyes félpótkocsival. Legnagyobb élményt pedig az jelentette, hogy olyan helyen is meg lehet vele egy ívben fordulni ahol egy szóló 2 tengelyes teherautóval nem. Igaz vigyázni kell, mert fordítja a hátsó részét. Hihetetlenül jó a manőverezési képessége, élmény vele dolgozni.
Még egy különlegessége van. Mivel forduláskor nagyon be lehet törni a vontatót a pótkocsihoz képest, nem a hagyományos spirál levegő, fék és elektromos összekötő vezetékek vannak. A nyereg előtt egy elforduló konzolon hozzák el a vezetékeket, ami kanyarban utánafordul a pótkocsi elejének így feszülés nélkül létrejöhet az összeköttetés.
Hibalista
- 500 KM. Menet közben zörgött a tetőspoiler, rögzítő csavarjai lazák voltak, utánhúzás után minden rendben. - 28000 KM. -8 fokos hidegben reggel motormelegítéssel kezdtem (kb:30 percig, közben a hóláncot is levettem a kerekekről), majd indulás után fékezéskor az automata motorfék kipufogóféke beragadt, csak dőlt a füst, gázpedálra nem reagált. Kb. 4 -5 másodperc után rendbejött. Ezt még egyszer előadta, ezért kikapcsoltam. Napközben melegedett az idő, újra próbálkoztam, akkor már működött és azóta se jött vissza a hiba. - 37000 KM. Gázadáskor rezonáló hangot hallottam a motortól. A kipufogóöntvénynél levő hőterelő lemez rögzítőcsavarjai nem voltak rendesen meghúzva, 3 db. kitekeredett és elhagytam. Szevíz garanciában soron kívül pótolta.
Ide hordtam szervizbe
MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. 2330 Dunaharaszti Ipari Park II, Csonka János J. u. 2.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 72000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 25 l |
Előző autója? | Iveco Stralis | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |