Batárka Londonból
Szöveges ítélet
Gyerekorom óta érdekelt ez a furcsa jármű, ami már akkor is kitűnt a többi autó közül.
Először élőben 89-90 körül láthattam meg, egy ismert lemezlovas (akkor még így hívták) járkált egy ilyennel és rendszeresen ott állt a VI. kerületi klubja előtt. Persze, hogy ez a hely lett a törzshelyem. Első látásra beleszerettem az autóba. Akkor és ott elhatároztam, nekem egyszer lesz egy ilyenem. Ezekben az időkben egy kocka lada jelentette a csúcsok csúcsát a hazai autózásban és akkoriban, már az is menőnek számított akinek már új formátumú (3 betű 3 szám) rendszáma volt az autóján, ne feledjük 90 körül járunk. El lehet képzelni mennyire volt feltűnő jelenség Budapest utcáin egy jobb kormányos angol taxi.
Aztán telt múlt az idő, azóta már az a bizonyos szórakozó hely sincs meg és én is inkább más nyugati "csodákat" vásárolgattam. Azért mindig figyeltem a szemem sarkából a korabeli hirdetési újságokat, hátha felbukkan egy eredeti darab (Bár akkor még a pontos típus nevét sem tudtam).
Már el is felejtettem néhai szerelmemet mígnem néhány évvel ezelőtt nem hittem a szememnek, és a kapunk előtt utasára várakozik egy eredeti angol taxi, magyar sárga taxirendszámmal. Előtörtek a régi érzelmek és hosszas beszélgetésbe elegyedtem az autó sofőrjével, aki egyben a tulajdonosa is volt. Mivel utasra várt ezért próbáltam az évtizedek óta bennem őrlődő egymillió kérdésemet egyetlen percbe sűríteni. Igazán felkészült volt a tulaj, gondolom nem én voltam az első érdeklődő. Megpróbált mindenre válaszolni, de közben megérkezett az utasa és véget kellett vetnünk a diskurzusunknak. A lényegi dolgokat, amiket igazán fontosnak tartottam azért sikerült megtudnom. Végre megtudtam mi a pontos típus neve,
gyártó: London Taxi International
típus: Fairway Driver.
Nem sokkal később megjelent egy részletes cikk a totalcar.hu-n, amit csak a jó isten tudja hányszor olvastam el. Majd szép lassan a többi autós médiumban is jelentek meg írások ugyan arról a konkrét autóról amit már „ismertem”. Éreztem, hogy vészesen közeleg az a dátum amire több mint húsz éve várok… igen, hamarosan fogok venni egy ilyet.
Közben a család nyert prioritást a vásárlással szemben (átmenetileg), ezért el kellett halasztani az autóvadászatot.
Eltelt egy két év és 2013 tavaszán eljött a pillanat, a családnál zöld lámpát kapott a projekt. Időközben eltűnt a londoni taxi Budapestről és befejezte működést. Ez csak még jobban megerősített szándékomban, „most van itt a perc…”
Hozzávetőleg két hónapig túrtam a netet. Feltérképeztem a hazai állományt, itthon nem sok autó létezik és még kevesebb ami forgalomban van, illetve még annál is kevesebb amit érdemes lenne forgalomba helyezni. Osztottam szoroztam és kiszámoltam, hogy kimenni fapadossal, végigjárni pár, a típusra szakosodott London körüli kereskedést, hazaautózni, beregisztráltatni és levizsgáztatni, stb. mindennel együtt kb. 400-450 ezer forint mire magyar rendszám mosolyog az autón. Nézegettem a licitoldalakat, bár vettem már autót neten nem egyszer, de most nem volt meggyőző a felhozatal. Ne felejtsük el taxi üzemből kiesett autókat árulgatnak, jellemzően 5-600 ezer km-rel az órában. És igen, a hangsúly az „órán” van, a fotókat elnézve nyugodtan lehet venni a dupláját a jelzett futásteljesítménynek. A kereskedésekről csak annyit, hogy 2-3 cég van amelyik komolyabban foglalkozik london taxival. Mindegyikkel beszéltem, igazán készségesek. Elküldtek pár képet az aktuális portfóliójukból (kb. 80-100db). Ez arra mindenképp jó volt, hogy lássam ott sincs kolbászból a kerítés. Annyit azért érdemes tudni, hogy Londonban többször módosították a taxikról szóló rendeletet, mely szerint most jár le az utolsó határidő, azaz 2013-ban futhat utoljára taxiként ez a típus. Hetente cserélődnek az autók a kereskedésekben és állapotuk/áruk ellenére tömegével exportálják Dél-Afrikába, Ausztráliába de még Japánba is. Az angolszász területeken esküvők alkalmával a Királynőhöz való kötödést fejezi ki, ha egy eredeti London Taxi az esküvői autó. Ezekben az országokban komplett flották (40-50 darabos) foglalkoznak ezzel az üzletággal. Az export nagyságrendjét úgy kell elképzelni, mint amikor nálunk volt a nagy Dacia kiviteli láz. Szemmel láthatóan fogynak az autók az utcáról és ez sajnos hatással van az árakra is.
A kínálatot végigböngészve három kategóriába soroltam az autókat.
I. Igazi „ravatal” autók. Ez gyakorlatilag a teljesen használhatatlan állapotot jelenti. Ha még valaki szán rá rengeteg idő és pénzt, akkor is egy végtelen történet lesz belőle. A licitoldalakon szinte csak ilyennel találkozta, de a kereskedésekben is találtam szép számmal. 2000 Fontig csak ilyen létezik. Egyikkel sem mernék elindulni a legközelebbi benzinkútig sem, nemhogy hazajönni vele.
II. Hasonlóan nem hibátlan autók, láthatóan eladásra felkészítve, de már némelyik példányban lehet fantázia. A belterek viszonylagosan megkímélt állapotot tükröznek. 3-4000 Font körül mozognak az árak, amiért 5000 Fontot kérnek az is ilyen, csak az legalább alul rohad és nem a látható helyeken.
III. Ide a felújított autókat soroltam. Az 5-20 ezer Font közötti árba, számítsuk bele, hogy egy ottani lakatosnak, szerelőnek, fényezőnek kicsit más a rezsióradíja, mint nálunk és nem feltétlenül jelenti azt, hogy a (jóval) drágább munka jobb minőséget jelentene.
A nagyon ritka LHD-k (bal kormányos) árait nyugodtan kalkulálhatjuk a jobb kormányosokból, csak egyszerűen szorozzuk meg kettővel az árat.
A második kategória tűnt vállalható döntésnek, de így kicsit túllépem a rá szánt keretet. Gondoltam nem baj, majd a regisztráció és a rendszám vár egy kicsit, viszont a felújítást még meg tudom csinálni. Már kezdett elhagyni a hitem, mert már az igényekből is lejjebb adtam, a pénzügyi keretet is kitoltam, de csak nem találtam meg az igazán jó vételt. Közben persze itthon is kutattam, de sehol semmi. Aztán egyszer csak rám mosolygott a szerencse és találtam itthon egy példányt a második és a harmadik kategória között. Hosszas mérlegelés után arra jutottam, hogy jónál nincs jobb, így végül megvettem. Beleültem és egyből vezethettem nem kellett bajlódnom az utazgatással meg a többi macerás dolgokkal. Annyi dolgom volt csupán, hogy be kellett vizsgáltatnom és át kellett íratnom.
Aztán szép lassan sajnos fel kellett kutatnom az autóhoz az alkatrészbeszerzési forrásokat is. Nem volt nagy gáz az autóval, de engem egy csomó minden zavart, hogy azért ez lehetne jobb is. Itthon elég reménytelen a helyzet, de Szegeden találtam hozzá gömbfejeket. Valami elfekvő készlet lehetett, mert egy alsó támasztó gömbfej pl. 12500 Ft-ról volt leértékelve 1250 Ft-ra. Azonnal megvettem az egész készletüket.
Viszont további alkatrészeket itthon egyáltalán nem lehet találni, ilyen pl. a kerékagycsapágy vagy a lengéscsillapító is.
Kint is nagyon változóak az alkatrész árak, ahol olcsó cuccot találtam ott drága volt a szállítás, ahol meg olcsó a volt a szállítás ott meg az alkatrész volt drága. Végül kikalkuláltam, hogy mit honnan érdemes megvenni. 4 db lengéscsillapítót pl. szállítással együtt átszámítva 50 000Ft körül sikerült megvennem. Persze előtte elvittem felújíttatni a régieket, mert az olcsóbb és hátha megúszom az újakat,! 30 000 Ft volt a négy darab, de használhatatlan lett.
Mint kiderült a felújítás technológiájából adódóan kb. 25-30 mm-rel rövidebb lesz a gátlók szára. Ez az én autómnál pont annyit jelentett, hogy gyakorlatilag megszűnt a kirugózás lehetősége. Úgy pattogott az úton, mint egy gokart… jó szar lett...akkor 4 új rendel.
Nem kell nagyon idegenkedni a jobbkormányos járművektől, azért nem olyan nehéz megszokni. Egy két nap és rutinosan lehet közlekedni. Viszont az autó sajátos alakjának köszönhetően, mivel középen a „B” oszlopnál kidomborodik, a visszapillantó tükrökben 2/3 részt az autót látni és csak 1/3 részben a mögöttes forgalmat. Ezért szoktak a londoni „drájverek” az első sárvédőre póttükröket szerelni. Ami szerintem nem valami esztétikus, úgyhogy én nem élek vele.
Az erőmű 1987 óta a Nissan Pick Up-ból átvett 2664ccm-es szívódízel ebben a típusban, amit egyébként „golyóállónak” szoktak becézni az angol taxis szubkultúrában. Az automata váltója három + overdrive fokozatú, szintén japán technika, (a kézi váltós ritka és nem is kell senkinek, ezért nincs is áruk).
A londoni környezetvédelmi előírások miatt utólagosan beépítettek egy szettet amitől EURO III osztályú lett a környezetvédelmi besorolása. Ezt egy kicsit nehézkes igazolni vizsgán az NKH-nak, de nem lehetetlen. Így az újkorában kb. 70 lóból álló ménesből további pacik lettek feláldozva a környezetvédelem oltárán.
A fogyasztás 8-10 liter között mozog, menetteljesítménye és vezetési stílusa leginkább egy kisteherautóéhoz hasonlítható. Ezzel az autóval senki sem siet sehova, egyébként meg „a fontos embert úgy is megvárják” .
A belső komfortról annyit érdemes megemlíteni, hogy az utastérben hatalmas a hely, a lábtér gyakorlatilag végtelen, a belmagasság cilinderre méretezve. Elöl a vezetőnél már egy kicsit árnyaltabb a kép, de egyáltalán nem kényelmetlen, igaz nem lehet állítani a kormánymagasságot, de mindez csak azért van, mert pont jól eltalálták a gyárban a pozícióját. Ebben a modellben már szervókormány, szervófék, elektromos ablakok és központi zár jelenti az egyetlen felszereltségi szintet. Bár még klíma elméletileg létezhet, de nagyon ritka és pont úgy néz ki, mintha valaki utólag barkácsolta volna bele, a hatásfoka pedig elenyésző.
Szerkezeti felépítését tekintve egy elnyűhetetlen valamire gondoljunk. Szegecselt alváz, a padlólemez a szó szoros értelmében padlólemez. A lemez alatt valódi fapadló van, így nem kellett merevítéseket tenni a lemezre, ezért lehet teljesen sík a padló. A futómű teherautó léptékű alkatrészekből épül fel (egy alsó gömbfej közel 1 kg), de a hátső híd is a régi csőrős Ford Transitból származik. Az egész autót a túlméretezés és az „anyagból megoldjuk” mentalitás jellemzi, a mérnöki találékonyság helyett. Az sokat elárulhat, hogy a kerekcsavarokat 27-es kulccsal lehet leszedni (a gyári tartozékként a csomagtartóban zörgő, több kilós kerékkulccsal persze meg sem lehet mozdítani)
A szerkezet egyetlen gyenge eleme, néhány jellemzően kritikus helyen a karosszéria. De nagy aggodalomra nincs ok, mivel alvázas felépítésű, ezért ha már csak a gitt tartja össze még akkor is biztonsággal lehet vele közlekedni. Ezt Londonban is így gondolják a helyi közlekedési hatóság vizsgabiztosai, mert elképesztő állapotú autókat árulgatnak még érvényes taxivizsgával (ott évente kell vizsgáztatni az autókat és nem a két vizsga között rohadnak porrá a sárvédők).
Bármerre vezet az utam, mindenhol feltartott hüvelykujjakkal jelzik tetszésüket az külső szemlélődők.
Legyen az motorosfutár, babakocsit toló anyuka, buszsofőr, piros lámpánál átintegető kisgyerek. Ami még szerintem fontos lehet, hogy mindezt őszintén, irigység nélkül teszi mindenki. Rengetegen megállítanak, kérdezgetnek és ilyenkor korábbi önmagam jut szembe, amikor még én kérdezgettem egy ilyen autó sofőrjét.
Egyáltalán nem bántam meg a vételt, igaz kicsit többet kellett vele foglalkoznom, mint amire számítottam, de nem okozott csalódást. Ha teheted valahogy próbálj ki egy ilyet.
Jól behatárolhatóan kb. 3 millió alatt fog egy picivel megállni a történet, de ezért a pénzért egy hazánkban ritka, veteránnak kinéző, de mégis mindennapi használatra alkalmas autóval járhatok.
Próbálok márkatársakat találni, akikkel megoszthatjuk élményeinket, tapasztalatainkat.
Igazán komoly márkaklub legközelebb Németországban van, ahol minden évben óriási találkozót tartanak. Terveim között szerepel egyszer ilyenen részt venni egy magyar delegáció keretében.
2013. december
Még beleraktam 10 000 kilométert. A kormányműből szivárogni kezdett a hidraulika folyadék. Körbejártam a műhelyeket 90-100 ezer (?!) körülire becsülték a felújítást. Kicsit megilletődtem, de nagyon halogatni nem tudtam a javítást, mert bal kanyarnál már nem szivárgott, hanem spriccelt az olaj. Elmentem Csepelre a szakihoz. Megnézte, azt mondta már csinált ilyet szedjem ki és 2 nap alatt megvan. Kiszereltem elvittem neki, másnap hív, hogy kicsit tovább fog tartani, mert rendelni kell hozzá az alkatrészt és addig nem akarja szétszedni. Rendben várok. Telnek a napok, majd befut a rég várt hívás. Szétszedte, de nem tudja sem megcsinálni sem összeszerelni, tehát visszaállítani az eredeti állapotot, mert el van repedve az öntvény, ezzel nem lehet mit kezdeni. Hát köszi...erre vártam egy hetet. Most ott áll az autóm, a házunk udvarán kormánymű nélkül. Angliában 400 Font körül árulgatják a kereskedők a felújítottat. Hmmm...nem olcsó. Széttúrtam a fórumokat mire rátaláltam arra a cégre Liverpoolban, amelyik a felújítást végzi és a kereskedelmi partnerét Londonban. Végül ki kellett küldenem az enyémet és 200 Fontért (postával együtt) már úton is van az eredeti angol szakértelemmel felújított kormányművem. A következő 20 évre jó lesz.
Hibalista
- - lengéscsillapítók - - kerékagycsapágyak - - gömbfejek - - segédirányító - - tetőkárpit - - porlasztócsúcsok - - hűtéscsövek - - vákuum csövek - - fűtéscsap - - fűtés bowden - - vízpumpa - - ékszíj - - kipufogótartó gumik - - karosszéria lakatolás - - fényezés - - kormánymű
Ide hordtam szervizbe
Flying "B" - Budaörs
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Dundee - Pestlőrinc
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 350000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | mindenféle új és használt | Következő autója? | egy darabig nem kell más, de a Daimler DS420 nagyon tetszik :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |