Ár/érték arányban verhetetlen!
Szöveges ítélet
Volt már olasz autónk, német, japán, magyar :-) - végül vissza tértem az olaszhoz ismét, és szerintem itt is maradok! Egy éve vásároltam, mert kis családom előtte nem sokkal egy új taggal bővült és meguntam, hogy a csomagtartó tele volt a babakocsival, miközben az ásványviz és a pelenka az anyósülésen gyönyörködött a panorámában. Az elképzelésem az volt, hogy valami nagy autót szeretnék a 192cm-es magasságomhoz, ami a 600e Ft-os keretemből kitelik és benzines legyen lehetőleg sok extrával. Végig néztem a kínálatot és megállapítottam, hogy ez az autó nemhogy a 600e alatti, hanem az egymillió alatti kategóriában is egyedülállóan jó ár/érték arányú és NAGYON-NAGYON alulértékelt szerintem! Végül 400ezerért sikerült kifognom egy kissé leharcolt példányt, amire ugyan költöttem, de nem azért, mert különben nem lehetett volna használni - hanem, mert szerettem volna makulátlan állapotot elérni. Sokszor olyan dolgokat is cseréltem, ami még akár több évet bírt volna (vez.szíj szett, féktárcsák, betétek, szilentek, szűrők, szimmeringek)
Még halványan derengett egy régi emlék, hogy 2000 táján a Hungexpo-n bele ültem minden 5 millió feletti autóba az autókiállításon, és meglepődtem, hogy a Kappa mennyivel kényelmesebb volt számomra, mint pl. egy 7-es BMW. Emellett főleg a belső formavilága megelőzte korát és még ma is megállja a helyét. A legmárkásabb anyagokat használták a gyártáskor, PPG fényezés, PPG Solextra fényre sötétedő kék üvegek, elektronika 90%-a Bosch a legtöbb olasszal ellentétben és még sorolhatnám. Sok Kappát láttam már közelről, de a kora ellenére rozsdás karosszériával törötten kívül nem találkoztam.
Ha a felszereltséget nézzük, szinte képtelenség felsorolni: ABS, aut. digit klima, szervókormány, 4 db el. ablak, lábfények mindenhol, kék alcantara ülések, belülről elektromosan nyitható csomagtartó, az autó minden porcikájáról beszámoló fedélzeti computer, el. állítható és el. behajtható fűthető tükrők, elől-hátul kartámasz, fényszórómosó, teleszkópos motorháztető. távir. kpzár, ködlámpa, beépített hátsó naprolók, 8 gyári hangszóró, bőrözött kormány, (ál)fabetét, 2db légzsák, 4db tárcsafék, krómozott kilincs-ablakkeret-küszöbvédők stb. és tényleg nem tudok a végére érni...
A 175 lóerős motor ugyancsak nagyon korszerű volt a ´90-es évek közepén a V.I.S rendszer miatt és a mai 2.4-es motorok mellett sincs szégyenkezni valója. Nekem nyáron 9,5-10-litert evett vegyes/elővárosi használat mellett. Télen azért néha felkúszott 12-re is a nagy hidegekben. Gyorsulása/nyomatéka több, mint elegendő. Simán lehet vele követni az utakon a mai nagyköbcentis presztizsautókat és lehet nagyautósan vezetni - pillanatok alatt 200 környékén van 100-ról gyorsulva ha nem figyelnék oda.
A legjobban azonban nem ez, hanem a hangja nyűgöz le - az öt henger/ húsz szelep erős gázadásnál úgy búg fel, mint egy "bika". Ezt nagyon sikeresen kiemelték az olaszok a kipufogóval, így minden gyorsulás zene füleimnek. A hangszigetelése viszont olyan jó, hogy ha nem nyomom a gázt akkor suttogni tudok a hátul ülőkkel, vagy akár relaxálni a fotelszerű ülésen. Ez is érezteti velem, hogy az autó minden porcikájában benne van az igényes kidolgozás, a presztizsautós érzés.
Hogy a hibáiról is beszéjek - valami apróbb elektromos gond (nem ég a lámpa, nem zár a kp.zár, nem ég a lábfény stb..) sokszor van vele, de ezek jellemzően kontakthibák/vezeték szakadás szokott lenni. Ezt az autót nem ajánlom olyannak, aki nem szokta néha bütykölgetni az autóját és soha nem szeretne szervízre költeni. Aki ilyen, az vegyen 8 millióért egy új de hasonló kategóriás autót, és élvezze a százezres törlesztőrészletet/cascot a gondtalan vezetés élménye mellett 5-6 évig. Sajnos én ezt nem tehetem meg.. Csak ami nincs, az nem romlik el és mivel a Kappa tele van extrákkal és a legtöbb már túl van a tizedik életévén, néha pár apróbb gonddal megajándékozza tulajdonosát. Ezeka hibák engem nem vittek még soha padlóra anyagilag, mert egyrészt sok utángyárott de gyári beszállítótól származó alkatrészt lehet hozzá kapni, másrészt a bontásra behozott komplett autók 150-200e Ft környékén találnak gazdát, ami alapvetően meghatározza a bontott árakat is. Sok alkatrésze közös a Thema/Croma/166 típusokkal és csak pár egyedi megoldás található benne - ezek viszont a többivel ellentétben viszonylag drágák (pl. hátsó leng.csillapítók, első-külső stab.szilent)
Összességében a Lancia Kappát egy mesterien megkomponált autónak tartom. Nekem most nem kell aggódnom az értékvesztés miatt, mert ez már nem tud miből veszteni. Azt a pénzt inkább elköltöm másra. Nem kell aggódnom a lopás miatt, mert még trabantból is többet visznek, viszont tapasztalataim szerint az emberek nagy része nem is tudja hová rakni ezt a típust a fejében, mert nem közismert és egyedi/kortalan a formája. Sokan gondolják többmilliós autónak is, és még a benneülőktől is csak pozitív, kellemesen csalódó véleményeket hallottam..
Hibalista
- Akkusaruk (típushiba, akadozik az áramellátás) - 1500 Ft
- Jobb hátsó lengéscsillapító (már úgy vettem, hogy 0%-os volt) - 30 000 Ft
- Kézifékkötél (típushiba) - 10 000 Ft/pár
- Önindító (kezdett rendetlenkedni) - 12 000 Ft volt a felújítás
- Szervócső (eldurrant) - 5000 Ft
-
Ide hordtam szervizbe
Balaton Volán Zrt. tanműhelye - Nem vernek át és jól dolgoznak.. Ahhoz képest, hogy szervíz, nem is rossz.. Szerencsére ők nem ebből élnek - ez az árképzésükön is meglátszik :-)
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Jómagam - ami kis munkával jár és meg tudom magam is csinálni, azt megcsinálom..
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 190000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Ignis | Következő autója? | Maserati Quattroporte |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |