Amore
Szöveges ítélet
Azzal kezdeném, hogy elfogult vagyok. SZerelmes vagyok a Lanciákba. És úgy általában az olasz autókba. Én írtam az "Egyetlen imádott varacskosdisznóm" című népítéletet egy 1982-es Lancia Delta GT-ről. Vele kezdődött minden. Miután elhalálozott a Varacskosdisznóm, utódra volt szükségem. Természetesen kizárólag Lancia jöhetett szóba. Marhára tetszett a Delta Nuova, és "sok" kellemes extrákkal rendelkező példány van a hazai kínálatban. Ki is néztem egy LE-felszereltségű 1.6-ost. Az LE annyit tesz, hogy "belül jól extrázott, kívül gyári optikai sportcsomag"...kábé. Azaz: belül digit. klíma, bézs alcantara belső, egy mozdulattal dönthető első ülések, 4 elektromos ablak, elektromos tükör, vezetőnek állítható keménységű deréktámasz és elektromos ülésmagasságállítás, központi zár...kívül ködlámpa, gyári könnyűfémfelni, gyári hátsó spoiler, gyári sportdob, metálfény. Namost. Ez egy fantasztikusan kényelmes és vagány autó. Az Alcantara a világ egyik legjobb találmánya, ezóta a kocsi óta ragaszkodom is hozzá. Remek volt a digit klíma is, amíg működött.
Az ülések a mai napig a legkényelmesebbek közt vannak, amikkel csak találkoztam, a deréktámasz pedig egyenesen áldás. Ezek, és egyéb apróságok miatt imádott az ember benne lenni. A vezetési élmény pedig szintén pazar a közvetlen kormányzással, a gyönyörű hanggal, a rövid váltóval, a pörgős, de alul is meglepően nyomatékos motorral. Tipikus Lancia-varázs...az autód nem kizárólag közlekedési eszköz...hanem a részed. Nem csak beleülsz, hanem viseled, mint a kedvenc ruhádat.
A külsejéhez nem is kell kommentet fűzni. Fantasztikus. Egyáltalán nem elavult mai szemmel sem (kivéve apró részleteket, mint pl. oldalindex), és remek az átmenet a sportos és az elegáns között. Mindenki megbámulta mindenhol, mert ritka autó, és mert szép autó.
Imádtam vezetni. Az 1.6-os motor csak 75 LE, de SOKKAL többnek tűnik. Álló helyzetből elindul 3-asból is simán (a Varacskos ezt 4-esből is tudta), szóval van nyomaték rendesen. A gyorsulására nem lehet panasz, és a nyomatéknak hála, rugalmas is. 50-nél már ötösbe tettem, és alig kellett váltanom városban is, országúton is. Persze, komolyabb előzésekkor vissza kellett váltani, egyet, netán kettőt (na, az az igazi adrenalinlöket!!!). A végét nem mertem kipróbálni, csak egyszer, rövid időre, és az sem teljesen a vége volt, mert azért nem mai darab volt a verda, és a Varacskossal elég rosszat tettem egyszer, amikor tartósan végsebességgel mentem... Szóval 180-ig mertem nyomni. 150-re elég hamar felugrott a gép, autópályán is csúnyán meg lehetett lepni az arrogánsabb közlekedőket a "húdemenő" autóikkal. Városban pláne, és országútra is igaz ez. Az utasaim rendre csodálkoztak, mikor közöltem velük, hogy mindössze kemény 75 lóerőből szaggatjuk éppen az aszfaltot. :) Persze mindehhez tárul a gyönyörű motor- és kipuffhang. Elég hangosan, úgyhogy utazóautónak nem az igazi, igaz, én hozzászoktam a bömböléshez.
A futóműve remek a sportos vezetéshez, mégsincsen túlbonyolítva szerkezetileg, ámde a magyar utakra nagyon érzékeny, és nem is túl kénylemes a feszessége, keménysége miatt. Országúti kanyarvadászatra való.
Napersze, nem vezettem folyvást vadállat módjára, hiszen nem vagyok én olyan...de ez az autó határozottan ingerli rá az embert... Oda kell figyelni.
Sajna a remek motor megkéri a szolgálat árát, sokat fogyaszt. Városban röhögve benyeli a 9-10 litert normális üzemmódban, cserébe vadállat üzemmódban sem megy 12 fölé. Országúton el lehet járni tartós 90-120 között 6-7 literrel, ez oké. Autópályán rengeteget iszik...főképp a rövid váltó miatt, persze. Szóval átlagban mindenestül kb. 9-10 litert evett, ez is volt az egyik fő oka annak, hogy lecseréltem a kis drágámat. Szerettem volna egy olyan autót, ami fiatalabb, biztonságosabb (ugyanis ebben nem volt légzsák, sem ABS pl.), amivel nagyonkényelmesen el lehet utazni nagyonmesszire, legalább ennyire megy, és mellé határozottan kevesebbet fogyaszt. Így lett belőle egy Lancia Lybra 2.4 jtd. De ez már egy másik Népítélet lesz.
Hibalista
- -ablaktörlőmotor mindig kicsapta a biztit (így vettem), csere bontottra
- -kipuffrendszer eresztett
- -klímakompresszor csapágyas lett (nem javíttattam, csak kiköttettem)
- -akkusaruk elmállottak, kicseréltem szépre, jóra
- -generátor egyik kábele eldörzsölődött, így egyszercsak nem volt töltés
- -futómű...első gömbfej, hátsó lengéscsillapítók csere
- -gyújtásvezérlésben egy kontakthiba miatt nem volt szikra
- -egy-két apró kontakthiba (visszajelző lámpák, ajtónyitás-érzékelő, digitklímavezérlő opanel világítása, stb.)
Ide hordtam szervizbe
OKÉ Autóklinika, Bp. Gubacsi út
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Gazsó Bt., Csepel
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 150000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Delta GT 1.5 (1982) | Következő autója? | Lancia Lybra 2.4 jtd |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
