Első autóm, hűséges társ
Szöveges ítélet
2009-ben még éppen nem ért el engem a válság, de a benzin árát már igen. Egyetemista éveim végéhez közeledtem, volt egy barátnőm, akivel gyalog jártunk mint az állatok. Egy ideig még meg lehet magyarázni, hogy miért kell átgyalogolnunk az egész városon, ha egyikünk a másikhoz megy, de szükségét éreztem egy hobbiautónak, hogy addigi keréktelen világomat, 4 kerekűre cseréljem. Sokféle autót megnéztem, de kevés pénzből kellett egy jót kihozni. Végül testvérem szavai győztek, miszerint: "Van 200.000 forintért jó autó, úgy hívják hogy zsiguli". Így is lett, 2009 májusában, 22 évesen megvettem életem első autóját, egy makulátlan, öreg bácsis, 2105-3 típusú fehér kockaladát. Ezerötös motor, 5 gangos váltó, hosszú difi. Úgy vettem meg, hogy alig kell szerelni, de másnap már kivettük a motort.
Fontos tisztázni, hogy kinek való a zsiguli? Alapvetően kispénzű, olcsón fenntartható autót kereső, autót javítani szerető(!!!) , és megfelelő eszközparkkal rendelkező, időmilliomos embereknek. A minimum egy aknás garázs vagy egy családi ház, és az alapvető szerszámok. Aki szerelőhöz akarja hordani, annak többet fog állni mint menni, és minden fillért szerelőre fog költeni. Nem alapvetően az autó konstrukciója a rossz, hanem az alkatrészek anyagminősége. Én rengeteget szereltem, mert ahhoz, hogy a Ladám napi használatra alkalmas legyen, heti karbantartást kellett végezni. Minden hétvégén egy apróság, különben rengeteg minden összegyűlt, ha ezt nem tartottam be. Itt egy ablakspricnit cserélünk, ott nyomunk egy új sarut a vezetékre, stb, stb. Az alkatrész olcsó, az idő és a munka a sok, amit az autóra kell költeni. Vezérlést szinte minden évben cseréltem, mert a vezérműlánc azonnal megnyúlt ha egyszer a pályán meghajtottam a kocsit. Próbáltam többféle gyártót, mindegyikkel ez volt. Ablakmosó pumpa eleve egy rossz konstrukció, kidobtam és vettem bele valami kínai univerzális tartályt pumpával, hibátlan lett. A fékeket teljesen átnéztem, mindent cseréltem. Kopó alkatrészek rendre el is koptak. Két műszaki vizsga közt a fél autót kicseréltem. Ezzel nem is volt bajom, egyszerűen ennyi pénzért ilyen minőségű alkatrészt lehet kapni, sajnos. Vettem volna tartósabbat, ha lett volna, de nem volt. Adtam a kényelemre is, ezért a kocsiba hamar bekerült az olajnyomásmérő, fordulatszámmérő, ülésfűtés, Pioneer fejegység és két ovál hangszóró, AEZ Icon 15 colos alufelnik nyomtávszélesítéssel, Wesem ködlámpák, első oldalablakokra légterelők.
Borzalmasan jó kis autó volt. Jól ment, megfutotta a 160 km/h-t is direktszűrővel. A csajok szerették, a haverok szerették, én imádtam. Rengeteg helyre elvitt a kocsi. Egy időben elég távol dolgoztam otthonról, és minden héten jártam vele egy Sopron-Tatabánya oda-visszát, plusz a helyi rohangálások, munkába, vásárolni, ismerősöket elvinni. Ha odaléptem neki megindult, a sportos hang és a csikorgó hátsó kerék tekintélyt parancsolt, vagy kamikaze jelleget sugallt. Kinek mi. Kezdetben szép is volt, mint már említettem makulátlan állapotban vettem meg. Többen odajöttek a parkolóban, hogy nekik is volt, szerették, nem-e eladó?
Aztán ahogy teltek az évek egyre inkább rádöbbentem, hogy az elhasználódást csak lassítani lehet, visszafordítani nem. Bármennyit is foglalkoztam vele, az idő vasfoga gyorsabban dolgozott, főleg a karosszérián. 3 tél rideg tartásban megtette a dolgát. Megindultak a kötelező rohadások az ajtók élein, küszöbök végén és az első taposókon, plusz rozsdapöttyök tonnaszám. A féket felújítottam, de a Brembo tárcsa is meghullámosodott a két év alatt. Kipufogó tömítések rendre kiégtek, a szimeringeknél és tömítéseknél verte az olajat a motort. Minden cserénél brigéciolozás, régi tömítés levakarás, menetmetszés, új tömítéssel visszaszerelés, és mégse bírta pár hónapnál tovább.
Közel 4 év használat után jött el a Lada számára kiutasítás. A válság hatására végül arra kényszerültem, hogy kamionozásba kezdjek a jobb megélhetés érdekében. Az itthon töltött hétvégéket inkább a családra, barátokra szerettem volna fordítani, mint a piszkos garázsra és az olajsárra. Az eddigi hobbi végül idegörlő nyűggé vált, a minőségi szervizelések pedig gyors szögelésekké. A második műszakin már csak úgy ment át, hogy nagyon felfelé néztek a szerelők. Végül vettem egy Volvo 740-t a Lada helyett, ami szintén nem fiatal, de pont olyan mint a Lada, csak minőségibb alkatrészekből van, és vannak benne olyan extrák amit mindig is szerettem volna a Ladába, de csak nagy faragás árán lett bele, vagy egyáltalán nem (pl. klíma, központi zár, ülésfűtés, 6 hangszórós hifi, stb). De ez egy másik történet.
Összességében szerettem a Ladát. Sosem maradtam vele az út szélén, és ez a heti karbantartásnak is köszönhető volt. Egyre ritkábban lehet szép állapotúhoz jutni, alkatrészt viszont még kapni hozzá szinte mindenhez. Nem hagytam fel teljesen a Ladázással, mert áll egy veterán 2101 még a garázsban. Az első autómra, ami mindig hűen szolgált, arra életem végéig jó szívvel gondolok majd vissza. Ha Ladázásra adná valaki a fejét, akkor bátran ajánlom a Lada Baráti Kör honlapját és a fórumot, valamint szerezzen be egy Lada bibliát (sárga könyv)!
Hibalista
- első fékbetétek, féktárcsák, hátsó fékpofák, összes lengéscsillapító, lengőkar szilentek, gömbfejek, kuplung szerkezet és tárcsa, komplett gyújtáscsere, karburátorcsere, hengerfejcsere, ablakmosó pumpa. ablaktörlők, műszeregységek, szelephézag állítás, vezérlés csere szinte minden évben
Ide hordtam szervizbe
magam szervizeltem
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
ha nem boldogultam, egy lelkiismeretes, nyugdíjas autószerelő zseni segítségét kértem
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 67000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 29000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Volvo 740GL |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |