1300 very special
Szöveges ítélet
Sokat megélt példány volt az enyém. Atyámról tudni kell, hogy jó régen egy szintén fanatikus barátjával nekiindultak a nagy magyar autósportnak és rajthoz álltak jó néhány Trabanttal, meg 1200-es Zsigulival, aztán jöttek a gyerekek (többek közt én is) és úgy döntött, az életben maradás előbbre való, mint a nyargalás. Azért a bogár csak ott duruzsolt a fülében, és úgy 15 éve eldöntötték, megépítenek egy hobbiautót, amúgy a régi szép idők emlékére. Nem kell, hogy túl erős legyen, nem kell, hogy tele legyen szélesítésekkel. Az autó el is készült, állítólag előtte a Hungaroringet is megjárta, pályaautó is volt, erről árulkodott a hátsó ülés helyén a difi olajhűtőjének a helye. Az alapból 1300 köbcentis motorból 1600-os lett, köszörült vezérműtengellyel. A régi váltó megmaradt. Ha járt a motor az egész autót rázta. Kemény gátlók, Volga rugók, hátra kombi difi, Fiesta sportülések, mert a régi rallye-kagylók bezony idővel kirohadtak, Zastava kormány. 6 pontos „hátizsák” biztonsági övek. A motor alá kazánlemezből védő. Az akksi a jobb súlyelosztás és a biztonság kedvéért a csomagtartóba került, csakúgy, mint a benzintank töltőnyílása, ezzel komoly fejtörést lehetett okozni az előzékeny benzinkutasoknak. -Mennyit tankolhatok? –20 litert. –Aha. De itt nincs hova dönteni a naftát. - Ja, nyitom a csomagtartót. – Na, ne viccelj…És mit keres itt az akku??? Az akkura egyébként a Ráckevei Tolvaj Baráti Kör is vadászott, egyszer felfeszítették a motorháztetőt, mivel ott nem találtak semmit, bosszúból kilopták a szélvédőt…
Az önindító a két ülés között, amolyan Saabosan. Karvastagságú bukócsövek, amiktől alig lehetett beülni, aztán meg mindenedet nyomták. Persze kárpit ohne.
Aztán megnyertem a jogsit és a gép meg kihasználatlanul állt az udvaron. Naaaaaa! Hadd máááá! Léééécciiii! Kössz! És enyém lett a fehér Rettentő. A kasztniról annyit, hogy az anyósülés alatti rész, valamint a csomagtartó alja gyakorlatilag hiányzott, de ez pótolható volt. A beltér esztétikáján másfél liter fehér Hammerrite segített, a régi 1200-es műszerfalpanelt 1500-re cseréltem, már volt működő fordulatszámmérő. A csöveket sajna ki kellett venni, viva la rendőrség. Na. Gyakorlatilag kész volt egy használható kb. 95 lovas überkönnyű méregzsák, amiről kívülről meg nem mondod, mit tud. A váltókiosztás és a difi miatt 100-nál 4000-et forgott és nyakalta a benzint (város: 12-17 liter) de úgy ment, mint a golyó. Előzésnél gondolkodni sem kellett, nem hogy visszakapcsolni. Kettes padlóval, kitekert kormánnyal eltangózott egy darabig. Egyébként a váltója világszám, ilyen közvetlen kapcsolatba fogaskerekekkel sehol máshol nem kerülsz. Rádiót felesleges lett volna beletenni, 100 környékén már olyan hangos volt, hogy beszélgetni nem lehetett. Kivittük a dömsödi crosspályára…Ehh. Keresztbe – kasul - oldalvást, mindenhogy, csak egyenesen nem. Óriási élmény volt.
Aztán változtak az idők, elkezdett tarthatatlanná válni a fogyasztása, meg nem volt rajta se motor, se alvázszám… Eladni ugye így nem lehetett… Szegény le lett bontva. A mai napig nosztalgiával tudok rá visszagondolni. Átlátható gép, a garázsban gyakorlatilag bármit meg lehet rajta szerelni. Mondjuk voltak utálható dolgai, az ablakemelő kurblija lépten-nyomon a kezemben maradt, a napellenző erősebb döccenőknél benyaklott pont a látótér közepébe, ez utóbbitól gyorsan meg is szabadultam. Ha nem indult hajlamos volt túlszívni magát, és a belökés után irdatlan kék füstöt engedett hátra. A visszapillantó tükröt a menetszél állandóan behajlította, ha teherautó jött szembe akkor még koppant is az elefántfülön. A belső szellőztetés hatásfoka nulla, ellenben szorgosan párásodik. Az ablaktörlő csigalassú. Összességében elmondható, hogy aki ilyen autót megtanul vezetni, az bármivel elboldogul. Rohad, de rohadtul jó. A vezetésről semmi nem tereli el a figyelmet, az úton együtt lehet élni a géppel. Csak vigyázz, el ne harapd a nyelved a bukkanón!
Hibalista
- Semmi. Jó össze volt rakva.
Ide hordtam szervizbe
Bélai Tibike a Zsigulik Professzora
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 1973 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 16 l |
Előző autója? | - | Következő autója? | Felicia, majd Octavia. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.8/10) |