A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Kia » Sorento (2002-2009)

Sorento EX 3.5 V6 Benzin 

Az ítélet értékelése
3,3(3 db)

Szerelem... eleeg sokat szerelem

Szöveges ítélet

Ugyan nem sokat hasznaltam , de annal tobbet javitottam, tehat ugy erzem irhatok egy valamennyire objektiv iteletet a Sorentorol.

A gepsarkanyom nagyvonalakban:
2003-as, 3.5 V6 benzin, 190LE, 5 sebesseges kezi valto ,Kapcsolhato osszkerek, felezo, 116.000km, merev hatso hid spiralrugokal + utkozo rugokkal, fuggetlen kerekfelfuggesztes elol,alapbol hatsokereek hajtas, letravaaz.

Az en tortenetem ugy kezdodott, hogy kellett egy masodik auto amit max 1-2 evig hasznalunk aztan eladjuk. Az auto 9 evesen kerult hozzank elso tulajtol, 101.000km-el (ez nagy valoszinuseggel valos,mert felenk nem szokas tekerni az orakat). Eddig mindig egyszeru autoim voltak, amit magam javitottam, de ezuttal szakitottam a jol bevalt hagyomannyal. Meg aztan mi baj tortenhet 1-2 ev hasznalat alatt nem igaz?

Nem szaporitom a szot a felszereltseggel -megtettek ezt masok- milyen nagyszeru a belteer, milyen pihe puha a muszerfal stb. Ez utobbit egyebkent tobb mint ket ev hasznalat utan fedeztem fel, teljesen veletlenul. Mindig olvasom , hogy milyen joo ha a muszerfal puha, de mire az autohoz ertem a tapogatas mindig elfelejtodott.

Amit irni akarok az autoval kapcsolatban az inkabb muszaki jellegu. Az enyem 2003-as kiadasu amikor Koreaban meeg azt hittek egy SUV-nak terepjarni is tudni kell, ezert tettek bele felezot (2.6-os attetel ha jol emlekszem), LSD differencialmuvet hatra (ez terepjaraskor altalaban haszontalan , mert nyomatekra zaar ugye), osztomu amivel 100% nyomatekot kapcsolhatunk az elejere ha a hatulja nem tapad.

Kapcsolhato osszkereknel regen szokas volt az elso kerekagyakat lekapcsolni egy tekerentyuvel, hogy ne hajtsanak vissza, csokkentve ezzel afogyasztast, alkatreszkopast, vibraciokat 2WD modban.
A sorentokban ilyen kapcsolo szerkezet nincs, van helyette elso szabadon futo difi. Ugy mukodik, hogy amikor 4WD modba kapcsolunk akkor egy kis
kompresszorral aktivalja a ko:rmo:s kapcsolot a differencialmuben ami a nagy tanyerkereket kapcsolja a diff centerhez. Az elso feltengelyek ennel a
megoldasnal allandoan forognak, de az elso kardan mar nem.
A masik Sorento 4x4 rendszer a TOD (Torque On Demand) ami automata modban folyamatosan tudja adagolni a nyomatekot az elso tengelyre egesz 100%-ig , vagy fixre lehet az osztomuvet zarni felezo modban. Ebben az esetben a kapcsolonak 2 allasa van, AUTO es 4x4 LOCK, mig a kapcsolhato negykereknel 3 allas:2WD, 4WD , 4WD LOW.


A jarganyert 2.5 millio forintnyi valutat fizettem ami nem volt sok, cserebe en vegezhettem el a vezermuszij cseret, mert ez az elozo tulajnal kimaradt. Ez eleg erdekes mutatvany volt, azt hiszem 4 delutanom ment raa a projektre meg kb 120 ezer Ft anyagra. Ez az osszeg a szij, feszitogorgok, hidraulikus feszito, vizpumpa egyuttesen.

LSD-vel (Limited Slip Diff, vagy reszlegesen zaro diff, vagy sperr ha valaki nem jaratos a temaban) szereltek a hatso difit, ennek az a hatranya, hogy ha elkopnak a lamellai, akkor elkezdenek logni a fogaskerekek a diff centerben, mivel a lamellak is reszt vesznek a hezagolasban. Sebaj nekilattam es szetboritottam, kihezagoltam vastagabb hezagolo alatettel es majdnem joo is lett. Sajnos ha a lamellak kopnak akkor a kis fogaskerekek csuszkalnak a tengelyukon es a feltengelyeken is, kopast, logast okoznak. Ezt orvosolni draga, maceraas es szerintem nincs is ertelme, azzal a kis kattogassal ami pl terhelesvaltaskor jelentkezik egyutt lehet elni. Uj difi es feltengelyek kellenek a kattogas megszuntetesehez , hogy 50.000 km-rel kesobb megint ugyan ugy szoljon. Valoszinu rajohettek erre a KIA-nal is mert a kesobbi evjaratokban mar nem alkalmaztaak. Terepjarokban amugy sem sok ertelme van, driftelni meg nem
SUV-val szoktak, meg aztan hetkoznapi autoban tobb hatranya van mint elonye. Hezagolni egyebkent szerintem 2-3 alkalommal is lehet mielott a szenszalas reteg lekopik a lamellakrol.Hezagolas utan a onzaro kepesseg visszaall, a kattogas is nagyban csokken mert a fogaskerekek kozti hezag kozel nulla lesz de a feltengelyek mar nem allnak bennuk fixen, ezzel egyutt kell elni.

Aztan eszrevettem, hogy meleg motornal (es valtonal) furcsa kelepeles hallhato a motor leallitasat kovetoen a valtoharang felol. Kapcsolni sem kapcsolt a kuplung valami siman. Mivel az auto szerelo baratom is csak pingvinezni tudott amikor megmutattam neki - ezen kivul minden Csikos cikket elolvasok, ez ram eleg rossz hatassal van mert ezek utan mindjart szerelhetneekem tamad - ugy dontottem megnezem a kuplungjat. Eltoltottem nehany delutant az utasterben a muanyag elemek lebontasaval, a valtogomb eltavolitasaval. A szerelesi konyvben errol csak annyit irnak, hogy
tavolitsa el a valtogombot es a valtokart de azt nem irjak hogyan. Van egy titkos zeegergyuru ami tartja a gombot de ezt csak alulrol tukorrel latni.
Ha mar lebontottam egy csomo burkolatot az utasterben, megerestem hol lakik a bimm-bamm es egy elegans mozdulattal atvagtam a hangszoro vezetekeet. Baromi hangos es bimmbammol ha kell ha nem , szoval mennie kellett. Tudom meg fogok halni mert nem figyelmeztet arra ha nyitva marad az ajto, ha nem kapcsolom be az ovet(az elmult 18 evben egyszer sem felejtettem el), de nem erdekel.Az elso kardan bordazott csuszokaja szeret berohadni erre erdemes odafigyelni, a markaszervizben megfeledkeztek a zsirzasarol. A kovetkezo hasznos info a szerelesi utmutatoban az volt , hogy tavolitsa el egyben a valtot es az osztomuvet. Na erre 2 delutanom ismet rament mert sehogy sem akartak egyben kijonni a motor megdontese nelkul, ezert csak hatrahuztam az egesz szerelvenyt es a hely eppen elegendonek bizonyult a munkalatokhoz. A tarcsa es az erintett femfeluletek eegeesgyanusak voltak ezert a lendkerek gepmuhelybe ment a tarcsa es a szerkezet meg a kukaba. Kaar, hogy egett volt a kuplung, mert meg kb 200 ezret biztos kibirt volna, mert kb 70%-os allapotban volt kopasugyileg. Ami emlitesre melto kuplung ugyben az a szerkezet. Nem erdemes vasarlaskor nyomogatni a pedalt, mert az automatikus utanllito szerkezet miatt a nyomolap koveti a fogyo tarcsat ezert a pedal mindig ugyan ott fog a tarcsa teljes elettartama alatt. A munka vegeztevel a kuplungom mar szepen fogott de a kelepeles megmaradt. Ellenoriztem a valto bemeno csapagyat is de az joo volt, aztan ugy dontottem egy darabig nem nyulok mar a gephez. Az anyag es a gepi munka kicsivel 100 rugo alatt allt meg.

Telt mult az ido es egyszer csak el kezdte ereszteni az olajat a szelepfedelek alol. Kicsit huztam a szamat mert eleg macerasnak nezett ki a csereje, ezert halogattam, meg aztan inspiraciora is szuksegem volt. Csikos es a tobbiek cikkei mar nem bizonyultak elegendonek, viszont a jozan esz felulkerekedett. Mi ertelme van egy rossz autoval kozlekedni evekig, hogy aztan az eladas elott az ember kijavitsa a hibakat?? Mifelenk nincsen 2 evenkent muszaki vizsga viszont eladas elott muszaly , mivel vizsga nelkul nem irathato at mas nevere a kocsi. Maga a muvelet viszonylag egyszeru volt, csak nagyon sok viz es vakumcsovet, vezetekeket, millio csavart, rogziteseket, burkolatokat,szervoszivattyut, szivo gyujtocsovet,bovdeneket, aksit,cruise controlt, gyujtotrafokat kell kivenni ha hozza akarunk ferni a szelepfedelhez. A szivo gyujtocso rendszer (ketutas, egy hosszabb az alacsony fordulatszam tartomanyhoz es egy rovidebb a magasabbhoz, pillangoszelepekkel elvalasztva) helyhiany miatt csak 2 darabban jon ki, vagy (talan) a motor elore dontesevel, mert a tuzfal-esocsatorna miatt
nincs hely. Mindossze 19 ora alatt vegeztem a javitassal, masodszorra mar siman menne 12-14 ora alatt, de NEM lesz masodszor. Ennel a motornal csak a
gyertyak csereje is 6-7 oraig tart annyira el vannak dugva. A gyujtogyertyak es egy szatyor tomites ( osszesen 4 gumi es 3 aluminium ) ara megallt 75 ezer "Forint" alatt.

Gyengek mar a hatso ablak kitamaszto teleszkopok is, mivel nem hasznalom ez egyenlore igy is marad.

Jellemzo hiba a szent KARC-ora hibaja is. Nalam egy dioda csere az oraban megoldotta a problemat. Szakadt volt igy konnyu kimeerni, tipusa 1N4007 ami barhol beszerezheto vagy bonthato.

Megmakkant a hatso ablaktorlo vezerlo modulja is, tobbszori probalkozasra sem sikerult az uvegre ugrania a torlonek. Az egyik elektrolit kondenzator elgyengult ez okozta a hibat, erteke 100uf 25V.

A kocsi multjarol meeg annyit, hogy a szervizszamlak alapjan cserelve volt a kiegyenlito tartaly (ez elrepedhet), folytoszelep potmeter (visszahivas volt), szijak ( kiveve a vezerlest), ablaktorlo lapat, szurok, olajak. Van rajta vonohorog amivel csonakot vontattak, jart terepen is a seruleseibol kovetkeztetve.

Most ott tartunk, hogy a 2 ev letelt, de egy ideig megsem lesz eladva. A parom imadja, es en is kezdem mar megkedvelni mert ugy tunik eddig, hogy annyit gepeszkedhetek rajta amennyit csak akarok!

Fogyasztasa nem tul rossz, vegyes hasznalat (laza varos-orszagut) 12-14 liter es siman joo neki a 91-es oktanszam. Egyszer mentem vele 270km-t 90-100-as tempoval legkondi,fekezes es megallas nelkul ekkor 9.2 l/ 100km -re jott ki a fogyasztasa. Nem kell izgulni, osszesen 2 auto elozott meg a teszteles alatt (gyeren lakott teruleten tortent) , tehat nem tartottanm fel a forgalmat.

Terepjaro kepessege nagyon joo, vannak persze jobbak, a mai SUV-okhoz hasonlitva pedig fantasztikus.

Az iteletem mindent osszevetve pozitiv az autoval kapcsolatban mert:

- egy kuplungot nem nehez megegetni
- a szelepfedel alatti gumitomites mas autokban sem birja 15 evig, cserelni persze barmelyikben konnyebb lehet mint ebben
- elektronikai hibak szinte mindenben elofordulhatnak, ilyen vilagban elunk. Szerencsere a hatso ablaktorlo, meg a KARC-ora nem letfontossagu
- sok helyen bontva lett az auto es sehol nem talani hanyag, olcso megoldasokat
-jo szandek vezerelte oket az LSD beepitesenel, kar , hogy balul sult el. A difi gyartoja (Eaton) egyebkent golyoallonak hirdeti a portekat ami igaz is lehet, biztosan jol teljesit verseny korulmenyek kozott, de a hetkoznapi felhasznalasnal a tartossag fontosabb.
- Ha osszerohad a kardan mert nem kap zsirt , ez a markaszerviz hibaja
-pontos valto, joo valtasi erzet, meeg egy fel kilos suly is van a valtoboton a szoknya alatt, hogy ezt fokozza.
-Nekem (177cm) kenyelmesre allithato vezetesi pozicio, loerokhoz kepest puha kuplung pedal, jol adagolhato fek, csendes utaster, nincs motor es gordulesi zaj.
-terepjarohoz kepest egesz jo rugozas aszfalton, koszonhetoen a hatso rugo kombinacionak (puhara hangolt , ami egy bizonyos berugozas folott felkemenyedik)es/vagy a szintszabalyozos lengescsillapitonak hatul.

Negativumok:

-Fenntartasi koltsegek magasabbak egy atlag autohoz kepest, ugy mint fogyasztas, alkatreszek, szerviz munkadijak .
-Az egyszerubb kapcsolhato 4x4 nem hozzaerto kezekben konnyen tonkre teheto, ezert vasarlasnal ellenorizni kell, az automata TOD 4x4 rendszer sem mindig problemamentes de ez ajanlott azoknak akiket nem erdekel a gepeszet csak vezetni akarnak.
-Hozzaerto szerelot talani hosszu, koltseges es frusztralo gyakorlat lehet barmilyen tipusnal, ez meeg rosszabb lehet ennel az autonal a 4x4 rendszer miatt.Sokszor nem a szetszedes, osszerakas a problemas hanem a helyes diagnosztika felallitasa.

Mondom mire gondolok:
telefonalgatassal kezdunk majd, idopont egyeztetes, kocsi elvitele, teves diagnozis, feleslegesen cserelt alkatreszek, telefonalgatas , auto elhozasa,uj szerelo kiprobalas remenykedve ez jobb lesz, telefonalgatas, idopont egyeztetes, teves diagnozis, feleslegesen cserelt alkatreszek ismeet, kiszolgaltatottsag erzese, lehuzas gyanitasa, uj szerelo kereses aki vegre megoldja a problemam, de a legkozelebbi kihivasnal ez is kudarcot vall esetleg nem vallalja az autom, vagy bezarja az uzletet....... Nekem ehhez nem lenne idegem. Ha valaki nem tud vagy akar olajos lenni, nem kell neki feltetlen 4x4 akkor ne valassza ezt a tipust vagy kategoriat !

A megerte a penzet-re a valasz IGEN lesz mert ennyi penzert ilyen tudasu, felszereltsegu es minosegu SUV nincs sok a piacon.Itt a hangsuly az ennyi penzen van.

A kovetkezo autom valami mezitlabas japan vagy koreai gyartmany lesz, egyreszt mert a SUV az eletemben nem letfontossagu es ki is lesz pipalva. Az europai modellekkel sincs semmi bajom , csak ahol lakom vegkepp nem praktikusak rossz alkatresz ellatas, bontokban szinte semmi nincs hozzajuk.

Hibalista

- undefined

Ide hordtam szervizbe

undefined

Értékelése:

Másik szerelő értékelése

undefined

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 2003
Kényelem (7) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 101000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 15000
Szerviztapasztalat (1) Átlagfogyasztás 12 l
Előző autója? Ford Laser Következő autója? koreai vagy japan
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Kia Sorento 2002 (2002)

További ítéletek (32 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)