Feltétlen bizalom a japán autógyártásban
Szöveges ítélet
150.000 Magyar ropogós forintért vettem szerelő ismerősöm feleségétől. Rögtön felújítattam rajta a macerás, nélkülözhetetlen dolgokat. De ne rohanjunk ennyire előre. Nézzük, hogy hogy jött egyáltalán ez az egész Isuzu projekt. Jóbarátomnak B Corsája van ugyanezzel a motorral. (népítélet a B Corsák között "Életem szerelme" cím alatt). Amióta ismerem ezt a Corsa-t, tudom, hogy ha ugyanezt tenném a Fiat-unkkal (Brava, "Fabrica Italiana Automobili Torino" c. ítélet), már kikönyököltek volna a hajtókarok. Komolyra fordítva a szót, tényleg nincs kímélve az Opel. Állandó 4-5000-es fordulatok egy turbó-diesel motor esetében. Mindenki eldöntheti, hogy mekkora terhelést jelent ez egy dízel motor számára. Tudomásom szerint az új pdtdi motorok 5000-nél leszabályoznak. Ez még élvezi ezt a fordulatszámtartományt. A recept: szigorú olajcsere 10000 km-enként, nem pörgetés hidegen és megfelelő odafigyelés a turbó hűtésekor. Az eddigi tapasztalatok, és maga a tény, hogy japán... ez már elég korrekt referencia lenne az Isuzura nézve, ám még jóval ezelőtt a család használatába került (céges autó révén) egy új Opel Combo, ami az 1.7 CDTI (figyelem, PIROSSAL írva a TI betűket) 100 lóerős Isuzu motoros változat. Ő sincs kímélve, és komolyan megdobbant a szívem, amikor megindultam vele a városban. Innetől kezdve már elfogult lettem.
Mikor szegény skodám már a tuningolás végeláthatatlan útjáról le-lesodródva végpályára érkezett, szerelő barátom felhívta a figyelmemet a Geminire. Természetesen ekkor még csak úgy lettem tájékoztatva, hogy ha van ismerősöm, akinek kellene, akkor szóljak. Hát én lettem az az ismerős. :)
Kipróbáltam, és elég fura dolgai voltak az autónak (lásd: hibalista) de az, ahogyan pöccre beindult a motor, majd ahogyan folytatta dolgát, és kihúzatáskor meglódította a velem együtt 1 tonnás karosszériát. Valahogy azt súgta a megérzésem: csak egy kis helyrepofozás (egész pontosan + 100.000 forint), és megéri a pénzét és a ráfordított energiát. Ezidáig meghálálta. Lekopogom.
Az autó rövid élettörténete: 1988-ban gyártották japánban amerikai piacra (állítólag az USA csak akkor volt hajlandó beimportálni, ha alá teszik a Lotus futóművét, de ez nem biztos, hogy pontos információ). 4 évet töltött Amerikában, amikor 1992-ben behozták Magyarországra. 2005-ig pedig egyetlen egy női tulajdonosa volt (ezúton is szeretném hálásan megköszönni neki, hogy ennyire vigyázott rá), aki Fekete Zitának hívta. 2005-ben pedig szerelő ismerősöm felesége használta 3 gyerkőccel ezidáig. Kímélve volt, bár elgondolkodtató az általa mért 7 liter körüli városi fogyasztás. Nekem eddig 6,3-mat sikerült kipaszíroznom belőle. Szürkés-fekete színe, 15 colos King Golf felnik, 195/50-es gumik (Budapestre őrültség) nagyon pofássá teszik a dögöt. Tipikus korabeli vagány japán kisautó.
Negatívumok: 10 körmömet lerágom, és izgulok, nehogy valami baja legyen, (motor esetében ettől nem tartok), másrészt hozzá alkatrészt lehet kapni hála az Opelnak, amiért megvásárolták az Isuzutól ezeket a motorokat, de bármi mást borzasztó nehéz beszerezni hozzá. Karosszéria elemek és futómű alkatrészek lehetnek ilyen téren problémások. A küszöböket enyhén megkezdte a rozsda, szerelőmmel már konzultáltunk, de közel sem súlyos a helyzet, csupán esztétikailag hát hogy is mondjam... Gusztustalan. Lehet, hogy sort kerítek a korrigálásra. Ami viszont kiborít, az az, ahogyan reagál a Budapesti utakra. Gyárilag nagyon feszes a futómű, ehhez hozzájárulnak a peres gumik is (csak ezt az idényt kell kibírnom velük, mert télre külön garnítúra 175/60-as gumi, 13-mas felni járt az autóhoz, következő jó idős szezonra pedig már valami variálást fontolgatok gumi terén). A közlekedési összhatás jelenleg: a legkisebb úthibán is műanyag rázkódás hallatszik az autóból. Nem tagadom, hogy bizonyára elfáradtak az anyagok 18 év alatt. De a gumi és felnicsere véleményem szerint legalább enyhíteni fogja a futómű elleni támadásokat. Ha ennek ellenére zörögni fog az anyag bent, Isten bocsá, elnézem neki.A motort nem taglalom, ugyanis ez az, amit bármelyik 1.5 és 1.7 td opelekben (kadett, corsa, astra, vectra) megtalálni. Érdemes azokat az ítéleteket is elolvasni. Én inkább más részletekre térnék ki.
Tökéletes 5 sebességes japán váltó. Punk-tum. Nem recseg hátrakapcsoláskor (Fiat-nál várni kell egy kicsit még teljes megállás után is), tökéletesen tudja a dolgát, és bár érzékelni benne az ellenállást, nem is jár szabadon, mint ha légüres térben dolgozna, mégis ezerszer ezt kívánom, mint az ellenállás nélküli, de pontatlan franciát... (Pl új Renault Megane).
Fékeket elsőre meg lehet szokni, semmi különös meglepetést nem okoz használatuk. Ott fognak, ahol szeretném, és úgy, ahogyan elképzelem.
Szervó kormány. Budapestre kötelező.
Központi zár. Szeretném távirányítóssá operálni, különben meg nagyon nincs funkciója. Most még csak a kulcs tekergetésével nyitja a jobb oldali ajtót.
Külön hátsó ablak-mosó tartály. Fura, de logikus (költségspórolós).
Egy és ugyanazon karról nyitható hátsó ajtó (csomagtartó) és tanksapka. (előbbit fölhúzással, utóbbit lenyomással).
Kényelmes, tartós anyagú ülések, nincsenek kiülve, hátul ülők nyújtózkodása nem érzékelhető az elől ülő számára, mivel egy kemény műanyag réteg védi az első utasokat a hátsók térdeitől).
Kalaptartó. Fémmel merevítve, ami nagyon masszívvá, ám annál hangosabbá teszi a Budapesti utakon közlekedve. Ennek orvoslásán még gondolkodom.
Rengeteg tároló rekesz középen, az ajtókban és a műszerfal alatti box részben. És még annyi minden apróságot mind negatív, mind pozitív oldalról felsorolhatnék, de nem teszem, mert regénybe illő mennyiség volna. A mérleg nyelve így is erőteljesen a pozitív oldalra billen. Nem bántam meg, és bár még rettentő kevés ideje van nálam, valóban nem lehet megmondani, hogy megérte-e. Ez a vétel erőteljesen bizalom-alapú volt. Úgyhogy én továbbra is bízom a japánokban. A Magyar utakban már annál kevésbé.
Eddigi ítélők és Isuzu tulajdonosok, tapasztalataitokra kíváncs lennék! Ha bármi észrevételetek volna, vagy hozzászólás, írjatok a dudubear@freemail.hu címre.
Hibalista
- Lengéscsillapítók felújítása elől, Féktárcsák cseréje (hullámosak voltak), féltengely csukló bal oldalon, csere. Kerékagycsapágyak cseréje elől. A szelepfedél ugyanott ereszti ki egy minimálisan az olajat, mint a Corsa-nál, de nem merek utángyártott fedéltömítést venni. Remélem hogy a listát nem kell majd tovább bővítenem.
Ide hordtam szervizbe
Maszek szerelő ismerősöm, aki érti a dolgát.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 266000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Skoda 120 | Következő autója? | Nem vadi új Japán: előző Almera, vagy első generációs Charisma. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |