Látványos Coupe, kis pénzért, olcsó fenntartással.
Szöveges ítélet
Az autót jelenleg is használom, folyamatosan szeretném bővíteni a tapasztalataim, tekintettel arra, hogy meglehetősen kevés információ áll rendelkezésre a típussal szemezők számára. Jelen ítéletem már harmadjára írom át, próbálom minél átláthatóbbra faragni, ezzel segítve a leendő tulajdonosokat!
Röviden egy kis sztori a típusról, mert sokan nem tudják hova tenni:
Az autót a világ különböző pontjain más-más neveken forgalmazták.
USA - HYUNDAI TIBURON (I4 2.0L, 2.7L V6 motorokkal)
EURÓPA - HYUNDAI COUPÉ (I4 1.6L, I4 2.0L, 2.7L V6 motorokkal) (Magyarországon hivatalosan sosem forgalmazták, csak az utolsó, 2007-es faceliftet!)
ÁZSIA, KANADA, EGYÉB ORSZÁGOK - HYUNDAI TUSCANI (I4 1.6L, I4 2.0L, 2.7L V6 motorokkal)
Az én példányom egy 2005/6 évjáratú, a "GK" kódú Hyundai Coupé első ráncfelvarrott verziója (faceliftje). Ez fekete maszkos első lámpákat, valamint egy újabb első lökhárítót jelentett és csinosabb hátsó lámpákkal szerelték a korábbi "GK" modellhez képest. Valamint néhány belső műanyag elem kapott fémhatású burkolatot.
Az USA-ban a "GK" modell 2002-ben debütált, az első faceliftet (ugyanis kettő volt) 2005-ben dobták piacra. Ebből a verzióból elég kevés található az hazánkban, javarészt régebbi, 2005 előtti évjáratokkal találkozni. A második faceliftet, 2007-ben dobták ki, más első lámpák, lökhárító, más hátsó lámpák, de a műszaki tartalom nem változott. Ezt, a 2007-ben debütált faceliftet tesztelték annak idején itt, a totalcar hasábjain. A cím akkor nagyon találó volt, a teljesítményt illetően legalábbis biztosan. http://totalcar.hu/tesztek/hyundaic20/
Koreai! Sokan a mai napig fintorognak, bár szerintem az elmúlt 10-15 évben bizonyították, hogy van helyük a megbízhatóság palettáján.
Az előző autóm egy Daewoo Nexia GLX 16 szelepes volt, sose volt komolyabb problémám vele, mint mondjuk egy F Astrával előfordulhat. Valljuk be az előző autóm, ami az "E" Kadett licenszére épült, sosem volt egy hi-tech modell, a maga idejében is elavult, de jól kiforrott technológia volt. Jelenleg a párom szintén koreai autót hajt, egy Matiz 0.8-at, télen javarészt azzal járunk (a Coupé kímélése végett), azzal is elégedettek vagyunk, bírja a strapát.
Remélem hosszú távon a Hyundairól sem tudok másképp vélekedni, mint koreai gyártóról.
Mielőtt megvettem:
Régóta szerettem volna valami kis mutatós, 3 ajtóst, vagy ha úgy tetszik coupét. Fiatalabb korom álma mindig is az Opel Calibra volt, ezekből mára sajnos nagyon leharcolt darabokat találni, nem kímélték a tuningoló srácok sem ezt a típust, úgyhogy ez kilőve. Sokat szemeztem a Celicákkal. Ezeket öregnek, és drágának is találtam, valamint a belső kialakítása nem tetszett annyira. Valahogy a kétezres évekre egyébként is kihalt ez az autó típus a gyártók kínálatából, akinek volt, beszüntette a gyártást (Honda Prelude, Toyota Celica, Opel Calibra). Nem érte meg olcsó sportos külsejű coupet gyártani a pórnépnek! Nem volt elég nagy vásárló közönség az ilyen modellekre. Egyszóval nem akartam olyat, amiből minden sarkon áll egy tucat. Ekkor jutott eszembe, hogy régen nézegettem a Hyundai Coupékat, még az első, RD generációt.
Ekkor gyorsan felütöttem a legismertebb használt autós portált, hogy megnézzem, mi is a helyzet most Hyundai Coupé téren! Így találtam rá azóta hűséges társamra. Márkakereskedésből vásároltam, igazából az első megnézett példányt vettem meg. Ez sokak szerint szentségtörés használt autó vásárlásakor, de valljuk be konkrét típus érdekelt, és akkoriban kb. 4-5 eladó példány volt az egész országban, ebből a lakóhelyem 300 km-es körzetében ez az egy.
Az autó forgalmija szerint Hyundai Coupe 1.6, a fizikai valóságban Tuscani. Hyundai jel sincs rajta, helyette Tuscani jel és felirat a csomagtartón és a gépház tetőn. Wikipédia szerint kanadai, valamint a koreai belpiacon árulták ilyen néven, az enyémen mindenhol ilyen felirat és embléma található, kivétel a motortér, valamint az üvegek sarkaiba is Hyundai felirat van. Ettől függetlenül Hyundai Coupé természetesen. Pont ezért mindenhol megnézik, sokan azt hiszik valami olasz izom gép, a Tuscani szó olaszos csengése miatt. Azóta sikerült egy ismerőstől kapnom egy régi képet, amit teljesen véletlen lőtt még egy nyaralásuk alkalmával régen, akkoriból amikor behozhatták az országba (2008). Azon a képen még Hyundai emblémákkal szerepel, tehát az első és rajtam kívül egyetlen magyar tulaja emblémázhatta át.
Szervizelése, alkatrész ellátottsága:
-Vezetett szervizkönyve ugyan van, amibe a 60 ezres szerviz már nem volt beütve, és javasolták is a kereskedésbe, hogy ezt csináljuk meg, természetesen nem volt kérdés, ezt így szokás, bármit mondanak a szerviztörténetről.
-Eddig a megvételt követő szervizen kívül, a szokásos olajcseréket betartva még nem költöttem rá, nem romlott el semmi! (bővebben a hibalistán)
-A szervizelést az egyik legjobb haverom végezte, így nyugodt lehettem, hogy nem leszek átverve és lehúzva, valamint tényleg le lesz cserélve minden.
-A motorkód G4ED-G, némi guglizás után rájöttünk, hogy nem lesz gond, szerelték a motort más Hyundai és még KIA modellekbe is, semmi extra. Jöhet az alkatrészbolt. Minden meg volt szépen, semminek sincs busás ára, átlagosnak mondanám. Vezérlés szett, szűrők, minden átlagosnak tekinthető. Egyedül a vízpumpával volt egy kis gond, a sokadik után gyártott darab se teljesen passzolt rá, végül megoldódott gyári pumpával, bár ez egy kicsit drágább, 24e volt.
Teljesítmény:
- Az autó viszonylag nehéz, pilótával együtt majdnem 1322 kg. Sokak számára meglepő, mert fizikai valóságban nem egy nagy autó, de mégis ennyi. Ezt kell mozgatnia az 1.6-os 105 lovas erőforrásnak. Sportos menetteljesítményt nem kell várni ettől az teljesítmény/súly aránytól, de normális közlekedésre teljesen alkalmas, nem ezzel leszel a gyorsulási versenyek királya az tény. Átlagos autó módján megy, de nem átlagosan néz ki! Én ezért is szerettem bele. A motor egyébként meglehetősen puritán, teljesen alap, 16 szelepes motor.
-Ami már nem gyári, kapott egy Maglite ellenálláshuzalos gyújtókábel szettet, érezhetően gyorsabb reagálású lett a motor.
Fogyasztása
Vegyes nyáron, néha kicsit odalépve, de csak ésszel: 7.2l/100km (ennek kb. fele országút, óvatosan 90-el országúton)
Vegyes télen, óvatosan hajtva: 8l/km, bár még igazán nagy hidegek nem voltak.
Klíma jelentősen megdobja, fogja is a motort. Nyáron csak akkor használtam, ha nagyon muszáj volt.
További tapasztalat, hogy a fogyasztás nagyon jobb láb függő. Agresszívan vezetve szeret sokat enni főleg városban, legalábbis az 1.6-hoz képest. Egy túra alkalmával összemértük egy klubtárs 2 literesével, a fogyasztásunk azonos útvonalon, azonos körülmények között szinte decire egyezett. Országúti körülmények között ugyan annyit fogyaszt a nagyobb motor is. Jobban is megy, de nem veszettül jobban.
Váltó:
- 5 fokozatú manuális. A váltó szerintem (és mások szerint is, akik vezették az autómat) elég pontos és szépen jár, viszonylag rövid úton. Mindent kapcsol szépen, szerintem nincs vele baj. Kicsit nem szereti a gyors kapcsolásokat, főleg 2-ből 3-ba. Ezt több helyen is olvastam, hasonló tapasztalatok voltak más típusokban is erről a motorról-váltóról.
Fékek:
- Elöl 280 mm-es hűtött tárcsák, hátul 258 mm, ehhez a teljesítményhez bőven elég, bár sokak szerint nem elég, én ezzel nem értek egyet, hátul is tárcsafék van, ahogy illik egy ilyen kasznihoz. A fékrendszer egyébként (és még sok más) egyezik a nagyobb motorokkal szerelt példányokéval, tehát azokra sem tettek nagyobb féket. A fékeket annyit módosítottam a gyári állapothoz képest, hogy lefestettem őket matt feketére, valamit kapott minden féknyereg egy fehér Tuscani hőálló matricát, ami elég tartós tényleg, nem hittem volna.
Futómű:
- a futómű meglehetősen feszes és sportos, a magyar utakra kicsit túl sportos is. A gyári felni 16", 205/55 gumikkal. Ez egy kicsit bután mutat rajta, túl ballonos az autó karakteréhez képest szerintem. Vettem is rá új 17" gyári felniket (német ebayen meglehetősen olcsón sikerült hozzájutni) a 2.7 V6 és 2 literes modellről, szintén 205 széles gumival, de /50-el, hogy a váltó méret nagyjából stimmeljen. Nem akartam szélesebb gumit, ne zabáljon többet.
- kormányzás elég jó, a kormány magasság állítható, szervó nincs eltúlozva (ez szokásuk a koreai kollégáknak)
- meglehetősen nagy körön fordul, ez szokatlan a mai napig! Szűk helyeken, Y forduláskor meg tudja viccelni az embert!
- A gyári állapothoz képest kapott Vogtland ültető szettet, 35/35mm, és szinte hihetetlen módon, de puhább lett egy kicsit a rugózása, később olvastam, hogy a gyári lineáris rugó tényleg nagyon kemény, ezek pedig progresszív karakterisztikájú rugók.
Belső tér:
-Akik nem ültek benne, és csak a márka alapján ítélkeznek azt gondolják, ez is csak egy Hyundai, tejfölös dobozból van a belseje. Ezt meg kell cáfoljam, nem egy Hyundai Atos kategória a belső anyagok minősége. Meglehetősen jó anyagokból van, ajtó kárpitok, műszerfal szintén. Látszik, hogy nem ugyan az a célközönség és a piac, mint az említett márkatárs esetében. USA piacra szánták elsősorban, tehát túl hitvány anyagokból nem lehet. És nincs is. Az ülések az enyémben, félbőr ülések, belül lyukacsos piros textillel. Nyáron sem rohad bele az ember hátsója, teljes bőrtől szerintem sokkal jobb, de mégis elegáns.
- A vezetési pozíció elég jó, bár szokni kell nagyon az elejét, és a hátulját is. Nem úgy látni ki belőle, mint egy átlagos autóból az tény. Sem előre, sem hátra. Tolató radar, vagy ha multimédia van bent, akkor kamera nem árt.
-Kormány magasság állítható, vezető oldali ülés magassága és a derék támasz erőssége állítható. Az ülések oldaltartása megfelelő és sportos jellegű. (Úgy tudom a Recaro gyártotta bele az üléseket, bár ez nem hivatalos info) A hátsó ülésre 2 gyereket, vagy nagyon rövid útra szükségből alacsony felnőttet tudunk ültetni, sajnos a hátsó üveg miatt nincs fejtér, lábtér még csak csak lenne. De egyébként sem taxinak készült.
- A gyári állapothoz képest lecseréltem sok belső műanyag dolgot, kapott faceliftes ezüst ajtónyitókat, fém küszöb borítást (belépő), 2 dines fejegységet, ehhez középkonzol keretet kellett cserélni. Sok kiegészítő volt gyárilag, amit csak bizonyos top modellekbe szereltek, főleg az usában. Ezeket sok webshop külön extraként árulja, és mind jó minőségű, gyári alkatrész.
- Külsőleg annyit változtattam a gyári állapothoz képest, hogy a lökhárítót egy ügyes műanyagos sráccal átalakítattam két kipufogó nyílásúra, mint a nagyobb motorokkal szerelt példányoknál. Szerintem így sokkal szebb, kapott egy Ulter hátsó rendszert, egyébként a függesztési pontok gyárilag fel voltak hegesztve az alvázra.
CSOMAGTÉR:
-coupehoz képest meglehetősen nagy, 312l. 2 személynek akár 1 hetes utazásra is bőven elég helyet kínál. A fél disznót persze ne ebbe kell vinni.
ÖSSZEGEZVE:
-Szép megjelenésű, egyedi autót kaphatsz relatíve olcsón. Sportkocsinak nem nevezném, már csak a teljesítmény miatt sem, csak sportos coupe. De ezt úgy gondolom mindenhol leírják róla, és nem is ebbe a kategóriában nézelődik aki sportkocsit szeretne. Mindennapi használatra is tökéletes, átlagos fenntartási költségért kaphatsz egy vagány, nem átlagos kinézetű autót. Az eddigi tapasztalataim alapján csak ajánlani tudom!
Hibalista
- - csomagtér nyitó gomb a vezető oldali ajtóba építve (típushiba, takarítás+érintkezők görbítgetése megoldja) - - sport hátsó kipufogó dob bele ért a kaszniba (igazítani kellett rajta egy kicsit, azóta jó) - - Ezzel a két hibával vettem az autót. - - Megvétel óta fellépő hibák: - - első szélvédő mögötti műanyag légbeömlők elrepedtek egy meleg nyári nap után (típushiba), cserélni nagyon macerás, 2 napig tartott - - belső gyári fém hatású középső légbeömlők díszkarikája hólyagosodni kezd (szerintem szintén napon hagyás miatt), olcsón kapható hozzá, cserélni szintén macerás - - motorral, futóművel, stb. kapcsolatban eddig 0 hiba, csak fogyó-kopó alkatrészeket kellett eddig cserélnem
Ide hordtam szervizbe
Itthon amit meg tudok oldani + szerelő haver (költséghatékony, megbízható)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Eddig nem kellett máshoz vinni, nem is szeretném.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 69000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Daewoo Nexia GLX | Következő autója? | Genesis Coupe az álom :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |