A kitartó szolga - hiszti nélkül
Szöveges ítélet
Mivel egy Hyundai szalon társtulajdonosa voltam, ezért amikor megnyitottunk, adódott, hogy lecseréljem akkori FIAT Bravo 1.6 kocsimat egy Hyundaira. A választásom a Hyundai Accent akkor (2002) bevezetett 1.5 CRDi-re esett, amit nem bántam meg. Mivel kis cég voltunk, nem volt pénzünk sok reklámra, próbautó beállítására, ezért az én autóm töltötte be (ideiglenesen) ezeket a szerepeket. Így aztán elképzelhet?, milyen extrém körülményeknek is ki volt téve (bejáratósan, hideg motorral gyorsulgatás, rugalmaság-teszt, kátyút?r? képesség-mérés….)
Az autó ezen extrém körülményeknek meglep?en jól ellenállt. A motor, a futóm?, és az autó mind a mai napig hellyel-közzel problémamentesen helytáll, holott 5 év alatt 178.000. km-t futott. A motor könnyen felpörög, a maximális nyomatékot már 1900-2000 fordulaton rendelkezésre áll – ez országúton éppen 90 km/h körül van, innen visszakapcsolás nélkül ugrik, gyorsul – így az el?zgetés élmény. De akár 50-60 km/h körül berakható ötösbe, ahol (igaz nem harap) szépen elporoszkál. A váltó egyébként jól kapcsolható, szépen bekattan a fokozatokba, bár elég hosszú utakon jár, ezért a sportos vezetési stílust nemigen támogatja. A fogyasztás visszafogott vezetési stílusban 4,5-5 liter alatt tartható, de ha az ember kihasználja a motor tartalékait, akkor sem vészes a fogyasztás, 6-7 liter. (rekordom 8,5 liter, de akkor az M5-ösön végsebesség /saját órája szerint 190 km/h/ körül siettem és az országúton sem ment a kilométeróra 140 alá….)
A futóm? meglep?en kellemes, szépen kivasalja az úthibákat.
Összefoglalva: mindenkinek tudom ajánlani, aki megbízható, kényelmes családi autót szeretne jó ár-érték arányban, kedvez? fogyasztással.
Az autót el akartuk adni, de időközben édesapám alól kihullott az öreg Wartburg, így átpasszoltam neki. Munkájában nagyon sokat segít, szinte minden héten járja a vidéket vele, amit nagyon jól bír.
2008.08.02.
Az autó túl van a 200.000 kilométeren, ami szerintem szép teljesítmény 6 év alatt. Az autó még mindig szinte tökéletes, eltekintve attól az apró malőrtől, hogy 198.000 km-nél egyszercsak sűrű fekete füstöt kezdett eregetni nagyobb, erőteljesebb gázadáskor és ezzel egyidejűleg a teljesítménye, nyomatéka az alacsonyabb fordulatszámtartományban visszaesett. Rögtön elvittem a szervízbe (Car-O-Mega), ahol először a légmennyiségmérőre kezdtek el gyanakodni. Mivel régebb óta ismerem a csapatot, és van egy ugyanilyen motorral szerelt Getzük is, ezért behoztuk azt is, hogy kicseréljük az alkatrészt és megnézzük, tényleg az-e a probléma. Kiderült, hogy nem, ugyanúgy füstölt a Getz légmennyiségmérőjével is.
A szerelő (és a főnökség rábólintásának is) egy teljes napi munkájának köszönhetően kiderítették hogy az EGR szelep koszolódott el, azt kitisztították és azóta ismét repül, mint a rakéta. ÉS (!) mivel az egész motorrendszert átnézték,megállapították, hogy motorikusan SEMMI MÁS BAJA NINCSEN az autónak. Ez szerintem ilyen futásteljesítmény mellett (havi 4-5 ezer km) dicséretes.
Hetente járunk vele pestre, ilyenkor 140-150 körül (GPS szerint 130-140) simán él, innen még húz is az autó, a fogyasztása pedig beállt 6,3 körülire.
2011. január:
Nos, az autó még mindig megvan, még mindig rója az utakat rendületlenül. A hibalista nem sok mindennel gyarapodott az elmúlt majd' 100 ezer kilométer alatt.
A kuplungszerkezet szorult cserére valamikor a 270 ezredik kilométer környékén. Mivel intenzív használatban van az autó, szerintem ez így egész jó teljesítmény.
Most novemberben, ahogy bejött a hidegebb idő, egyre nehezebben indult. Először akkura gyanakodtunk, de mivel forgatott rendesen az indítómotor, így ezt hamar elvetettük. A szervizben az önindítóra gyanakodtak, így az felújításra került. Közben érzékelték, hogy két izzítógyertya is elromlott, azt is cserélték. De sajnos ez sem oldotta meg a problémát, kicsit talán felélénkült, de még mindig nagyon nehezen indult be.
Visszavittük ismét, és végre ráakadtak a hiba forrására. a porlasztócsúcsokat kellett felújítani.
Azóta ismét repül, mint a szél. Csak olajcserékre hordjuk a szervizbe, más problémánk nem akadt.
Igazából én már régen lecseréltem volna, mivel kívülről már nincsen olyan karosszériaelem, amin ne lenne horpadás, meghúzás, stb. Viszont pöccre indul, remekül húz, kényelmes (bár nincs benne légkondi). Viszont, mivel apám vezeti, ezért amikor néha megpendítem, hogy le kéne cserélni, nevetve mondja, hogy: "Dehát miért? Jól fogyaszt, kicsi a fenntartási költsége és nem romlik el" És a fene egye meg... igaza van! Mi kell több egy használati tárgyként kezelt autónál, ha nem ez? Azt hiszem, tőlünk viszik majd a roncstelepre. :)
Hibalista
- Egyetlen alkalommal hagyott cserben, mégpedig a kisnyomású üzemanyag-szivattyú gyári hibája miatt, de ezt garanciában tudtuk orvosolni. Egyéb problémám nem volt vele, ami annak is köszönhet?, hogy nincs ”túlelektronizálva”, így azok nem tudnak bezavarni. - Másodszor is bemondta az unalmast a szivattyú, ez már fizetős volt, 92 ezer HUF... - kb. 198.000 km-nél elkezdett füstölni, de csak az EGR szelep tömődött el.
Ide hordtam szervizbe
Hyundai Hovány Azt mondják: az első autót az értékesítő adja el, a másodikat a szervíz. Hát ennek alapján nem biztos hogy náluk veszem a következő autómat és az Hyundai lesz: Nem igazán jó a vevőkezelés, és néha úgy veszem észre, nem igazán értenek ahhoz, amit csinálnak. Ráadásul mindegy, hogy hónapok telnek el, vagy csak napok, a munkafelvevő nem ismer meg. 165.000-es szervízre vittem az Accentet, igaz, csak 160.000 volt benne, mert keveset használtam előtte, de az egy év letelt. A srác mindjárt azzal kezdte, hogy ez hosszabb ideig fog tartani, mire én közöltem, hogy ez még tudtommal nem a nagyszervíz. Jaaa, tényleg! Megemlítettem, hogy zajos a hátsó futómű, meg kéne nézni. Amikor érte mentem, nekem kellett rákérdeznem, hogy mi van a futóművel. Lengéscsillapító-csere, szilentek és még pár alkatrészt felsorolt, amit úgy foglalt össze: Gyakorlatilag futóműfelújítás. Oké, mondom, és mibe fog ez nekem fájni? Hát azt most nem tudjuk, mert leltár van és nem enged be a gép.... De úgyis jön még erre (van egy Getzünk is, gyanútlanul rendeltem egy ködlámpaszettet rá) a ködlámpáért, akkor majd megcsináljuk az ajánlatot. Oké. Én el. Csend... Csend... Másfél hónap múlva a motor egy kereszteződésben leállt, majd többszöri kisérlet és egy kis pihenő után elindult. Elvittem hát a szervízbe. Mondom, kérnék ajánlatot a múltkori futóműjavításra is. Válasz: Milyen javításra???Milyen futómű??? Mondom, megbeszéltük, hogy amikor majd jövök a ködlámpáért a Getzhez...Milyen ködlámpáért??? Szóval újra bemutatkoztunk, most mi a teendő? Ködlámpa megrendel, ezúttal már a hálózaton feladva(bár a monitort nem láttam, ködlámpát pedig azóta sem) Időpont a futóműhöz, megnézzünk stb. Mentem is. Diagnózis: jobb hátsó lengéscsillapító. Kérdem: szilentek? Rendben! Húha, ez igen, kétszer kétfélét megállapítani, ez az igazi művészet. (Elvittem egy másik szerelőhöz, aki kicserélte a szilenteket, meg raktunk rá új téligumikat és a probléma meg is szünt!) A motor pedig szépen ketyegett, semmi baját nem tudtak megállapítani. Majd ha megint leáll, szóljon és akkor be kell húzni az autót, mert úgy látjuk, mi a baj. Leállt. Telefon. Nem tudják bevontatni, nincs ember. Próbálja beinditani. Mondom: Dehát azt mondták, hogy... Aztán persze beindult, és hosszas tanakodás után kiderítették, hogy a kisnyomású szivattyú a hibás (ami előtte egy évvel került kicserélésre gyári hiba miatt) Ki is cserélték, 92.000,- Ft-ot fizettem, de legalább megy a gép. Illetve ment volna, ha ugyanaz a hiba nem jött volna elő, ugyanúgy, ráadásul pici babával indultunk volna messzebbre, szerencsére csak pár kilométerre jutottunk el. No, most mi a teendő? Elszaladtam a Getzünkért, majd a síró babával a nyakán a frissjogsis feleségem hazahúzott. Nem volt egyszerű. Másnap reggel ismét szervíz, mondom, nincs kivel behúzatni a gépet, de most már be sem akar indulni. Válasz: Húzza be, ahogy tudja, mert most nincs emberünk. Mondom: nem kérem azonnal, mert apám, aki használja, elutazott. Válasz: Különben se tudunk nekikezdeni, mert rövid a hét. Ez az igazi segítőkészség, mi? Nem az fáj, hogy nem tudott segíteni, hanem, hogy nem is AKAR! A hét végére csak beindult az autó, bevittem saját lábán. Hétfő reggel ismét ott kezdtem: a munkafelvevő (az akinél az elmúlt 3 hónapban többször megfordultam, mint a rokonságomnál) nem ismer meg, teljesen más autó gazdájának gondol! Ezért ismét elő kellett adnom a történetet: Accent, nem az amelyik kötelezőre jön, hanem az, amelyikkel baj van. Átvette az autót azzal, hogy azonnal nem tudnak nekikezdeni. Mondom, semmi baj, gondoltam, hogy nem fognak eldobni mindent, de azért reméltem, hogy sikerül megnézni. Tévedtem: még másnap délután is ugyanott állt az autó, ahová leraktam. Ki kellett verni a balhét, hogy egyáltalán elővegyék. És láss csodát, pikk-pakk, találtak egy kontakthibát az üzemanyagellátó rendszernél. Azóta (lekopogom: fára, alulról, bal kézzel, háromszor) hibátlanul működik a gép. Csak halkan jegyzem meg ezek után: lehet, hogy eredetileg is csak ez volt a baja? Tehát összefoglalva: nem igazán tudta belopni magát a szívembe a szervíz. Sem felkészültség terén, sem szervízmarketing terén nem jeleskednek. Először arra gyanakodtam, hogy sok a márka, amit abban a kis szervízben el kell látni, de a munkafelvelvő hanyag stílusa és lekezelő modora nem magyarázható ezzel. Ráadásul nem hiszem, hogy egy akkora cégnél, mint a Hovány csoport (Ford, Nissan, Mitsubishi, Hyundai, Volvo szalon-szervíz csak Szegeden) ne tudnának egy ráérő munkatársat és egy autót találni, amivel a bajba jutottakon segíthetnének. (Anno, mi hárman-négyen dolgoztunk összesen a cégnél, de mégsem hagytunk kint az út szélén senkit...) 2011: Azóta sok víz lefolyt a Tiszán. Szerencsére egy olyan ember ült a közelmúltig a szervízvezetői székben, aki igazán értett a dolgokhoz. A mostani autóm (i30 - "III. Hyundai király..." a népítéletben) kapcsán volt alkalmam vele heti kapcsolatba kerülni, és nagyon értett mindenhez, készséges, segítőkész volt minden tekintetben. Az Accenthez gyári alkatrész-beszerzésben is segített. Sajnos a közelmúlttól már nem a csapat része. Remélem, hasonló kvalitású embert találnak a helyére. Emiatt felértékeltem a teljesítményt.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Car-O-Mega szervíz, Szeged, Petőfi Sándor sgt. Jól felkészült, készséges csapat. Egy rokonomhoz csak azért kimentek, mert lemerült az akksija... A márkaszervíz sokat tanulhatna tőlük. Egy ember (hyundaiklub.hu tag) csak hyundaiokkal foglalkozik és minden szakmai és technikai háttérrel rendelkezik. Az EGR szelep kapcsán egy teljes napot a szerelő csak az én autóm átnézésének szentelt, pedig először légmennyiségmérő problémának tűnt, ami viszont húzós összeg.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 291000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Bravo 1.6 | Következő autója? | Hyundai Getz 1.5 CRDi |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |