Második gyermekkor
Szöveges ítélet
A történet valahogy úgy kezdődött, hogy mindig is szerettem az autókat, de ebben korlátokat szabott hajdan a rendszer, utána a jövedelem, később a család.:) Talán az általam kedvelt Top Gear-ben hangzott el, addig kell venni kabriót, amíg a derekad nem fáj annyira, hogy be és ki tudj szállni. Én eleget téve eme bölcseletnek lelkesen kezdtem keresni a lehetőségeket, családom heves tiltakozása ellenére. Szorgalmasan bújtam a hahut, e-bay.de-t, és még minden félét. Mivel az anyagi lehetőségek erősen behatároltak voltak , és nem volt kedven egyszerre nagyobb összeget kiadni, végül letisztult a gondolat, marad a német e-bay, hisz itt már vásároltam régebben. A típus kiválasztása sem volt egyszerű, olcsó legyen, és ez vonatkozzon a későbbi fenntartására is, de azért meg legyen benne a sportkocsi feeling, és legyen a tető eltávolítható. MX-5 ,3-as BMW, Fiat Barchetta, CRX DelSol, lettek belőve. Ezek viszonylag gyakori típusok a német piacon, és nálunk sem egzotikus valami. Ha láttam valami ígéretesebb darabot ami nem a világ végén volt, szorgalmasan licitálgattam, betartva a magamnak felállított 1000€-s határt. A vicc az, hogy jónak tűnő vételek jellemzően a messzebb lévő északi részeken volt, én meg nem akartam napokat tölteni a szép Németországban. 2012-ben egy szép tavaszi napon fordulat állt be a projectben. Passautól nem messze hirdettek egy egész tűrhetően kinéző Crx-et, megtettem tétemet, és megnyertem kemény 727€-ért az álmom. Gyorsan telefon egy barátomnak, aki anyanyelvi szinten beszéli a németet, de ő épp Hollandiában, csak 3 nap múlva lesz itthon. Semmi gond tudunk várni. Közben a „kedves” német hölgy türelmetlenül ír, hogy menjek, mert különben visszateszi a kocsit ismét az árverésre. Én válaszoltam neki, hogy megyünk, nyugi, de ettől ő nem nyugodott meg. Szerencsére megérkezett a várva várt barátom, átküldtem neki a levelezésünket, és ő írt egy korrekt választ az eladónak. Mivel a neve Dr.-al kezdődik, fizikus , az eladó egyből segítőkészebb lett. Az ebay szigorúan szabályozza eme dolgokat, az ilyen vásárlásoknál ha jól emlékszem 10 napod van, hogy átvedd és kifizesd a terméket. Kb. a 10. napon el is indultunk a szép Bajorországba, némi késéssel, úgy dél felé. Már Németországban a cél előtt úgy 20km-re hív az eladó, hogy mi a helyzet, miért nem megyünk, etc. Egy gyors válasz ,ungefahr 10 minuten, és ott vagyunk. Megnéztük az autót, rendben volt, megírtuk a papírokat, még kisírt belőlem a német 20€-t a rádióért, vegyél rajta gyógyszert, de hazáig mit hallgassak, és irány haza. Azaz először menjünk el az ottani polgármesteri hivatalba egy ideiglenes rendszámért. Természetesen az orrunk előtt bezárt. B terv, még itthon lepattintottam az autóm rendszámát, és elvittük magunkkal. Gyors honosítás, magyar rendszám felpattint, tankolás, egy kis csoki vásárlás, és irány haza, holnap dolgozni kell. Hasítunk a német pályán, előttem a magyar barátom, én meg tolom hátulról a Crx-szel, öröm és boldogság. Egyszer csak gyanús szag, rápillantok a vízhőfokra, egekben. Telefon előre, gyors kiállás, szerencsére pont egy kijárat következett. Tanakodás. A víz rotyog, remélem a kedves német csuklik, és édesanyja egyre egészségesebb. Próbáltuk pótolni a vizet, de csak bugyogott, inkább nem sütjük meg a motort. Maradt a vontatás. Ezzel csak annyi a gond, hogy autópályán csak a legközelebbi kijáratig szabad, főútvonalon mehetsz ameddig akarsz. Mivel este volt már, sötétedett, nem volt sok választási lehetőség, hazasompolygunk a nagy osztrák éjszakában. Ezzel csak egy ember nem értett egyet, az osztrák rend éber őre. Szépen beállt a pályán mögénk , és amint mi nem hajtottunk ki az első kijáratnál, beelőzött, és kiterelt minket a következőnél. Kezdett körvonalazódni előttem hogy az éjszaka hátralevő részét egy börtönben töltjük. Tanult barátom előadta, hogy megesett a pályán lerobbant magyaron a szíve, ezért be akart vontatni az első nagyobb városig. Szerencsére a rendőr normális volt, elmagyarázta hogy ezt a főúton megtehetjük semmi gond, az eddigi mutatványunk 40€, további jó utat. Utána megbeszéltük, ha elkezdi nézegetni a Honda papírjait, a szép magyar rendszámmal, az simán sitt. Olcsón megúsztuk, ne kísértsük tovább a sorsot, a kocsit betettük a fényre egy autópálya pihenő étterme elé, irány haza. Főúton nincs esély az Alpokon keresztül vontatva hazaérni. Így hajnalra hazaértünk, és kezdődhetett a mentőexpedíció szervezése. Szereztünk egy kéttengelyes utánfutót, és rá pár napra elmentünk ismét Ausztriába. Szerencsére a kocsi hiánytalanul megvolt. Utánfutóra fel, és irány haza. Itt már csak néhány apróbb kihágást követtünk el, miszerint a Toyota Avensis, amivel mentünk, nem igazán vontathatott volna ekkora szállítmányt. Szerencsére ez nem tűnt fel már senkinek, és hazaért a Crx Magyarországra.
Irány az autószerelő haver, hogy mi volt ez a vízforralás, mi van a motorral? A megoldás szerencsére egyszerűbb volt a vártnál. Mivel a kedves német embernek elvették a jogosítványát 6 hónapja gyorshajtásért, ezért a kocsi azóta állt. A hűtő egy kicsit eresztett, és egyszerűen kevés lehetett benne a hűtővíz. Kapott egy szép új hűtőt, új termosztáttal, és azóta semmi gond. Persze akadt még más javítani való. Új fékbetétek, egyik féltengely gumiharang cserés volt. A katalizátor zörgött, kapott egy bontottat, egyik hátsó lámpa el volt repedve , szintén bontottal pótolva. Egy kis karosszéria javítás a küszöb hátuljánál, ez tipikus rohadós pontja ezeknek az autóknak. Szokásos szűrők folyadékok cseréje is megtörtént. A vezérművet nem kellett bántani, azt még a német kicserélte pont mielőtt elvették a jogsiját. Így már mehetett is vizsgára, tejelés az álamnak, és végre legális magyar rendszám lett a gépsárkányon. Kapott még 4 szép felnit gumival, mert valami kopott virsli volt rajta, és nyárra összeállt teljesen.
A kocsiról is pár szót. 1992-es évjárat, az első DelSol-ok egyike. Sima ESI, 1.6-os motorral, 125LE. Viszonylag könnyű karosszériát, meggyőzően viszi a kis 1.6-os mókuskerék. Élmény, ha vált a szelepvezérlés, belesüllyedsz az ülésekbe, és megjön a kellemes hang. Meglepően keveset fogyaszt, ha nem tolod ki a szemét, 7-8L között el lehet vele kocsikázni. A technika az 5gen Civicre épül, ezért az alkatrészek széles körben rendelkezésre állnak. Nagyon jó fóruma van a típusnak, segítőkész emberekkel, kiterjedt klubélettel: http://crxforum.flix.hu Hatalmas találmány a targa tető + hátsó leereszthető ablak kombója. Ha leengedsz mindent ,totál kabrió, de felhúzott üvegekkel még nagyobb tempónál is elviselhető a szél és zaj szintje. Ha meg végképp hideg van, teljes értékű tetőnk van, ami a csomagtartóban kialakított sínben tárolható. Csomagtere is elfogadható, 2 személyre el lehet pakolni benne. A futóműve is kellemes kompromisszum, még nem rázza ki a vesekövedet, de élvezettel lehet kanyarogni egy hegyi úton. Egyedül talán az ABS, ami hiányolható belőle, a rövid tengelytáv ,vizes úton, meglepetéseket tud szerezni egy hirtelen fékezéskor. Ezek a kocsik gyakran esnek áldozatul a féktelen tuning őrületnek, de én ebből szeretnék kimaradni. A felniket kivéve megpróbálom megőrizni az eredeti állapotot. Rövidesen kap még egy gyári hátsó légterelőt, egy megelőző jellegű karosszéria javítást, és egy teljes fényezést a gép. Így remélhetőleg sokáig még társam lesz a szép napsütötte időkben. Mivel az éves futásteljesítmény kb. 1500km, erre meg van a remény. Időközben a család is megbékélt a hobbi autó meglétével. Néha már a feleségem is vezette, bár nem szeretném, ha elragadnák a lóerők. :) A kisebbik lányom meg kimondottan élvezi, ha jobb 1-ben feszíthet. Már előre félek, ha néhány év múlva esetleg jogosítványa lesz.
Hibalista
- Hűtő eresztett, csere tizenezer, katalizátor zörgött, csere bontottra 10Eft, hátső lámpa repedt volt, nemtom mennyi, de 2-t kaptam párezerért, egyéb csak fogyó kopó szokásos dolgok teljesen normális árban
Ide hordtam szervizbe
Zsozsó barátom Balatonfenyves (ha nem vagy ott a megbeszélt időre, akkor ferdén néz rád, precíz és PONTOS)Stefán művek Balatonfenyves ( ők nem kapkodnak annyira, de meg voltam velük elégedve)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
A többit meg én.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | A Volvo marad, a CRX csak kedvtelés. | Következő autója? | Marad veteránkoráig. :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |