Nagypolák - A GÉP
Szöveges ítélet
Számomra - a többséggel és a Ladával ellentétben - mindig a Nagypolák volt az AUTÓ.
Kettő volt egymás után.
Az elsőt, egy 74-es évjáratút 14 éves korában vettük, pár hónapot bírt ki. Erős volt,de a koros anyagok nem bírták az ifjonti hévet:
Először az egyik dugattyú szakadt ketté csapszeg felett /fáradt törés volt/, majd a
dugattyúgyűrűk törtek össze. Alkatrészbázisként végezte, béke poraira.
A második 15 éven keresztül szolgált.
1988-as évjáratú volt, 3 évesen vettük oszlopnak ütközés utáni kijavításból, elhanyagolt állapotban.
Vason fogott a fék, kotyogtak a gömbfejek, nem volt hátsó kipufogódob /érdekes módon így sokkal
csendesebb, de ereje sincs/, se termosztát, a villamoság kontár módon el volt kábelezve pl:csak bekapcsolt reflektornál volt belső világítás. A piacon letört a motorháztető zsanér...
180000 Ft-ról 105 ezerre alkudtuk le Édesapámmal, ekkoriban egy 2107-es 350-400 ezer Ft volt a piacon.
Ekkor 16 litert evett, amit a legkisebb elállítódás, tűszelep beverődés esetén is képes volt bármikor produkálni.
Új kipufogó, termosztát, egy repülőgépmotor szerelő vállalati nagypolszkis beállította fülre: 9-11 liter.
Később kapott CPI 1280-as elektronikus trafót:8-9 l/100km.A trafó egyébként szenzációs; 0,9 tizedes gyertyahézag,ezután kiköthettem a szivatót, tuti indulás bármilyen hidegben, érzetre+100-200 köbcenti lökettérfogat.
Annyi hátránya volt, hogy ette az elosztófedelet, a rotort, a gyertyákat, ja és ha hozzá értem a gyújtókábelekhez, baromira rázott.
A hosszú kipufogócsövet Dácia átmérőjűre gyártattam le, viszont a hátsó dob helyére sima cső került:a fogyasztást füzetben vezettem; 7.5-8.5 l átlagban, autópályán 110-el 7 l,t élen városban 9.5 -10 l ,alapjárati CO 0,02, a közepes fordulaton- inkább hagyjuk...Alapjáratról elindult/!/, s forgott mint a pöröly. A hangja szenzációs volt:a kipufogó 750-es alapjáraton halkan öblögetett, mint egy V8 /nem én mondtam/, 3000-ig kellemes bariton hangon énekelt, felette érces hangon zengte büszkén a Polák-motor dalát,motorfékre pattogva lövöldözgetett vissza.
A nyugati benzin nem legenda:legjobb fogyasztását 93-ban Olaszországban produkálta, 4 személy, tele csomagtartó: 6,7 l.
Itthon soha nem ismételte meg.
Hibák nagy vonalakban: kuplungbowden szakadás félévente, míg rá nem jöttem, hogy a pedál hosszabb utat jár be ,mint a bowden, határolás után 12 évig aztán nem kellett cserélni, a karter
tömítés alig bírt ki csepegés nélkül pár hónapot /béna megoldás az összetételnél/
Pár évente kipufogóleömlő tömítés, a tapadós azbesztmentes fékbetéttől negyedévente beragadó fékek, 30000 km-ként lengyel vezérműlánc csere, gömbfejek cserélgetése.
80000 km-nél gyűrűzni kellett:a gyűrűk hajszálvékonyak voltak, de a hengerfal alig-alig volt kopott.
Kábé 100000-nél kerékcsapágyak,lengéscsillapítók.
A többi a szokásos szocialista autó:pár ezer km-ként valami mindig elállítódott, elkopott.
De: SOHA nem hagyott cserben, bármilyen hibával,bárhonnan hazavitt!
Jellemezni leginkább a Ladával összehasonlítva lehet, már csak a rokonság okán is. Évekig 2107-sen dolgoztam /azóta meg mindenféle nyugati jószágon/
Motor:Kis fordulaton rugalmatlan, viszont 3200 felett, mintha motort cseréltek volna benne, a Lada pont fordítva, s mindig fél-egy literrel kevesebbet eszik, igaz nem is keresztöblítéses a hengerfeje.
Váltó:rövid úton jár, precízen kapcsolható, aki csak fronthajtású kocsit vezetett, nem is tudja, miről beszélek.
Kormány:Könnyű, pontos /már ha végre gurul az AUTÓ/, fordulóköre viszont egy V6-os Alfáé,
a Ladáé gumiból van,de legalább három és fél-négy sáv elég neki.
Futómű:nagyon jó iránytartás, jó kanyarstabilitás, jóindulatú viselkedés, mégis kényelmes rugózás.
A Lada imbolyog, sétál, tengeribeteg rugózás, de télen szépen farol, a Polák inkább eltolja az elejét, csak határozott gázra farol, de akkor...
Fék:Szenzációs! Harap, könnyű, nagyon hatásos a négy tárcsa, mégis finoman adagolható.
MINDIG egyszerre fog elöl s hátul. Sok mai kocsinak nincs ilyen fékje. A kézifék bár beállítható,/én tolómérővel/szoktam, de hatásfoka gyenge, s elállítódik. A Lada pont az ellentéte.
Szerelhetőség:A Lada nagyon jól szerelhető.
A Polszki sunyi dög...
Törésteszt:Lásd Bujtor-film, illetve...maradjunk annyiban, hogy romboló...
Látni kell, hogy az elavult futómű, a lengyel parlament épületénél nagyobb légellenállás, a vaskos
hajtáslánc, s a már tervezésekor konzervatív konstrukció nem versenyképes a mai agyonoptimalizált
járművek korában.
De szépen belőtt motorral, s a pazar fékkel lehetett Vele nagy meglepetéseket szerezni a modern, viszont lelketlen, ”műanyag” gépkocsik büszke tulajdonosainak.
A karosszérián 15 éves koráig egy szem rozsda nem volt /88-as évjárat/,ellenben 3 bal első sárvédőt fogyasztott el, /lásd az írás eleje/.
16 évesen a kerékjárati íveken,az ajtók alján jött ki a rozsda. Lakatoláskor lebontottuk a küszöböket;
a lemezek festetlenek voltak...és fémtiszták! Gondolom galvanizálták vagy valami ilyesmi.
18 éves korában a „szakértő” vizsgabiztos - Közlekedés Felügyelet - nem találta a motorszámot, a kollégája mutatta meg neki /ezt nem tudom bizonyítani/.
Na innentől mindent nézett; kipufogógáz mérés-Nagy D az arcán. Mindenbe belekötött: Ho-hó felületi rozsda az alvázon és félrehúzó kézifék!
Azt már csak a papírok átvétele után vettem észre, hogy a”szakértő” a típust VAZ-ként ismerte fel.
Ezt viszont tudom bizonyítani!
Kapott két hónapot - mármint az autó.
De mivel új forgalmit kellett volna kiállítani annak költségeivel, s az első futómű felső bekötési pontja elkezdett korrodálni - amit viszont nem vettek észre - s kedvező áron , elég kedvező hitellel ki tudtam cserélni egy vaciúj egynégyes Fiat Albeára, ezért beszámítattuk, kicseréltük.
Amikor mentünk a „Dzsítí”-vel az új autóért, esett az eső, még az idő is sírt...
Amikor átvettük a nagyfenekű török nőt /FIATal-Bea/ , kiderült az ég, újra sütött a nap.
De ez már egy másik történet lesz.
Számomra az AUTÓ mai napig a Nagypolák amire felvilágosult, realista gondolkodású emberként azt kell mondanom, hogy LELKE volt, nem is akármilyen.
Nagyon - nagyon hiányzik...
Hibalista
- Kuplungbowden eleinte, gömbfejek, talpascsapszegek, kardánkereszt pár évente, kartertömítés kétévente, kipufogóleömlő tömítés háromévente, rotor, elosztófedél - de ezek az elektronikus trafó miatt kétévente, megszakító egyszer, dugattyúgyűrűk 80 ezernél, lengéscsillapítók,kerékcsapágyak százezernél, akksi, főtengelyszimmering 5 évente, kipufogódob háromszor, gyújtás állítás, karburátor ellenőrzés félévente, féktisztítás negyedévente - az azbesztmentes betét miatt
Ide hordtam szervizbe
sógor
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
ismerős
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 15 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 97000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 125p | Következő autója? | Fiat Albea 1.4 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
