Kényelmes nagy dög - kis szépséghibákkal
Szöveges ítélet
Rövid verzió:
Majd' fél év alatti benyomás: korrekt, csendes, tágas gép. Nem épp karakteres, nem jellegzetes, de teszi a dolgát, tudja amit tudnia kell. Néha ez-az elöjön, de már nem mai darab. Egy 4-5fös családnak is elég bármire, ami kell az belefér.
165000km elöélet ellenére korrekt állapotú, a belsö tér jól tartja magát, rozsdásodás sem látszik sehol.
Hosszú verzió:
A kocsit 2015 március végén vettem, Németországban, majd' 13 évesen.
Elötte egy 96'-os Peugeot 306-ot használtunk, amit nem kímélt az élet mielött hozzánk került. Bár próbáltuk szinten tartani, azért mindig volt valami baja (és egyre több). Miután kiköltöztünk Németországba, nem volt értelme átrendszámoztatni, az 1300km-es hazautaknak nem szívesen vágtam neki vele. Így inkább 'új' autó után néztünk.
Pár fontos szempontunk volt:
- nagy legyen. Hazautazáskor kell a hely, plusz ha bútorokat, ilyesmit hoznánk-vinnénk, ne kelljen teherautót bérelni, ha nem muszáj.
- benzines legyen. Bár elöreláthatólag 20000+km/év várható futásteljesítmény kinéz neki, mégis benzinest akartam, elkerülendö a magas adót meg az öreg turbódízelek random sz*pófaktorát. (kivéve a Passat, ott inkább a méltán híres dízel a menö a rossz hírü benzinmotorral szemben)
- tucatautó legyen. Mivel zömmel Németországban fog szervízbe járni, nem árt, ha bármelyik sufnimühelyben látták már, és ismerik a típust kívül-belül-alul-felül.
Passat, Octavia, Mondeo, Mazda 6, Honda Accord kombijai kerültek a listára, végül ár-érték (de föleg ÁR :) )
Volt egy árbeli sorrend(legolcsóbb-legdrágább): Octavia-Mondeo-Passat-6-Accord
meg egy szubjektív tetszési sorrend (legrondább-legszebb kombi): Octavia-Passat-Mondeo-6-Accord
Végül a Mondeo nyert
pár szó az elöéletéröl:
Az órában 165000km. Kicsit gyanúsan kevés, de ez benzines, pályázni inkább a dízelt viszik.
Én vagyok a harmadik tulajdonos. Az elsö tulajnál töltötte az elsö 10 évét, erröl az idöszakról végig vezetett szervízkönyv van. A kocsit végig a vásárlás helyére, egy Ford márkakereskedésbe hordták; km-állások is korrektek, szabályosan követik egymást.
A második tulaj egy német autószerelö (felesége) volt. Mivel a saját mühelyében szerelte, a szervízkönyv ebben az idöszakban már nem volt vezetve (viszont a saját adatbázisában elvileg benne van a szerviztörténet), viszont az erre az idöszakra esö két müszaki vizsgán felírt km-állások is beleillenek a fenti sorba, szóval az óraállást hajlandó vagyok elhinni.
Megjelenésében is igazolja a kocsi ezt az adatot: egyedül a kormánymánykerék fényes kicsit, meg a felsö küllöiröl van lekopva a festék, ahol az ember hajlamos az ujját pihentetni. A váltószoknya viseltes még, ennyi. Nincs kiülve, kif*ngva, nem szakadt, karcos sehol. Szépen meg volt kímélve. Próbáltunk ezelött egy másik példányt is, hivatalosan hasonló óraállással, de a beltér alapján félmilliót beleképzeltem volna (lehet benne is volt)
Kinézet: ez egy Ghia felszereltségü jószág, sok fincsi aprósággal megáldva. Nekem egyedül a tempomat hiányzik belöle, amit azért hosszabb utakon el tudnék viselni - talán egyszer belerakatom.
Szíp feliratos fémlemez a küszöbön, már aki szereti az ilyesmit :)
Belülröl (sem) túl extravagáns, a kárpitok, müanyagok strapabíró, nem túl barátságos anyagok, viszont nem is igen öregszenek. A középkonzol tetején a Ford-embléma alakú analóg órától kivert a víz eleinte, de már kezdek megbarátkozni vele, külön jó, hogy van háttérvilágítása. A gombok a konzolra nekem kicsit kényelmetlenül vannak felszórva, majd megnézem, meg tudom-e variálni öket, kiadják-e a kábelek.
Ülések kényelmesek, elektronyosan állítható is, meg ülésfütés is van. Elsö szélvédö már szintén kapott fütöszálakat, a belsö tükör meg fényre sötétedik /zöldül inkább/. Minden ablak elektromosan bizergálható, beltéri lámpából meg van egy jó nagy marékkal.
Személyes pirospont az olvasólámpa feletti szemüvegtartó rekeszért, meg a második szivargyújtóért a csomagtérben.
A tolatóradart úri huncutságnak gondoltam, míg bele nem ültem ebbe a gépbe. Bár sose votl bajom a parkolással, most nagyon jó hasznát veszem a gyári hátsónak. Elöre is van ugyan beépítve, de amíg van szemem, és látok is vele, addig arra nem lesz szükségem azért...
A gyári rádió van benne (a 6os CD-tár nélkül), ami szépen passzol hozzá, igy nem volt szívem lecserélni valami ecstasy-neon-fényü modern rettenetre. Inkább beszereztem egy, a 6os tár helyére dugható okos kis cuccot, ami a kesztyütartóban ül, és kezel memóriakártyát, pendrive-ot, jack bemenetet, bluetooth-ot is (headset-et beleértve). Így legalább továbbra is tudom a bajuszkapcsolóról vezérelni, és nem csúfítottam el a konzolt sem.
A klíma müködik szépen, kicsit trükközni kell vele, hogy eltaláljuk a megfelelö beállításokat, de nem reménytelen.
Menetteljesítmény: egy szóval - papás. Engem nem nagyon zavar mondjuk: mire jogsim, kocsim lett, már elmúltam 26 is, nem nagyon izgat a nyélgáz-padlófék kombó. Kiélem magam másban:)
Ez a legkisebb, 1.8-as motor 125 lóval, a batár meg üresen is majd' másfél tonna...
A gázreakció olyan sakkos: lépsz, aztán indul az óra: várod, mikor lép ö... :)
Azért jó nagy fordulaton lelkesebb már. a német autópályán is lehet vele tartósan a belsö sávban haladni. 170nél már 4000 körül (felett?) forog, de a jó hangszigetelésnek hála nem sajnálja az ember nyomni neki, üvölthet a motor akárhogy...
A fogyasztása átlagos használat mellett tankolástól tankolásig 7.5-7.6 szokott lenni. Ez, mivel egyetlen autó, mindenfélét jelent: munkába járás országúton dombok között 70-nel, boltba járás, kisebb-nagyobb pályázós etapok.
170-nel gyilkolva inkább 8.5, de a kilencet akkor se eszi meg.
Egy-két hétig kimondottan finoman vezetve sikerült 7liter, vagy picivel az alatt tartanom, de nem ez a jellemzö.
Cserébe az olajat eszi. Eddig beletunkoltam vagy 3-4 litert a 13000km alatt. Azért jellemzöen föleg pályázáskor kap rá. A kipufogófüst nem kékes; ez van, ha szereti, hadd egye, ha sok pénzem lesz majd próbálok kezdeni vele valamit.
amit szeretek (összehasonlítási alapom egy fapados kis Peugeot, ehhez tessék viszonyítani!):
- Utazási komfortra nem lehet panasz, pedig a kis Peugeot komfortja elég epik volt (legalábbis a vezetöülésben :) ).
- Tágas mint a disznó, 186 centimre állítva a vezetöülést még beférne egy tápos-zsák a mögöttem ülö térde elé :D
- Váltó pontos, futómü egy bálnához képest elég feszes, de kényelmes.
- Kormány, pedálok, váltó jó helyen. A középsö könyöklö kényelmes, elfér rajta a jobbegyben ülö bal karja is, az alatta levö rekeszbe bármi belefér. Hátul lehajtható könyöklö, fejtámla... nem nagy dolgok, de egy kisautó után minden ilyen apróság felüdülés.
- A hátsó üléseket síkba döntve végig tudok feküdni a csomagtérben - elég komoly fegyvertény, és még jól jöhet kirándulások alkalmával :)
amit nem annyira:
- A külsö tükrök elég kicsi látoszöggel bírnak, föleg a jobbossal van bajom, mivel az eleve messze is van. A belsö visszapillantó viszont elég nagy, kár, hogy a látótér felét kitakarja hátrafelé az iszonyatos bódé, így a hasznos területet figyelembe véve egy feleakkora tükör is elég lenne :)
- Viszonylag magas vagyok, bal könyökkel rá tudnék támaszkodni az ablak szélére a balos könyöklö helyett, de oylan durva a müanyag rajta, hogy sebesre koptatja az ember könyökét negyed óra alatt:)
- a rádió kezelögombjai pont a váltókar védelmében vannak. Nem egyszer fordult elö, hogy én váltottam, a mitfahrer meg babrált volna a rádión, és kész volt a baj ;)
- hülye megoldásnak tartom, hogy belülröl nem nyitható a motorháztetö, így ha járó motornál megnéznék valamit, elöbb le kell állítanom, elörefáradni, kinyitni a motorháztetöt, visszaülni, újra beindítani... nem nagy dolog, csak minek?
- a rádiós központi zár ritkán reagál 3méternél messzebbröl, ennyi erövel kulccsal is nyithatom (állítólag típushiba)
- a csomagtérben elférne még pár zseb vagy rekesz
emlékezetes hibái:
- elektromos ülésállító: a gyári mechanikában egy müanyag fogaskerék van (gondolom a végállások rugalmasabb/puhább elérése, illetve az ott megszorulás elkerülése érdekében - vagy csak tervezési hiba). Ez azért nem egy örök élet, több fórumon lehet olvasni, hogy eltörik, onnantól meg annyi. A gyári szett k*rvadrága, viszont neten lehet kapni hozzá cseredarabot (csak a fogaskerék) rézböl kiesztergálva, leírást is lehet találni a cseréhez. Kis szerelés, kis reszelés és kész is van.
Mivel felsö végállásban tört el az eredeti kerék, alig láttam jobbra a visszapillantótól, olyan magasan ültem. Ezért ezt az elsö héten megjavítottam. Remélem nem lesz többé baja.
- úgy 168000km körül egy teljesen átlagos utazás (kb. 400 km, 1-1,5 óra dugóban állva, a többi 150km/h körül - klasszik német pálya) után a következö indításnál felvillant a check engine. Elsöre lekötöttem az akksit, nézzük visszajön-e. Azóta (+10000km) nem jött elö többet, de ha megint felbukkan, irány a szerelö egy kódolvasásra.
- a kedvencem a vízpumpa: elöjel nélkül egyszer csak leszakadtak a lapátok a kis huncutról, épp egy 1300km-es hazaút felénél, az osztrák-német határnál. Onnantól zéró hütés a motornak. Nem tudom mennyit mehettünk (nem lehetett pár percnél több) mire észrevettem, hogy a maximumon fekszik a höfokjelzö, mindenesetre onnatól gázelvétel, és bevitorláztam egy kisteherautó árnyékában a következö pihenöig.
Történt ez szombat hajnal 5kor. A tisztesség kedvéért vártam 6ig, míg felhívtam a magyar szakit, hogy hozzon egy trélert, és vigyen haza minket. Bár volt ADAC-m, esélyem se volt németországban olcsóbban vagy gyorsabban megúszni a javítást (pláne hétvégén), ráadásul addig is az értékes szabadságunk ketyeg.
Egy laza 26-28 órával késöbb, másnap délelött értünk be Passautól Szegedre, majd ment a verda a szakihoz. Kb. 120k volt az egész kaland mindenestöl, (400€ért a német szelerö a motorháztetöt se nyitja ki; anno a Peugeot szorult vízpumpa cserére, ott 300€-at mondott rá a német kapásból)
Szerencsére nem lett hengerfejes, jól bírta a strapát.
- csörgés: az utóbbi idöben 1500-2500 között gyenge gázadásra, terhelés alatt (tehát a parkolóban üresen forgatva nem) csörömpöl egy kicsit a gép, ez lesz a következö megnéznivaló, de szintén majd Magyarországon...
Típushiba a müanyag pillangószelepek elfáradása, de ez úgy tünik nem az lesz.
- lassan aktuálisak lesznek a szürö és kopóalkatrész-cserék, meglátjuk, mennyiböl ússzuk meg, és
összességében:
13000km ment bele kb. 5 hónap alatt, intenzív tesztet kap hát. Ehhez képest elégedett vagyok vele a kora és a relatív alacsony ára ellenére; bár tökéletesnek nem mondanám.
Eddig egyszer próbáltunk vele hazamenni, a fent vázolt sikerrel (visszafele már visszajött :) ).
Nemsokára aktuális a második, de már nem vagyok olyan magabiztos. Bár összességében jó autónak tartom, és szeretem is, a kezdeti öröm után hirtelen elvesztett bizalmat csak lassan fogja tudni visszaszerezni...
Hibalista
- mikor megvettem, már volt pár hibája: - - elektromos ülésmagasságállító: magam javítottam meg, alkatrész Ebayröl - ~30€ - - vezetöoldali ülésfütés nem müködik (valószínüleg vezetékszakadás az ülés alatt): egyelöre nem zavar túlságosan, a másik oldali müködik, és a barátnöm a fázós kettönk közül :) - - a páramentesítö fütöszál a szélvedöben pont a vezetö elött nem müködik egy 40centi széles részen (gondolom megszakadt valahol): szintén nem egy kritikus dolog, a klímával is remekül elvagyok. ha egyszer szélvédöcsere lesz esedékes, majd elmúlik. - - az üzemanyagtartály szellözöje nem az igazi, mindig nagy jó slukkot szív a levegöböl a gép tankoláskor - - és ami azóta jött elö, hogy megvettem: - - egyszer 'check engine'. parasztosan akksi le, vissza. Azóta (+10000km) nem jött elö újra. - - vízpumpa 170000km körül, elfogytak róla a lapátok. - nagyonnagyon sok trélerezéssel együtt volt valami 120000Ft - - - szívesen eszi az 5W30as olajat
Ide hordtam szervizbe
Ismerös szaki Szeged közelében, kis saját mühellyel. Olcsón dolgozik, nem is lassan.Mikor épp otthon vagyok Mo.-on, elugrok hozzá egy gyors átnézésre. Nem autóspecifikus szervízre nekem a legjobb.az értékelés azért csak nyolc, mert nem ismerhet minden autót töviröl-hegyire, és a Ford pont nem a fö csapásiránya.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Frank, a német figura, akitöl a kocsit vettem. Maga is szerelö, saját mühellyel, pár alkalmazottal. Korrekt embernek tünik - bár eddig még nem kellett igénybe vennem a szolgálatait - müszakira tuti hozzá viszem vissza. Mivel helyi, tuti drága, úgyhogy az idöszaki szervizeket próbálom Magyarországon megejteni.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 165000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 306 1.4 (Ferdehátú) | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |