A váratlan FORDulat
Szöveges ítélet
A cím miatt a legelején kezdeném. Miután feleségem összetörte az előző Astránkat (1x törte meg, de akkor nem végzett fél munkát, szerencsére senkinek semmi baja nem lett), jó darabig autó nélkül maradtunk. 5 év után(munkahely váltásnak köszönhetően) sikerült eljutni odáig, hogy összegyűlt elég pénz egy autóra. Mivel 1400 km-t kell utaznunk dolgozni, minden második héten, többnyire négyen, sok csomaggal adott volt néhány kikötés. Többek közt, hogy nagy, klímás, dízel, kombi legyen, max. 800 E magyar forintért (+ átírás stb), olasz nincs kizárva de ha lehet akkor ne. Jöttek is az ötletek, Passat B5, Octavia, A6, 406. Keresgélés/nyálcsorgatás kb. 3-4 hónapig tartott, közben egyre jobban a paszuly felé kezdett húzni a szívünk (annyira, hogy már csak azokat néztük) amikor egyik kollégám linkelte ezt a Mondeot. Őszintén megmondom, teljesen elfeledkeztem a Mondeoról, mint lehetőség. Nézem a hirdetést, ez itt van a szomszéd városban 15 km-re, hirdető neve..."Te, Anya, ezt meg a "Gipsz Jakab" hirdeti!" Kiderült, hogy egyik gyerekkori ismerősöm Mondeoja eladó lett 8 év használat után(belgából hozta be 4 évesen). Több sem kellett, telefon, időpont egyeztetés, hétvégén megyünk autónézőbe. Március 16-án még elég rendesen havas idő volt. Megérkeztünk a tulajhoz, lássuk a vasat. 10 centi egyenletes, egybefüggő hó rajta. Letakarítottuk róla, amint megláttuk, tudtuk, ma autót veszünk. Indítás úgy nézett ki, tulaj kinyitotta az ajtót, az ajtóban állva bedugta a kulcsot, izzítás, indítás és 2 tekerés után röffent is. Hohóó, hidegindítás: 5*. Megnéztük az autót, kívül, hátsó lökösön apró repedés(parkolóhely szűk volt kicsit) motorháztetőn 2 kavicsfelverődés miatt 2 pötty, alles normal. Mondjuk a szélvédő kapott egy kavicsot és repedt, de szeptemberig kigazdálkodjuk az új szélvédőt (csakis ugyanilyen fűthetőt, elmondhatatlanul kényelmes vele az élet). Kérdezés nélkül mondta a tulaj, hogy a jobb oldali ajtó cserélve volt, mert meg lett nyomva. Próbaút (füst csak az út menti házakból...), ez ma jön velünk haza. Az autót 800 ezerért árulta, alku a következőképpen alakult:
-750?
-775!
-Kezet rá!
Így lett a paszulyból, mondeo.
Az autóban 197.000 km volt megvételkor, valósnak tűnt, ugyanis céges focus a ház előtt, új családi mondeo pedig már egy ideje a garázsban. (Ha már ennyi ford van a háznál, valószínűleg meg lehetett elégedve az autóval :) )
Ítélet íráskor 2013.06.24-et mutat a naptár a km óra számlálója pedig 210.000 km-t. Az autó azóta átesett 2 olajcserén (szűrőkkel, ahogy azt illik megvétel után üzemanyagszűrőt is cseréltünk)
Az autó, az együtt megtett 13.000 km alatt úgy működött mint az óramű. Egyetlen zavaró dolog van az autóval kapcsolatban, rossz úton valami a csomagtartó roló környékén halk cincogó hangot ad ki(muszáj lesz megkeresni mi lehet, mert engem zavar).
Motor az autóban az említett 2.0 TDDI, tökéletesen elég erő van benne az utcai használathoz. 4 személlyel, tele csomagtartóval a bécsi emelkedőn -nem túl vehemensen- de padlógázra gyorsul. 70 alatt mondjuk _gyors_ előzéshez érdemes visszagangolni egyet. Váltó, futómű egészen csodálatos.
Fogyasztás a már említett terheléssel, 130-150 közti autópálya tempóval 6-6.5 l között valahol.
Eddig egyetlen problémám az autóval, egy elrohadt csavar volt. Hazafelé úton, rohadt hangos kopogás kezdődött a bal hátsó traktus felől. Fasza, hétvégén szerelő. Kiderült, hogy a bal hátsó futómű tartó bölcső elülső csavarja elrohadt és megadta magát. ha már ott vagyunk nézzünk rá a többire is. Kiderült, hogy a másik oldalinak se lett volna nagyon sok nagy péntekje. 2 egyforma futóműcsavar, a csavaros vödörből megoldotta a problémát a szerelő.
Kopp, kopp...ez legyen a legnagyobb probléma. Valószínűleg nem ez lesz, mert a kinyomó csapágynak hangja van, cserés lesz hamarosan, továbbá 200 ezer felett vagyunk és kettős lendkerék még nem volt cserélve. Ketyeg a bomba.
De hát amit használunk az használódik, érteeem?!
Summázva az autó abszolút megérte a pénzét és aki ezentúl nekem azt mondja, hogy Fordot nem szabad venni, azt hangosan és határozottan ki fogom röhögni!
Amint lesz újabb fejlemény, illetve ha tekertem bele még km-t és folytatom. (Remélhetőleg ugyanezzel az érzéssel :) )
UPDATE:
Hát újra itt. A kilométer számláló 225.500-at mutat a naptár 2013.09.29-et. Esedékes a következő olajcsere ezért is ragadtam tollat(billentyűzetet?), hogy folytassam a történetet. Az elmúlt tizenpárezer km (kicsit megcsúsztunk most az olajcserével) többnyire eseménytelenül zajlott. Még mindig nagy a boldogság és továbbra sem lankadt a megelégedettség. Nemrég volt egy kis probléma az autóval. Egyik alkalommal hazafele jövet azt vettem észre, hogy gázadásnál mikor tölteni kezdett a turbó, olyan hangok jöttek ki, amik egyértelműen tudatták:
-Gazdám! Sz*r került a palacsintába.
Nem mellesleg olyan szintű elerőtlenedés kerítette hatalmába az autót, hogy az már zavaró volt. Hazaérvén jött a diagnosztika,itt bizony egy töltőlevegő cső adta meg magát. Miért is ne szombat délután lett volna, semmi nincs nyitva. Irány a tesco, Tip-Top defektjavító készlet, pattex "kacsaszalag", Mekk Elek munkába lendül, de vasárnap indulni kell vissza, jobb ötlet nincs, sokkal rosszabb csak nem lesz, hétfőn megrendeljük az újat(ezúton is ajánlom mindenkinek a Cromax áruházat Debrecenben, korrektek és nagyon segítőkészek). Sikerült megfoltozni a csövet, de az erőben még mindig zavar van, látványos javulás nem történt. Később kiderült, hogy egy csőbilincs is meg volt lazulva így ott is kifújt. Meghúztuk, probléma megoldva, újra dübörög a gazdaság! Itthon aztán ki lett cserélve a repedt/"megjavított" cső, gyári új került a helyére 20.000 ft-ért. Visszaállt az univerzum egyensúlya (el nem tudjátok képzelni, mennyire idegesített az az összetákolt cső). Ezen kívül az említett olajcserére kellett költeni. Figyelmesebbeknek feltűnhetett, hogy kinyomó csapágy azóta sem lett cserélve. Ez így van, továbbra is cincog amikor olyan kedve van (Hátha kibírná amíg a kuplung tart, így nem kellene 2x bontani).
Kis érdekesség, hogy nemrég vezettem a régi G Astrámat...Nagyon szerettem azt az autót és egy kisebb világ omlott bennem össze akkor. Az "Atya szent szűz Mária" volt első reakcióm. Hogy az mennyivel rosszabb autó mint a Ford. Visszagondolva én is dicsértem de arra jutottam, hogy aki annak a váltóját/futóművét dicséri az 90%, hogy nem ült még más autóban (a maradék 10% Pug 206-ból ült át). Na mindegy, összegezve az együtt töltött időt a Mondeoval, változatlan a helyzet és remélhetőleg ugyanezzel az érzéssel fogok legközelebb is billentyűzetet ragadni, mígnem az ítélet egy Csikós Zsolt-féle terjedelmet nem ér el. 10.000 km-múlva találkozunk!
U.i.: Lassan képet is töltök fel, hátha bekerülök a heti merítésbe :) )
UPDATE:
Újra itt. 2014.04.05-öt mutat a naptár.Nagyjából egy éve került a családba az autó. Az elmúlt kb. 1 évben belekerült majdnem 60 ezer km. Nagyjából 197.000 km volt az autóban megvételkor, most kb. 248 ezret mutat az óra. Jöttem volna frissíteni az ítéletet de javarészt eseménytelenül telt el az elmúlt egy év. Nagyjából így nézett ki: Tankolás...olajcsere...tankolás...olajcsere. Nem nagyon volt mit írni. Beindul, megy, megáll, dudál, világít, szo...nem, azt nem.
Az elmúlt 60 ezer km alatt a kötelező szervizen kívül, csak filléres dolgok lettek cserélve/javítva:
- 2 fényszóró izzó
- 2 rendszámtábla fogalat + izzó
- Csomagtér mikrokapcsoló
- Jobb oldali kutyacsont
- Ülésmagasság állító motor
- Jobb oldali toronycsapágy(szilenttel együtt)
Sajnos nemrég azért voltak "nem annyira" filléres dolgok amik cserélve lettek. Ezek azok amiket mindenkinek ki fog kelleni egyszer cserélnie. Név szerint, kuplungtárcsa, kinyomócsapágy, váltóolaj(ha már le lett engedve), egy hátsó kipufogó dob és végül de nem utolsó sorban kettős tömegűűűűű "a rettegeeeeett" lendkeréééééék. Az előbb felsoroltakat egyszerre pont egy hete.
Legutóbbi szerviz miatt azért megcsappant a költségvetés, de egyáltalán nem panaszkodok.
Ha azt vesszük hogy kb. évi 15 ezret megy egy átlagos autó Magyarországon akkor, 1 év alatt került bele annyi az autóba mint egy átlagos autóba 4 év alatt. Ennek ellenére teszi a dolgát, kényelmesen, csendben elvisz minket és vissza is hoz. 10 ezrenként olaj- és szűrők cseréje(üzemanyagszűrőt is beleértve).
Fogyasztás, tempomat 140-150...khm mármint...130 körüli utazóval, sok csomaggal, 4 személlyel 6-6.5. De jött már ki 6 alatti fogyasztás is igaz, akkor nyugis 120-130-as tempóval, kevés csomaggal, 2 személlyel.
Az autót még mindig nagyon szeretem és aki még mindig a gyökér "3 F-es szabállyal" jön, továbbra is határozott, hangos és gúnyos röhögés kíséretében tájékoztatom, hogy tudatlan (legalábbis a Fordos részét illetően)
Ha minden autós sztereotípia így állja meg a helyét veszek egy Alfát is...Franciaországból...PDTDI-t. (Trollok, vegyétek a poént).
Egyelőre ennyi. Nem tudom mit írhatnék még. Valahogy így érezheti magát Papp Tibi amikor a Toyotáról kellene írnia.
Ha előbb nem, jövőre ismét jövök frissíteni.
Hibalista
- az említett csavar, kinyomócsapágynak hangja van, lassan az is cserés lesz, töltőlevegő cső(18.000 ft kedvezménnyel a debreceni Cromaxból)
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Debreceni Cromax autóalkatrész bolt. Korrektek, segítőkészek és nem akarnak felesleges dolgot rámelegíteni az emberre!
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 197000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 28000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Astra G | Következő autója? | Mondeo |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |