1200 km felett egy tankkal!
Szöveges ítélet
Aki szeret nyugissan közlekedni és szeret nevetségessen alacsony fogyasztást produkálni a közel másfél tonnás mondival csak az olvassa tovább mert én csak a fogyasztás rejtelmeiről szeretnék itt írni.
Az előző autóm egy Tipo 1.7D volt,és azt akartam lecserélni egy nagyobb biztonságosabb masszívabb dízel kombira.Már a tiponál is arra törekedtem hogy elérjem a lehető legalacsonyabb fogyit.Azzal egyszer megtettem 1024km-t(akkor állt le a motor)a 44 l gázolajból,de ezen az egy alkalmon kívűl 4.8-5.2 között alakult mindig.Úgy voltam vele hogy ha a 400kg-mal nehezebb mondeot sikerül 6 alatt tartanom akkor egy szót se szólhatok.
Mikor megvettem decemberben akkor 6.9 l fogyasztást produkált elsőre.Ez brutális érték volt az én elvárásaimhoz még akkor is ha itt a népítéletek között mazsolázva mindenki 7 körüli fogyasztásról számolt be.Szerintem a következő dolgokra van szükség ahhoz hogy egy gépsárkány fogyasztását a lehető legalacsonyabb értékre szorítsuk!
1.A kerék:
A mondeora gyárilag 185/65 R14 gumi való!Amikor megvettem akkor elöl 185/60 R14 gumi volt,míg hátul 185/70 R14.Autószerelőként így hát nem is csodálkoztam mikor rendszeressen bekapcsolt az ABS fékezéseknél.Ekkor kezdtem méregetni hogy elől is elférne-e a 70es gumi!Gond nélkül befér!Itt jelzem hogy a km óra ezekkel a nagyobb gumikkal mutatja a valós sebességet és a megtett utat!A gyári kerékkel többet mutat mint a valóság!!Ez már önmagában fogyasztás csökkenést eredményez,mert azonos sebesség mellett kevesebbet forog a motor.Van egy pár típus amelyiknél meg lehet csinálni ezt a trükköt,és a mondeo erre alkalmas!Az újabb mondiknál már nem hagyott a tervező ennyi helyet.
A kerekeknél még annyit lehet spórolni hogy nem a gyári 2.1-re fújjuk fel a gumikat,hanem simán mehetnek 2.5-re is.Én 2.6-ra fújom őket és semmiféle rendellenes kopás nincs.Ezzel a kocsi könnyebben gurul és szintén csökkenti a fogyasztást.Gumik vásárlásnál ajánlott elolvasni a hivatalos gumiteszteket(neten van bőven) és abból kiderül hogy melyek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok.Ezekből kiderül hogy nem az a jó gumi amelyiknek tetszetős a mintája.
2.Kenőanyag,üzemanyag:
Volt egy ügyfelem aki rallyzik és ők kipróbáltak minden kapható komoly adalékot ami csökkenti a motorban a súrlódást ami ugyebár az egyik jelentős ü.z.a fogyasztás tényező.A motorlife-ot ajánlotta nekem.Itt a teljes sztorit nem részletezem.Olajcserénél beleöntöttem a motorba is meg a váltóba is.Pár ezer km megtétele után van komoly hatása.Adott sebességnél alacsonyabb volt a fordulatszám(kb 50 fordulat/perc),ami engem végleg meggyőzött hogy ez komoly kencefice!Az olajnyomás lámpám indítás után pedig hamarabb alszik el!
Az üzemanyagba nagyon ajánlatos használni a tablettát mert tankolásról tankolásra csökken szép lassan a fogyasztás és jobban húz a verda!Neten szintén lehet találni!Én a dyno-tab mellett döntöttem mert ez is rohadt jó és nevetséges az ára ahhoz képest hogy mennyit spórolhatunk vele!
3.Vezetési stílus:
Ez az a téma ami már önmagában is több liter fogyasztás csökkenést tud eredményezni bizonyos motoroknál!Ezt kell tudni tökélyre fejleszteni ahhoz hogy a fent említett többi trükkel együtt elérjük a legalacsonyabb fogyasztást!Egy erre specializálódott és ezt oktató német faszit felkért a VW hogy reklám céllal menjen az akkori Golf IV TDI-vel egy európai körutat a lehető legalacsonyabb fogyasztást produkálva!Nem tudom jól emlékezem e de az átlag fogyasztás 4 alatt volt egy picivel!!
Hosszú lejtőkön például vegyük ki üresbe a váltót és guruljunk,bár én már minden kisebb lejtőn is üresbe rakom ha engedi a forgalom!Vezetés közben mindig arra kell törekedni hogy a lehető leghamarabb felváltsunk a legmagasabb fokozatba,mert így lesz a legkisebb a fordulatszám!Ha látjuk hogy hamarossan lassítani kell akkor használjuk a motorféket fékezés helyett.Ilyenkor vissza lehet előbb 4-be ,majd 3-ba kapcsolni.Fontos tudni hogy motorfék üzemmódban a motorok fogyasztása hamar 0 literre csökken miközben lassul is az autó!Autópályán való közlekedésnél lehet szintén igen jelentős összegeket spórolni.Mivel nekem mindegy hogy 10 perccel később teszem e meg az adott távot így aztán a sebességet még 100 fölé sem engedem.Ezzel alacsonyan tartom a fordulatszámot és az autó összes forgó alkatrészét(motor,váltó,futómű)jelentőssen kímélem!
A verda legutóbbi fogyasztása 5.2 volt,de most fog 5 alá csökkenni mert jelenleg az óra 635km-nél áll és még nem érte el a tank felét sem!
A rohamossan emelkedő ü.z.a árak mellett azt hiszem érdemes megfogadni ezen tanácsokat,és még a környezetünket is sokkal kevésbé szennyezzük!
Jó utat mindenkinek!
Hibalista
- Kopog a stabilizátor de ennyi km után megengedem neki...
Ide hordtam szervizbe
Kollégámmal ezt megoldjuk.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 173000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | fiat tipo | Következő autója? | még nem tudom |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |