A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Ford » Escort (1990-2000)

Escort 1,4 CLX 

Az ítélet értékelése
3,8(5 db)

Véletlen szerencse

Szöveges ítélet

Az autóvásárlás tudományos módszereiről épp eleget olvashatunk itt a Totalcar oldalain. De persze a kiválasztás tudományos alapossága a gyakorlatban ritkán jön össze.

Az itt bemutatott alig 25 éves Escort esetében is ez volt a helyzet. A korábbi SX4-esem elvitte a NAV. Aztán jártam egy régebbi Vitarával, ami azonban nem egy takarékos autó, és miután én naponta ingázom, nálam az egyik első szempont a fogyasztás. Egy nap, amikor épp a Vitarát bütyköltem, kiderült hogy bizony annak alvázát nagyon elkezdte rágni a rozsda. Olyannyira, hogy igazából nem is kéne az útra merészkedni vele. Ebben a pillanatban csörgött a telefonom, egy rokonom hívott, hogy az általa látogatott szerelőnél látott egy öreg Fordot, ami épp eladó, alig 185.000 pénz, a szerelő pedig nagyon ajánlja. Hát jó, legyen, mondtam, hogy a Vitara úgyis kuka, vegye meg.

Mire másnap Pestre értem, az autó már ott állt a pesti szülői ház udvarán. Kiderült hogy ötajtós, meg hogy piros. És nem tűnt különösebben rozsdásnak sem.

A kesztyűtartóban benne volt az eredeti német szervizkönyv, persze nem napjainkig végigpecsételve. Kíváncsiságból megnéztem a neten, az autót eredetileg eladó német kereskedés ma is megvan, sőt, az első német tulajdonos családi vállalkozása is a könyvben szereplő címen működik 25 évvel később is. Hiába, arrafelé valahogy jobban kiszámíthatóak a dolgok. De vissza az autóhoz:
Tüzetesebb szemrevételezés után arra jutottam, hogy ez a 25 éves vas egyáltalán nem rozsdás. Sehol, egy picit sem. Teljesen érthetetlen, de miután az autó elemeinek fényezése itt-ott eltérő minőségű, arra következtetek, hogy ezt valaki valamikor (nem túl régen) rendbe hozta, talán saját célra, és végül mégis eladásra került. Erre utal az is, hogy pár apró műanyag takaró itt-ott hiányzik. De mindegy is. Az autóhoz ráadásul adtak plusz egy garnitúra felnit és külön nyári-téli gumigarnitúrát is. A kérdés már csak az volt, hogy fog működni.

Hát, ezt az 1991-es autót pontosan úgy lehet használni, mint egy mai darabot. Arra gondolok, hogy az olajcserék közötti időben semmit nem kell foglalkozni vele, benzin kell bele és kész. Az autó persze nem túl fickós a mai elvárásokhoz képest, de ezen a korszakomon már rég túl vagyok, imádok a forgalmat lassító módon 80-al totyogni az országúton, erre pedig tökéletes. Óra szerint 145-öt megy, egyszer azért kipróbáltam. Nincs benne szervokormány, légzsák és ABS sem. Továbbá minden ablak és a tetőablak is kézitekerős. Az 1.4-es motor akkor volt vadiúj fejlesztés, már van benne elektronika rendesen, de azért még nem egy kerekeken guruló számítógép, CAN BUS-nak még híre hamva sincs.
Megvételkor kapott új vezérműszíjat, olajat és elvileg új termosztátot is (erre még utalok majd). Aztán elkezdtem használni. Összeszoktunk, kezdtem bízni benne. Furcsa, hogy az ember milyen alacsonyan ül, az egész autó elég alacsony, de ez csak megszokás kérdése. Mindene működik, bár a biztosíték doboznál találtam néhány mókás átkötést, azt mondják, ezeknek az autóknak ez a doboz a gyenge pontja. Például kiderült, hogy a szellőztetés ventilátora direkt 12 voltot kap, a gyújtás levétele után is megy a ventilátor, ha nem kapcsoljuk ki. Ezzel párszor teljesen sikerült lemerítenem az akkut, csoda hogy még működik. A sokadik lemerítés után rávettem magam és átkötöttem, most már rendesen funkcionál.
Ezen kívül egy bosszantó problémája van, a termosztát. Az autó nagyon nehezen és lassan éri el az üzemi hőfokot. Abszolút termosztát hibának tűnik, olyan, mintha folyamatosan nyitva lenne. Azóta már a harmadik, tuti biztosan jó termosztát van benne, de a hiba megvan. Télre csináltam bele helyes kis zsalus, állítható takarót a hűtő elé, ezzel működött remekül. (Ha jó volt ez a megoldás 1930-ban, miért ne lenne jó most?) A motor kicsit már biztos kopott, bár a 10 ezres olajcsere intervallumok között egyelőre pont egy fél flakon olajat kell utána tölteni, ami azért inkább kevés, mint sok. A futásteljesítményről nincs adat, hiszen ebben még 5 számjegyes mérő van.
A megtett huszonpárezer kilométer alatt teljes megelégedésre szolgált. Jómagam is írok, felbuzdulva a Totalcar öregautós posztjain az egyik kiadós blogunkon elkezdtem egy öregautós posztsorozatot. De ez 5-6 írás után abbamaradt, mert ez az Escort egyszerűen nem szolgáltat témát hozzá. Benzin kell bele és megy. Érdekes, hogy a műszerfala és a belső műanyagjai is mennyire egyben vannak. Semmi nincs kirepedezve, pedig ezek, még ha cserélve is lettek volna, akkor is 20 év körüli műanyagok, hiszen akkori az autó. Lepucolva simán letagadhatna 20 évet a belső borítás.

Ami a szervizköltségeket illeti: Az olaj- és szűrőcseréken kívül eddig első fékbetétet és féktárcsát cseréltünk. Más nem kellett hozzá. A Vasfog projekt idején összefutottam Csikós kollégával egy sajtónapon, meséltem, hogy az én Escortom nagyjából annyi pénzbe került, mint a Vasfog, viszont ahhoz képest gyakorlatilag problémamentes. Mondta is, hogy igen, ezek a régebbi népautók azért tényleg sokat bírnak, de hát az akkor induló sorozatukba épp különlegesebb vasakat vesznek. Az biztos, nem gondoltam volna, hogy egy 25 éves autó ennyire jó „napijárós” jármű lehet. Alkatrész egyébként még a sarki pékboltban is van hozzá, de akár egy komplett pótautót is lehet venni öt számjegyű összegért, és bontva is van hozzá minden.

Hogy ezek után ajánlom-e ezt a típust? Ki tudja. Ezt a darabot mindenképp, de azt is gondolom, hogy azért itt a szerencse is bejátszott. Mindenesetre az kiderült, hogy egy 25 éves autó abszolút alkalmas mindenre amire egy mai. Fillérekért...

Na, ez az írás már vagy másfél éves. Nézzük azóta mi történt:

Az autót azóta is használom, pont úgy, ahogy egy mai autót használnék, tankoláson és olajcserén kívül nem kér mást... azaz... szóval, kiderült, hogy azért az alján van némi rozsda. A küszöbök újak voltak, de maga a padlólemez azért már kezdett vészes lenni, de ez csak alámászva látszott. Miután az autónak nem volt más baja, gondoltam hogy talán érdemes volna kilakatoltatni, de persze ki vállal ilyen munkát manapság? Végül találtam egy lakatost, aki elvállalta (az udvarán állt egy Rolls Royce is) és egy hét alatt meg is lett, láttam még festés előtt, csupa friss lemez volt az alja a végére... A lényeg hogy meglett, azóta igazából tényleg nincs vele semmi gond. Tavasszal levizsgázott, a következő két évre nemigen lesz vele gond, aztán majd kiderül.

Igazából egy másik (fiatalabb) használt autóra nem szívesen cserélném, még egyszer ilyen szerencsém nem lesz.

Senkit nem bíztatok arra, hogy 26 éves, új korukban sem túl nagy presztízzsel bíró tucatautókkal járjon, de nekem bejött. Tényleg ugyanolyan használati értékkel bír, mint egy mai autó, nincs persze benne túl sok elektronika, légzsák, sőt, ABS és szervokormány sem, de ettől érdekes módon még elvisz A-ból B-be... A csomagtartó egész tágas, ülésdöntéssel meg pláne. Napi 100 km-nél nem megyek többet vele, bár volt már néhány hosszabb túra is, de Párizsba nyilván nem ezzel indulok el.
És nagyon megnyugtató, hogy nagyjából egy havi fizetésből bármikor pótolható, ha úgy alakul.

Van még egy - az alacsony értékkel összefüggő - előnye a dolognak. Nyugodtan alkalmazhatom a rám jellemző "én nem szólok a dolgodba, te se szólj az enyémbe" metódusom. Mire gondolok? Megyek szépen az én tempómban, betartom a szabályokat, másfél millió levezetett kilométerrel azért elég rutinosan figyelem a forgalmat messzebb is, nem sietek, ha látom, hogy az utca végén úgyis lassítani kell. Aztán ha valakinek ez nem tetszik, és épp meg akarja mutatni, hogy ő bizony macsóbb, gyorsabb, ügyesebb, és mondjuk ezzel összefüggésben bevág elém, vagy épp fékpróbát tart előttem, akkor én bizony aggodalom nélkül nekimegyek.
Bármilyen autója van, neki fog jobban fájni... :)

Hibalista

- Termosztát-hűtés problémás - Biztosítékdoboz lehet problémás - Mégiscsak volt némi rozsda az alján

Ide hordtam szervizbe

Car-Szakértő Kft, Kövirózsa út.Régi barátom dolgozik itt, nagyon korrekt, csak mostanában nagyon teli vannak munkával, hetekre előre, és inkább francia autókra kezdenek specializálódni. (De szerintem BÁRMIT megjavítanak.)

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

Antal Team.Náluk vettük az autót, és néhányszor jártam náluk, nagyon gyorsan és igen kedvező áron dolgoznak, plusz vizsgáztatnak is. A lakatost ők ajánlották, az is jó tipp volt, alapos és megfizethető szakember.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1991
Kényelem (6) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 45000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 45000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? SX4 Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Ford Escort 1990

További ítéletek (293 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)