A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Stilo (2001-2007)

Stilo Abarth 2.4 20V 

Az ítélet értékelése
3,4(9 db)

Robotizált rettenet

Szöveges ítélet

Magyarországon az automata váltóra sokan értelmetlen amerikai őrültségként gondolnak. Jellemzően azok vélekednek így, akik még soha nem vezettek automata váltós autót. Jómagam azonban biztos voltam benne, hogy saját használatra kizárólag ilyen váltóval szerelt kocsit fogok vásárolni. A robotizált váltó viszont semmiképp sem említhető egy lapon a hagyományos "olajos" automata váltókkal - ezt keserű tapasztalatból tanultam meg.

Egy nagy és kényelmes batár (Renault Laguna) után úgy hozta a sors, hogy egy kisebb, de legalább olyan jól felszerelt, automata váltós, és nem utolsó sorban nem drágább autóra volt szükségem, hiszen egy költözés project mellett nem fordíthattam extra pénzt az autócserére. Ja, és természetesen a nőies autók (Nissan Micra, Toyota Yaris és társaik) is ki voltak lőve. Mi marad a pakliban? Ha jobban belegondolunk, nem sok minden. Unalmas, és kis motorral szerelt 4-es Golfok, amerikai piacra szánt (csúnya, nagy lökhárítós) Ford Focusok, első generációs (vagyis csúnya és öreg) Audi A3-asok... egyikhez sem fűlött a fogam igazán. És akkor szembejött ő: egy újabb általánosan lenézett (ezáltal olcsó) típus: a Fiat Stilo, annak is a legerősebb, és legjobban felszerelt Abarth változata. A 3 ajtós Stilo-k mindig is tetszettek (ellentétben az 5 ajtóssal, ami meglehetősen unalmas, semmitmondó formájú lett), kellően férfias és agresszív megjelenésű, mégis rövidebb a Lagunánál mintegy 30 centivel (amire a gépkocsibeállóm korlátozott mérete miatt volt szükség). A felszereltség pazar, ráadásul a tulaj hajlott az 1:1 cserére, így még az eladással sem kellett fáradoznom. Tehát belevágtam... vajon jól tettem?

Itt jön a képbe a Selespeed elnevezésű robotizált automata váltó, melyet korabeli tesztek kivétel nélkül szidták, ám én mégis úgy voltam vele, hogy ez volt a Stilo csúcsmodellje, annak idején Schumacherrel reklámozták, és a drágább Alfa Romeo modellekbe is ezt szerelték, sőt egyes fanatikusok szerint a Ferrari F355 F1-ben használt megoldással is rokonságban áll, tehát annyira rossz nem lehet... vagy mégis?

Lássuk, miről is van szó. A Selespeed nem más, mint egy 5 sebességes kézi váltó, amire rászereltek egy hidraulikát, ami kapcsolja, valamint egy elektromos kuplungot. Váltani a kormányra szerelt gombokkal, és a váltókar helyén lévő joystick-al is tudunk, emellett teljesen automatikus üzemre is képes. Eddig papíron nem rossz. Viszont a valóságban korántsem ennyire jó a helyzet. Az, hogy az autó kissé "bólogatva" vált, még a legkisebb gond, ezzel teljes mértékben együtt lehet élni. Igazából onnantól, hogy elindultunk, már nem sok gond van... na de az elindulás! Kuplungpedált ugyebár nem találunk az autóban, viszont az automatából ismert kúszás sincs jelen. Elindulni a gázpedál lenyomásával lehet... óvatosan! Mondom ÓVATOSAN! Ha hirtelen lépünk a gázra, akkor annak kerékcsikorgás és nyakkitörés lesz a vége (mégis csak egy 170 lóerős motor van ebben a kis kasztniban). Ha viszont nem nyomjuk eléggé a gázt, akkor nem történik semmi. Meg kell találni azt a pontot, ahol az automatika "úgy gondolja", hogy ideje felengedni a kuplungot, és akkor elindul az autó (némi akadozás és rángatás mellett).

Ennél sokkal nagyobb probléma van, ha történetesen emelkedőn kényszerülünk elindulni, ugyanis mivel kúszás nincs, ezért az automatához szokott ember meglepődve tapasztalja, hogy ez az autó bizony VISSZAGURUL! Első alkalommal kissé leizzadtam, majd párszor csikorgó kerekekkel indultam, mire rájöttem, hogy az ilyen eseteket bizony csak úgy lehet megoldani, ha bal lábbal fékezve akadályozzuk meg az autót a visszagurulásban (a kézifékkar ugyanis lehetetlenül rossz helyen, pont a kartámasz alatt van, így annak a használata nem túl kényelmes). Az emelkedőket amúgy sem "szereti" a váltó, hiszen mivel nem igazi automata, ezért nincs benne dőlésszög érzékelés sem, vagyis emelkedőn nem pörgeti jobban a motort, hanem vígan felváltogat 4-esig, ahol már az egyébként tényleg erős és jó motor sem túl vehemensen mozgatja az autót. De a "fekete leves" ezzel mér nem ért véget. Képzeljük el a következő szituációt: motorfékkel gurulunk egy körforgalom felé, második sebességi fokozatban van a váltó, az automatika pedig "úgy dönt", hogy kinyomja a kuplungot. Hirtelen, miközben az autó még mozgásban van, érzékeljük, hogy szabad a behajtás a körforgalomba, vagyis megnyomjuk a gázt... a reakció erre egy hatalmas rántás lesz, még akkor is, ha óvatosan kezeljük a gázpedált. És ez nem hibás, hanem ilyen gyárilag!

Azért, hogy némi jót is mondjak a Selespeed-ről: tény, hogy jóval jobb a reakcióideje, mint a hagyományos automata váltónak, vagyis az előzések előtti visszaváltások nem okoznak többé stresszhelyzetet, és nem oroszrulett a manőver, hogy sikerül-e időben visszasorolnunk, vagy a váltó lustasága miatt felkenődünk a szemből érkező kamionra. Emellett a sokak által "F1 váltónak" nevezett, kormányra helyezett gombok is hoznak némi wow-faktort a vezetésbe, bár én úgy vagyok velük, mint az okostelefonokkal: először rácsodálkozik az ember, hogy "jé, ezt is tudja", és örül neki, ám később csak egy fölösleges, kihasználatlan extra marad.

Az autó viselkedésére a váltón kívül egyébként nem lehet sok panasz. A dinamizmus értelemszerűen több mint elegendő, a 2.4-es motor vígan gyorsítja a kis kasztnit szinte bármilyen körülmények között. A városban annyira utált váltó is támogatja a dinamikus közlekedést, egy szerpentines szakasz valódi örömet tud okozni, csak kár, hogy ilyenből a hétköznapi használat során jóval kevesebb akad. A helykínálat elöl majdnem akkora, mint a Lagunában volt, cserébe viszont hátul még gyerekek számára is szűkös a hely (főleg a lábtér). De ez igazából nekem nem okoz problémát, hiszen az esetek túlnyomó többségében egyedül használom az autót, 1-nél több utas pedig szinte sosem utazik velem. A felszereltség is példás, megvan minden elképzelhető elektromos kütyü, és még egy nagy képernyős gyári navigációt is kapunk, ami Magyarországot is ismeri, igaz mai szemmel kissé vicces a grafikája, és pilótavizsgás a programozása. Egyetlen szívfájdalmam, hogy a csodálatos panoráma üvegtetőt sajnos nem vették meg ebbe az autóba, pedig háromszázezres újkori árát minden további nélkül kifizetném érte ma is.

Megbízhatóság és fenntartási költségek szempontjából eleve nem számítottam túl sok jóra, ám a Stilo minden várakozásomat alul tudta múlni. Megvételkor a motorból orrán-száján folyt az olaj, ezért hengerfejtömítés csere, majd a vezérlésmódosító szelep cseréje is szükséges volt. Az alapból sem kicsi, 12-13 literes fogyasztás a légtömegmérő hibájának köszönhetően 14-15 literre is fölment, ugyanakkor hidegen erőtlen volt, és rángatva indult tőle az autó. Először csak kitisztították a szervizben, minek köszönhetően a rángatásos hiba megszűnt, ám a műszerfalon állandó jelleggel az Engine fault hibaüzenet jelent meg. Egyéb random hibaüzenetek is előfordultak (ABS failure, ESP failure, Gearbox failure) ám ezek valós hibát nem okoztak. Cserére szorultak a hátsó kerékcsapágyak, valamint a vezérműszíj is, ám ezek általános karbantartásnak minősülnek. A tolatóradar szenzorja már annál kevésbé, melynek hibájával együtt tudtam volna élni, ha nem figyelmeztetett volna rá minden tolatáskor hangos sípolással az autó.

Összességében az autó piaci értékének felét ráköltöttem a szervizelésre az alatt a fél év alatt, amíg nálam volt. Gondolom mindenki kitalálja, hogy nem sirattam meg, amikor elvitték.

Hibalista

- vezérműszíj csere - hengerfejtömítés csere - légtömegmérő - vezérlésmódosító szelep - hátsó kerékcsapágyak - tolatóradar szenzor - kormányszög érzékelő

Ide hordtam szervizbe

Alfa Szamosi Kft. 1028 Budapest, Kölcsey utca 2/A

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (2) Évjárat 2003
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 114000
Megbízhatóság (2) Vezetett km 5000
Szerviztapasztalat (4) Átlagfogyasztás 13 l
Előző autója? Renault Laguna Következő autója? BMW 320 Ci
Ennyire szerette (4) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (3.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Stilo 2001 (2004 - 2007)

További ítéletek (245 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)