Olasz Toyota
Szöveges ítélet
2005 év vége felé ,amikor volt némi "felesleges" pénzünk, rámjött az autóvehetnék, gondoltam kellene a thalia 65 dci helyett valami kevésbé ronda, 5 ajtós és országutra-pályára alkalmasabb autó.
A thalia 3000 fordulaton ugyanis csak 113-at ment gps szerint, én meg nem igazán szeretem ha egy diesel ennyit pörög... Na ,meg innen-onnan lehetett hallani,hogy a 65-ös dci cr-rendszere nem a legtartósabb.
Mivel hitelt nem akartam túl sokat felvenni,és nem akartam igazán 1.4-1.5-1.6-os "kis" dieselt venni adta magát a stilo,ami 0 km-es szalonautó volt 3,8m körül. Hogy miért nem akartam "kis"dieselt venni?
Akkor még lakókocsiztunk, és azt gondoltam,hogy a "nagy" 1.9-2.0 motorok jobban elviselik a nagyobb terhelést. Ez lehet, hogy igy is van, de emiatt még nyugodtan lehetett volna mondjuk Focus 1.6d-t venni...
A stilo 115 jtd egyébként 3000 fordulaton km-óra szerint kereken 150-et megy ,de ez a valóságban 205-ös új gumikkal kb. 142-143 km/h.
Vásárlás előtt megnéztem a jtd motoros fiatok,alfák stb. népitéleteit, és mivel nem találtam egy olyat se,ahol a motorral stb. bármi gond lett volna, megvettem. Sajnos az autó a magyar piacra gyártott
"Ungheria" verzió volt ami felettébb idióta egy összeállítás, és sajnos jellemzi a magyar vásárlók elvárásait, mindenesetre nem az enyémet. Hogy mást ne mondjak, az autóban nincsenek hátsó fejtámlák, oldal és függönylégzsákok,tempomat (ami a következő autómban bent kell,hogy legyen ! de van kétoldali digit-klima. Ez a "dupla" digit-klima eddig szerencsére megbizhatóan működött,úgy hallottam valami japán gyártmány (talán: Denso ??) viszont az átmeneti tavaszi-őszi időszakban idegesesítő a működése, vagy hűvöset, vagy pedig forrót fúj, átmenet nem nagyon van. Télen ill. nyáron nincs vele ilyen gond.
Hogy az autó pár éven belül menni fog,abban nagy része lesz a szegényes biztonsági felszereltségnek. Minden tesztben írták,hogy a vez.ülés kellemetlen kialakítású, ami nálam sajnos be is igazolódott. Első benyomások a thalia után: massziv, bunkerszerű kasztni, rossz ülés,kissé durva,hangos motor (1.generációs jtd,ami 1997-ben jött ki) ill. viszonylagos lomhaság,amit részben a dci-hez képest nagyobb lendtömegnek tudok be.
Az első években az autó évi 30-35000 kmt futott (most se sokkal kevesebbet) akkor még nem voltak meg a gyerekeink,sokat utaztunk vele, többször járt Nápolyban, sőt Törökországban is. És ami miatt az ítélet a címét kapta, soha nem kellett aggódni azon ,hogy az autó nem fog beindulni, vagy akárcsak a
legkisebb probléma megzavarhatja az utat.
Ahogy hallottam, a stiloknak kifogásolt elektromos problémák (légzsákvisszajelzők,fals hibaüzenetek stb. ) leginkább csak a gyártás elejéről származó autóknál voltak ,az enyémnél szerencsére soha.
A vezetőülés kényelmi problémáit többféleképpen probáltam orvosolni, először "V" alakú háttámlával, majd vettem bele egy Ford Sierra vagy valami olyasmi majd egy 406 ülését (persze nem hegesztettem az alvázat,hanem vettem egy plusz stilo vez.ülést, és annak a sinjére lettem ezek rárakva) ,de valahogy ezek se váltak be igazán.
Mostanában találtam meg a végleges megoldást, mivel ha néha rá tudtam venni az asszonyt a vezetésre, akkor én utaztam az anyósülésen, és az egész kényelmes volt, ezért vettem egy angol-jobbkormányos stilobol (a Tatai-bontóban) egy baloldali , tehát utasülést, és ezt használom azóta vezetőülésként, ez egész jó,de sajnos nem állítható a magassága, de sebaj, így legalább stilo ülésen ülök, nem egy belebarkácsolt valamin ... :) Ekkor került még az autóba egy fejtámlás hátsó ülés, szintén a Tatai bontóból.
Az autó mindig lelkiismeretesen szervizelve volt, a gyári 20000 helyett 15000 km-enként. Korábban selénia wrd-t használtam, mostanában mobil1 0w-40 TD olajat kap, egy grammot se eszik belőle. Szűrőket olaszbol sikerült hozatnom, UFI garnitura került bele mindig, elsősorban mivel a gyári gázolajszűrő is UFI.
Gázolajbol se eszik tul sokat, az országuti minimum 4L max. 90es nagyon odafigyelős vezetésnél, a max. nekem eddig 5,2 volt pályán tartos 140-nél, 205-ös gumikon. Városban szinte nem nagyon megyek vele (ezek pontos mért értékek,mert a computer 0,2 litert csal) . A kedvező fogyasztásban lehet,hogy besegit a 0w-es olaj ill. a Continental Eco-contact 5. is, téli gumival 3-4 decivel majd többet eszik.
Nem dicsekszem vele ,de az autóba már a kezdetektől bekerült egy program-átirás (magictuning.hu) ezután természetesen az autó sokkal kellemesebben vezethető lett, könnyebben mennek az előzések,a a fogyasztás szerintem nem változott semmit. A "programozo" valszeg eléggé ráállitotta a "kakaot" ,mert nagyobb gázadásra , főleg alacsonyabb fordulatokon ,nagyobb gázadásra füstöl. Erre sajnos, nem lehetek büszke, de ha már igy alakult, most már marad benne :)
Az autó legnagyobb előnye mint irtam a megbízhatósága, ill. az alacsony fenntartási költség (kis fogyasztás, kevés alkatrészigény, és ami kell, az normál áron van.)
Kedvelhető még benne a remekül szóló audio rendszer,ami szerintem a kortársak közül talán a legszebben szól, ill. természetesen a motor,ami nyomatékos és erős. Az eu3-as JTD elég jó hírű valami (a Multijettel ugy hallotam némileg több gond lehet) tartós és megbízható. A cr rendszerre próbálok vigyázni, csakis jónevű kutakon tankolok,ott is általában világos,tiszta kannába,amit otthon fejtek bele pár napos pihentető-ülepités után a tankba, ilyenkor mindig látszik a kanna alján, hogy mennyire "tiszta" az adott kút. Mostanában az osztrák határ közelsége miatt általában kint tankolok. (árban kb. ugyanannyi)
A váltó abszolút átlag , jól és könnyen vesz minden fokozatot, de semmi japános vagy vw-s precizség nincs benne, egyszerűen teszi a dolgát, mint az autó összes többi része. Aki élvezetet is keres az autózásban (én sajnos keresek) az messze kerülje el a stilot,mert ez nem erről szól.
Az élvezetes autozás legfőbb gátja a futómű,ami sajnos tényleg gatya,ahogy valamelyik oldalon a t.tesztelő írta, ill.a gyenge egyenesfutás ,és a döglött kormányzás. Ezen ,most biztos több stilo tulaj kiakad,merthogy a stilonak szerintük tök jó futóműve van, de ők lehet,hogy nem próbáltak még mást típust tartósan vezetve, vagy pedig nincs érzékük az ilyesmire,fel sem tűnik nekik.
Persze, el lehet autózgatni a stiloval is, együtt lehet vele élni, de ezen még dolgozhattak volna kicsit az olaszok... Amihez viszonyitottam, az a Golf V. (ezzel több 10000 kmt mentem) ill. Focus II. futóműve,amikhez képest egy kalap szar. Na jó ez egészen igy nem igaz, mert a biztonságos kanyarsebessége nem kicsi (csak bedől a kanyarban nagyon) a fékek nagyon jók, de az autó nem nyujt stabil érzetet, uthibákon kellemetlen hangot hallathat, terhelésre nagyon leül.
A futómű tartóssága elfogadható: 60000-nél stab.pálca csere,180000-nél hátsó betét csere, tavaly hátsó futómű szilent csere (ez kb. 40000 pénz volt), lengőkar szilent csere,ill.mostanában 206000-nél első tárcsa + betét csere, balos hátsó kerékcsapágy, jobboldali komplett alsó lengőkar csere, (40000) lehet ,hogy a gátlókat is cserélni kellene,de egyelőre még 70%-osak. Ezek az értekek (a féknél) persze csakis kevés fékezéssel és sok országutazással voltak elérhetők.
Az autó az emlékeim szerint a tervezett karbantartásokon, ill. a fentebb felsorolt futóműkopásokon kívül más hibát eddig nem nagyon produkált. (a hibalistában emlitett 2 apróságon kívül).
Az autó csak a garanciaidő alatt volt márkaszervizbe hordva, 3 alkalommal (Szombathely,Zalaegerszeg, Keszthely) ezeken csak a tervezett karbantartás volt műsoron. Érdekesség de a szervizkönyv minden szerviz (20000-kmenként) előírja a szelephézag ellenőrzést, (lapkás) ami érdekes lenne , mivel hideg motornál kellene mérni, tehát mindig ott kellene hagynod a szervizben, amíg a motor lehűl, amit persze sehol nem említettek,hogy meg kellene ejteni.
Fiat szaki szerint a szelephézag nem nagyon szokott elfogyni (vagy megnőni ?) , mindenesetre 170.000km körül meg lett nézve, kb. 4-5 szelepnél az előirt hézag megvolt, 3-4 szelepnél meg kicsit kisebb volt, szerelő szerint még 100.000 kmt várhatok vele,mire uj lapkák kellenének. A gyár nem irja ugyan elő, de eddig kétszer cserélve volt a hűtő ill.fékfolyadék, valamint egyszer a váltóolaj. 120.000-nék bele lett nézve a tankba, hogy milyen állapotok uralkodnak odabent valamint az előszűrő lett volna tisztitva, de se a tankban se a szűrőben nem volt mocsok.
Izzókat nem nagyon eszi, egy tompitott izzó kb. 50000 km-t kibír.
Az utastér elfogadható méretű, a csomagtér szintén nem kicsi (380 L) Terv szerint még 300000 km-ig marad, utána azt hiszem váltok benzinre. (amit most megvennék az a mazda 6 vagy 3) Az autó viszonylag normálisan össze lett rakva, az utastérben nem zörög szinte semmi, csak télen hallani a jobb-oldali B-oszlop felől némi nyikorgást.
A műszerfal a saját korában igényesnek számított,puha anyagokból készitették, ami időtálló is. Sajnos ez nem igazán mondható el a világos oldalkárpitokról, ami könnyen koszolódik,és nem is a legtartósabb anyag. A fentiek miatt ill .ellenére aki ebben a kategóriában gondolkodik ne hagyja figyelmen kívül a tipust, mert amennyit kérnek érte, annyit kb. meg is ér ,az autó tartóssága szerintem minimum átlagos. Persze meg kell nézni a járművet rendesen, meg hogy kitől veszi az ember, de hát ez minden típusra igaz. Sokan lenézik a stilot, vagy nem is ismerik, ezeket nem probálom meggyőzni,úgyis mindenki jobban ért hozzá,akinek van,az meg úgyis tudja...
Egy kis adalék a jtd tartósságáról,és megbizhatóságáról: szoktam olvasgatni az Autobild újságot,többek között,mert sok 100.000km-es tartóstesztet csinálnak. A stilo utódja a bravo (ami mint köztudott egy "továbbfejlesztett stilo,de teljesen arra épül,nem igazán új típus. 2010-ben írták meg a 150 lóerős (16 szelepes) mjtd tartóstesztet. Az autó hiba nélkül tette meg a nem kis távot,a végén atomjaira szedték, a motor például teljesen újszerű volt.
A teszt átlagfogyasztása 7,2 lett, el lehet képzelni, hogy talpalták a derék német újságírók, hogy ezt össze tudták hozni...
A végén nem maradt más nekik mint a gratula (a bravo minden idők 7.legjobb tartósteszt eredményt hozta) és hozzátették hogy ilyen jó eredményt vw már jó ideje nem birt összehozni.
Az autó az árát megérte, de újra nem venném meg, mert ahhoz túlságosan is szeretek vezetni. Viszont lehetne nálam egy autó bármennyire is jól vezethető, sportos vagy gyönyörű, ha nem lenne megbízható, és vinné a pénzt,szervizbe kellene hordani,akkor utálnám és hamar eladnám az biztos ,akkor már sokkal inkább a stilo. Ha egyszer eladom,akkor biztos,hogy nagyon szomorú leszek, mert ez olyan mint egy hűséges kutya,mindig csak szolgál megbizhatóan, rengeteg emlék köt majd hozzá, emlékezetes utak kötődnek hozzá,lassan családtag kategória. stb.
Update 2015.08.10.
Nos, az eredeti értékelésem óta megkotlott pár alkatrész a járgányban (lásd hibalista) , szerencsére nem hirtelen lerobbanós sztorik,cuccok voltak, ezért a megbízhatóság maradt,de a fenntartási költség értékét csökkentettem 10-ről 8-ra.
A töltőnyomásszenzor szivatott egy ideig,mert hibakód szerint,és a valóságban is az ment tönkre,de az első beépített utángyártott alkatrész (a márkára nem emlékszem) nem hozott javulást,és ezért már kicsit ideg voltam,hogy mi a gond (eltűnt a teljesítmény 70%-a) ,de a Bosch-al minden megjavult..
A kézifékkötél ill. a hátsó fékmunkahengerek szivattak még egy kicsit, hibás alkatrész ill. idióta-szerviz miatt.
Pár hónapja újra béke van, de a lengéscsillapítók, ill. toronycsapágy szilentek cserések lesznek záros határidőn belül
A gépezet úgy néz ki marad még pár évig, (ha nem kezd el szivatni extrém mértékben:) mert mostanában ingatlancsere,felújítás stb.van műsoron.
Hibalista
- - a fentebb említett futóműgondok-kopások, amik elfogadhatók a "jó" magyar utaknak is köszönhetően - -2006 marcius: kürt (garanciális csere) - -2013 tolatólámpa-kapcsoló csere (3000) - - akksik 4 évet birtak, most kapott egy exide premium 640-est - - 2014-2015: - - 2014.01.11 (210.000km) turbó tönkrement (tünet: zajos lett, de szerencsére semmi drasztikus lerobbanás) Ferryker-nél felújítva 55e - - 2014.02.15. turbócső kivásott ,csere gyárira (nincs utángyártott) 32e - - 2014.04.18. és még egy turbóhoz köthető hiba, töltőnyomásszenzor behalt, bosch 15e - - 2014.08.30. lapkás szelephézagok beállítása (ekkor először) + ekkor látszódott,hogy a vízpumpa szivárog (ez volt az oka - az enyhe hűtőfolyadék-fogyásnak) beszennyezte a szíjat,ekkor óvatosságból teljes vez.szijszett csere, összesen a szelephézagolással: 50e - - 2014.09.12. digitklima hiba (ott is fújt meleget,ahol nem kéne) egy fűtőmotorról tört le valami - 15e - - 2015.01.09. bal első rugótörés, 2 új rugó elölre - 27e - - 2015.03.02. - 2 hátsó tárcsa,fékbetét,kézifékkötél - 36e - - 2015.05.28. két hátsó fékmunkahenger felújítás - 24e (nem ment vissza néha teljesen kézifék esetén) - -
Ide hordtam szervizbe
fiat szombathely
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
fiat zalaegerszeg
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 206000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | thalia | Következő autója? | 3 2.0 szivóbenzin |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |