Jól megmódosította a tudatomat?
Szöveges ítélet
Előjáték (mert az mindig kell).
Az egész baj úgy kezdődött, hogy volt egy gyönyörű Opel Corsa 1.3 CDTI személygépjárművünk. Előtte is több Opel fordult meg a garázsban, így a voksunkat egy keveset futott (4500 km), külföldről behozott bemutató autóra adtuk le és egy székesfehérvári kereskedésből haza is gurítottuk a verdát. Sokat hoztak be 4000-14000 kilométerrel, többnyire (majdnem) hibátlan állapotban. Szép szín, sok extra?és a kevés futásteljesítmény ellenére is szar használtautós hitel.
Kit érdekel? Jó az autó, és még a hivatalos márkaszerviz is azt mondja, vegyem meg ennyi pénzért? nem kellett volna hinnem nekik, mert mikor is a kilométerszámláló kiírta azt, hogy tizennyolcezer, elkezdődtek a gondok. Rángatott, majd megállt, mint a hal szeme. Fél éven keresztül volt a márkaszerviz (lévén, hogy garanciális) vendége. Kicseréltek benne mindent, de nem bírták hosszú távú működésre bírni. Megkérdeztem, mi lesz, ha lejár a garancia? Tanácstalan fejcsóválás volt a válasz.
Megvizsgáltam a jogi lépések lehetőségeit, de az erre szakosodott ügyvédek is azt mondták, évekig tarthat a dolog. Mi lesz addig a lejárt garanciájú, működik-nem működik autóval? Azért fizetem a hitelt, hogy valamelyik szerviz udvarán porosodjon és még ott is levegyenek?
Véletlenül beindult. Meglátta egy ismerős kereskedő, aki már egy évvel azelőtt is rá volt izgulva. Azonnal eladtam aznapi piaci áron, így alig 1.600.000.- HUF volt a bukta pont egy év alatt.
A fennáló hitel lezárása után maradt kilencvenezer pénzünk új autóra. Ebből ugye használt autóra se nem fussa, mer? az átiratás közel ennyi. Meg aztán ekkora pofára esés után nem szerettem volna még egy hasonlót, így eldöntöttük, soha többé murvás kereskedés, soha többé kintről behozott autó. Még akkor sem, ha átvizsgálják. Csak márkakereskedőtől, csak magyarországi? na de kilencvenből?
Ezzel be is határoltuk a lehetőségeinket, mert akkoriban a Suzuki privilégiuma volt a vigyed-má-el-innét-ingyé?-oszt-fizessé?-tíz-évig konstrukció. Meg néhány olyan több, egymással párhuzamos dimenzióban mozgó darabból összeállított romé, amit máshogy senki még csak egy szemmel veréssel se illetett volna, de még a külső légnyomás is csak szélcsendes időben tartotta össze. Így aztán irány a Suzuki és meg is néztünk egy fekete Swift 1.3 GS-t. Három cimborámnak, meg több ismerősnek is van, semmi baj egyikkel sem. Ez lesz a mi autónk. Nem, mégse, mert néha utánfutózni akarok vele (munka miatt). Ahhoz kicsi?
Ám ekkor csoda történt a Fiatnál ill. az egyik márkakereskedőnél. Február eleje volt, és az előző évről készleten maradt vasakat (műanyagokat??) odaadták tíz százalék kezdővel, amit az ominózus kereskedés át is vállalt, így gyakorlatilag csak átiratni kellett. Nosza, rajta?lecsaptunk rá, mint gyöngytyúk a takonyra. Odamentünk (mert nem a mi városunkban volt, hanem a szomszédban):
- Na, mi van készleten?
- Benzines Panda.
- Nem kell. Kicsi a vontatáshoz.
- Punto.
- Mutasd! Szép, fekete?nem igazán nagyobb, mint a Swift, de ua. pénzért legalább dízel. Van valami minimális nyomaték a vontatáshoz? Ezt az ótvar belsőt bámuljam, ha beülök? Most sírjak? Baszki?akkor inkább a Swift. Meg abba? nem csak klíma van, hanem minden kacattal telerakták.
- Miért nem nézitek meg az új Grande Punto-t?
- Az mi az?
- Ott áll mögötted.
- Aztaaaa, de szép autóóóóó?de biztos drága?
- Á, dehogy. Kettőezerrel drágább havonta, mint a kis Punto.
- Az jó. Akkor ilyen kell feketében.
- Nos, fekete színben csak januári beérkezésű van, amire már az emelt regisztrációs adót kell fizetni. Az plusz háromszázezer.
- Háááát?szerintem is szép szín ez a kék?! Mi a neve?
- Pszichedelikus azúrkék.
- Miiii?? Pszichedelikus?? Az nem?.?
- De. Tudatmódosító. Mennyi pénzetek van rá?
- Semmi.
- Akkor csináljuk úgy, hogy most semmi, aztán 30 hónapig 28.000.- HUF, utána 90 hónapig 56.000.- HUF.
- Ez biztosan jó lesz ez így ez?
- Persze. Két évig fizetitek, oszt? mielőtt duplázódna a részlet, visszajöttök ide, és elvisztek helyette egy újat. Ennél olcsóbban nem lesz új autód. Igaz, hogy soha nem lesz a tiéd az autó, de mindig új lesz. Sokan csinálják így?
- Hááát?jó. Legyen?
Azóta persze bölcsebb lettem egy gazdasági világválságnyival, de már mindegy. Magunknak főztük, esszük, amíg bírjuk?most épp havi negyvenkétezerrel a huszonnyolc helyett.
Rákérdeztünk, hogy kell-e bejáratós olajcsere, meg úgy általában milyen gyakran járjak erre. Kategorikusan kijelentették, hogy harmincezer vagy egy év annak ellenére, hogy a Corsa (ua. motor) ötezernél kiírta a cserét. Ők tudják?
Azért az átvétel másnapján beugrottam hozzájuk, mert a központi zár néha csak sokadszorra akart nyitni-zárni. Megszoftverfrissítették, és már jó is lett.
Az ajándékba kapott utángyártott könyöklő csak arra nem jó, amire használnánk. Mindegy, ez ilyen.
Forma:
Kívülről nagyon szép az autó, ám belülről a Corsa után még a legnagyobb jóindulattal is csak szerénynek nevezhető (kinézetre és minőségre egyaránt), de legalább nem olyan bűnranda, mint a régi Punto. Van benne a külső színnel megegyező díszcsík, meg kárpit. Menő. Tisztítani nem annyira egyszerű (főleg az ajtón), de megoldható.
Funkció:
Bentről hallgatva picit hangosabb minden (motor-, menetzaj), mint a Corsa, de nem zavaróan. Ott már-már sportos hangok szűrődtek be, itt meg olyan dízeles, alkalmanként recsegős fingásra hajazó hanggal keverve. Kezdenek előjönni az itáliai hangok, amik a gyárban beleszorultak. Halovány nyöszörgések a csavarodásnak kitett elemek felől.
Az előre történő nézegetést erősen korlátozza az A-oszlop. Ez a belvárosi kis utcákban megszokást igényel. Vagy nagyfokú magabiztosságot? A C-oszlop is inkább fal jellegű építészeti jegyeket visel magán, de a külső tükrök megfelelő nagysága szerencsére feleslegessé teszi a nyaktekergetést hátrafelé irányába haladva.
Ha már a haladásnál tartunk?
Gyengébbnek is érzem a műsort, mint a Corsa volt, pedig papíron erősebb és nyomatékosabb is a Grande Punto. Az igaz, hogy a bódé is nehezebb? Óra szerint 130-140 közti utazót szereti a pályán, fölötte rettenet módon elkezd zabálni. Százhatvannál az erő is elhagyja.
Egyébként nem vészes a fogyasztás. Átlagra kb. 5,5 litert számolhatunk. Nagyon pici motor lévén minden környezeti változás érezteti a hatását a fogyasztásban. A nyári balatoni túrák alkalmával 3 személy+csomagok+klíma kombinációval is elkarcol 4,8 literrel. Ua. útvonalon kisebb terheléssel (egyedül utazva) 4,6 kell neki a fedélzeti szerint, de extrém helyzetekben (tél, éjszaka, zéró forgalom, hóesés, nem látás, hetvennel döcögés, meg ilyenek) haladtunk már 3,8-as átlaggal is. Ez azért nem jellemző. Még a végén a függönyös buszok is lekerülnek?
A futómű sokak szerint nagyon jó. Én először majdnem leestem vele a Bakonyban az útról, pedig nem mentem gyorsan, csak a szokásos utazótempómat vettem alapul. Szerintem nagyon billegális.
Megfigyeltem, hogy nem kormol. A Corsa olyan felhőket eregetett magából, mint a NOHAB dízelmozdonyok.
Hidegben a ventillátor ciripel egyes fokozatban. Ezt már sok helyen olvastam. Legjobb orvosság a problémára a nyár. Télen úgyis a motor is nehezen melegszik a városi használatban (ilyenkor akár a 6,7-et is elnyeli). Nyáron viszont a hátsó ajtókat alig lehet kinyitni. Úgy kell feszegetni a kilincseket. Én elöl ülök?csak vasárnap hajnalban szoktam jobb hátul kuksolni, de akkor nincs túl meleg. Meg néha még az ajtót is kinyitják nekem, ha gondjaim támadnak vele. Egyébként hátul is elég hely van, és még kényelmes is.
Harmincezernél elvittem márkaszervizbe. 39.000,- HUF ajánlatot kaptam egy sima átvizsgálásos olajcserére. Inkább beszereztem a gyári kacatokat és csak a munkadíjat fizettem. Így megúsztam huszonötből, ha jól emlékszem. Az ajándékba kapott levehető vonóhorog elektronikáját garanciában megnézettem, mert ha vontattam, véletlenszerűen elment az összes hátsó világítás a futóról is és a kocsiról is. Azt mondták, megcsinálták. A következő vontatásnál kiderült, mégse? Elvittem egy öreg autóvillanyász szakihoz, aki nagy anyázások után rávilágított, hogy mind a két hátsó szálat illik lerelézni. Ezernyolcból megoldotta. Azóta jó.
Ötvenezernél már inkább egy olasz autókra szakosodott műhelybe (Halásztelek) vittem átvizsgálásra és olajcserére. Szűrőket és olajat is ők adtak (gyárit), így is megállt tizennyolcba? a mutatvány.
Ötvenkilencnél a klíma olyan hangokat adott ki, mint amikor Darth Vader asztmás rohamokkal küzd. A szomszéd utcában lévő helyi márkaszerviz a legnagyobb kánikulában alig egy hét alatt meg is rendelte az alsó klímacsövet(?) és utána meg is csinálták garanciában. Felajánlották a hatvanezres szervizt, de köszönettel elálltam a lehetőségtől.
Inkább elvittem hetvenezernél a már említett olaszautós műhelybe. Úgyis épp betöltötte a második évet, garancia lejárt. Itt megint motorolaj, olaj-, levegő- és pollenszűrő, gázolajszűrő cserélődött. Új zöldkártyával és ötvenháromezerrel könnyebb pénztárcával távoztunk. A gázolajszűrő volt cseppet drága, de azt mondták a srácok, szinte senki nem szokta cseréltetni, csak ha már megállt miatta az autó. Én ezt nem feltétlenül akartam megvárni.
Nemrég a szélvédő kettébe hasadt, mint Robin nyila a Fuszeklik fejedelmében. A pályán kaptam szemből egy követ. Pont a két ablaktörlő lapát közé. Majd kicseréltetem?
Összességében az autóval elégedett vagyok. A és B pont közti távolság leküzdésére tökéletesen megfelel. A hitel nagyon szar, de ez nem az ő hibája. Mi ugrottunk bele. Majd keresünk rá valami megoldást.
Majd még írok?
Nos, pont nyolcvanezer kilométer megtétele után, egy kellemes koranyári este, útban hazafelé felvillant egy addig nem látott lámpácska a műszerfalon. Mivel ahhoz kicsi volt, hogy a várva-várt megvilágosodás fénye legyen, és elhozza számomra az örök lelki békét, megkértem a mellettem utazó páromat, ugyan lapozza már fel a bibliát, hogy mit szeretne közölni velünk a verbális kommunikációra még képtelen, de a jelek szerint intenzív közléskényszerben szenvedő autónk. Tippet mondjuk adtam a kereséshez, mert ennyi megtett kilométerrel a hátunk mögött még a gyári betétek voltak az első fékben...
Bejött a dolog (a lottón vajon mikor jön végre össze...?). Fékbetét kopást jelző lámpácska volt. Mivel épp az osztrák hegyekből ereszkedtünk alá, fokozott óvatossággal tettem meg a hazáig hátralévő kb. 130 kilométert, majd másnap reggel elmentem egy ismerősöm által ajánlott jóhírű műhelybe (a jól bevált helyre, Halásztelekre már nem mertem elindulni...). Nagyon készségesek voltak. Kerék le, majd diagnózis: fékbetétek és féktárcsák kukába...! Már felkészülten mentem oda (alkatrészboltban kérdeztem árat), de az általam javasolt márkákat a műhely vezetője jól lefikázta és egy teljesen más típust javasolt. Másnap reggel nyitásra ott voltam. Az alkatrész is. Kb. 45 perc alatt szétszedték, kipucolták a környéket, majd összerakták az új alkatrezekkel. Ha már fel volt emelve az autó, átvizsgálták az alját, illetve a motortérben is körülnéztek. A mutatvány végén 33.000.- HUF volt a számlán mindenestől.
Eleinte kis lelkiismeret furdalásom volt, hogy nem a kedvenc műhelyembe mentem, de itt sem volt okom panaszra.
Most 86000 km van az autóban, ideje lenne egy olajcserére beruházni, mert tizenötezerrel ezelőtt volt az utolsó.
Hibalista
- Ott feljebb olvassad...
Ide hordtam szervizbe
Ezt is arra feljebb találod...
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 86000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Corsa C 1.3 CDTI | Következő autója? | Fiat 500 1.4 Sport |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |