Mackótestvér
Szöveges ítélet
Autóm egy 1994 végén készült ötajtós Punto 1-es. Típusát tekintve HSD, ami a "High Safety Driving" rövidítése. A HSD-k a HLX-ekre épültek hivatalosan, amiben kevesebbek annál:
-csak 1 tükrös fényszórók
-a váltót és a középkonzolt összeköt? müa tárolórekesz nincs
-fújatlan lökők és tükrök
amiben többek: (1994-et írtunk!)
-Széria ABS,
-1 v 2 légzsák.
Nagyon szeretnivaló kis jószág, kényelmes vezetni, kellemes városi autó. A kis 1.2-es hengerenkénti befecskendezéses 75 lovas motornak hála fürge jószág, városban lehet vele meglepetéseket okozni a kötekedőknek. Lámpás gyorsulásoknál az 1.6-os 100 lovas Astrák réme, 4000-nél az "SPM fokozat" bekapcsol és már el is porzottunk.
Jámbor állat, ha ne adj´ isten megcsúsznánk vmi taknyon (pl olajfolt az útelágazásban) akkor nagyon kezesen, minden alattomos szitálás és egyéb csúnya dolog nélkül visszaterelhető a kívánt irányba.
Tekintélye abszolut zéró, ne is álmodjunk arról, hogy beengednek, ha irányjelzéssel jelezzük a szándékunkat, ellenkezőleg, beletaposnak a gázba, megpróbálnak leszorítani, vagy ha ugyanarra a helyre pályázunk, akkor levegőnek néznek. Szóval csak agresszíven, vagy inkább meg se próbálkozzunk pl a sávváltással ha más is van a közelben.
A megbízhatóság és az összeszerelési minőség abszolut összhangban áll a városi legendákkal. Autóm svájci származású, előélete ismeretlen, (60000km-rel az órájában, muhaha) szerényebb mértékben törve volt az biztos. Az előző tulajdonos "gondosságát" több dolog is dícséri, egy zsák pénzért rendbehozattam mindent, de a javítások gyümölcseit nem élvezheti sokáig az ember. A 75000-es szervíz keretében nagy rendbehozatal volt (kuplungcsere, váltójavítás, olajfolyás hosszútávú megszüntetése...), a 90000-es szervízt 89600 körül végeztettem, minden rendben volt előtte. Megvárhattam volna a 90e-t, mert erre tartogatta a meglepetéseket...
Az alajárati léptetőmotor hamar elkoszolódik, ekkor az alapjárat ingadozik, előfordul, hogy 1500-2500 min^-1 az alapjárat. A kettes fokozat szinkronja 60000 km-re van hitelesítve (általános tapasztalat), az ablakmosónak mindig van valami hasfájása, vagy a nyomása nem jó, vagy nem működik a hátsó ablaké. Hidegben nyikorog az egyik első ajtó (azóta rájöttem, hogy a zsír csodákra képes!), az egész iszonyatosan zörög, főleg rossz úton (hehe), kicsit égő, hogy egy vele egykorú, lényegesen több km-t megtett 7.5 tonnás MAN teherautó hasonlóan kopogós belsővel meg se nyikkan még földúton se... Jó, a zörgés legalább fele a tárolóhelyek felől jön, de kérdem én, ne használjam a kesztyűtartót? Nem dohányzóként ne tartsak semmit a hamutartóban?
Az alkatrészek viszonylag olcsóak, első lökő 8000Ft, első villogó 1700 (ezerhétszáz) Ft, komplett kuplungszett 37000.
A klíma régebben néha iszonyú ékszíjhangokat adott ki magából, minden szerelő széttárta a karját, össze-vissza állítgattak mindent, nem javult meg. Alább említett szerelőmnek említve a dolgot kiderült, hogy nem jó ékszíj volt rajta... (Jellemző konstruksiós megoldás, a motor hajtja a klíma kompresszort, a kompresszorról pedig a generátort...) Miután ebből kigyógyult azóta eleresztgeti a gázt valahol.
A futóműben mesterien sikerült ötvözni a sportos és a kényelmes futóművek tulajdonságait. Sajnos csak a rosszakat. Kanyarodásban élvezetet keresni nem érdemes, hacsak lepergő életünkben nem lelünk. "Cserébe" veszettül ráz, kiesik a tömés a fogból ha pl áthajtunk egy 3-4 cm-es aszfaltpuklin.
A jobb első villanyablak néha nem akar megmoccanni.
Fagyos, vizes időben a hátsó ajtók hajlamosak befagyni, mert a tetőről az ajtón keresztül folyik le a víz és ha elég hideg van, akkor kész gleccserek képződnek az ajtó alatt.
Eszi az olajat, 2-3000 km-enként bepuszil 1 litert, igaz a gyárilag megengedhető érték 1L/1000km... Az olaj amúgy is imád folyni belőle, megszüntetik 1 helyen az olajfolyást, 2 héten belül máshol talál magának utat... Nem folyik nagyon, hébe-hóba 1-2 csepp az autó alatt, de a motor tiszta trutymó. Jellemzően a szelepfedélnél folyik, egy ideig szorgalmasan cserélgettem a tömítést, de aztán meguntam.
A fűtőventillátor hosszas betegeskedés után feladta a harcot, eleinte szorult, majd zörgött, ingadozott a fordulatszáma. Mire megérkezett a cseredarab újra viszonylag normálisan kezdett működni. A fűtésnek mediterrán stílusban kell vagy 6-8 perc, mire rendes meleget kezd fújni, marha kellemes farkasordító hidegben. Egyszer elégett vmi a fűtőrendszerben és akkor alig akart fűteni. A hibát fillérekért orvosolták, az amperszag néha még most is érezhet?. Pollenszűrő nincs, HELYE sincs (pedig imho kéne vhol lennie, ha másért nem, azért, hogy ne a klíma hőcserélőjében komposztálódjanak a falevelek!) ezért lombhulláskor a fűtőventillátorba biztosan bejut pár falevél, amit jobb ha minél előbb kiszedünk, mert a régi ventim kommutátorának is egy ilyen levélke adta meg a kegyelemdöfést. Installáltam egy hálót a szellőző beszívó nyílásába, azóta megszűnt a falevél probléma.
Lerohadni még nem rohadt le, de párszor közel volt hozzá. A generátor forgórész hibával pont elhúzta a belét a szerelőig, egy évre rá meghalt az állórész is (zárlat), ezzel leszívta az akksit 3 voltig (A Varta ezt is túlélte!), csak bikázva lehetett indítani.
Egyszer 20l-re ugrott a fogyasztás és kissé benzinszagú lett a kipuffogógáz és +/-50-et ugrált az alapjárat. A szerelőm nem találta az okot, elküldött a Fiat Boldizsárhoz. Ott a computer azt mondta nekik, hogy Lambda szonda. Bosch van 16000-ért. Kicserélték, megyek érte, az alapjárat még mindig ugrál, benzinszag is megvan még. Azt mondják "jó lesz ez, menjek el padlógázzal az M0-ig, attól helyre jön, mert most már jó". Mire odaértem már alapjárat sem volt. Visszavittem. Kicseréltek egy vákuumcsövet (600Ft), meg szelephézagot állítottak (5000Ft) és megjavult. A katalizátor a következő zöldkártyán még éppen átcsusszant, de 1 évre rá megint szar volt a lambda szonda és CO is...
A műszerfalon a vízhőfok mérő középállásán a vonal nem az üzemi hőfokot, hanem a ventillátor bekapcsolását jelzi. Okos megoldás...
Kedves kis jószág, a hétköznapok hasznos segítőtársa, nem gondtalan vele az élet. Imádják felnyomni, vagy legalább megfeszegetni a zárakat, pedig nem tartok benne semmit, így a kedves tolvajok legnagyobb zsákmánya eddig egy 800Ft-os elemlámpa volt. A legutóbbi eset után le lettek dugózva a zárak, akkor már én szedtem szét és raktam össze az ajtókat. Hatalmas újítás történt az autó életében: Meghúztam a csavarokat! Azóta az ajtók felől nincs zörgés. Most szedjem szét az egészet és rakjam össze, mint egy Daciat?
A fogyasztás főleg városi üzemben, függetlenül attól, hogy ki van-e taposva a bele (nincs), vagy nagypapa stílusban vezetek 6,2-7l körül alakul.
Minden nyavalyája ellenére lelke van, szeretem, de büszke nem vagyok rá :-)
A szerelőm imádja. Nem, ez nem a "szerelők álma" poén, hanem jó kis autónak tartja (végülis gazdagon felszerelt, kényelmesen vezethető, jámbor, ugyanakkor ha kell fickós jószág), és ami a legmegdöbbentőbb: A kora ellenére ez a legjobb állapotú Punto I-es a praxisában!!! Pedig a hibalista elég hosszúra sikeredett...
130000-et mutatott az órája amikor eladtam. 7 évig használtam, 70000-et hajtottam bele. Szeretnivaló jószág volt!
Hibalista
- Alapjárati léptetőmotor csere: 45000
- Fűtőventillátor: 25000
- Lambda szonda először: 40000 (Fiat)
- Lambda szonda másodszor: 16000 (Bosch)
- Kettes szinkron: 55000
- Generátor forgórész: 35000
- Generátor állórész + fesz szabályzó: 37000
- Ablakmosó rapszodikusan m?ködik
- Hátsó szilentek
- A klíma elengedi a gázt, egy ideig javíttattam, de nem rentábilis
- A szellőző rendszer külső/belső levegő keringetés átkapcsolójában egy kis műanyag szirszar elkopott, a cseréjéhez először le kellett volna bontani a műszerfalat(25000), úgyhogy nem lett cserélve...
- Szelephézagot kellett állítani amikor 20l lett a fogyasztás...
-
Ide hordtam szervizbe
SPQR, Fiat Preisz, Fiat Boldizsár: Egykutya, lassú, drága, trehány
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Holló Péter. Korrekt, normális ember, a beosztottai jól dolgoznak, de a főnök távollétében kicsit érdes a modoruk. Villanyszerelést nem vállal, ismerős szerelőhöz viszi, aki szerintem kutyaütő.
Bp. XIII Szent László u 79/B
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Bravo 1.6 16V | Következő autója? | Honda CR-V 1998 |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
