Sportautó túrázóknak és nagycsaládos hintó
Szöveges ítélet
Bemutatkozom már én is a klubban, az FRVs, nullkilométeres lelkendezések után leírnám, milyen is egy igazi egyterű autó, ami konkurrencia nélkül van a piacon, bármit is állítanak a hondások:-)
Utazgatós ember vagyok, átlagnál többet vezetek Boszniától Franciaországig számtalan országban, eddig nem hagyott ott a gép.
Útjaim során hol 6 fővel, kis csomaggal, de legtöbbször a 3 üléses tgk verzióval járok, rendszerint pályán és hegyi utakon, így igazán vegyes az üzem.
A lényeg: sokáig kerestem egy autót, amibe beleférnek a biciklik, hajók, franciaágy, hátizsákok,evezők, mindenféle elképzelhető és elképzelhetetlen csetresz és persze a haverok néha, s emellett gazdaságos üzemeltetésű is. Sokféle autóm volt, rengeteget vezettem is béreltet vagy épp kölcsönautót, a sajátként a végén kombik, majd zsírúj corolla, ezt adtam el a Multiért cserébe. Szóval kisérletezgettem, de csak nem találtam az ideális megoldást, mert csomagjaim mennyiségéhez a mikrobuszok passzoltak volna, fogyasztásukat viszont soknak találtam magánemberként tankolni, kisebb autók pedig nem voltak jók sportkocsinak (definició: amiben minden sportcucc elfér). Ekkor egy kedves ismerős felajánlotta, hogy csereérett lett pár Multi a kölcsönzőjében, érdekelne-e egy JTD?
Először hülyeségnek tartottam, kölcsönzői autót venni, amit minden falábú széttaposott már, aztán lekértem az előéletüket és megvettem a legszimpatikusabb szinűt és nem bántam meg :-) 60ezer km, áttanulmányozott munkalapok, 115 LE, 1,9 JTD, 2002 decemberi, LX felszereltségű, kalaptartó nélkül, ez vicc is lehetne, de ez valami komoly extrának minősül a fiatnál.
Részletes anatómia:
Nem érdekelnek az extrákkal agyonzsúfolt autók, legkevésbé a bőrülések és a GPS, egyedül talán az infrás Night Vision hozna lázba, ami most a BMWnek van, mert fél életem éjszakai vezetéssel töltöm. Nekem egy maximálisan megbízható autó A-ból B-be kényelmes eljutásra kell, ehhez mérten kell viszonyítani. Az elektromos ülésmagasságállítást is csak pár hónap múlva véletlenül vettem észre.
Kényelem: tökéletes egy 185 cm magas sofőrnek és minden, európai méretű utasnak, beleértve a 130 kilós haveromat is, köszönhetően az eltolt síkú üléseknek, de a navarrás ismerősöm is ebben imád utazni a saját kocsija helyett, pedig az csinosabb darab ennél. Az ülésben 5-600 km levezetése pihenő nélkül is elfogadható, deréktámasz kiváló, s nem zsibbad a lábam, ami pedig bármelyik japánban 30 percen belül előjön. Eddigi rekordom Pest-Thesszaloniki-Alonissos volt, egy kisebb megállással 27 óra vezetés, de ekkor sem a kényelem volt a gyenge pont. Háttámlája az összes ülésnek állítható, a középső és 3 hátsónak a teljes lezárástól a fekvő, a két szélső ülés hátra fekvő és előre 45 fok pozícióig, de a hátsó ülések helyett tavasztól a 180x140 cm-es fekvőfelületű ágy van kinyitva, alatta pedig a túracuccok ládákban. A hátsó üléseket egyenként lehet variálni és fél perc alatt darabját kivenni, a padló síkban van, könnyen lehet benne bármit szállítani, mint 20 személyautó gumit, bicikliket, 1-2 vadvizi kajakot, 20 zsák aljzatkiegyenlítőt, miegyebet, miközben két ember ül elöl. FRV-sek lehet próbálkozni hasonlóval:-)
Fogyasztás több, mint jó. Pályán 110 körül járok, ennél a sebességnél még kényelmesen tudok olvasgatni meg dolgozni is, ekkor 5,5-5,8-at eszik évszaktól függően. Átlagban mindig kijövök 6 liter alatt, teljes városi forgalommal max. 8 liter volt a csúcs, folyamatos hidegüzemmel és dugókkal, nagyrészt pályán járok, városra ott a bringa.
Üzemeltetési költségek: a 80ezres szervizem elég sok volt, 130 körül fizettem a szíjgarnitúrák, feszítők, görgők és egyéb fogyóanyagok körében, ez lovagiatlan húzás a fiattól, mikor a kis JTD már lánccal vezérelt és nem kell hozzányúlni 250e km-ig. A 160asra már megszoktam a tudatot és kevesebb is lett :-) Ugyanilyen lovagiatlan tervezés a szilentek beütése a lengőkarba, amit kompletten dobok ki, a pár ezer forintos gumicsonk cseréje helyett 27ezerért.
2006 szilveszter előtt szétrepedt három darabba a generátorház, a kuplungos Denso japán, de szaki szerint tervezési hiba, a kerék pont a generátorra veri fel a vizet, a felforrósodott alu pedig nem bírta el a 1 fokos nagyzuhanyokat, ez is volt egy ötvenes. A futómű kezd kotyogni, hála a pesti aszfaltnak. Más problémám nem volt vele, a komputer néha hisztizik alacsony fékfolyadék miatt 20 ezrelékes lejtőn (ez a kopott fékpofák miatt volt) és ha nem várom ki a checket indításnál vizet érzékel az olajszűrőben, de nem foglalkozom ezzel, mert nincs valós alapja.
A fűtés igen gyenge az első 10 percben, de ez az összes új dízelnél így van, ahogy hallom, ezért télen a teherautóknál jól bevált kartonpapír hűtőbetétet használom. Nyáron viszont lehúzott ablakoknál sincs elviselhetetlen huzat a beltérben, ezért a légkondit sem kell gyakran használni.
Az ablakok hatalmasok, derékmagasságban kezdődnek, de kevésbé melegszik a beltér a meredekek üvegek miatt. Parkolásnál le szoktam árnyékolni mindig, valamit használ a tappancsos hőtükör az ablakokon, praktikus a kandi tekintetek ellen is, amikor benne alszunk. Az alacsony ablakszint miatt a gyerköcök is kedvelik, végre egy autó, amiből ők is kilátnak, nekem meg az első autóm, ahol jó magasságban van a könyöktámasz, eddig az összest törpékre tervezték.
Vezetni élvezetes városban, rövidsége miatt mindenhova berakható (20 centivel hosszabb, mint egy Ignis és rövidebb, mint egy peugeot 206SW, muhaha), szélessége meg könnyen csökkenthető a motoros tükrökkel, amiket gombnyomásra lehet zárni, nyitni. Szerpentineken néha túlkormányzott, ha minden súly a hátuljában van, de egyébként nagyon stabil a széles tengelytáv miatt.
A külső világítás mókás, a 3 sorban elhelyezett lámpák jól beosztottak, a reflektor ritkán koszolódik el a szélvédő alatt, a tompítottra meg ott van a mosó, ami együtt tisztít az ablakmosóval. A belső világítás praktikus, minden lámpa külön kapcsolható, 2 elöl, 2 hátul+csomagtér világítás, de visszajelzés nincs róla, ezért úgy is felejtem néha, lemerült aksi is a vége.
A rádiót kicseréltem egy USBs lejátszósra, azt hiszem 6 hangszóró van benne, de még nem számoltam meg, az elektromos ülésmagasság állítást is csak véletlenül vettem észre, anélkül is kényelmes volt.
Mivel sokat utazom vele hosszú utakra, nem kímélem a belteret sem, de a műanyagok bírják, kevésbé látszanak rajtuk a pakolgatások karcai, mint a corollában. A textilborítás igénytelen, nyáranta mindig kitisztíttatom a szőnyegpucolós emberrel, ahogy a műszerfal textilborítását is, megérdemli a gép, szalonillat lesz benne azonnal. Mindenhol műanyag van, ahol ütközni szokott az ajtó vagy rugdossa az ember a küszöböket, nem kell félteni a fényezést, szűk pakolásnál is nyugodtabban nyitom az ajtót, mert tudom, hogy nem verem le a szomszédot. A magasabb üléspozíció miatt is nagyon jól átlátható a forgalom, komótos, nyugodt vezetési stílust biztosít, bár nyomatékból jól gyorsul ha kell.
A kocsira egyedi tetőkorlátot rakattam a Gombosnál, szemérmetlen áron és rendszerváltozás előtti szinvonalú vevőszolgálattal, nagyon nem ajánlom őket, de máshol nem találtam nagyobb terheket is elbíró megoldást. Nekem pedig néha 3 hajó a tetőn szokott utazni egymás mellett, volt már 520 centis, kétszemélyes tengeri kajakokkal is megrakva, méteres túllógással hátul, 50x30as alu zártszelvényből vanak a keresztrudak, viziembernek nélkülözhetetlen kiegészítő.
Eddig azt mondom, a legjobb, amit vehettem, robosztus, megbízható, kis fogyasztású, csendes és végtelen variálhatóságú autó.
Minden nagycsaládosnak és túrázni szerető embernek megfontolandó autó, más egyterű máig nincs ilyen optimális feltételekkel.
Hibalista
- Elég robosztuas a kocsi, nem sok baja van és soha nem hagyott ott sehol.
- Ami gondom volt: szétrepedt a generátor háza, azt mondják tipushiba, télen a felforrósodott házra nyomja fel a jéghideg pocsolyát a kerék. Le lehet burkolni teljesen az alját és akkor nincs gond ezzel sem.
- Beragadó kézifék télen, tárcsafékes verzió. A bowden a problémás, szétreped a nyakaknál, belefolyik a víz és korrodál, de kicseréltem, telifújtam teflonnal, azóta nincs gond.
- A kopó dolgokat nem számolom, mint olaj, szűrő, csapágyak és hasonló kilométerfüggő alkatrészeket, az minden kocsinál cserés rendszeresen, de ebbe a kocsiba csak Selenia 5W40 olaj ment, ha hosszú élettartamot akarsz, ezt érdemes beletenni. A kocsi már 6 éves múlt és nem kell utántölteni olajat két csere között.
Ide hordtam szervizbe
Fiat Best Autóház
Megcsináltattam egy teljeskörű átvizsgálást náluk, rendben találták a futóművet és a fékeket is.
120nál elvittem Péterhez, mert úgy éreztem, mégsem tökéletes, mindent ki kellett dobni belőle. Érdekes módon senki nem vette észre a belülről rommá kopott hátsó féktárcsát a beragadt fék miatt, pedig fékpofákat is cseréltek a szervizlap szerint. A kiszerelt lengőkaron és összekötőkön a szilentek csavarjait pedig joystickként tudtam mozgatni két ujjal, de a szerviz szerint semmi probléma nem volt.
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Tóth Péter, 3. kerület.
Precíz munka, de hibafeltárásban igen gyenge, ha valami nem csak cseréről szól, nem tudja megoldani a gondot. Szakmailag igen önérzetes a lelkem, ha csak cserélgetni kell az alkatrészeket, megfelelő a szerviz.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Corolla | Következő autója? | VW Transporter T4 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |